Jj
door Jjmk Oct 9, 2020 om 10:57
Garantie & verzekeringen

Onderhoudscontract en garantietermijn

Ik heb een nieuwe cv ketel moeten kopen omdat de monteur van GEAS bij het onderhoud een boutje afbrak van het kijkglaasje van de branderunit en het te vervangen deel ruim 1000 euro zou kosten. De ketel mocht niet meer gebruikt worden omdat er gevaar was van koolmonoxidevergiftiging.  De ketel was weliswaar op leeftijd (2001), maar voldeed nog prima. Desalniettemin besloten om toch maar een nieuwe te kopen.
De monteur gaf zijn probleem en de oplossing  van een nieuwe ketel door aan zijn leidinggevende met de opmerking dat er zsm een offerte moest worden gestuurd waarin een korting wel  van toepassing mocht zijn.
Ik ontving een korting uiteindelijk van 85 euro op een ketel van 1800 euro. In de offerte stond ook dat ik een korting kreeg op het onderhoudscontract van 150 euro terwijl dit 240 euro per 2 jaar bedraagt. Vanwege de tijdsdruk, geen verwarming en warm water, de offerte akkoord gegeven.
De ketel is snel gemonteerd en ik heb de factuur betaald. Daarnaast kreeg ik een mailtje waarin stond dat mijn onderhoudscontract per montagedatum inging en ik maandelijks een bedrag van bijna 10 euro ging betalen. Ik heb toen aangegeven een onderhoudscontract te willen ná de garantietermijn van 2 jaar en nu een onderhoudscontract betalen een beetje dubbel op  vond, er was per slot een garantietermijn. GEAS gaf aan dat het onderhoud wellicht net voor het verstrijken van die 2 jaar garantietermijn kon plaatsvinden en dus betaling gelegitimeerd was. Ik moest het  contract afnemen.
Door gebruik te maken van de  bedenktermijn van 14 dagen (algemene voorwaarden) kon ik mijn onnodige onderhoudscontract opzeggen. Echter, mijn eerder gegeven 150 euro korting moest ik dan nog wel even betalen boven op de rekening die ik al had  voldaan.

Mijn vraag is nu: ben ik verplicht dit alsnog te betalen?  Is hier sprake van koppelverkoop? Wat kan ik doen om deze klantonvriendelijke wijze van benadering ongedaan te maken.
Bedankt voor de ondersteuning.
Hans.

3043 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2020 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent volgens mij aardig in de maling genomen door dat Geas.

Zij maken iets kapot tijdens het onderhoud, kan gebeuren, maar in plaats van dat te verhelpen, smeren ze u een nieuwe ketel aan, met een "korting" €85,00.plus ook nog een nieuw onderhoudscontract, waar ze € 150,00 "korting" op geven. Ik zou dat onder geen voorwaarde betalen.

Ik zou dat bedrijf nooit meer over de vloer willen hebben.

gerbera
door gerbera - Oct 9, 2020 om 15:18
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou met het verhaal eens langs het juridisch loket gaan want naar mijn mening bent u aardig bela.....d door die firma. Door hun toedoen is de ketel onbruikbaar gemaakt en daar komen ze dan goedkoop mee af. Een ketel van € 1800,- moet dan wel een superketel zijn met o.a. meerdere warmwater aftappunten.   Het aanbieden van een onderhoudscontract door het bedrijf wat de ketel plaatst is normaal, dus geen koppelverkoop, echter u ben niet verplicht met hen in zee te gaan.

diumenge
door diumenge - Oct 9, 2020 om 15:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En wat als er sprake is van koppelverkoop? Dat is niet verboden hoor.

Verder begrijp ik dat de 150 euro korting dus al via het factuur is gegeven? Als je dan geen onderhoudscontract afneemt lijkt het mij logisch dat je die 150 euro alsnog moet betalen.

tijger1
door tijger1 Oct 9, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij wil geen onderhoudscontract, dus hoeft ook geen korting van € 150 op dat onderhoudscontract.

diumenge
door diumenge Oct 9, 2020 om 15:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies, dus die moet hij dan terugbetalen. Simpel toch.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2020 om 15:49
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie geen enkel probleem om dit niet te betalen en vooral niet omdat u akkoord bent gegaan met de offerte en de plaatsing.
Verder heeft een onderhoudscontract weinig en mogelijk zelfs niets te maken met garantie. Het onderhoudscontract ziet vooral op het jaarlijks/periodiek schoonmaken van de installatie. Zo er sprake zou gaan zijn van een probleem door een mankement aan de niewe installatie geldt de consumentenbeschermingswetgeving zie o.,a. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten . M.a.w bben ik van mening dat u niets kunt doen tenzij u riskeert dat u wordt aangesproken op het in gebreke blijven inzake nakomen van een overeenkomst.

Dit met de aantekening dat u zelfstelt gebruik te hebben kunnen maken van een bedenktermijn en ik er nu met mijn reactie vanuit ga dat u dat niet heeft gedaan.

panter22
door panter22 - Oct 9, 2020 om 16:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent akkoord gegaan met de offerte en je hebt betaald. Zowel de ketel als het onderhoudscontract.
Een onderhoudscontract gaat altijd in gelijk met een nieuwe ketel en niet na 2 jaar.
Daar ben je in eerste instantie ook mee akkoord gegaan. Dus die 2 jaar onderhoud kost je €90.(€240 - €150)
Wil je na die 2 jaar een onderhoudscontract, dan met de ketel gekeurd worden en kost het je €50.
Die winst die je behaalt door geen onderhoudscontract te nemen is €40  over die 2 jaar.
Stel dat er iets mis is met de ketel in die 2 jaar en je hebt een onderhoudscontract, dan komt er een monteur om de ketel te repareren. Kijk even in de voorwaarden, maar voor zover ik weet, regelt GEAS alles wat betreft de garantie.
Heb je geen onderhoudscontract, dan zul je zelf een beroep moeten doen op de garantie.
En dat alles om €40 te besparen?
Je kunt na 2 jaar een eenmalige onderhoudsbeurt laten doen voor €99. Nog duurder dan wat je met het onderhoudscontract kwijt bent.
https://www.geas.nl/producten/onderhoud/eenmalige-onderhoudsbeurt/
Ik zou nog even bellen met GEAS over  het onderhoudscontract.
Kijk ook eens in de algemene voorwaarden.
https://www.geas.nl/producten/onderhoud/onderhoud-abonnementen/

wi
door willems123 - Oct 10, 2020 om 13:14
117 Antwoorden / 16 Vragen

Ik heb onlangs een nieuwe cv-ketel, die beeft nog meer dan 1 jaar garantie, ik durf de onderhoud-contract niet opzeggen, de onderhoud-abonnement is altijd inclusief 24/7spoedervice, een paar  jaar geleden toen mijn 10 jaar oud cv-ketel op 25 december begaf, gelijk bellen, binnen 2 uur kwam de monteur. Terwijl mijn 5 maanden oud wasmachine kapot, ik moet heel veel bellen en afspraak maken, bijna 2 weken later  wordt het gerepareerd.

rj
door rjw - Oct 10, 2020 om 14:16
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Waarom zou onderhoud pas na de garantie moeten ingaan? Een onderhoudscontract is geen verlenging van de garantie.

gerbera
door gerbera - Oct 11, 2020 om 11:21
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U ziet een ding over het hoofd, ondanks de garantie zal er bij een storing een monteur moeten komen. Zo u met de leverancier geen onderhoudscontract heeft afgesloten zal deze bij een storing echt geen haast maken de storing te verhelpen. In dat geval zou het zomaar kunnen dat u een of meerdere dagen met de storing zit alvorens deze komt kijken. Een onderhoudscontract geeft u in elk geval de zekerheid dat er, vaak nog dezelfde dag, een monteur komt.