ya
door yardenkwelgeest Jun 12, 2014 om 13:44
Garantie & verzekeringen

Naturapolis Yarden

Mijn hoogbejaarde vader had een verzekering in natura bij Yarden. Yarden heeft in het verleden diverse malen gepoogd om deze verzekering om te zetten in een verzekering met uitgekeerd bedrag. Mijn vader heeft hier destijds (met succes) bezwaar tegen gemaakt. In november 2009 kwam mijn vader te overlijden. Ondanks de naturapolis (waarbij goederen en diensten volledig zouden worden vergoed) ontving ik achteraf een rekening van duizenden euro's van Yarden, die zich alsmaar bleef beroepen op 'gewijzigde polisvoorwaarden'. Ik betaalde deze rekening niet. Ondanks dat Yarden de druk op mij steeds verder opvoerde – betalingsherinneringen, aanmaningen, sommaties, incassobureau, nep-dagvaarding, etc. – meende ik volledig in mijn recht te staan en liet het daadwerkelijk aankomen op een rechtszaak. Op 21 mei 2014 heeft de kantonrechter in Maastricht gevonnist: ik werd volledig in het gelijk gesteld en hoefde geen cent te betalen; Yarden werd verplicht tot het betalen van alle proceskosten en daarenboven ook nog eens 50 euro aan mij als een soort van douceurtje. In zijn vonnis haalde de rechter de laakbare handelwijze van Yarden volledig onderuit.

Mensen, overkomt u dit ook, betaal dan niet, maar laat het aankomen op een rechtszaak! Er is nu jurisprudentie. U kunt het complete vonnis van de rechtbank nalezen op mijn website www.hansvrij.nl. Kies op die website als inlognummer 06 en voer als toegangscode 'uitvaart' in (zonder aanhalingstekens). Heeft u nog vragen aan mij of wilt u mijn hulp bij uw strijd tegen Yarden, dan kunt u gebruik maken van mijn e-mailadres, dat onderaan het vonnis staat. Ik help u graag!

3845 23 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2014 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat u dat gewonnen hebt, gefeliciteerd.

Ik heb gelukkig geen naturapolis van Yarden, maar ik heb deze kwestie wel gevolgd in de media.

Zo zullen ze heel wat mensen uitgebreid benadeeld hebben en in de toekomst nog benadelen. Schandelijke zaak.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 12, 2014 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ze hebben het ook bij mij geprobeerd, toen ze pas begonnen, Ik heb nog nooit verder daarna nog iets van hun gehoord.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2014 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 12 jun 2014, 19:28]Ze hebben het ook bij mij geprobeerd, toen ze pas begonnen, Ik heb nog nooit verder daarna nog iets van hun gehoord.

De aap komt pas uit de mouw als er een uitvaart geregeld moet worden.

ya
door yardenkwelgeest - Aug 7, 2014 om 12:33
12 Antwoorden / 1 Vragen

In aanvulling op mijn bericht van 12 juni 2014: Ik heb zeer veel reacties gehad op het vonnis dat ik op het internet heb geplaatst (website www.hansvrij.nl, inlognummer 06, toegangscode 'uitvaart'). In eerste instantie reageerde ik persoonlijk op alle reacties en probeerde ik alle vragen afzonderlijk te beantwoorden, maar al snel werd dat te tijdrovend. Op voorstel van een van de respondenten heb ik nu besloten om de website zélf uit te breiden met een soort van handleiding hoe een rechtszaak tegen Yarden te beginnen en te winnen. Via mijn website zijn ook diverse documenten (polissen, rechtenlijsten, voorbeeldbrieven) te downloaden. Het op de knieën dwingen van Yarden komt daarmee binnen bereik van iedere gedupeerde! (En nog steeds geldt: heeft u een vraag of verzoek en biedt mijn website daarvoor onvoldoende houvast, stuur me dan even een mailtje.)

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2014 om 13:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima, wat een service voor benadeelden.

curly
door curly - Aug 7, 2014 om 17:39
162 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=yardenkwelgeest schreef op donderdag 12 jun 2014, 13:44]Ondanks de naturapolis (waarbij goederen en diensten volledig zouden worden vergoed) ontving ik achteraf een rekening van duizenden euro's van Yarden, die zich alsmaar bleef beroepen op 'gewijzigde polisvoorwaarden'. Ik betaalde deze rekening niet. Ondanks dat Yarden de druk op mij steeds verder opvoerde – betalingsherinneringen, aanmaningen, sommaties, incassobureau, nep-dagvaarding, etc. – meende ik volledig in mijn recht te staan en liet het daadwerkelijk aankomen op een rechtszaak. Op 21 mei 2014 heeft de kantonrechter in Maastricht gevonnist: ik werd volledig in het gelijk gesteld en hoefde geen cent te betalen; Yarden werd verplicht tot het betalen van alle proceskosten en daarenboven ook nog eens 50 euro aan mij als een soort van douceurtje. In zijn vonnis haalde de rechter de laakbare handelwijze van Yarden volledig onderuit.

Je meende in je recht te staan, en dat had je goed gezien !

GOED GEDAAN, PROFICIAT !

mahadma
door mahadma - Aug 7, 2014 om 19:50
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Goed werk, de spreekwoordelijke david tegen goliath, maar zelfs dan kan de reus klein worden!

ya
door yardenkwelgeest - Aug 11, 2014 om 22:17
12 Antwoorden / 1 Vragen

Op veler verzoek heb ik nu ook mijn handleiding "Hoe af te rekenen met Yarden" (zie mijn bericht van 7 augustus 2014) uitgebreid met een kort stappenplan, bestaande uit een tiental punten. Zie hiertoe www.hansvrij.nl, inlognummer 06, toegangscode 'uitvaart'. In dit stappenplan staan ook belangrijke aanwijzingen voor degenen die wél een naturapolis hebben, maar hierop nog geen beroep hebben hoeven doen.

In de komende editie van de Consumentengeldgids, die eind augustus zal verschijnen, zal de Consumentenbond aandacht besteden aan de laakbare handelwijze van Yarden. Ook 'mijn' zaak zal hierin aan de orde komen.

En het mooist van al: Vanochtend werd ik gebeld door de directievoorzitter van Yarden. Hij heeft zich in mijn dossier verdiept en is van mening dat het nooit tot een rechtszaak had mogen komen, omdat ik volledig in mijn recht sta. Op mijn vraag of dit alleen mij betreft, of iedereen die over een naturapolis beschikt, luidde zijn antwoord dat iedereen met een naturapolis recht heeft op een begrafenis of crematie die door Yarden wordt verzorgd én bekostigd, precies zoals dat staat omschreven in de polisvoorwaarden. Wat hem betreft houdt Yarden zich voortaan keurig aan de eigen spelregels en zullen er (in principe) geen rechtszaken meer volgen! De directievoorzitter wil een en ander graag in een persoonlijk gesprek aan mij toelichten. Ik heb hem verteld daarmee in te stemmen nadat hij zélf zijn standpunt op dit forum heeft bekendgesteld. Hij beloofde mij dat een dezer dagen daadwerkelijk te zullen doen...

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2014 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk niet dat hij dit zal doen. Hij probeert zijn straatje schoon te vegen.

Hoeveel mensen zullen toentertijd niet geprotesteerd hebben toen Yarden de polissen omzette.

Die komen van een koude kermis thuis.

De Consumentengeldgids zal hem wel om commentaar hebben verzocht en nu vreest hij het ergste. Stelletje boeven.

ya
door yardenkwelgeest - Aug 25, 2014 om 01:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

De directievoorzitter van Yarden heeft woord gehouden, zij het op een ander forum. Dat valt hem trouwens niet aan te rekenen, omdat hij (waarschijnlijk) niet wist dat ik op meer dan één forum actief ben. Op 12 augustus schreef 'Yarden Uitvaart' op het forum van TROS Radar:

"Naar aanleiding van de uitspraak van de kantonrechter heeft de nieuwe directievoorzitter van Yarden telefonisch contact gezocht met de heer Vrij. In het gesprek heeft hij namens de directie bevestigd dat Yarden het nooit tot een rechtszaak had mogen laten komen. Volgens de natura uitvaartverzekering had de heer Vrij recht op een bepaald dienstenpakket dat niet is begrensd door een verzekerd bedrag. Ongelukkiger wijze is met de heer Vrij discussie ontstaan over de kosten van extra diensten. Yarden steekt hand in eigen boezem omdat zij hierover ronduit onduidelijk is geweest en betreurt dat zij een incassoprocedure is gestart. Dat had niet mogen gebeuren. Yarden benadrukt dat consumenten die kiezen voor een natura uitvaartverzekering gewoon recht hebben op het dienstenpakket zoals omschreven in de polis."

Ik hecht eraan te benadrukken dat bovenstaand epistel van 'Yarden Uitvaart' is niet geheel conform de waarheid is. Er is helemáál geen discussie ontstaan over de kosten van extra diensten! De 'extra diensten' betroffen in mijn geval: een overlijdensadvertentie in een regionaal dagblad, drie extra volgauto's, 135 extra rouwbrieven plus porti, grafrechten voor tien extra jaren en de overname van een monumentale grafsteen. De totale kosten hiervan, ruim 2500 euro, zijn door mij binnen 30 dagen na ontvangst van de rekening aan Yarden betaald. Yarden vorderde desondanks vele duizenden euro's van mij voor goederen en diensten die zonder uitzondering wél binnen het verzekerd pakket vielen, en stapte daarvoor dus naar de rechter!

Degenen die in de toekomst een beroep zullen moeten doen op hun naturapolis, kunnen zonder meer hun voordeel doen met de opmerking van de directievoorzitter "dat consumenten die kiezen voor een natura uitvaartverzekering gewoon recht hebben op het dienstenpakket zoals omschreven in de polis." Mocht iemand daarmee desondanks toch problemen ondervinden, dan verneem ik dat graag.

Voor degenen die in het verleden al gebruik hebben moeten maken van een naturapolis en in de afwikkeling daarvan (ten onrechte) hebben moeten bijbetalen, is er trouwens óók goed nieuws te melden: in de Consumentengeldgids die deze week zal verschijnen, roept de Consumentenbond gedupeerden op om zich per e-mail te melden, om daarna wellicht een soort van gezamenlijke terugvorderingsactie te kunnen opstarten.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2014 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Mooi verhaal" van die directeur. Zoals ik al verwachtte, probeert hij toch nog zijn straatje schoon te vegen. Treurig.

ya
door yardenkwelgeest - Oct 7, 2014 om 10:14
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen, heeft u een naturaverzekering bij Yarden en brengt Yarden u na de uitvaart tóch nog allerlei kosten in rekening, of heeft u in het verleden al duizenden euro's aan Yarden moeten bijbetalen, hoewel u dacht goed verzekerd te zijn? Dan is er nu goed nieuws te melden! Begin 2014 heb ik het laten aankomen op een rechtszaak en deze rechtszaak heb ik glansrijk gewonnen. Vervolgens heeft de Consumentenbond zich in deze materie vastgebeten. Mede naar aanleiding daarvan heeft de directievoorzitter van Yarden beterschap beloofd. Heeft u een naturaverzekering? Dan zult u te zijner tijd wellicht niet hoeven bij te betalen. Heeft u in het verleden al fors moeten bijbetalen, dan kunt u dit geld misschien terugvorderen. Zie voor alle details en een uitgebreide handleiding mijn website www.hansvrij.nl, kies op die website inlognummer 06 en voer als toegangscode 'uitvaart' in.

door 1953 - Oct 8, 2014 om 03:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Wederom is er een ouwe koe uit de sloot opgevist!U bent blijkbaar obsessief gefrusteerd in Yarden!

door 1953 - Oct 8, 2014 om 03:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=yardenkwelgeest schreef op dinsdag 7 okt 2014, 10:14]Beste mensen, heeft u een naturaverzekering bij Yarden en brengt Yarden u na de uitvaart tóch nog allerlei kosten in rekening, of heeft u in het verleden al duizenden euro's aan Yarden moeten bijbetalen, hoewel u dacht goed verzekerd te zijn? Dan is er nu goed nieuws te melden! Begin 2014 heb ik het laten aankomen op een rechtszaak en deze rechtszaak heb ik glansrijk gewonnen. Vervolgens heeft de Consumentenbond zich in deze materie vastgebeten. Mede naar aanleiding daarvan heeft de directievoorzitter van Yarden beterschap beloofd. Heeft u een naturaverzekering? Dan zult u te zijner tijd wellicht niet hoeven bij te betalen. Heeft u in het verleden al fors moeten bijbetalen, dan kunt u dit geld misschien terugvorderen. Zie voor alle details en een uitgebreide handleiding mijn website www.hansvrij.nl, kies op die website inlognummer 06 en voer als toegangscode 'uitvaart' in.

Wederom is er een ouwe koe uit de sloot opgevist! U bent blijkbaar obsessief gefrustreerd in Yarden!

ya
door yardenkwelgeest - Oct 8, 2014 om 09:04
12 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte 1953,

Ik ben bang dat ik uw boze reactie niet helemaal begrijp. Met mijn bericht van 7 oktober (zie boven) reageer ik op de tekst van "tijger1" van 25 augustus 2014. Tussen die twee data zitten naar mijn bescheiden mening slechts zes weken. Als u na zes weken al over "een ouwe koe" spreekt, dan staan er wel héél erg veel ouwe koeien op het Kassa-forum! Nergens op de website van Kassa heb ik trouwens gelezen dat het 'not done' is om pas na zes weken op een topic te reageren.

Met mijn inbreng in dit topic en met mijn daaraan gerelateerde website hoop ik de mensen die door Yarden zijn benadeeld te kunnen adviseren en zo nodig te kunnen helpen. Ik doe dat trouwens geheel belangeloos. Ook is mijn tekst bedoeld voor degenen die pas in de nabije of verre toekomst (of zelfs pas ná zes weken, gerekend vanaf vandaag) zullen worden geconfronteerd met de handelwijze van Yarden, en die naar aanleiding daarvan ook pas dán op dit forum gaan speuren naar tips.

Het spijt mij dat ik u gegriefd heb met mijn in uw optiek veel te late reactie. Wellicht kunt u zich uitschrijven of afmelden voor dit topic?

P.S. Waarom heeft u uw bericht trouwens TWEE KEER geplaatst?

tijger1
door tijger1 - Oct 8, 2014 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@yardenkwelgeest

Trekt u zich maar niets aan van @1953.

Die struint 's nachts alle topics af om overal onzinnige reacties te plaatsen om punten te verzamelen.

Ik neem aan dat hij dat ook wel bij de andere topics over Yarden zal hebben gedaan.

hutch
door hutch - Oct 8, 2014 om 16:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik sluit mij aan bij @Tijger1.

Dhr. Hans V. (in de persoon van 'Yardenkwelgeest') is juist goed bezig.

Waren er maar meer zo aktief (tegen allerlei bedrijven) als hij.

@Yardenkwelgeest: pluimpje.... en veel succes.

ja
door jaxe - Jan 29, 2015 om 05:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Proficiat. Ik denk dat de resultaten van de rechtzaak nu uitmaken voor anderen.
Mijn hoogbejaarde moeder is recent overleden en had ook een in natura verzekering bij AVVL nu Yarden. Haar wensen wareen ook in de kluis van AVVL geregistreerd. Toen ik haar papieren doornam vond ik een brief uit 2007 waarin gezegd werd dat de polis gewijzigd werd maar dat er niets veranderde en ze in natura verzekerd bleef. Mijn moeder heeft daarom nooit bezwaar gemaakt. Wel repten de daaropvolgende polisbedragen alleen maar van verzekerd bedrag etc.
Bij het bespreken van de overigens sobere uitvaart kwam naar voren dat de Yarden verzekering niet genoeg uitkeerde om die te bekostigen.
Een mailtje naar Yarden over de rechtsgeldigheid van de in natura verzekering, slechte communicatie en verzoek om een oplossing voordat er een conflict was deed wonderen. Geen antwoord, nooit gehad trouwens van Yarden, maar wel binnen drie uur van de begrafenisondernemer: dat de kosten nu geheel gedekt werd door Yarden. Een verschil van ruim €1200. Dat was een mooie oplossing.

Ik ben wel wat cynisch nu, biedt Yarden dit alleen aan wanneer mensen zelf initiatief nemen en klagen? En dus niet in vergelijkbare gevallen waar verdrietige nabestaanden minder schrijfvaardig en alert zijn? Die worden wel uitgeknepen ondanks hun wel na jarenlange betaling voor de AVVL afspraken.

Op het kostenplaatje werden m.i. ook nog heel wat forse kosten opgevoerd voor gebruik van Yarden faciliteiten. Geen wonder dat de rekening duur uitkomt. In ieder geval duurder dan bij een vergelijkbare uitvaart eerder die ik zelf geregeld had voor een niet verzekerd familielid.
Vanuit de goede ervaringen in het verleden met AVVL heb ik nog voor mezelf en voor mijn inmiddels volwassen kinderen ook nog in natura polissen afgesloten. Die zijn dus nu in de praktijk ook alleen maar een geldbedrag waard. En daarbij hoort dus een soort gedwongen winkelnering bij Yarden en diens contractanten en tegen de door Yarden opgevoerde kosten voor hun eigen voorzieningen. Daar lijken we niet veel meer mee op te schieten, geen in natura mee en gedwongen winkelnering en tegen de tijd dat we doodgaan heeft alles weer duurder gemaakt. en Ik vraag me af of we het niet beter op kunnen zeggen, maar dan zullen we ongetwijfeld weer verliezen op de afkoop.

plus winstdeling wanneer we gebruik maken van de door Yarden voorgeschreven partijen en voorsieningen.

ya
door yardenkwelgeest - Jan 29, 2015 om 08:57
12 Antwoorden / 1 Vragen

Goedemorgen Jaxe, juist voor degenen die ertegenop zien om zelf contact op te nemen met Yarden, heb ik mijn website opgezet. Er wordt inmiddels ook steeds vaker gebruik van gemaakt. Dat kan ik zien aan de ingebouwde bezoekersteller én leid ik af uit het feit dat ik steeds vaker vragen krijg over polisvoorwaarden en (al dan niet reeds betaalde) rekeningen. De meeste vragenstellers krijgen uiteindelijk honderden tot duizenden euro's terug van Yarden. Leuke bijkomstigheid: een van de gedupeerden, die dankzij de informatie op mijn website een fors bedrag bij Yarden heeft geclaimd en ook al volledig uitbetaald heeft gekregen, heeft mij een 'eigen' website cadeau gedaan: http://www.yardenclaim.nl.
Als jij voor jezelf en je kids een naturaverzekering hebt afgesloten, blijft dat een naturaverzekering (tenzij je er ooit zelf actief mee hebt ingestemd dat de naturapolissen worden omgezet naar polissen met verzekerd bedrag, maar dat is - zo begrijp ik uit je relaas - niet het geval). Uiteraard heb je 'gedwongen winkelnering' bij Yarden zelf of door Yarden gecontracteerde uitvaartondernemers, je hebt de verzekering immers ook bij Yarden afgesloten, maar dat hoeft niet per se ongunstig te zijn. Alles wat staat opgesomd in de bij de polis horende rechtenlijst krijg je GRATIS - en mijn advies luidt dan ook: haal eruit wat erin zit - en voor datgene wat je extra wil - bijvoorbeeld een tweede volgauto, om maar iets te noemen - ben je vrij om te shoppen waar je maar wilt! (En dat laatste loont zeer zeker.)

yarden webcare
door yarden webcare - Jan 29, 2015 om 09:12
10 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen, wilt u zo vriendelijk zijn uw persoonlijke gegevens in een DM te sturen? Wij helpen u graag. Met vriendelijke groet Yarden Webcare ^SB

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2015 om 09:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik had ook niet anders verwacht dan dat Yarden op de gebruikelijke wijze zou doorgaan.

En dat alleen mensen die protesteren hun recht kunnen halen. Het verhaal van de nieuwe directeur ten spijt.

ya
door yardenkwelgeest - Jan 29, 2015 om 12:55
12 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Jaxe, terwijl ik bezig ben om iets uit te zoeken voor een andere verzekerde, stuit ik bij toeval op de Yarden-website op het antwoord op een voor jou zeer toepasselijke 'veelgestelde vraag'. De vraag luidt: "Kan ik als ik voor 2007 een pakketverzekering heb afgesloten deze alsnog behouden?" en het antwoord van Yarden op die vraag: "In theorie is het mogelijk om bij overlijden uw oude pakket te kiezen. Yarden heeft er echter voor gekozen om de oude pakketten om te zetten in een natura sommenverzekering. Deze verzekering is flexibeler en transparanter. Het voordeel hiervan is dat u zelf kunt kiezen aan welke diensten u uw verzekerde bedrag wilt uitgeven. Op uw polis kunt u het bedrag terugvinden waar u voor verzekerd bent. Indien uw uitvaart via Yarden wordt verzorgd, heeft u ook recht op ledenvoordeel. De hoogte van uw voordeel is afhankelijk van uw polis." [einde citaat].

Suggestie: Ga naar https://www.yarden.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen.htm, klik op 'Uitvaartverzekering' en vervolgens op de betreffende vraag. Maak van het antwoord een schermafdruk en bewaar die bij je verzekeringspolis(sen).

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2015 om 13:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Toch eigenlijk te gek dat dat op die manier op de site staat.