Niet accepteren corona-voucher

SGR garantie betaald uit bij financieeel onvermogen van de reisorganisatie.

NRV Reizen betaald niet uit conform haar voorwaarden binnen 14 dagen maar spreekt over wellicht 6 maanden tot 12 maanden wanneer tot uitbetaling kan worden overgegaan. Men beroept zich op de bijzondere omstandigeheden. En bij niet acceptatie van de Corona- voucher vervalt de SGR garantie over het terug te betalen bedrag.
Allemaal regelingen die zijzelf optuigen in deze lastige tijd . Maar deze moeilijk tijd geldt niet alleen voor de reisorganisaties , maar ook voor de consumenten.
De omstandigeheden zullen ook voor hen grote gevolgen hebben.
De Europese Commissie heeft gisteren nogmaals bevestigd dat er sprake moet zijn van acceptatie door de consument voor het accepteren van de Coroa-voucher.
Indien de consument deze niet accepteerd, zal conform de reisvoorwaarden terugbetaling binnen 14 dagen na annulering moeten plaatsvinden.
NRV is naar mijn weten op dit moment niet failliet, maar weigeren tot terugbetaling over te gaan.
In de voorwaarden van SGR lees ik het volgende:

8.

Uitkeringen zullen worden gedaan in de volgende gevallen:

a.

Een deelnemer is wegens financieel onvermogen in gebreke te presteren indien en voor zover een andere handelaar niet jegens de consument tot nakoming verplicht is;

b.

Een deelnemer voldoet wegens financieel onvermogen niet aan een veroordeling krachtens een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Reizen of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak tot betaling van schadevergoeding aan de consument, voor zover de schadevergoeding betrekking heeft op een boeking die onder de garantie van SGR valt.

9.

Of er sprake is van niet presteren door een deelnemer als gevolg van diens financieel onvermogen staat uitsluitend ter beoordeling van SGR.

Blijkbaar beoordeelt SGR zelf of er sprake is van financieel onvermogen.Faillisement is duidelijk , maar in andere gevallen is dit blijkbaar ter beoordeling van SGR.

Blijkbaar is bij weigering door NRV van terugbetaling van het reeeds betaalde bedrag  niets anders mogelijk dan dit geschil voor te leggen bij de geschillencommissie.

Hebben jullie hier ervaring mee?
Of zijn er anderen die gezamelijk een claim kunnen neerleggen bij NRV en in het uiterste geval een fallisement  kunnen aanvragen.
Immers in dit geval zal SGR wel overgaan tot terugbetaling van de reissom.

Ik hoor graag.

4534 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2020 om 18:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Verander je gebruikersnaam!
Of heb je graag spam?

Als je ingelogd bent klik je op Profiel
Klik dan op Bewerk profiel.
Klik dan op mijn.bnnvara.nl
Klik dan op Accountinstellingen
Klik op Gebruikersnaam en emailadres
Klik op wijzigen
Wijzig je gebruiksnaam
Klik op Opslaan.

Wat info: https://www.pricewise.nl/blog/niet-op-vakantie-door-coronavirus/

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2020 om 18:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hebben jullie hier ervaring mee?

Je zit nu op een openbaar forum.
Voor contact met de redactie scroll naar beneden en klik onder Service op Contact.

justmeagain
door justmeagain - Apr 2, 2020 om 23:42
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ja tuurlijk, start een rechtzaak, verklaar het bedrijf failliet, de oplossing tijdens een crisis. Zelfzucht!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 3, 2020 om 11:01
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens Europees recht heeft u recht op teruggave van de reissom als u het voucher niet acceteert. Hierover is heel veel inf op het i-net te vinden. U kunt een vordering staten middels bijv: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ maar let er wel op dat indien idereeen dat gaat doen en ongetwijfeld financiële problemen zullen ontstaan die tot gevolg hebben dat er niets meer kan worden terugbetaald.

Op basis van de regeling zult u m.i. bij de Geschillencommissie Reizen 'bot' vangen. Zie ook deze info: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

alfatrion
door alfatrion Apr 5, 2020 om 20:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Een ingebrekestelling is voor wanneer verzuim niet van rechtswege intreeds. Bij pakketreizen en vluchten is de aanbieder van rechtswege in verzuim wanner respectievelijk 14 of 7 dagen zijn verstreken. In die gevallen kun je beter een brief sturen waarin je gewoon klaagt, wel met een verzoek om reageren binnen een bepaalde periode.

rj
door rjw Apr 5, 2020 om 20:43
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Je kunt beter een e-mail sturen. Dan weet je zeker dat het aankomt (zonder dat je daarvoor extra hoeft te betalen). Een brief is ook niet meer van deze tijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 6, 2020 om 13:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Een aangetekende brief is nog altijd HET middel om in deze actie te nemen. En zoals bijv. bij verzenden met gmail weet u helemaal niet of het aankomt. Niet alle e-mail programma's kenne de optie ontvangst en leesbevestiging. En als de ontvanger die wel een app heeft met die mogelijkheid behoeft die ook niet te reageren. Dus is dan niet bekend of de e-mail is gelezen.

aw
door awm - Apr 3, 2020 om 16:44
44 Antwoorden / 8 Vragen

Een voucher geven mag wel maar als je bezwaar aantekent zijn ze verplicht om het in geld terug te geven. Dit voucher is bedoeld om een reisorganisatie in deze coronatoestand (nog) niet failliet te laten gaan.
In een vliegtuig zegt de stewardess over het zuurstofmasker altijd: denk eerst aan jezelf en dan pas aan de anderen.
Deze dwingende boodschap kun je ook overdrachtelijk zien.

panter22
door panter22 - Apr 3, 2020 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Wat is dit nu voor een verhaal.
Je wilt je geld binnen 14 dagen terug. Dat gaat niet gebeuren. Dan moet je allerlei juridische stappen nemen die niet gratis zijn. Uiteindelijk kan de NRV failliet gaan en dan heb je nog steeds geen geld terug.
Dan moet de SGR nog tot uitbetaling overgaan. Dat kan zomaar een jaar duren,
Denk eens aan de medewerkers die op straat staan. Geen probleem, alleen omdat jij het geld direct terug wilt?
Dat geld heb je toch al uitgegeven. Alleen nog geen vakantie van gehad.
Wees blij dat je nog gezond bent. Laat het even rusten.

ne
door neodutchio Apr 3, 2020 om 19:25
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat dat betreft ben ik blij dat de rechtbanken ook dicht zijn. Stel je voor dat ze nu overspoeld zouden worden met dit soort ongein.

ne
door neodutchio - Apr 3, 2020 om 19:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Moeilijke tijd voor de consumenten? Iemand spaart voor zijn vakantie, nu gaat deze vakantie niet door en dan moet het geld op stel en sprong terug zijn wat het is ineens nodig? Als iemand zijn laatste cent verspeeld heeft is dat niet de schuld van corona.
In het geval van Corendon heb ik al een berekening gemaakt, met voorzichtige cijfers. Alle reizen tot 1 juni zijn geannuleerd. Als Corendon allemaal klanten heeft zoals TS, dan moeten ze nu €45.000.000 tot €50.000.000 op de bank hebben staan om niet failliet te zijn op 1 juni. Dit geld is nodig voor het terugbetalen van alle klanten, loon en vakantiegeld van het personeel, de btw afdracht aangezien het eerste kwartaal voorbij is en de normale bedrijfskosten. En dan moet er tussendoor wel weer geboekt gaan worden, de kosten blijven ook na 1 juni doorlopen.

Het egoisme van sommige mensen ben ik wel klaar mee. Personeel zit thuis, die nog mogen/kunnen werken zijn nog steeds bezig om gestrande reizigers te helpen en proberen iets terug te krijgen van hotels en vluchten die zij zelf geboekt hebben. En dan zijn er grapjassen die nu gaan klagen dat ze nu geld terug willen hebben en met regeltjes en wetten gaan schermen.

En dan ook nog durven te zeggen dat ze maar op een faillisement moeten laten afsteven. Gevolg: nog meer mensen zonder geld, minder vakanties die geboekt kunnen worden, schaarste betekend een hogere prijs voor de andere vakanties en volgend jaar zit iedereen te klagen dat het zo duur geworden is. SGR heeft echt niet zoveel vermogen om alle reizigers te compenseren.
Liever dus honderden tot duizenden mensen hun baan kwijt bij de reisorganisatie, weet ik hoeveel bij aanverwante bedrijven. En dat alleen maar omdat een aantal mensen niet kunnen wachten tot de rust weer wat terug gekeerd is, maar meteen het geld willen hebben.

aurora1
door aurora1 Apr 5, 2020 om 17:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hear, hear!

gerbera
door gerbera - Apr 5, 2020 om 15:31
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lees even hier   hoe e.e.a. werkt dus in gebrekestelling heeft totaal geen zin. Uw verhaal is gebaseerd op "normale" omstandigheden.
Dus gewoon nog ff wachten voordat u uw claim kan indienen.(wie wat bewaard heeft wat)

gerbera
door gerbera Apr 5, 2020 om 21:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Aanvulling, op de site geheel naar onder scrollen en links op garantieregeling klikken dan naar punt 7.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2020 om 17:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Veel te lang verhaal, en u hoort ook nog graag?
Wie bedoelt u met "jullie"?
U bent nu op een openbaar forum waar vrijwilligers proberen te helpen.

Voor Kassa moet u onderaan op "contact" tikken/klikken.
U heeft niet meer rechten dan anderen en we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, dus enige solidariteit zou best op zijn plaats zijn.

En stop svp met dat zelfmedelijden over een luxe non-probleem.

Mensen als u met deze instelling kunnen de hele economie omver werpen en er zijn al problemen genoeg.

aurora1
door aurora1 - Apr 5, 2020 om 17:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En zet u nu dezelfde stelling en klacht hier 2x neer?