Reded
door Reded Mar 9, 2021 om 11:01
Garantie & verzekeringen
OHRA wa  verzekering wil niets vergoeden na schade door kennis

OHRA wa verzekering wil niets vergoeden na schade door kennis

Goedemorgen

afgelopen week hebben wij bezoek gehad van een kennis, deze ging op de zitbank liggen maar dit lag na een tijdje niet lekker meer dus hij ging anders liggen hierbij maakte hij een beweging waardoor hij van de bank los kwam en met een plof weer op de bank terecht kwam.

enkele dagen later merkten we dat er een balk onder de bank kapot was en niet recht onder de bank zat.

dit is gemeld bij zijn verzekering OHRA
maar volgens hun heeft hij niets verkeerd gedaan en zij gaan ons niets vergoeden.

naar mijn idee heeft de kennis de schade veroorzaakt door zijn landing op de zitbank maar OHRA wil van niets weten.

Wat  kunnen wij doen om OHRA de bank wel te laten vergoeden?

9745 16 Rapporteer

sw
door swat1500 - Mar 9, 2021 om 11:09
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Niets, u dient uw kennis aansprakelijk te stellen voor de schade. Dat zijn verzekering niet wil vergoeden ontslaat hem niet van zijn (mogelijke) aansprakelijkheid. Het niet willen vergoeden door Ohra is een zaak tussen hem en zijn verzekering. Als uw kennis op zijn beurt de aansprakelijkheid afwijst zult u moeten gaan procederen.
Besef wel "Wie eist, die bewijst". U zult dus moeten aantonen dat de schade alleen maar kan zijn ontstaan door de handeling van uw kennis.

Donuts
door Donuts - Mar 9, 2021 om 11:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Tenzij uw kennis 300 kilo weegt, is het nog maar de vraag of de balk al niet eerder op instorten stond en dat hij slechts het laatste 'zetje' voor doorbreken heeft gegeven. En hoe oud is de bank trouwens?

lo
door lovewinnie - Mar 9, 2021 om 11:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is indd maar de vraag of hij de schuldige is. Een vermoeden is niet genoeg om zijn  aansprakelijkheid verzekering aan te spreken .

Hier heel wat banken versleten en man van ruim 100 kilo die altijd ploft en 2 kinderen die over de bank rennen en springen ???? maar nooit doorgezakte bank gehad.
Lijkt mijn dat de balk al zwak was als hij bij ploffen letterlijk afbreekt of die man moet echt heel veel wegen. Weet niet of u nog garantie heeft. Anders winkel aanspreken

Naar mijn idee is niet voldoende .

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 9, 2021 om 12:53
2042 Antwoorden / Vragen

Een bank hoort het gewicht van een volwassen persoon gewoon te kunnen dragen dus zijn AVP wijst de aansprakelijkheid af. Dat is realistisch het einde van de discussie behoudens wat theoretische opties die verder niet zoveel toevoegen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 9, 2021 om 15:30
16830 Antwoorden / 202 Vragen

In navolging van al gegeven reacties: het enige dat u zou m.i. zinvol kunt doen is nagaan of een meubelstoffeerder of meubelmaker in uw omgeving de bank kan repareren en dan aan uw kennis vragen om dat te vergoeden. U zou is als al gezegd uw kennis formeel aansprakelijk stellen maar dat gaat dan toch mogelijk wel iets te ver omdat er dan toch omdat zo hij zou weigeren u dan toch zou moeten procederen met alle narigheid die daar dan bij komt kijken.

Een andere optie is dat uw kennis zelf bezwaar maakt tegen de stellingname van OHRA dat volgens hen er niets verkeers is gedaan door hem.

OHRA is niet uw verzekeraar. Het is aan de aansparkelijk te stellen verzekerde om bezwaar te maken resp. een klacht in te dienen als de stellingname naar zijn mening onterecht is.Gelet op mogelijk eigen risico is het meest zinvolle dat uw kennis de reparatie dan zelf betaalt. Het repareren van een balk kan op zich eenvoudig zijn.

rj
door rjw - Mar 10, 2021 om 10:42
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon samen met je kennis even de bank op z'n kop zetten en die balk repareren. Overbodig om daar een dure reparateur voor in te schakelen. De bouwmarkten zijn weer open op afspraak, dus je kunt het materiaal voor een paar euro halen en in een uurtje is de bank weer als nieuw.

(Trouwens wel gek dat kennissen op jouw bank komen liggen. Zelfs mijn beste vrienden zitten gewoon op mijn bank).

herman65
door herman65 - Mar 10, 2021 om 11:48
13 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk heb ik het idee dat hier sprake is van "eigen gebrek”, d.w.z. de bank zit constructief niet goed in elkaar. Om die reden zal een assuradeur de schadeclaim afwijzen. De persoon in kwestie kan de schade melden bij zijn eigen aansprakelijkheidsverzekeraar, maar dan rijst de vraag of hier sprake is van eigen schuld of opzet. Dus het al dan niet opzettelijk veroorzaken van.... Kortom, ik ben van mening dat OHRA de schade terecht heeft afgewezen. Hoe lullig het ook is.

mo
door mof - Mar 10, 2021 om 11:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ohra heeft ws gelijk: een aansprakelijkheidsverzekering dekt aansprakelijkheid en geen schade. Uw kennis is op een bank gaan liggen, dat is een normaal gebruik van de bank, tenminste, zo wordt dat door OHRA geinterpreteerd. Veel mensen liggen op een bank. Uw kennis is dan ook niet aansprakelijk te houden voor de schade. Omdat deze niet aansprakelijk is voor de schade keert de aansprakelijkheidsverzekering niet uit.
U zou hoogstens bij de fabrikant van de bank verhaal kunnen halen als daar nog garantie op zit. Anders heeft u pech.

audb
door audb - Mar 10, 2021 om 12:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Met een beetje geluk heeft u geen bank waar spaanplaat in verwerkt is (zoals bij Leen bakker in een bank van zo 550 euro)  anders is de bank rijp voor de vuilstort.

Wat u kan doen is naar de bouwmarkt een balk en een paar schoeven halen en die er zelf inzetten.

Dat Ohra niet gaat betalen is een andere zaak maar mochten ze dat wel doen dan gaan ze kijken hoe oud de bank is en hoe deze er nu uitziiet en ik ben bang gezien de slijt plekken dat ze deze bank te oud gaan vinden en dan is de betaling nihil en zou u miscchien met heel veel geluk nog €50 krijgen.

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 - Mar 10, 2021 om 12:55
16 Antwoorden / 0 Vragen

De kennis die door de bank zakte is aansprakelijk, dus hij of zij moet het claimen bij zijn/haar eigen WA-verzekering. Ik heb iets dergelijks ook ooit aan de hand gehad. De afwikkeling via de verzekering van de kennis was geen enkel probleem.

pe
door pebk Mar 10, 2021 om 14:07
581 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt ook van de staat van de bank af. Als deze al ondeugdelijk was zou de kennis ook de TS aansprakelijk kunnen stellen vanwege de onveilige situatie. Als het enkele dagen later pas ontdekt is, zou het ook door een andere situatie ontstaan kunnen zijn..

Ik zou de bank van de onderkant open snijden, het balkje terug plaatsen of vervangen en met enkele spijkers weer vast zetten.

wimmi20
door wimmi20 Mar 10, 2021 om 14:42
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Pietro1948 er staat toch dat het al WA geclaimd is, en afgewezen.
Lezen !

pietro1948_54583
door pietro1948_54583 Mar 19, 2021 om 13:05
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou direct een andere WA-verzekeraar zoeken! Waarvoor heb je anders een WA-verzekering?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 21, 2021 om 12:41
2042 Antwoorden / Vragen

In ieder geval niet om schade te dekken waarvoor je niet aansprakelijk bent.

Iv
door Ivo W Mar 21, 2021 om 14:52
729 Antwoorden / Vragen

Wanneer een product bij normaal gebruik kapot gaat, is de gebruiker niet aansprakelijk. De schade is dan, afhankelijk van de ouderdom van het product, voor rekening van de eigenaar of de verkoper (garantie).

Zitten en liggen op de bank is redelijk normaal gebruik van een bank. Gaan we uit van een standaard driezits bank, dan moet deze zonder problemen het gewicht van drie forse volwassenen kunnen dragen. Dus zeker 300kg. En ook is het vrij gebruikelijke dat er wel eens iemand op een bank neerploft. Daar moet een bank dus ook gewoon tegen bestand zijn.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 10, 2021 om 14:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Uw kennis heeft een vreemde beweging op de bank gemaakt waardoor hij opsteeg vanaf de bank en weer neerstortte.
Nou maak ik/wij geregeld vreemde bewegingen op de de bank.
Maar wij zijn nooit lichamelijk opgestegen.
Kunt u die beweging van uw kennis beschrijven ?

1paul
door 1paul - Mar 10, 2021 om 14:43
3135 Antwoorden / 0 Vragen

niets, stel de kennis aansprakelijk en of de verzekering wel of niet vergoed heeft u niets mee van doen, kennis moet betalen en die mag het bij de verzekering neerleggen....

koekeloer
door koekeloer - Mar 10, 2021 om 15:31
562 Antwoorden / 18 Vragen

U moet Uw kennis aansprakelijk stellen. Verder moet hij het maar met zijn verzekering (of niet) oplossen, dat is voor U niet van belang. Hij heeft schade veroorzaakt, dus hij moet deze vergoeden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 10, 2021 om 16:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je zelf was gaan liggen was vermoedelijk zelfde gebeurd.

Slechte bank  of  mishandeld door  lompe plof maar neer mensen....
Een klosje eronder en de balk zit weer... of  zoals ze schreven; open snijden en klosje monteren....

Geef verzekeraar gelijk....

ro
door ronny530 - Mar 19, 2021 om 14:15
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Bij schade aan de inboedel dient als eerste uw eigen inboedelverzekeraar ingeschakeld te worden omdat de inboedel verzekerd is. De inboedelverzekeraar gaat indien bewezen is dat een gast de schade heeft veroorzaakt de schade op de gast verhalen. Het is namelijk zo dat als u een inboedel verzekering heeft afgesloten en de veroorzaker een Wa personen verzekering de kans bestaat dat iemand zowel de veroorzaker als ook de eigen verzekeraar aanspreekt en de schade twee keer gaat claimen.

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2021 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt de schuld toch niet bewijzen?