Tr
door Trooske Aug 5, 2022 om 10:22
Garantie & verzekeringen

Nieuwe maandelijkse servicebijdrage na overname verzekeraar

Ik heb een aansprakelijkheidsverzekering bij SV-Direct. Nu is SV-Direct overgegaan in PoliService. Ik heb een reeds lopende jaarpolis bij hun.

Ze stellen dat de polis en premie gelijk blijft, maar omdat ze de incasso/administratie gaan uitbesteden aan VKG.nl voegen wel een nieuwe servicebijdrage toe. Deze servicebijdrage (+assurantiebelasting) betaal je per betaaltermijn. Bij een betaaltermijn van een maand, kwartaal of half jaar is die €1.82 per betaaltermijn en bij een jaartermijn is die €3,63 per termijn.

Voor mijn verzekering betekent dit een toename van de prijs van 41% per maand.

In de uitleg van de kosten (vkg.nl/kosten) is te lezen dat de incassokosten voorheen in de premie zaten en dat ze die nu lostrekken. Dit is toch gewoon een wijziging van mijn polis/premie?

Volgens mij mogen ze dit soort mutaties helemaal niet doorvoeren op lopende polissen. Wat is jullie idee hierbij?

2006 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 5, 2022 om 10:35
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een lastige maar naar mijn mening is hier wel sprake van eenzijdige aanpassing van de door u afgesloten verzekeringsovereenkomst en dat zou kunnen betekenen dat men dus, populair gesteld, wanprestatie pleegt. Ik geef u daar zo enige nadere info over maar het eerste wat u kunt doen is een klacht indien bij de verzekeraar https://www.kifid.nl/  (benader de ombudsman van KiFiD)en nu ik even zocht met klacht sv-direct en onder andere dit zie https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/sv-direct/klachten/afspraken-niet-nakomen.-eerst-toezeggen-dat-de-schade-is-verzekerd-en-nu-erop-terugkomen./details?complaintId=d7bd08ab-2759-4f5a-8c87-b1ecff6748e5 kan het best zo zijn dat u afdoende reden heeft om uw verzekering per omgaande te doen beëindigen en een andere te zoeken.
 Daarvoor is dan een in gebrekestellingnodig en zie dan https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en kijk hier voor een voorbeeldbrief https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/  en zie - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

rj
door rjw Aug 5, 2022 om 10:51
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Eenzijdige wijzigingen zijn niet verboden. De klant heeft dan wel het recht om zonder gevolgen de overeenkomst te beëindigen. Klagen bij kifid e.d. is dan ook zinloos. Er zijn immers genoeg alternatieven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 6, 2022 om 10:40
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, mag ik u weer eens attenderen op hetgeen in het Burgerlijk wetboek staat m.b.t. eenzijdige wijziging art 6:74 en verder m.b.t. het recht op schadevergoeding en andere rechten zoals het doen beëindigen? Indien iets verboden is zou dat in het Wetboek van Strafrecht staan. En inderdaad, daar staat dit niet.
 Ter lering toch maar http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/74.html en ook deze omdat onrechtmatig handeklen ook niet is verboden maar consequenties kan hebben op civielrechtelijk gebied:

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel162html onrechtmatige daad

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 5, 2022 om 10:59
2011 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij ook een aanpassing van de overeenkomst, u moet per direct over kunnen stappen. Een stevige brief sturen en indien nodig naar het Kifid.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 5, 2022 om 11:37
843 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb een een bericht van VKG gehad.

Telefonisch contact gehad met PoliService. Ik kon per direct mijn polis opzeggen en kreeg zelfs de tip om de WA-verzekering onder ter brengen bij mijn woonverzekering.

Polis van SV-direct heb ik inderdaad per mail opgezegd.

ro
door ronny530 - Aug 5, 2022 om 12:24
2752 Antwoorden / 41 Vragen

SV-Direct is een assurantiekantoor die inderdaad service/beheerskosten in rekening mag brengen. Voor een niet complexe verzekering zoals een aansprakelijkheidsverzekering toch is valt die 3,63 euro op jaarbasis nog best wel mee. U denkt dat u maandelijks 3.63 euro moet gaan betalen maar dat is niet het geval want er staat heel duidelijk jaartermijn. Per termijn kan uitgelegd worden als een jaarlijks bedrag dat in rekening gebracht wordt en in één keer geínd wordt.

Tr
door Trooske - Aug 9, 2022 om 11:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb inmiddels reactie op mijn mail naar PoliService. Ze kunnen er uiteraard niets aan doen.
Ik heb wel mijn nieuwe polisnummer gekregen waardoor ik online inzage op mijn producten krijg.

Daar staat inderdaad dat ik van 4.39 naar 6,21 premie per maand ga.
Dus wat  RONNY530 aangeeft klopt niet, het is echt een maandelijkse servicebijdrage. Behalve als je per jaar zou betalen in plaats van per maand, dat is het een jaarlijkse bijdrage van 3,63.

Ik heb verzocht om mijn betaling naar eens per jaar om te zetten in plaats van eens per maand.
Origineel betaalde ik 52,68 per jaar.
Als ik per maand zou blijven betalen zou het 74,52 worden.
Als ik nu per jaar ga betalen zou het 56,31 worden.

Eens kijken of het lukt mijn lopende contract om te zetten in een jaarbetaling...