Tr
door TristanR Feb 22, 2023 om 16:03
Garantie & verzekeringen

Mediamarkt weigert een vervagend product bij een defect product

Ik heb een koptelefoon gekocht bij mediamarkt, bij het eerste moment van gebruiken vond ik de muziek al aan de zachte kant. Nu heb ik een maximale hoogte db van 92 gemeten terwijl er word geadventeerd met een hoogte van 97db.

Toen ik langs de mediamarkt ging konden zij mij alleen een reperatie aanbieden, terwijl ik nu liever voor een ander product wil gaan.

volgens wettelijke regels zou ik een vervangend product kunnen krijgen

dus mijn vraag is of wat mediamarkt doet kan?

3932 16 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 22, 2023 om 16:16
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Allereerst is de geluidsmeter die u hebt gebruikt geijkt?
Waarschijnlijk niet dus vraag ik mij af of de klacht terecht is.
Daarnaast zou u blij moeten zijn dat het ding niet zo hard kan. Bij 86db zou u het ding nog maar 2 uur per dag op kunnen zonder gehoorschade te krijgen.
Ook snap dan ook niet dat een koptelefoon die 97 db kan produceren nog verkocht mag worden.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2023 om 16:21
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Vraag 1 = Hoe heeft u het aantal db's gemeten? Als dit met een oficiele goedgekeurde prof meter is, dan zou  is de manier van meten nog bepalend.

U wilt dus een geluid van een drilboor 95 dba en een straaljager op 300 meter hoogte op uw oren?

Tijd voor een kno arts

sw
door swat1500 - Feb 22, 2023 om 16:22
3763 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft de koptelefoon kennelijk aangemeld als defect. De verkoper mag dan kiezen voor directe vervanging of voor reparatie. U heeft recht op vervanging als reparatie niet mogelijk is.

gerbera
door gerbera - Feb 22, 2023 om 16:43
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zo jammer dat men meent met wettelijke regels op de hoogte te zijn maar men die regels niet goed leest. Volgens die regel heeft MM het recht om eerst een reparatie uit te voeren en pas als dat niet lukt een vervangend, gelijkwaardig,  apparaat aan te bieden. U wilt hem niet vervangen maar een ander product hebben en dat hoeft MM niet te doen, koop is koop en zo zij hem omruilen is dat een gunst en zeker geen wettelijke regel. Dus ja wat MM doet kan en mag. Overigens vindt ik het knap dat u in staat bent een verschil van 5 db te meten tenzij u over een geijkte db meter beschikt.

rj
door rjw - Feb 22, 2023 om 17:08
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Wat zijn de specs van de koptelefoon? Wat was het outputniveau van de versterker? Waarmee heb je gemeten? Hoe heb je gemeten?

Thecla58
door Thecla58 - Feb 22, 2023 om 17:36
843 Antwoorden / 3 Vragen

Poeh... 97db op je hoofd zetten.  Dat is bijna het maximale aan db, namelijk 103 db, op festivals gehaald mag worden en dan nog is het 'verplicht' om oordoppen te gebruiken.
Volgens mij wil je graag tinnitis krijgen...

ne
door neodutchio - Feb 22, 2023 om 17:39
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als aanvullig op het voorgaande, reparatie is de norm en enkel als reparatie niet opweegt tegen de kosten, dan is vervanging aan de orde.

Als de koptelefoon in de winkel gekocht is, dan is er geen recht om deze weer te retourneren. Vooraf moet je bedenken wat je wilt gaan aanschaffen en had u dus vooraf deze moeten gaan testen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 22, 2023 om 19:11
2010 Antwoorden / Vragen

Schermen met "de wettelijke regels" terwijl je overduidelijk geen idee hebt welke regels van toepassing zijn doet vreemd aan. Er is geen recht om te ruilen of te retourneren bij een aankoop in een stenen winkel.

lo
door lovewinnie - Feb 22, 2023 om 20:25
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ze mogen 2x repareren en 3e keer vervangen of geld terug.

Ruilen tegen een andere product hoeven ze uiteraard niet goed te keuren .

Iv
door Ivo W - Feb 22, 2023 om 21:46
728 Antwoorden / Vragen

Waarschijnlijk hoeft de winkelier helemaal niets te doen, omdat er geen defect vastgesteld kan worden.

U heeft *iets* gemeten. Met waarschijnlijk een apparaat wat niet geijkt is, misschien zelfs wel met een brakke app op uw telefoon.
Daarnaast beschikt u thuis niet over een ruimte met de juiste testopstelling om de meting correct uit te voeren, zelfs niet wanneer u over geijkte meetapparatuur zou beachikken.
Tot slot is het vermoedelijk zo dat in de juiste testopstelling en met de juiste meetapparatuur de meting heeft plaatsgevonden op basis van een specifieke toonhoogte. Metingen op basis van muziek, met dus andere en niet continue toonhoogten geven zelfs in de juiste testopstelling vermoedelijk een andere resultaat dan de opgave van de fabrikant.

JMA2
door JMA2 - Feb 23, 2023 om 00:18
114 Antwoorden / 2 Vragen

Is die 92b  getest op een degelijke versterker of op een iPhone, die output is hier vv an redelijk bepalend. Mijn mengtafel stuurt veel meer uit als mijn telefoon.
Volgens mij is zacht niet het probleem maar tegenvallende geluidskwaliteit.

va
door vanlotjegetikt Feb 23, 2023 om 08:57
809 Antwoorden / Vragen

Geluidskwaliteit kan inderdaad een dingetje zijn.
Zware versterker en boxen met weinig vemogen geven hetzelfde probleem.

rj
door rjw Feb 24, 2023 om 23:41
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Je bedoelt waarschijnlijk luidsprekers met een lage gevoeligheid. Als je kleine luidsprekers heb met bijvoorbeeld een gevoeligheid van 92 dB/W/1m dan geven die veel meer lawaai dan grote luidsprekers die 86 dB/W/1m doen.

Verder is het beter om een versterker te gebruiken die een hoger vermogen kan leveren dan de luidsprekers aan kunnen. Als het andersom is blaas je de tweeters op omdat de versterker gaat clippen.

JMA2
door JMA2 Feb 25, 2023 om 00:15
114 Antwoorden / 2 Vragen

@rjw. Dit heb ik vroeger dagelijks geprobeerd uit te leggen aan mijn klanten. Ze hadden 100 watt speakers gekocht en draaiden met een miniserie van 2x 25 watt. Want, ja dan kan ik mijn boxen niet opblazen die zijn 100W.
En ja dan ging er weleens een speaker kapot.

va
door vanlotjegetikt Mar 14, 2023 om 11:10
809 Antwoorden / Vragen

Mijn prologue 8 oudjes hangen aan een VSX-934 en dat geeft toch wel een lekker geluid.Wel netjes op doppen en afgeregeld.

va
door vanlotjegetikt - Feb 23, 2023 om 08:54
809 Antwoorden / Vragen

Zat er bij de koptelefoon ook een hoortoestel geleverd vanwege de gehoorschade?
80db is al redelijk hard en zoals anderen al vragen is het DB geijkt.
Maar serieus, volgens wettelijke regels?

1paul
door 1paul - Feb 23, 2023 om 09:04
3103 Antwoorden / 0 Vragen

dit mag, zij moeten de gelegenheid krijgen om te repareren, zelfs bij een nieuw produkt!

Ja
door Jaap Rotterdam - Feb 24, 2023 om 12:58
15 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is precies de reden waarom je daar niet moet kopen,  daar staat internet vol mee,  bij service of hulp moet je daar niet zijn.

mo
door mof - Feb 24, 2023 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens de wettelijke regels mag mediamarkt zelf kiezen uit: 1) reparatie, 2) vervangend gelijkwaardig product of 3) uw aankoopbedrag terug, wanneer het artikel niet aan de aangegeven criteria voldoet. U zult moeten wachten tot het product is gerepareerd en dat accepteren.

Barendvdp
door Barendvdp - Mar 13, 2023 om 18:48
3 Antwoorden / Vragen

Bij MediaMarkt hangt er ook heel erg vanaf naar welke vestiging je gaat. Ik heb zelf ook wel eens problemen met een product gehad. Bij de MediaMarkt in Rotterdam centrum werd ik altijd direct goed geholpen. Wanneer ik in Rotterdam Zuid iets had was het altijd gedoe. Jammer dat MediaMarkt niet eenduidig in hun oplossingen is. Wettelijk mag MediaMarkt idd eerst een reparatie aanbieden. Maar dit voelt toch niet helemaal rechtvaardig als je net een nieuw product gekocht hebt.