Mag Yarden de waarde van het pakket gewoon zomaar naar beneden bijstellen?
Toen Yarden de naturapakketten illegaal omzette naar sommenpolissen in 2007 was de toen genoemde waarde hoger als de nu genoemde waarde. Dat lijkt me gek. Zelfs als ik 0% (beleggings)rente verdien ben ik nog niet minder rijk geworden.
De waarde van het pakket wordt niet naar beneden bijgesteld. Maar de kostenverhogingen voor een uitvaart worden niet meer vergoed.
En ze moeten maatregelen nemen van de Nederladsche Bank.
Dus zelf bijsparen.
Beste Tijger1,
Je hebt de onderliggende informatie bij de vraag niet helemaal goed gelezen. De genoemde waarde van de sommenpolissen was in 2007 hoger dan dat de genoemde waarde nu is. Ik, de verzekerde, ben dus blijkbaar onderweg geld verloren. Oftewel: de waarde van de pakketten zijn nu naar beneden bijgesteld.
Tja, maar dat had een andere oorzaak. Dat kwam door die omzetting. Toen moest er wel geld bij die waarde. Maar dat is teruggedraaid, dus u hebt nu weer een naturapolis. Kunt u niet met elkaar vergelijken.
Yarden kampt met financiële problemen:
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/172215/yarden-betaalt-volledig-verzekerde-uitvaart-toch-niet-helemaal
Zie de link van Sjoppie:
'Zuur, maar een redelijke oplossing'
De Consumentenbond heeft gemengde gevoelens bij de stap die Yarden neemt. Volgens een woordvoerder is het altijd zuur, maar is het wel een redelijke oplossing. Zonder deze maatregel zou Yarden omvallen en staat iedereen met lege handen. De Consumentenbond is vooral blij dat er eindelijk duidelijkheid is. De bond kreeg de afgelopen tijd veel telefoontjes van bezorgde polishouders die niet wisten waar ze aan toe waren.
Ik ken geen enkele uitvaartverzekering die financieel aantrekkelijk is. Alleen als je binnen een paar jaar na het begin van de verzekering dood gaat heb je een leuk voordeel. Als je de gemiddelde leeftijd haalt is het een erg dure spaarrekening.
Het mag niet alleen, als ze deze maatregelen niet hadden genomen waren ze failliet gegaan en had u niets meer gehad (in ieder geval was de inleg dan weg geweest
Hallo Steffi170 ,
Dus verzekerden kunnen nu weer naar de rechter stappen?
Dit keer ligt het anders, zegt hoogleraar consumentenrecht Marco Loos, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam In de voorwaarden van de naturapolis is een zogeheten en-bloc clausule opgenomen, wat inhoudt dat Yarden de afspraken tussentijds en zonder toestemming van de klant mag wijzigen als daartoe dringende reden is. Yarden legt haar zienswijze middels een filmpje uit. Loos: ‘Er moeten weliswaar serieuze gronden worden aangevoerd en kunnen worden aangetoond, maar gezien het feit dat de wijziging plaatsvindt in opdracht van De Nederlandsche Bank is daar waarschijnlijk wel aan voldaan. Een gang naar de rechter heeft dan niet zoveel kans.
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kan-yarden-de-all-inclusive-verzekering-zomaar-aanpassen~b1a126d2/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Hier is sprake van een zeer lastige kwestie. Verrassend kreeg ik ook een brief waarvan de inhoud echter onjuist is om reden van o.a. de datastelling en daarbij het gegeven dat bij mij nooit sprake is gweest van omzetting naar een sommenpolis. Uit de pers is o.a. af te leiden dat het polissen zou betreffen waarvoor na het bereiken van 65 jaar geen premie meer wordt betaald. Ik ben ouder en betaal nog steeds maandelijks premie terwijl volgens de ontvangen brief de waarde zou worden bevroren. Wel premie blijven betalen? Waarvoor dan? Ik gooi dan water in de sloot.
U kon bij het afsluiten van de polis kiezen voor premiebetaling tot 65 jaar of 85 jaar.
Dus kijk uw polis na.
@TIJGER1, op zich juist zij het dat ik die keuze niet had. Ik ben op dit moment de polissen aan het uitpluizen. De waarde die Y opgeeft m.b.t. mijn opbouw is al hoger dan de 'blokkeer waarde' die wordt genoemd.
Hallo Marita5,
Maar dat is nou net de clou ..........
Ik werd in 2007 van een naturapolis naar een sommenpolis omgezet. Ongevraagd. Viel niets aan te veranderen. Deze omzetting was ten nadele van de verzekerden. (Yarden moet deze mensen nu ook allemaal compenseren.) Om persoonlijke redenen kwam mij de omzetting inmiddels goed uit en daarom heb ik de polis laten bestaan. Was het een naturaverzekering geweest dan had ik 'm eerder opgezegd.
Maar nu, 12 jaar later, blijkt iedereen op het verkeerde been gezet te zijn. Het had geen sommenpolis mogen zijn, dus we draaien het nu terug. En zie daar! Blijkt er ook nog een leuke clausule te zijn die in het voordeel van Yarden werkt en in het nadeel van de verzekerden. En m.b.t. mijzelf: ik word financieel enorm benadeeld nu, want de sommenpolis heeft (in mijn geval, polis uit 1993) een veel hoger uitkeringspercentage als de knieperige 33% die ik nu krijg.
De conclusie is dus dat we in 2007 op het verkeerde been zijn gezet als verzekerden. Op basis van die foutieve informatie financiele beslissingen hebben genomen die ONS nu geld kosten. Ik weet zeker dat als ik de Belastingdienst verkeerde financiele informatie geef (zelfs als het per ongeluk is), ze gewoon de correctie bij mij komen ophalen.
@steffi70 , het is zeer vervelend , maar u kunt keren en draaien zoveel u wilt er veranderd niks . U kunt ook geen ijzer met handen breken .
Als Yarden failliet zou gaan heeft u helemaal niks .
Ten eerste viel er in 2007 wel wat aan te veranderen aan die ongevraagde en ongewenste omzetting en als u het op zijn beloop gelaten hebt, is dat nu weer gewoon hersteld.
En die sommenpolis heeft/had geen uitkeringspercentage. Als u zou zijn overleden, was de som 100 procent uitgekeerd, ipv dat de volledige uitvaart vergoed zou zijn.
En waar haalt u 33 procent vandaan?
De belastingdienst is Yarden niet.
Beste Tijger1,
U doet zich voor alsof u alles weet en begrijpt en zet op basis daarvan keiharde antwoorden neer als feiten. Maar u mist toch wat info vrees ik.
Uw antwoord elders dat het heel goed zou zijn dat er veel mensen tot afkoop over zouden gaan, want dan zou er voor de zittenblijvers lekker veel geld overblijven lijkt me een beetje een vreemde redenering. Yarden geeft aan een solvabiliteitsprobleem te hebben. Ze geeft ook aan dat ze voldoende liquide middelen in kas heeft op dit moment. Als nou heel veel mensen tot afkoop over gaan, dan trekt dit aan de liquide middelen. Die worden in rap tempo minder, met grote kans op een DSBbank-effect.
Om op uw bovenstaande antwoord in te gaan:
Allereerst als een polis rond de 3200 euro waard is en de afkoopsom rond de 1000 euro, dan is de uitkering dus rond de 33.%. Maar misschien maak ik een rekenfout.
Ten tweede: zie hieronder de afkoopsomtabel die Yarden altijd hanteerde:
Verstreken looptijd polis | Afkoopwaarde bij uitvaartverzekering* | Afkoopwaarde bij koopsom verzekering* |
---|---|---|
0 – 3 jaar | 0 | 50% |
3 – 11 jaar | 25% | 50% |
11 – 16 jaar | 40% | 50% |
16 – 21 jaar | 50% | 65% |
21 – 26 jaar | 60% | 75% |
Meer dan 26 jaar | 70% | 85% |
Ik ben eerlijk gezegd enigszins verbaasd over de 'gelatenheid' waarmee mensen het verlies van hun zuurverdiende geld nemen. Maar da's persoonlijk natuurlijk.
Yarden hanteert die normen niet meer. Na 48 jaar betalen is de afkoopwaarde 51%
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe vind ik het accountnummer van LSC Smart Connect weer terug?
Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana ... Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer