Jo
door Jolanda Nijenhuis May 13, 2022 om 10:19
Garantie & verzekeringen

Menzis wijst spraakcomputer Vibe af. Onze zoon mag niet praten!

Ik zal even omschrijven hoe Robin in het leven staat en waarom wij voor hem juist deze spraakcomputer willen en niet een communicatiesysteem via een tablet.

Robin is een 13 jarige jongeman. Hij is bekend met het syndroom van Down. Daarnaast is hij erg pienter en leergierig maar komt het erdoor zijn spraak taalprobleem onvoldoende uit. Hij gaat eerder achteruit dan vooruit. Hij heeft in de Corona periode tijdens de lessen thuis en later op school laten zien dat hij zichzelf goed duidelijk kan maken met de pictogrammen zoals deze worden gebruikt in de Score software. Ik kan desgewenst verhaaltjes mee sturen die we samen hebben geoefend en bedacht. Echter het knip en plakwerk van de pictogrammen kan worden vergemakkelijkt als hij gebruik kan maken van de Vibe spraakcomputer. Deze computer heeft een meeleesscherm waardoor ik kan meelezen wat hij typt wat het intrainen zeker ook vergemakkelijkt. Dit is ook interessant in de communicatie met leeftijdgenoten. Dit kan niet met software op een tablet, die heeft geen meeleesscherm. Dit is ook de reden waarom we op de Vibe kwamen. Bovendien gebruikt Robin een tablet niet functioneel maar vooral voor ontspanning en rust. Dit heeft hij ook op school laten zien. Hij krijgt geen reken en taalwerkjes meer op een tablet maar op een gewone computer omdat hij op een tablet al snel op de spelletjespagina was. Dit geeft ook aan hoe slim hij eigenlijk is. Dit komt er nu onvoldoende uit. Op school is hij terug gegaan in een lager niveaugroep omdat zijn communicatie niet aansloot bij de rest van de groep. Ze lachen hem uit om zijn gehakkel en gestotter. Qua werkjes en vaardigheden zou hij zeker wel in de andere klas passen maar de jongeren snapten zijn taal niet. Vandaar ook de aanvraag voor de Vibe spraakcomputer zodat Robin zich ook duidelijk kan maken aan leeftijdgenoten op zijn niveau. Afgezien dat dit ook voor deze leeftijdsgroep een interessante ingang kan zijn in de omgang met Robin gunnen wij hem zo deze kans. Hij heeft hier ook recht op in een plek in een inclusievesamenleving en mag ook hij onderdeel zijn van. Soms is daar een hulpmiddel bij nodig.

Als ouders begrijpen wij zijn eigen ontwikkelde taal. Voor de rest van de buitenwereld wordt het al moeilijker, laat staan voor de rest van Robins netwerk: buurtkindjes, vriendjes en familie. Robin is actief maakt deel uit van een groot netwerk en wil graag en veel communiceren. Dit lukt nu te vaak niet. Hij raakt gefrustreerd en laat dan boos gedrag zien. Buurtkinderen en vriendjes maar ook volwassenen haken dan af. Dit is niet waar wij voor staan namelijk een volwaardige plek in de samenleving ook voor Robin. Volgens mij ook iets waar Menzis voor staat?

We zijn in overleg met logopedie, kinderarts en gedragswetenschapper die is betrokken bij het gezin en RDG Compagne gekomen op een Vibe computer met Score software omdat deze tot in detail is afgestemd en lijkt te zijn gemaakt voor Robin zelfs met vervoegingen in de taal. Bijvoorbeeld: ik wil een boterham met pindakaas in plaats van: Ik willen een boterhammen met pindakaas zoals bij veel andere software het geval is. Nu zijn wij de ondertiteling voor Robin omdat de rest van de wereld hem niet verstaat of snapt maar de Vibe zou hem een stukje zelfstandigheid kunnen bieden die hij verdiend als 13 jarige jongen.

De Vibe het best passende en adequate hulpmiddel is voor Robin. Het is niet mogelijk om Score op een ander platform te laten werken. De Vibe is speciaal voor de Score software ontwikkeld!

Ik ben het er mee eens dat elk mens in deze wereld recht heeft op volwaardige communicatie en dat de zorgverzekeraar hier verantwoordelijk voor is.

De zorgverzekeraar heeft een zorgplicht .

Maar blijkbaar geldt dat niet voor Robin.

Robin hoort niet te communiceren in deze samenleving. Misschien is hij niet "waardig" genoeg voor de Menzis.

Wij betalen bakken met geld aan de zorgverzekeraar, maar als het er op aan komt en er gebruik van gemaakt moet worden, pfffft dan wordt het keihard afgewezen!
Wie weet raad AUB???

4014 11 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 13, 2022 om 10:31
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het probleem zal hier zijn of hetgeen u wenst mogelijk is op basis van uw verzekeringspolis  resp. aanvullenbde polissen.En in dat geval is de afwijzing m.i. niet onlogisch.

Het lijkt mij in deze kwestie meer zinvol om bij uw gemeente na te gaan of hiervoor een PGB beschgikbaar is of andere vergoedingsmogelijkheid. U kunt daarvoor ook advies vragen bij een organisatie voor Sociale en Maatschappelijkje hulpverlening. Mogelijk is dit ook een adres waar u nader advies kunt krijgen indien bij u nog onbekend https://www.downsyndroom.nl/  Indien u van mening bent dat men dit vanuit Menzis op basis van de polisvoorwaarden wel zou moeten vergoeden kunt uiteraard ook altijd een klacht indienen en zie dan: http://www.skgz.nl

 Het lijkt mij evenwel dat er andere en mogelijk effectievere wegen zijn om hiervoor ondersteuning te krijgen als hiervoor al aangegeven. Ik hoop voor u dat het op die wijze lukt omdat een en ander uiteraard uitermate vervelend is en sterkte gewenst.

Ps. Heeft u hierover ook contact gehad met de school/onderwijsinstelling van uw zoon? Mogelijk kan men u daar ook helpen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 13, 2022 om 10:52
7155 Antwoorden / 3 Vragen

In 2019 heeft Menzis deze klacht opgelost, ook iets voor u om een klacht in te dienen of rechtstreeks de verzekeraar hiermee te benaderen?

https://www.klacht.nl/niet-vergoeden-spraakcomputer-vibe/

Mabelle
door Mabelle May 13, 2022 om 11:09
403 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat alleen maar dat de kwestie is doorgespeeld naar het Klachtenmanagement, meer niet!

sjjoppy
door sjjoppy May 13, 2022 om 12:38
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Ik las dat het opgelost was.
2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Menzis Zorgverzekeringen een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Mabelle
door Mabelle - May 13, 2022 om 11:20
403 Antwoorden / 1 Vragen

Robin hoort niet te communiceren in deze samenleving. Misschien is hij niet "waardig" genoeg voor de Menzis.

Nogal dramatisch. Daar heeft het niets mee te maken natuurlijk. Er zijn nu eenmaal - financiële - grenzen aan wat vanuit het basispakket vergoed kan worden. Zoals al genoemd, u kunt een klacht hierover indienen bij het SGKZ.

Andere optie is een crowdfunding starten om het apparaat zelf aan te kopen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 13, 2022 om 11:36
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Als u zelf een gehandicapt kind zou hebben, zou u wat meer empathie hebben.

Er is niets "dramatisch" aan.......

ju
door juliomariner May 13, 2022 om 15:37
1311 Antwoorden / 2 Vragen

Emotioneel dan, en zelfs in dit soort gevallen is emotie een slechte raadgever. Ik snap natuurlijk dat TS hier emoties bij heeft maar dat zal bij een gesprek met de verzekering niet helpen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 13, 2022 om 11:31
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jolanda,

Ik raad u aan om uw kwestie voor te leggen aan de Kinderombudsman, klik op de volgende link :

https://www.kinderombudsman.nl/contact#:~:text=Bel%20ons%20gratis,876%2054%2032%20(gratis).

va
door vanlotjegetikt - May 13, 2022 om 11:33
809 Antwoorden / Vragen

Valt dit niet onder de orthopedagogie, want dan komt dit uit een heel ander pot.

mahadma
door mahadma - May 13, 2022 om 12:26
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Neem contact op met uw sociale zaken in uw gemeente.

getty
door getty - May 13, 2022 om 12:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt altijd officieel bezwaar aantekenen tegen een aangevraagde voorziening of een klacht indienen bij de klachtencommissie van de zorgverzekeraar

pe
door pebk - May 13, 2022 om 16:16
579 Antwoorden / 0 Vragen

Mochten de bovengenoemde oplossingen niet baten, dan zou u ook crowdfunding kunnen proberen. Persoonlijk heb ik er geen ervaringen mee, maar je hoort vaak dat mensen met hartverscheurende verhalen zoals het uwe het soms wel voor elkaar krijgen.

Een site waar verschillende faciliterende organistaties te vinden zijn is deze: https://top10crowdfund.nl/.

Let op, het zijn commerciele acties en ze pikken ook een graantje mee voor hun service. En niet alle platforms staan particuliere initiatieven toe.

Tip: Laat uw tekst even op taalfouten corrigeren door een bekende.
Tip 2: Het is ook niet netjes om termen als "niet waardig genoeg voor Menzis" te bezigen. Die wekken weerstand op. Menzis is gewoon een commerciele organisatie die puur rationeel bepaalt of u de vergoeding krijgt die bij uw verzekering past. Uw interpretatie daarvan is uw persoonlijke mening.

Ja
door Jan Netten - May 13, 2022 om 17:13
9 Antwoorden / Vragen

Halve roman met teveel drama en bla bla, de toon in dit bericht leest heel vervelend. Het steeds noemen van de naam roept juist veel weerstand op en komt heel erg akelig en zwaar overdreven teatraal over,  ouders kunnen, als ze het allemaal zo naar vinden zelf ook lobyen via hun eigen kring of gewoon zelf zo'n ding aanschaffen. De samenleving/premiebetaler hoeft niet alles op te hoesten en Menzis is ook geen filantropische instelling.

Topantwoord

panter22
door panter22 - May 13, 2022 om 17:54
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt wel een reklamespotje.
Je zoon heeft een voorziening, maar je wilt de super de luxe voorziening, gratis uit de basisverzekering.
En nu ben je bezig om iedereen zover te krijgen dat hij meewerkt.
Aan jouw manier van schrijven maak ik op dat je vast wel een goede baan met een goed inkomen hebt.
Als het mijn zoon was, dan had ik er alles voor over om hem deze luxe voorziening te geven. Dus zelf kopen en desnoods een lening afsluiten.
Vakantiegeld inleveren, dan kom je vast een heel eind.
Ik krijg hier een vervelend gevoel bij.

Jo
door Jolanda Nijenhuis May 13, 2022 om 21:27
Antwoorden / 1 Vragen

Hey panter22, dank voor je reactie.
Ik vind het nogal wat dat je uit de tekst kunt uitmaken dat ik een goede baan heb.
Helaas moet ik je teleurstellen, geen baan maar uitkering (om persoonlijke redenen).
Juist omdat het mijn zoon is wil ik ook het beste voor hem! Daar betalen we immers de zorgverzekering voor!!!
Lening is niet mogelijk, maar ik vind het prima als je je eigen vakantiegeld wilt inleveren voor Robin.
Bij jou woorden krijg ik een vervelend gevoel bij!

Iv
door Ivo W May 13, 2022 om 22:27
727 Antwoorden / Vragen

Je betaalt de zorgpremie voor basiszorg. En een basisvoorziening is al verstrekt. Overigens is uw zoon geheel gratis voorzien van de basiszorgverzekering. U betaalt er niets voor.

Natuurlijk wil je als ouder het beste voor je kind. Dus ook de betere en duurdere spraakcomputer in dit geval. Begrijpelijk, maar dat heeft een prijskaartje. En ook bij de zorgverzekeraars groeit het geld echt niet op de rug. Als u vertelt waar de zorgverzekeraar een heel woud vol geldbomen kan vinden, dan wil de zorgverzekeraar vast en zeker aan elke klant de beste hulpmiddelen en de duurste medicijnen verstrekken. Maar zonder geldbomen betekent zoiets simpelweg dat de zorgpremie voor de basisverzekering met honderden of zelfs duizen euro's omhoog moet om iedereen van 'de allerbeste' zorg te kunnen voorzien. Omdat dat niet wenselijk is, is er voor veel zaken gekozen voor een basisvoorziening die vergoed wordt. En wil men de luxe versie, dan kost dat die persoon (of in dit geval de ouders) simpelweg extra geld.

Ja, zo steekt de wereld in elkaar. En dat kan best een harde boodschap zijn.

panter22
door panter22 May 14, 2022 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom schrijf je je verhaal op deze manier. Zeg gewoon eerlijk dat je in een uitkering zit. Daar hoef je je toch niet voor te schamen.
Zo'n spraakcomputer kan het beste zijn voor je zoon, maar uit de basisverzekering krijg je niet de beste zorg. De goedkoopste zorg dat wel.
Dus als je meer wilt, dan moet je dat kunnen aantonen. En dan nog is het de vraag of je het krijgt.
Heb je zelf zonder schriftelijk advies van deskundigen zo'n spraakcomputer aangevraagd?

Jo
door Jolanda Nijenhuis May 14, 2022 om 12:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat heb ik gedaan. Zelfs een telefonisch gesprek. Alles toegelicht en uitgelegd.
De dame aan de telefoon vertelde dat onze zoon er wél voor in aanmerking kwam. En nu zeggen ze wat anders!

panter22
door panter22 May 14, 2022 om 12:20
6599 Antwoorden / Vragen

Dat merk je nu al, zelf uitleggen is nooit voldoende bij een organisatie. Je moet een duidelijk rapport hebben dat de voorziening noodzakelijk is. En je moet precies weten hoe je moet schijven. Wat belangrijk is om te melden. Is er geen vereniging van ouders met kinderen met down waar je trerecht kunt?

sw
door swat1500 May 14, 2022 om 12:26
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals gezegd staat en valt het recht op de gewenste voorziening met de vraag of dit volgens de polis is gedekt.

Ja
door Jan Netten May 15, 2022 om 17:40
9 Antwoorden / Vragen

Jolanda Nijenhuis, zoals u reageert op de terechte kritische post van Panter, ik quote u: "Lening is niet mogelijk, maar ik vind het prima als je je eigen vakantiegeld wilt inleveren voor Robin.
Bij jou woorden krijg ik een vervelend gevoel bij!"

U bent áf. Ga ergens anders bedelen

jpm
door jpm - May 14, 2022 om 16:20
820 Antwoorden / 28 Vragen

Er zijn fondsen die hierin kunnen voorzien. Ik zou eens op Jeugd Cultuur Fonds gaan zoeken als ik u was. Natuurlijk, een zorgverzekering vind ik ook logischer, maar ik begrijp dat dit voor u betekent dat u aan een dood paard trekt.