Jo
door Joke ter Harmsel Mar 31, 2022 om 15:08
Garantie & verzekeringen

Oncontroleerbare stijging premie hondenverzekering

Mijn Golden Retriever is 7 jaar + 1 maand oud. Van jongs af aan verzekerd bij OHRA. De premie stijgt per 1-5-2022 met 28,1%, van €27,79 naar €35,61. Plus voor het eerst een eigen risico van €50.

Op de site van OHRA kun je de premie slechts betekenen voor honden tot 7 jaar. Voor een Golden van 6 jaar en 11 maanden (2 maanden jonger dan mijn hond) is de premie €29,21. Ik heb met ohra gebeld waarom een leeftijdsverschil van 2 maanden een premieverschil van €6 pm oplevert. En vooral: waarom ik als bestaande klant op geen enkele wijze kan inzien hOeveel premie andere hondenbezitters met een even oude hond betalen. Ik kan er dus niet achter komen of mijn premie klopt. Volkomen gebrek aan transparantie, dus. Mag dat zomaar? Vrgr Joke ter Harmsel

4664 18 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 31, 2022 om 15:15
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Leeftijdstoeslag

Hoe ouder je huisdier wordt, hoe groter de kans op gezondheidsklachten. Daarop passen we elk jaar de premie aan.

https://www.ohra.nl/huisdierenverzekering/dekking/kosten

mahadma
door mahadma - Mar 31, 2022 om 15:18
11540 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft geen inzcht wat anderen betalen. Net zo min anderen inzicht hebben in wat U betaalt. Zou U het prettig vinden dat anderen zien / zouden kunnen zien hoeveel U betaalt? Ik denk het niet, daarnaast is er nog zoiets als een avg.

Verder is er in verzekeringsland 1 regel: datum = datum. Denk maar aan een auto verzekering en senioren, 70 is bij veel al een grens.

Ik zou wel daar blijven want elders kan uw hond om de leeftijd geweigerd worden.

Thecla58
door Thecla58 - Mar 31, 2022 om 15:24
854 Antwoorden / 3 Vragen

Ja dat mag zomaar. Net zo goed als dat wij, als verzekerden, niets te vertellen hebben over de premiestijging van de ziektekosten waarvan nu al gezegd wordt dat die aanzienlijk zal zijn.

In verzekeringsland hebben de verzekeraars volledig de vrije hand om hun premies te betalen. Even gechargeerd gezegd.

pe
door pebk - Mar 31, 2022 om 15:26
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat mag. Volgens hun voorwaarden mogen bij verlenging de premie en/of de voorwaarden aangepast worden. De lijken wel interpreteerbaar (ook in hun voordeel): https://www.ohra.nl/binaries/content/assets/polisvoorwaarden/hsd2203.pdf

Misschien goed om eens te vergelijken met een andere verzekeraar. Als u googlet op "Vergelijk dierenverzekering" dan zijn er wel wat sites te vinden. Afhankelijk van wat u wil verzekeren en hoeveel eigen risico u neemt, kunt u ook een hond van 8 jaar wel verzekeren (bij in ieder geval 1 verzekeraar).

Het probleem is dat oude honden over het algemeen veel gebreken krijgen. Het zal voor verzekeraars niet rendabel zijn, ze doen het uiteindelijk voor het geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 31, 2022 om 15:34
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Hoeveel andere hondenbezitters betalen is privé informatie en die mag OHRA niet geven.
Daarbij is het zo dat hoe ouder de hond, volgens de voorwaarden van deze verzekeraar de premie ook hoger wordt en dat heeft te maken met toenemed 'schade' risico.

Het enige dat u m.i. kunt doen is op zoek gaan naar een verzekeraar die voor u voordeliger is.

tenormin
door tenormin Mar 31, 2022 om 16:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@heremietkreeft, er zijn geen verzekeraars die een hond aannemen als ze 7 + zijn. Ja, alleen als je de hoofdprijs betaald. De TS kan beter blijven zitten waar ze zit. Heb zelf toentertijd een oude hond gehad, was 9, (het baasje was overleden): maar het dier verzekeren was buiten proporties. Gelukkig heb ik mazzel met hem gehad: op tandsteen weghalen en inentingen na had ik geen dierenarts nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 31, 2022 om 17:44
16843 Antwoorden / 202 Vragen

@TENORMIN, het is geen vraag van mij dus uw opmerking/mening (mogelijk terecht) is bestemd voor de vraagstelster en niet voor mij. Het is echt iets wat vraagstelster dan zelf zal ervaren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 31, 2022 om 15:39
2052 Antwoorden / Vragen

Het idee dat je prijsstijgingen zou gaan controleren is onzin. U kunt prijzen van leveranciers evalueren, dwz onderling vergelijken, maar er valt niets te controleren want er bestaat helemaal geen transparantie over de prijsopbouw en die transparantie is er ook nooit geweest. Persoonlijk denk ik dat dit soort verzekeringen zijn gebaseerd op een verkeerde voorstelling van zaken en als mensen zouden begrijpen hoe de stromen lopen, niemand zo'n verzekering zou sluiten, maar wij Nederlanders verzekeren nou eenmaal graag, en dan zijn er dus ook leveranciers die leveren en zij bepalen de prijs, u kunt enkel ja of nee zeggen.

ne
door neodutchio - Mar 31, 2022 om 16:01
5149 Antwoorden / 12 Vragen

De premie voor 7 jaar en 2 maanden zal hetzelfde zijn als voor 9 jaar oud. Er word een grens getrokken en die grens is vast.  Net zo goed dat je AOW vanaf een bepaalde leeftijd krijgt. Iemand van een maand jonger krijgt het dan ook niet.

marita5
door marita5 - Mar 31, 2022 om 16:43
11511 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Joke Ter Harmsel ,

Plus voor het eerst een eigen risico van €50.

Veelgestelde Vragen , klik op de rode regels .

  • Waarom vragen jullie naast een eigen bijdrage nu ook een eigen risico?

    Er is op medisch gebied steeds meer mogelijk voor uw huisdier. Dat is natuurlijk goed nieuws voor uw huisdier, maar hierdoor zijn de kosten van dierenartsen flink gestegen.

    Om de kosten hiervoor te kunnen vergoeden, vragen wij voor de meeste behandelingen een eigen bijdrage van 20% per behandeling.
    Hier zijn enkele uitzonderingen op; deze vindt u terug in het vergoedingenoverzicht.
    Naast de eigen bijdrage introduceren wij nu ook een eigen risico per verzekeringsjaar voor de dekking Ziektekosten.
    Hiermee voorkomen we dat we de eigen bijdrage voor het komende verzekeringsjaar moeten verhogen en houden we de premiestijging beperkt.
    Zo kunt u blijven rekenen op een scherpe premie en een brede dekking.
    Het is goed om te weten dat er geen eigen risico geldt voor de aanvullende dekkingen.

    https://www.ohra.nl/klantenservice/verlenging/huisdier

rj
door rjw - Mar 31, 2022 om 20:12
3261 Antwoorden / 5 Vragen

Zou wat zijn als bedrijven de hele prijsopbouw van hun producten en diensten zouden moeten publiceren. Doet jouw werkgever ongetwijfeld ook niet.

mo
door mof - Apr 1, 2022 om 11:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat u niet kunt zien wat andere hondenbezitters betalen is logisch want dat gaat u niet aan. Ohra stelt een premie vast, die kunt u accepteren of niet. U kunt bij andere verzekeraars navragen wat die voor een7 jaar oude hond vragen en dan beslissen of u bij Ohra blijft of niet. Geen enkele regelgeving bepaalt dat Ohra u hetzelfde moet rekenen als dat Ohra een ander rekent.
U heeft met Ohra gebeld, maar wat ze gezegd hebben tegen u vertelt u niet ... heeft Ohra kul argumenten genoemd of was het redelijk en komt het u alleen niet goed uit? Ik kan dat niet beoordelen als u niet de volledige informatie doorgeeft.

ge
door gerans - Apr 1, 2022 om 12:16
10 Antwoorden / 3 Vragen

De verzekeringsmaatschappijen kunnen doen en laten wat zij willen. En je wordt er doodgewoon mee geconfronteerd dat de maatschappij de premie verhoogd. Ik ben bij OHRA verzekerd maar ik kijk naar andere mogelijkheden want iedere keer stijgt de premie en van enige inzichtelijkheid is geen sprake. Laat staan van klant vriendelijkheid en klant gerichtheid. Ik heb stormschade maar ruitschade wordt niet vergoed en van de andere schade nog steeds niets gehoord.

eva de bruin
door eva de bruin - Apr 1, 2022 om 12:33
7 Antwoorden / Vragen

Ik heb altijd honden gehad tot voor 20 jaar geleden en die waren nooit verzekerd. Nu heb ik onlangs weer een pup aangeschaft en de verzekeringen bestudeerd en mijn conclusie is dat je gemiddeld €300,-- per jaar weggooid minus een percentage van de gedeeltelijk vergoede jaarlijkse inenting. Veel te duur allemaal!  Ik ben tot de conclusie gekomen dat het beter is mijn hond een 'eigen' bankrekening te geven (bij sommige banken, o.a. KNAB, kan dat) en daar per maand het geld van de premie op te storten. Doorgaans zul je jaarlijks veel geld overhouden op die rekening, maar dat laat je natuurlijk staan voor die operatie die misschien in de toekomst nodig is. Gegarandeerde, 100 % uitbetaling! Geen geld weggooien etc. etc.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Apr 3, 2022 om 13:52
2052 Antwoorden / Vragen

Dat is het precies. Een verzekering moet dekking bieden tegen een onzeker voorval waarvan je de kosten eigenlijk niet kan dragen en dan snap je ook direct waarom een huisdieren verzekering niet kan werken. Een verzekering maakt het per definitie duurder, niet goedkoper.

mamamama
door mamamama - Apr 1, 2022 om 13:57
67 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Joke,

Mijn hond is vorig jaar geopereedr aan een tepetje waar een gezwelletje aan zat. E.e.a. opgestuurd en gecontroleerd, opm. op dit moment niet gevaarlijk. Ik dacht weg is weg en neem geen risico.

Dus mijn herder geopereerd. Al met al heeft het Eu.500,= gekost incl wat wond cleaners en honingspree en excl.verbandmiddelen. Mijn hond was toen 7 jaar oud.
De verzekering over 7 jaar had mij zeker Eu. 3000'=gekost. Dus ik heb gekozen voor zelf betalen en niet verzekeren. Heb ook een buffer gemaakt 7 jr geleden voor eventuele onvoorziene omstandigheden met dit mooie dier..

Wat ik daarmee wilde zeggen is. dat het bedrag nu heel veel minder is en dat mijn hond nog 6X aan een tepel geopereerd zou kunnen worden voor t bedrag dat ik uitgespaard heb door niet te verzekeren..

Ik hoop natuurlijk dat het nooit meer nodig hoeft te zijn mijn potje aan te spreken.
En er kunnen altijd ongelukken en situaties optreden, dat heb je niet altijd in de hand.

Dit is mijn 6e herder en eerlijk gezegd ben ik behalve de reguliere prikken niet veel bij de dierenarts geweest. De gemiddelde leeftijd van herders is 12 jaar. Reken maar uit!.

TIP: Maak zelf een spaarpot aan (met het bedrag wat je anders voor de verzekering kwijt bent) voor je dier en je zult zien dat het heel handig is en veel kan schelen!!  Een hartelijke groet en succes met je hond!!

He
door Helen 66 - Apr 1, 2022 om 14:04
119 Antwoorden / Vragen

U had beter vanaf puppie een speciale rekening kunnen openen en daar elke maand 25 euro op storten. Dan had u na 7 jaar sparen nu een potje gehad vanruim  2100 euro. Veel valt ook buiten de verzekering, zoals jaarlijkse gezondheidscheck en vaccinaties, ook die voor het buitenland en hondenpension. En 50 euro eigen risico is belachelijk. Maar ze kunnen doen wat ze willen die verzekeringen.
Het is wel logisch dat je meer betaalt naarmate je huisdier ouder wordt, want de kans op ziek worden of problemen wordt groter, dus de kans dat de verzekering moet gaan uitbetalen wordt ook groter en betaklen doen ze liever niet.

He
door Helen 66 - Apr 1, 2022 om 14:05
119 Antwoorden / Vragen

U had beter vanaf puppie een speciale rekening kunnen openen en daar elke maand 25 euro op storten. Dan had u na 7 jaar sparen nu een potje gehad vanruim  2100 euro. Veel valt ook buiten de verzekering, zoals jaarlijkse gezondheidscheck en vaccinaties, ook die voor het buitenland en hondenpension. En 50 euro eigen risico is belachelijk. Maar ze kunnen doen wat ze willen die verzekeringen.
Het is wel logisch dat je meer betaalt naarmate je huisdier ouder wordt, want de kans op ziek worden of problemen wordt groter, dus de kans dat de verzekering moet gaan uitbetalen wordt ook groter en betalen doen ze liever niet.

gj
door gjvw - Apr 1, 2022 om 16:24
25 Antwoorden / Vragen

Wie liefde voor dieren heeft gaat immer schrikken als de dierenarts in beeld komt. De liefde gaat voor. Echter je kunt je verzekeren en hoe ouder je lieveling wordt hoe groter de kans tot nare zaken. Ik ken mensen die vanwege de kosten, zo droef, het beestje moesten laten inslapen, wat moet je als de middelen er niet zijn en niet te betalen. Dus verzekering is geen optie, zelfs het inslapen kost geld en het verwijderen van het kadaver, zoals genoemd, moet ook betaald worden. Kon ik maar iets zinnigs zeggen. Niet omtrent verzekering, dier dood, val je er buiten boeien, wil je begraven/cremeren nog veel meer kosten.(vergeet de urn niet) Busines heet het. De dierenarts doet immers zijn best en moet ook betaald worden. Verzekeringen gelijk allen, auto, leven een natte wind laten voor een nieuwe onderbroek (scherts uiteraard) En voor onze dieren, waar vervanging voor een kind mogelijk is hoe triest maar met dezelfde liefde. Daar spint de verzekering wel bij. Nooit anders geweest. Vilein de mens, ook daar is men op winst uit, koek en zopie, een borrel een snack geweldig voor de keuze, de mijne en ik ben goed verzekerd. Totdat je iets vergeten ben.

agapon1951
door agapon1951 - Apr 3, 2022 om 13:32
170 Antwoorden / Vragen

Ohra is zoal een onbetrouwbare verzekering n.m.m. en ervaringen. Een verzekeringsmaatschappij welke je ook noemt is alleen voor winst en niet voor zorg. Omdat het aantal deelnemers door de te hoge premie aanmerkelijk minder is dan wanneer de preme lager zou zijn worden de kosten ook verspreid over een kleinere groep mensen. Risiico van de onderhand zeer hioge kosten bij een gemiddelde dierenarts zijn ook door de BTW (nog even dan moet er voor de menselijk zorg ook BTW betaald worden - uitzuigers) aanmerkelijk duurder geworden. Het lijkt niet bij de verzekeraars door te willen dringen dat omzetsnelheid de bais is voor grotere winsten met lagere premies. M.a.w. als de premie lager zou zijn er meer deelnemers zouden en de kosten bter verspreidt met een vele malen lagere premie.
Het probleem doet zich ook voor bij de aanschaf van een dier uit een asiel om deze nog een goede oude dag te geven. 8  jarige hond baasje overleden  - diernopvang - volgende eigenaar - bingo voor de OHRA. Daarnaast wordt nog eens niet alles vergoed. De jaarlijkse vacinaties vallen er o.a. buiten. Ze weten heel goed waar de winst te behalen is en hoe en ook ten kostte van wie.

justmeagain
door justmeagain Apr 3, 2022 om 22:54
623 Antwoorden / 8 Vragen

Uw redenatie gaat mank. U zegt dat de kosten stijgen omdat er minder verzekerden zijn. Maar als er minder verzekerden zijn is het risico lager, is er minder personeel nodig dus geen reden om de kosten per hond omhoog te gooien.

ma
door marleenvanh - Apr 3, 2022 om 17:51
451 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, het huisdier wordt tegenwoordig steeds meer gezien als gezinslid en/of 'vervangend kind'. Er wordt daarom GROF AAN VERDIEND, door o.a. verzekeringen, (sommige) dierenartsen en dierenvoedsel fabrikanten. Voor de wet is een (huis)dier echter nog steeds een 'ding'. Daarom kàn dit. Wat daarintegen, ouders van mensenkinderen (de ze ook zèlf gewild en daarbij zelfs zèlf gemaakt hebben!!!!) allemaal gratis krijgen, sjonge.... Heeft u een jonge hond aangeschaft maak dan zelf een spaarpotje, dan bent u waarschijnlijk (veel) goedkoper uit, want heel veel dingen zijn gewoon niet gedekt. Houdt u ècht van huisdieren en koopt u geen pup maar adopteert u een (al wat) ouder asieldier, weet dan heel goed dat die eerder medische kosten zal hebben. Heeft u dat geld niet 'zomaar' op de plank liggen, begin er dan niet aan of spaar al voordat u adopteert. Wanneer er 'iets' met een kind is dan is er altijd wel ergens een algemeen potje en vindt (bijna) iedereen wel dat er geholpen moet(!) worden.... Bij een dier is het helaas meestal anders. Van 'Dan moet ie maar (met een of andere lulsmoes - terug) naar het asiel' tot 'Euthanasie is nu het beste voor hem/haar' (Nee voor jou, klojo) en niet te vergeten de 'buitencategorie' (aan een boom). BEZINT EER GE BEGINT aan een huisdier!