Naturapolis
Ik heb de volgende basisverzekering van CZDirect:
CZdirect (Zorgverzekering Natura Direct)
Dit is een naturapolis.
Kan het in dit geval zo zijn dat CZDirect wel een contract heeft met ziekenhuis A, maar vervolgens tot maximaal 65% van een behandeling vergoed die in de basisverzekering valt?
De klantenservice gaf aan dat ondanks dat zij een contract hebben met ziekenhuis A, sommige behandelingen maar tot 65% vergoed worden. Ondanks dat deze behandeling in de basisverzekering is opgenomen. Ik dacht dat dat alleen van toepassing is op niet-gecontracteerde zorg.
Om overmatig speculeren te voorkomen, werd die behandeling op andere plekken dan wel voor 100% vergoed?
Ja, de behandeling word door CZDirect op een ander plek wel 100% vergoed. De medewerker stelde zelf een andere instelling voor met de vermelding dat CZDirect het op deze plek 100% vergoed. Het gaat om een Bariatrische ingreep die vanuit de basisverzekering word vergoed.
Het geheel zo overziende lijkt mij de conclusie dat Ziekenhuis A in tegenstelling tot wat u denkt dus geen contract heeft. Als u zwart op wit heeft dat Ziekenhuis A wel een contract heeft zou ik een klacht indienen en dan kunt u naar behoefte ook door naar de geschillencommissie.
Uit de link:
100% vergoed voor gecontracteerde zorg
https://czdirect.cz.nl/zorgverzekering/basisverzekering
Dank. En dat is precies mijn probleem. Aan de ene kant zeggen verzekeraars dat wanneer er een contract is met een zorgverlener dat dan zorg uit de basis voor 100% word vergoed. Maar vervolgens spreken ze ook over "gecontracteerde zorg". Is "een contract" hetzelfde als "gecontracteerde zorg"? Die laatste klinkt namelijk weer alsof er per behandeling word onderhandeld.
Ja, de behandeling word door CZDirect op een ander plek wel 100% vergoed. De medewerker stelde zelf een andere instelling voor met de vermelding dat CZDirect het op deze plek 100% vergoed. Het gaat om een Bariatrische ingreep die vanuit de basisverzekering word vergoed.
Nou is de locatie niet zo'n probleem, maar ik weet niet beter dan dat wanneer er een contract is tussen verzekeraar en zorgverlener dat dan zorg uit de basisverzekering 100% vergoed moet worden. Ongeacht of je een natura polis of restitutie polis hebt. Maar zoals het nu word gebracht door CZDirect is "een contract" niet juist en word er juist verwezen naar specifieke behandelingen in dat contract. Of zie ik dat verkeerd?
Het eigen risico is op dit moment voor €299 aangesproken. Het maximale eigen risico van deze polis is €385.
Even greep uit de voorwaarden. Hieruit word duidelijk dat volgens CZDirect de term "gecontracteerde zorg" niet betekent dat alles uit de basis word vergoed. Kan/mag dit?
"Gecontracteerde zorgverleners
Wij hebben contracten gesloten over zorg of middelen die zorgverleners leveren. In die contracten hebben wij afspraken gemaakt over de prijs, de kwaliteit en de doelmatigheid van de zorg en de voorwaarden waaronder zij die zorg verlenen en bij ons declareren. Wij hebben een lijst gemaakt van de gecontracteerde zorgverleners. Die kunt u vinden op onze website. Als wij een zorgverlener hebben gecontracteerd, hoeft dat niet altijd te betekenen, dat wij dat hebben gedaan voor al zijn (zorg)diensten. Het kan ook betekenen dat wij een zorgverlener hebben gecontracteerd voor bepaalde of een aantal van zijn zorgdiensten of tot een bepaald budget (omzetplafond, volumeafspraken). Dit kan tot gevolg hebben dat de zorgverlener u niet meer in behandeling neemt vanwege deze volumeafspraken of als zijn omzetplafond (bijna) is bereikt. Heeft u een zorgverzekering Natura? Dan kan ons Zorgteam u helpen een andere zorgverlener te vinden die u wel behandelt."
U hebt toch vooraf met uw verzekeraar gebeld, wat is daar dan misgegaan, hebben ze het u niet goed uitgelegd of wilde u het niet horen?
Dat is de manco van het huidige ziektekostensysteeem. Ik dacht ooit een contract met een zorgverzekering te hebben waar in december 2018 aangegeven was dat alle drie de grote ziekenhuizen in Nijmegen (Canisius Wilhelmina, Radboud en MAartenskliniek) waren gecontracteerd. Verzekering genomen. Toen ik aan mijn wijsvinger geopereerd moest worden in juni 2019 bij het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis kreeg ik daar te horen dat ik moest betalen omdat "de onderhandelingen nog steeds liepen". Pas nadat het contract zou worden gesloten zou ik mijn geld weer terug zien. Gelukkig kon ik met het Ziekenhuis regelen dat het een spoedgeval betrof en kon ik in principe overal terecht en verzekerd. Maar dat lag aan het CWZ en niet aan mijn verzekering. Ik weet niet meer welke dat was.
Basispakket hoort mijns inziens overal en altijd 100% verzekerd te zijn. Hopelijk komt er in het nieuwe kabinet meer aandacht voor een nieuw verzekeringssysteem. Dit huidige systeem laat mensen in de steek!
Ik had ook al jaren verzekering bij Univé, onderdeel van CZ.
Vorig jaar kregen we brief van de pijnpoli dat er zo weinig werd vergoed door CZ (zorg uit basisverzekering!!) dat we óf moesten overstappen naar andere verzekeraar óf per behandeling €150 zelf moesten bijbetalen.
Het gaat mij boven de pet dat zorg uit de basisverzekering dan toch niet wordt vergoed. Wat mij betreft zou basiszorg echt een basis moeten zijn die bij iedere zorgverlener die geschoold is om de behandeling te geven wordt vergoed.
Mede n.a.v de reactie van @Sjjoppy: het lijkt mij niet terecht maar om zeker te zijn, richt uw vraag tot (zie) https://www.skgz.nl/ , de geschillencommissie zorg ombudsman.
als er een kontrakt is met dit ziekenhuis kan dit niet, het zal dus zo zijn dat CZ voor deze behandeling geen kontrakt heeft met dit ziekenhuis en dan krijgt u inderdaad slechts een percentage vergoed in dat specifieke ZH voor deze behandeling..
staat hier nog eens uitgelegd.
Dit kan je zelfs bij je apotheek overkomen.
De laatste dag van het jaar had ik onverwacht weer wondgaasjes nodig.
Normaliter zou MediReva dit leveren, maar dat lukte niet meer.
Huisarts regelde dat mijn apotheek het zou leveren.
Kreeg ik een factuur.
Wat raar dacht ik.
Dus bellen met VGZ bleek dat mijn apotheek en VGZ geen contract hadden voor deze wondgaasjes.
Tja, je moet het maar weten en waar kun je zoiets teruglezen in je polis?
Apotheek had mij ook niet geïnformeerd hierover. Dat vind ik niet netjes.
Gelukkig was VGZ heel begripvol en coulant en werd het bedrag aan mij terugbetaald. Het was geen heel hoog bedrag.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer