St
door Steffi70 Jul 3, 2019 om 20:50
Garantie & verzekeringen

Mag Yarden de waarde van het pakket gewoon zomaar naar beneden bijstellen?

Toen Yarden de naturapakketten illegaal omzette naar sommenpolissen in 2007 was de toen genoemde waarde hoger als de nu genoemde waarde. Dat lijkt me gek. Zelfs als ik 0% (beleggings)rente verdien ben ik nog niet minder rijk geworden.

2340 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 3, 2019 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De waarde van het pakket wordt niet naar beneden bijgesteld. Maar de kostenverhogingen voor een uitvaart worden niet meer vergoed.

En ze moeten maatregelen nemen van de Nederladsche Bank.

Dus zelf bijsparen.

St
door Steffi70 - Jul 3, 2019 om 21:27
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

Je hebt de onderliggende informatie bij de vraag niet helemaal goed gelezen. De genoemde waarde van de sommenpolissen was in 2007 hoger dan dat de genoemde waarde nu is. Ik, de verzekerde, ben dus blijkbaar onderweg geld verloren. Oftewel: de waarde van de pakketten zijn nu naar beneden bijgesteld.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, maar dat had een andere oorzaak. Dat kwam door die omzetting. Toen moest er wel geld bij die waarde. Maar dat is teruggedraaid, dus u hebt nu weer een naturapolis. Kunt u niet met elkaar vergelijken.

diumenge
door diumenge - Jul 3, 2019 om 22:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie de link van Sjoppie:

'Zuur, maar een redelijke oplossing'
De Consumentenbond heeft gemengde gevoelens bij de stap die Yarden neemt. Volgens een woordvoerder is het altijd zuur, maar is het wel een redelijke oplossing. Zonder deze maatregel zou Yarden omvallen en staat iedereen met lege handen. De Consumentenbond is vooral blij dat er eindelijk duidelijkheid is. De bond kreeg de afgelopen tijd veel telefoontjes van bezorgde polishouders die niet wisten waar ze aan toe waren.

jo
door jorisw - Jul 3, 2019 om 22:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ken geen enkele uitvaartverzekering die financieel aantrekkelijk is. Alleen als je binnen een paar jaar na het begin van de verzekering dood gaat heb je een leuk voordeel. Als je de gemiddelde leeftijd haalt is het een erg dure spaarrekening.

ju
door juliomariner - Jul 3, 2019 om 22:17
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Het mag niet alleen, als ze deze maatregelen niet hadden genomen waren ze failliet gegaan en had u niets meer gehad (in ieder geval was de inleg dan weg geweest

marita5
door marita5 - Jul 4, 2019 om 00:35
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Steffi170 ,

Dus verzekerden kunnen nu weer naar de rechter stappen?

Dit keer ligt het anders, zegt hoogleraar consumentenrecht Marco Loos, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam In de voorwaarden van de naturapolis is een zogeheten en-bloc clausule opgenomen, wat inhoudt dat Yarden de afspraken tussentijds en zonder toestemming van de klant mag wijzigen als daartoe dringende reden is. Yarden legt haar zienswijze middels een filmpje uit. Loos: ‘Er moeten weliswaar serieuze gronden worden aangevoerd en kunnen worden aangetoond, maar gezien het feit dat de wijziging plaatsvindt in opdracht van De Nederlandsche Bank is daar waarschijnlijk wel aan voldaan. Een gang naar de rechter heeft dan niet zoveel kans.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/kan-yarden-de-all-inclusive-verzekering-zomaar-aanpassen~b1a126d2/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2019 om 09:18
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Hier is sprake van een zeer lastige kwestie. Verrassend kreeg ik ook een brief waarvan de inhoud echter onjuist is om reden van o.a. de datastelling en daarbij het gegeven dat bij mij nooit sprake is gweest van omzetting naar een sommenpolis. Uit de pers is o.a. af te leiden dat het polissen zou betreffen waarvoor na het bereiken van 65 jaar geen premie meer wordt betaald. Ik ben ouder en betaal nog steeds maandelijks premie terwijl volgens de ontvangen brief de waarde zou worden bevroren. Wel premie blijven betalen? Waarvoor dan? Ik gooi dan water in de sloot.

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2019 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kon bij het afsluiten van de polis kiezen voor premiebetaling tot 65 jaar of 85 jaar.

Dus kijk uw polis na.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 4, 2019 om 10:36
16830 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1, op zich juist zij het dat ik die keuze niet had. Ik ben op dit moment de polissen aan het uitpluizen. De waarde die Y opgeeft m.b.t. mijn opbouw  is al hoger dan de 'blokkeer waarde' die wordt genoemd.

St
door Steffi70 - Jul 4, 2019 om 20:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Marita5,

Maar dat is nou net de clou ..........
Ik werd in 2007 van een naturapolis naar een sommenpolis omgezet. Ongevraagd. Viel niets aan te veranderen. Deze omzetting was ten nadele van de verzekerden. (Yarden moet deze mensen nu ook allemaal compenseren.) Om persoonlijke redenen kwam mij de omzetting inmiddels goed uit en daarom heb ik de polis laten bestaan. Was het een naturaverzekering geweest dan had ik 'm eerder opgezegd.

Maar nu, 12 jaar later, blijkt iedereen op het verkeerde been gezet te zijn. Het had geen sommenpolis mogen zijn, dus we draaien het nu terug. En zie daar! Blijkt er ook nog een leuke clausule te zijn die in het voordeel van Yarden werkt en in het nadeel van de verzekerden. En m.b.t. mijzelf: ik word financieel enorm benadeeld nu, want de sommenpolis heeft (in mijn geval, polis uit 1993) een veel hoger uitkeringspercentage als de knieperige 33% die ik nu krijg.

De conclusie is dus dat we in 2007 op het verkeerde been zijn gezet als verzekerden. Op basis van die foutieve informatie financiele beslissingen hebben genomen die ONS nu geld kosten. Ik weet zeker dat als ik de Belastingdienst verkeerde financiele informatie geef (zelfs als het per ongeluk is), ze gewoon de correctie bij mij komen ophalen.

marita5
door marita5 Jul 4, 2019 om 20:19
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@steffi70 , het is zeer vervelend , maar u kunt keren en draaien zoveel u wilt er veranderd niks . U kunt ook geen ijzer met handen breken .
Als Yarden failliet zou gaan heeft u helemaal niks .

tijger1
door tijger1 Jul 4, 2019 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste viel er in 2007 wel wat aan te veranderen aan die ongevraagde en ongewenste omzetting en als u het op zijn beloop gelaten hebt, is dat nu weer gewoon hersteld.

En die sommenpolis heeft/had geen uitkeringspercentage. Als u zou zijn overleden, was de som 100 procent uitgekeerd, ipv dat de volledige uitvaart vergoed zou zijn.

En waar haalt u 33 procent vandaan?

De belastingdienst is Yarden niet.

St
door Steffi70 - Jul 4, 2019 om 21:06
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Tijger1,

U doet zich voor alsof u alles weet en begrijpt en zet op basis daarvan keiharde antwoorden neer als feiten. Maar u mist toch wat info vrees ik.

Uw antwoord elders dat het heel goed zou zijn dat er veel mensen tot afkoop over zouden gaan, want dan zou er voor de zittenblijvers lekker veel geld overblijven lijkt me een beetje een vreemde redenering. Yarden geeft aan een solvabiliteitsprobleem te hebben. Ze geeft ook aan dat ze voldoende liquide middelen in kas heeft op dit moment. Als nou heel veel mensen tot afkoop over gaan, dan trekt dit aan de liquide middelen. Die worden in rap tempo minder, met grote kans op een DSBbank-effect.

Om op uw bovenstaande antwoord in te gaan:
Allereerst als een polis rond de 3200 euro waard is en de afkoopsom rond de 1000 euro, dan is de uitkering dus rond de 33.%. Maar misschien maak ik een rekenfout.

Ten tweede: zie hieronder de afkoopsomtabel die Yarden altijd hanteerde:

Verstreken looptijd polisAfkoopwaarde bij uitvaartverzekering*Afkoopwaarde bij koopsom verzekering*
0 – 3 jaar 0 50%
3 – 11 jaar 25% 50%
11 – 16 jaar 40% 50%
16 – 21 jaar 50% 65%
21 – 26 jaar 60% 75%
Meer dan 26 jaar 70% 85%

Ik ben eerlijk gezegd enigszins verbaasd over de 'gelatenheid' waarmee mensen het verlies van hun zuurverdiende geld nemen. Maar da's persoonlijk natuurlijk.

panter22
door panter22 Jul 5, 2019 om 08:44
6599 Antwoorden / Vragen

Yarden hanteert die normen niet meer. Na 48 jaar betalen is de afkoopwaarde 51%