Mi
door Mirjam Boon Oct 18, 2016 om 12:46
Garantie & verzekeringen

Mijn douche tussenpaneel van glas is spontaan "geknald" waardoor de deur nu ook

kapot is. Ben bij de Ohra extra verzekerd volledig pakket, inboedel, opstal, glas etc..
Nu doen ze erg moeilijk over de beoordeling en wat er uitgekeerd dient te worden. Terwijl deze douche 1750,- + installatie 2000,- toch geen karwij koopje was en in maart van dit jaar geplaatst is. Het glas lag overal door de hele badkamer.
Wat kan ik het beste doen?
Vriendelijke groet,
Mirjam Boon

34149 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 18, 2016 om 12:58
7185 Antwoorden / 3 Vragen

U zou dit eerst eens bij het installatiebedrijf aanhangig kunnen maken, u hebt toch wel garantie? Het kan dat er geen rekening met het uitzetten van het glas is gehouden of hebben er te weinig ruimte voor uitgetrokken.

hansje klein
door hansje klein - Oct 18, 2016 om 13:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Spontaan exploderende glazen douchedeuren is al langer een item. Verzekeraars en verkopers moeten dit feit echter kennen. De oorzaak ligt in de inferieure glaskwaliteit, voornamelijk uit China, waar de hittetest (heat-seak-test) na de productie achterwegen gelaten wordt en ca. € 40 - € 50,- op de kosten worden bespaard. Bij deze kwaliteitstest springt de ruit door aanwezige spanningen in het glas. Nu gebeurt dit na afmontage bij de gebruiker zonder duidelijke oorzaak en soms jaren later. Blijft u bij uw montagebedrijf of verzekering erop hameren, dat er niemand in de badkamer was en er niet kort ervoor gedouched werd. Steekwoorden als ´spontaan´ en ´zonder aanleiding´ of ´s nachts en ´explosief, zoals het glas door de hele badkamer lag´, moeten voor vakmensen genoeg informatie zijn, dat het zich niet om een simpel geval van ´er tegenaan gestoten´ kon handelen.

Wil de verkoper en/of de verzekeraar niet meegaan en bent u zéker van uw onschuld, dan raad ik u een expertise van een schadebehandelaar aan. Tenminste kunt u op voorhand deze stap al aankondigen........en daardoor sneller uw gelijk krijgen. De onkosten van een expert worden, bij uw gelijkkrijgen, door de verzekeraar vergoed. Lees eerst uw polis door m.b.t. schadevergoedingen/glas.

@Sjoppie heeft overigens helemaal gelijk om allereerst uw verkoper aan te spreken, want u heeft nog garantie!

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens is die glazen douche helemaal niet gedekt onder de glasverzekering.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2016 om 15:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u met "moeilijk doen"? En welke deur is er kapot?

ch
door chrisd1 - Oct 18, 2016 om 16:07
21 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk in de polisvoorwaarden; bij CB. zijn glazen douchedeuren blijkbaar wel verzekerd.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er staat ook dat het niet verzekerd is, als het verkeerd is geplaatst. En als een douchepaneel uit elkaar klapt zonder dat er iets tegen aan gestoten is, is hij echt verkeerd geplaatst.

hansje klein
door hansje klein Oct 18, 2016 om 17:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn uitvoerige uitleg over exploderende douchedeuren niet gelezen? of niet begrepen?

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Hebt u het tegen mij? Of tegen @Chrisd1

hansje klein
door hansje klein Oct 18, 2016 om 23:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Onder uw reactie onder  @Chrisd1 geplaatst, dan heb ik het tegen @Tijger1.....en refereer aan de uitleg over inferieure glaskwaliteit.

hansje klein
door hansje klein - Oct 18, 2016 om 16:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

OHRA inboedel - extra - glas:

Met de extra dekking Glas verzekert u zich voor de schade aan uw ruiten, glazen deuren en glazen koepels. De ruiten kunnen ook van kunststof zijn. U kunt de dekking Glas alleen afsluiten in combinatie met onze inboedelverzekering of opstalverzekering. Heeft u een OHRA Opstalverzekering met All Risk dekking? Dan is de dekking Glas is al standaard meeverzekerd. Bij de All Risk dekking van de inboedelverzekering is glas niet standaard meeverzekerd.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar daar worden mijns inziens glazen deuren van een gang of kamer of pui of zo mee bedoeld.

hansje klein
door hansje klein Oct 18, 2016 om 16:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het gemene bij voorwaarden is, dat er nooit precies staat wat je wilt weten......ik neig óók naar deze intepretatie, maar de glazen douchedeuren worden niet specifiek uitgesloten, dus is er nog hoop. Toch blijft de installateur m.i. nog steeds de eerste aanspreekpartner (garantie).

Cookies
door Cookies Oct 18, 2016 om 16:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1, vlg mij ook. Sterker nog ik weet het wel zeker.

hansje klein
door hansje klein Oct 18, 2016 om 17:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Carola.83 Ik zou er maar niet op wedden.....

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. glazen kastdeuren worden ook niet uitgesloten, maar zijn echt niet gedekt. Maar ja, de Ts vertelt niet wat er nou "moeilijk" was. De dekking of de hoogte van het bedrag.  Die glasverzekering dekt over het algemeen ruiten die daglicht doorlaten, niet glas om een waterballet in je badkamer te voorkomen. Een glazen tafel is ook niet gedekt, maar staat niet bij de uitsluitingen.

ha
door halex Oct 18, 2016 om 17:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een glazen paneel is wat anders dan een glazen deur. Zoals TS het opschrijft, zie ik een glazen tussenwand voor me die het douchegedeelte afscheidt van de rest van de badkamer.

Cookies
door Cookies Oct 18, 2016 om 17:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik durf daar rustig om te wedden, hoor. Ik weet waar ik over praat, anders zou ik niet eens reageren. Zouden meer mensen moeten doen.

hansje klein
door hansje klein - Oct 18, 2016 om 17:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mirjam Boon.

U ziet hoe veelvoudig de meningen zijn van reageerders en er steeds weer vragen opduiken naast de antwoorden.

Krijgen we (later) van u te horen hoe u dit tenslotte heeft opgelost? Installateur, verzekeraar of anders?

ekiem
door ekiem - Oct 18, 2016 om 19:30
676 Antwoorden / 100 Vragen

Heb het nooit bij de hand gehad maar ben ook in het bezit van een extra glas verzekering . Inboedel verzekering dekt dit inderdaad niet maar het valt onder de glas verzekering.
Maar gezien het feit dat dit allemaal net nieuw is denk ik dat u toch eerst bij de installateur moet zijn.

ekiem

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u wel zeker dat bij uw glasverzekering die glazen douchecabine of panelen gedekt zijn?

gerbera
door gerbera - Oct 18, 2016 om 22:22
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ik begrijp dat ze wel tot vergoeding over gaan maar waar doen ze moeilijk over ? De hoogte van de vergoeding van de panelen. De installatiekosten vallen, zover mij bekend, niet onder de dekking. Overigens verkoopt Karwei best wel goed materiaal.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er glas breekt wat gedekt is, zijn uiteraard ook de installatiekosten van nieuw glas gedekt. Maar zoals ook eerder gezegd, we weten verder niet van de moeilijkheden. De Ts zwijgt.

gerbera
door gerbera Oct 18, 2016 om 22:36
7361 Antwoorden / 14 Vragen

ff uitleggen dan, de Ts heeft het over € 2000 installatiekosten, van de gesprongen panelen, die deze blijkbaar ook vergoed wil hebben. En dat valt volgens mij buiten de verzekering.

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die € 2000 zullen wel betrekking hebben op de complete installatie van die douche, niet slechts op het paneel. Denk ik hoor. Maar tja, de Ts reageert nergens op.

Ma
door Mat Matheij Oct 19, 2016 om 17:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

TS geeft aan dat de douchecabine niet bij Karwei zou zijn gekocht. Voort zo lijkt het wil TS de gebroken panelen alsook installatiekosten vergoed zien maar dat blijkt niet geheel uit het summiere verhaal.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 18, 2016 om 22:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Waar gaat de vraag over? Over de hoogte van het uit te keren bedrag of over of dit onder de glasverzekering valt?

Het lijkt hier nl meer een discussie van forumleden onderling te worden ipv beantwoording van de vraag.

Omdat de vraagsteller weer eens niets meer van zich laat horen :-(

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 19, 2016 om 17:14
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Klacht indienen bij OHRA. Wijzen op de polisvoorwaarden die zoals ik het lees duidelkijk zijn. Bij afwijzende reactie: www.kifid.nl

Ma
door Mat Matheij - Oct 19, 2016 om 17:38
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer er al uitkering zou moeten plaatsvinden zal deze in eerste instantie onder de inboedelverzekering vallen. Het kan geen kwaad de polisvoorwaarden erop na te slaan. Aangezien er geen direct aanwijsbare oorzaak is lijkt het advies alhier al eerder aangegeven dat u zich vooraleerst moet wenden tot uw toeleverancier. Wanneer uw verzekeraar overigens de case erkent en u het niet eens wordt over de te vergoeden som kunt u zich wenden tot het Verbond van Verzekeraars.

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2016 om 17:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het valt al helemaal niet onder de inboedelverzekering.

Ma
door Mat Matheij Oct 19, 2016 om 17:51
986 Antwoorden / 3 Vragen

In de All risk verzekering van Centraal Beheer Achmea zijn dit soort gevallen opgenomen. Glasverzekeringen dekken ook niet noodzakelijkerwijs alles dat van glas gemaakt is doch veelal slechts de ramen en buitendeuren.