ja
door jamarovandijk96 9 aug. 2017 om 12:18
Garantie & verzekeringen
Nieuwe zonnebril gekocht, maar is beschadigd bij aankoop. Hoe verder?

Nieuwe zonnebril gekocht, maar is beschadigd bij aankoop. Hoe verder?

Beste Allemaal,

Van mijn vriendin heb ik dinsdag 01-08-2017 een Ray-Ban zonnebril gekregen. Zij heeft deze gekocht bij Loek in Rotterdam. Door het slechte weer kon ik deze pas vrijdag 04-08-2017 dragen. Helaas ontdekte ik in het zonlicht een flinke kras. 

Doordat wij een lang weekend weg waren kon ik pas dinsdag 08-08-2017 terug naar de winkel. Hier kreeg ik als antwoord van de verkoopster dat het eigen schade is en dat wij hem zelf hebben gepolijst. Dit sloeg als een brok in mijn keel. Ik zei '' als het eigen schade zou zijn, dan had ik wel contact opgenoment met mijn verzekeraar en niet met de winkel. De vrouw besloot de bril niet in te nemen. 

Als bijlage heb ik een foto van de kras.

Heeft iemand hier ervaring? Er moet toch wel garantie bij zitten? 

Groeten,

Jamaro

2546 8 Rapporteer
door tijger1 - 9 aug. 2017 om 12:22
33103 Antwoorden / 17 Vragen
1

Natuurlijk zit er garantie op een bril, maar niet als er een kras gemaakt/gekomen is in het glas.

Ik mag toch aannemen dat uw vriendin die bril wel bekeken heeft?

En wat denkt u dan te kunnen claimen bij uw eigen verzekeraar?

door marita5 9 aug. 2017 om 13:09
4702 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1 , maar de eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper , ik zie op de afbeelding ook beschadiging montuur .

door tijger1 9 aug. 2017 om 13:23
33103 Antwoorden / 17 Vragen

Ja, de bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper. Maar je kunt toch werkelijk niet vinden dat je zes maanden lang met ern kras in het glas bij die verkoper kunt aankomen? Zou te gek voor woorden zijn. Het gaat niet over rare vlekken of zo.

En een beschadiging aan het montuur? Volgens mij zijn dat gewoon streepjes die er horen. 

Als je iets koopt, bekijk je dat toch en dan had die vriendin de kras moeten zien.

door marita5 9 aug. 2017 om 13:30
4702 Antwoorden / 3 Vragen

De verkoper kan ook niet bewijzen dat het aan Ts ligt .

door tijger1 9 aug. 2017 om 13:40
33103 Antwoorden / 17 Vragen

Nee, natuurlijk kan die verkoper dat niet bewijzen. Maar het is wel een bril. En ik mag aannemen dat die bril bekeken is tijdens de verkoop, zowel door de koopster als door de verkoper. Die gaat heus geen bril verkopen met een kras in het glas. Dus het zou onzinnig zijn als die verkoper voor die kras opdraait.

door edrick3 - 9 aug. 2017 om 12:45
24803 Antwoorden / 83 Vragen
1

Ai, dat is natuurlijk hartstikke vervelend, maar helaas voor jou geen garantiekwestie.
Je kunt niet aantonen dat de bril beschadigd is afgeleverd (want dan had je vriendin de bril natuurlijk niet geaccepteerd!).

door boppe1943 - 9 aug. 2017 om 13:00
928 Antwoorden / 98 Vragen
3

Ga eens na wat de klantenservice voor u kan doen. Daar kan men mogelijk nagaan of het een materiaalfout is of gewoon een beschadiging. Het zal dan niet makkelijk zijn om te bewijzen dat de schade voor aankoop is ontstaan : https://www.ray-ban.com/netherlands/contact-us




door marita5 - 9 aug. 2017 om 13:13
4702 Antwoorden / 3 Vragen
0

Hallo JamaroVanDijk96 , 

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

ne
door neodutchio 10 aug. 2017 om 10:14
1269 Antwoorden / 11 Vragen

Een kras ontstaat natuurlijk niet vanzelf. TS zal moeten bewijzen dat de kras er bij aankoop al in zat. TS beweert dit en wie eist bewijst.

door marita5 10 aug. 2017 om 10:19
4702 Antwoorden / 3 Vragen

De bewijslast ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper en niet bij Ts , lees ook de laatste reactie van Ts 9 aug om 19.39

ja
door jamarovandijk96 - 9 aug. 2017 om 13:18
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb contact opgenoment met de klantenservice. De winkel dient de bril op te sturen naar Ray-Ban en zij bepalen dan of het een fabrieksfout is. Vanmiddag ga ik langs om dit voor elkaar te krijgen.

ja
door jamarovandijk96 - 9 aug. 2017 om 19:39
2 Antwoorden / 1 Vragen
3

Na een hevige discussie over het beleid van de 6 maanden, is het toch gelukt om de bril in te ruilen.

door tijger1 9 aug. 2017 om 19:51
33103 Antwoorden / 17 Vragen

Persoonlijk vind ik dat u flink mazzel hebt. Bedankt voor het terugmelden.

jo
door jorisw 10 aug. 2017 om 10:28
3192 Antwoorden / 1 Vragen

Goed om te weten. Dus als ik per ongeluk een kras maak op een nieuw gekocht product ga ik gewoon claimen dat, omdat het binnen 6 maanden is gebeurd, de leverancier maar moet aantonen dat ik dat heb gedaan. 
Consumentenbescherming is prima, maar dit gaat toch helemaal nergens meer over. Het zal er uiteindelijk voor zorgen dat je, voordat je een product accepteert, een verklaring moet ondertekenen waarin je zegt dat het product schadevrij is op het moment van leveren. En de extra kosten daarvoor worden uiteraard gewoon in de prijzen verdisconteerd.

door tijger1 10 aug. 2017 om 10:40
33103 Antwoorden / 17 Vragen

@jorisw. Inderdaad, te gek voor woorden.

door diewilik 10 aug. 2017 om 11:07
2699 Antwoorden / 18 Vragen

Heb 4 deuken in mijn nieuwe auto gereden binnen 1e zes maanden.
Geen tegenpartij te vinden dus gratis reparatie......wat is het toch een mooi land.

door tijger1 10 aug. 2017 om 11:43
33103 Antwoorden / 17 Vragen

@diewilik.

Zaten er vast al in toen u hem kocht. Klaag die dealer aan.:-))

door aurora1 11 aug. 2017 om 01:36
11243 Antwoorden / 6 Vragen

Dan heeft u veel geluk gehad en de verkoper wilde misschien wel van het gezeur af zijn.

door johanv1100 11 aug. 2017 om 12:20
63 Antwoorden / Vragen

Het is komkommertijd dus tijd voor vreemde vragen en andere onzin.Of ben ik een ongelovige Thomas ? Volgens mij hebben we over gebruikerssporen die niet garantie vallen.We hebben over een glas van een paar euro en de opticien houd er een bruikbaar montuur aan over.

lo
door lovewinnie - 9 aug. 2017 om 21:08
345 Antwoorden / 0 Vragen
0

En wie zegt dat deze er in zat bij aankoop? U heeft controle plicht hij aankoop. Snel wel dat de winkel hem niet aanneemt na ruim 1 week

th
door thefuture - 11 aug. 2017 om 12:43
31 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ter algemene informatie: als de aankoop via een creditcard is/was gedaan, is ie sowieso bijna altijd 180 dagen verzekerd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

In
Index - 18 okt. 2017 om 20:19
Computers & telefonie

ZusjeTapas spam via SMS?

Goedenavond,   Eerder vandaag kreeg ik een SMS-bericht met de volgende tekst:

'Bedankt voor jouw reserving voor [X] pers. bij Brasserie 't Zusje Zaltbommel op [XX-XX-XX] om [XX:XX]. Zijn er wijzigingen? Bel ons op 0900-98753' 

Op de plaatsen in het verhaal waar een [X] staat hoort een getal. De reden van het achterwege laten van deze getallen is de privacyschending van dege ... Lees meer

Vo
Vonnis010 - 9 okt. 2017 om 23:01
Geldzaken & recht

Executie vonnis

Zo'n anderhalf jaar geleden heeft de rechtbank een verstekvonnis uitgesproken. Hierin wordt de gedaagde gesommeerd om een bedrag aan mij over te maken. Direct na het uitspreken van het vonnis heb ik een gerechtsdeurwaarder ingeschakeld maar anderhalf jaar verder heb ik nog geen cent gezien.

Door de deurwaarder zijn een aantal acties ondernomen: Het vonnis is betekend (in de vorm van een ... Lees meer

Ch
ChristelHof - 18 okt. 2017 om 17:05
Garantie & verzekeringen

Selectievakje in contract niet aangevinkt, toch geen Bovag garantie

Ik heb een auto gekocht bij een Bovag aangesloten garage. Het contract had twee plekken om te ondertekenen. 1 Onder het contract en 1 onder een paragraaf onder de eerste ondertekening waarin wordt gesteld dat de koper afziet van Bovag garantie. Voor deze paragraaf staat een selectievakje dat je kunt aanvinken. Ik heb dit niet aangevinkt omdat ik NIET wil afzien van de Bovag garantie. Vervolgens he ... Lees meer