H.
door H. Verkerk Feb 26, 2021 om 11:35
Garantie & verzekeringen

Ongewild verzekerd

Goedemorgen,
Vanmorgen om 10:30 uur kreeg ik een mail van Univé dat ik vanaf nu ben verzekerd van "standaard cyberhulp". Het eerste jaar is dat gratis, de jaren daarop moet voor de verzekering worden betaald.

Ik heb niet gevraagd om deze verzekering en heb Univé gebeld en kreeg mevrouw M. V. aan de lijn.Zij legde vriendelijk uit dat om deze nieuwe verzekering door veel klanten zou zijn gevraagd. De medezeggenschapsraad van Univé zou ingestemd hebben met opname in de nieuwe voorwaarden.
Over een jaar, zo begreep ik, zou ik dan eventueel kunnen overstappen naar een andere maatschappij als ik het met het in rekening brengen van deze nieuwe verzekering niet eens zou zijn.
Ik ben al heel lang lid van Univé en heb er meerdere verzekeringen lopen, waarvoor ik zelf heb gekozen. Deze cyberverzekering lijkt mij echter nu te worden opgelegd. Kennelijk kan ik deze verzekering ook niet weigeren. Ik wil echter ook niet overstappen naar een andere maatschappij.

Ik vind het een vreemde gang van zaken en het stelt mij teleur dat mijn verzekering waarin ik veel vertrouwen had dit aan mij opdringt.
Ik heb mevrouw V. duidelijk gemaakt dat ik volgens mij alleen verzekerd kan worden als ik daar zelf toestemming voor geef, en niet zomaar eventjes eenzijdig tussendoor.
Zij zou een notitie maken en het intern bevragen; er is geen afspraak gemaakt dat we er weer contact over zouden hebben, maar ik heb wel aangegeven dat ikzelf dit verder wilde uitzoeken.

Graag uw reactie hierop. Staat Univé in haar recht? Moet ik deze verzekering zomaar toestaan, en waar ligt dan de grens, kan ik in de toekomst meer verzekeringen krijgen waar ikzelf niet voor heb gekozen?

8410 12 Rapporteer

va
door vanlotjegetikt - Feb 26, 2021 om 11:37
809 Antwoorden / Vragen

Lees dit maar eens door.
https://www.unive.nl/actueel/2020/unive-breidt-dekking-schadeverzekeringen-uit-met-standaard-cyberhulp

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 26, 2021 om 16:56
16830 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.unive.nl/actueel/2020/unive-breidt-dekking-schadeverzekeringen-uit-met-standaard-cyberhulp  (om het gemakkelijke te maken de direct aanklikbare link)
(@VLG, zodra u de url heeft gevonden even op het kettingschakeltje drukken links boven in het antwoord vak en de url kopiëren in het vak dat dan verschijnt.)

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2021 om 11:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is, het eerste jaar, een gratis uitbreiding van de dekking van uw inboedelverzekering. Dus geen aparte verzekering.

Stuur ze nu bij voorbaat een mail dat u die dekking tzt niet wenst te verlengen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 26, 2021 om 11:43
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Uniefeest   bied deze 1e jaar gratis aan om kennis te maken met dit nieuwe product.

Ook ik krijg pas volgende jaar de prijs te zien.
Nu is de  doorlopende  reis (blijf thuis) verzekering al gestopt...
Ook de  Rechtshulp en  nog een paar....

Ook zij moeten overleven en  als je iets duurder maakte lopen er vele trouwe klanten na  ruim 40 jaren ook weg!
Pas volgende jaar mag je beslissen of je dit wil behouden of niet.
In 2022  komt dit er pas bij   en  je mag weigeren!

justmeagain
door justmeagain Mar 2, 2021 om 02:38
623 Antwoorden / 8 Vragen

Maar trouwe klanten komen ineens tot het besef dat ze beter hadden kunnen blijven zitten waar ze al lang zaten. Overstappen levert soms een beetje geld op maar ook hier zitten weer slangekuilen aan voorwaarden en regeltjes verstopt.

Ik ben voorstander van een test. Slaag je (online) voor deze digitale vaardigheden test. Dan een prerniekoring want risico is laag.

Zak je voor de test dan heb de keuze, A verzekeren tegen een hogere premie of B niet verzekeren en je risico zelf dragen.

hutch
door hutch - Feb 26, 2021 om 11:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als het eerste jaar gratis is, is er niets aan de hand. Vanaf het tweede jaar moeten zij uiteraard wel toestemming vragen aan u of u door wilt gaan tegen betaling.
En niet de formule handhaven van: niet reageren is toestemming geven. Doen zij dat toch zonder toestemming, zijn zij zelf bezig met een vorm van cybercriminaliteit.

Dan gauw overstappen naar een betrouwbare verzekeringsmaatschappij. En uiteraard is deze formule alléén bedacht om weer meer centjes te 'verdienen'.
Wordt er een andere reden gegeven, is dat alleen maar een verkooppraatje. Een verzekeringsmaatschappij is geen filantropische instelling, dus EERST het bedrijf en dan pas de klant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 26, 2021 om 12:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte H. Verkerk,

Het is inderdaad een vage verzekering en er wordt maar voor € 2000,- per jaar vergoed (even gegoogled).

Ik raad u aan om uw verzekeringen elders onder te brengen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 26, 2021 om 12:07
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik klikte op de Voorwaarden;

Tot maximaal  €2000,- mits je  een Anti virus draaien en tijdig update  uitvoerde...

Ook lees ik vanaf  80 cent per maand dus €9,60  of duurder en strenge voorwaarden!
Afgelopen  50 jaren  ben ik dus  als ze het toen al hadden €480,- voor niets kwijt geweest.

En hoeveel zou ik nu vangen als ik via Fake Boekreclame   bij  een hier  bekende en veroordeelde firma iets ga bestellen?
Denk dat Unive  dezelfde antwoorden  zal gaan geven als je hier langs ziet komen,  maar dan gratis!

Ik heb de  ING  oplichters op TV gezien en die waren ruim boven de €2000,-
Dan klinkt hun reclame leuk, maar denk dat veel weg gaat aan administratie en  het maken van dit product.
Leuk bedacht maar als ze geen  tenminste €50.000,- aanbieden voor de ING gevallen en zo.....

$0M$$$  is niet verzekeren voordeliger!

diumenge
door diumenge Feb 26, 2021 om 15:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Want 50 jaar geleden was dit ook heel nuttige verzekering....

john devries
door john devries Feb 26, 2021 om 15:42
216 Antwoorden / Vragen

Je rekent je zezelf rijk. De eerste 30 jaar was deze verzekering er niet want toen was er nog geen ADSL etc ,net als de andere 19 jaren ,want toen kon je deze nuttige verzekering niet afsluiten. Als je gehackt wordt en daardoor al je bestanden vergrendeld zijn en je PC op slot zit,zou willen dat je zo'n verzekering had weet ik uit ervaring.

gerbera
door gerbera Feb 26, 2021 om 15:57
7359 Antwoorden / 14 Vragen

En dan, zorgt Unive er dan voor dat er betaald wordt aan oplichters die uw PC "op slot" hebben gezet.

justmeagain
door justmeagain Mar 3, 2021 om 04:37
623 Antwoorden / 8 Vragen

@john de Vries.
Een dekking tot 2000 euro. Dat is erg weinig losgeld bij ransomware. Een klein bedrijf hoest al snel duizenden euro's op.

Voorkom het door een fysieke harde schijf te nemen die niet aan je pc is verbonden. Werk de schijf bijvoorbeeld wekelijks even bij en trek de USB eruit.
Dan is Windows herinstallatie het ergste wat je moet doen.

gerbera
door gerbera - Feb 26, 2021 om 14:27
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Een verzekering die je wordt opgedrongen en daarbij ook nog eisen stelt hoe en op welke wijze je met jouw computer moet omgaan, het moet niet gekker worden. En reken er maar op dat mocht je er een beroep op doen, zal je natuurlijk iets vergeten zijn uit hun voorwaarden zodat je niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Zij legde vriendelijk uit dat om deze nieuwe verzekering door veel klanten zou zijn gevraagd.

Zouden er dan zoveel klanten van Unive last hebben van cybercriminaliteit?

john devries
door john devries Feb 26, 2021 om 15:46
216 Antwoorden / Vragen

Google een op cybercriminaliteit zou ik zeggen . Je hebt een verzekering pas nodig bij schade.

gerbera
door gerbera Feb 26, 2021 om 16:04
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoef niet te Google, betaald Unive dan aan criminelen zodat uw computer weer van "slot" gaat. Daarnaast gaat het hier om een opgedrongen verzekering, en waarvoor ik verzekerd wil zijn bepaal ik zelf.
Ik vertouw op mijn gezond verstand vooral wat betreft mijn mailbox. Daarnaast loop ik niet te koop met mail adressen en persoonlijke gegevens.

hutch
door hutch Feb 26, 2021 om 17:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Zouden er dan zoveel klanten van Unive last hebben van cybercriminaliteit"

Dat denk ik niet.
Waar, m.i., wel veel klanten last van hebben, is dat onzinkletspraatverkooppraatje van Univé......

Be
door Bemoei_Al - Mar 1, 2021 om 17:01
18 Antwoorden / 2 Vragen

Tjonge is er eens echt iets gratis, is het weer niet goed.

Waarom mevrouw M.V. niet gelijk, toen u haar aan de telefoon had, gelijk gezegd dat u die verzekering opzegt?
Heb je een "nutteloze" verzekering wel 1 jaar gratis. :-)

mo
door mof - Mar 1, 2021 om 17:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik het zie bent unog steeds verzekerd met uw oude verzekering en heeft u geen nieuwe verzekering. Wat wel zo is is dat de dekking aangepast is, cq verruimd is. Dat mag. Echter, u heeft het wettelijk recht uw verzekering per direkt op te zeggen ls uhet met de veranderde voorwaarden niet eens bent. U hoeft niet een jaar te wachten ook wanneer het u het eerste jaar niets kost.

Dat is het enige dat u kunt doen: accepteren of vertrekken.

rj
door rjw - Mar 3, 2021 om 08:36
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Je hebt in zoverre gevraagd om de polis dat je ooit akkoord bent gegaan met het eerste jaar gratis. Als onderdeel daarvan was dat je voor langere tijd de verzekering had en dat je na het eerste jaar ging betalen dan ben je akkoord gegaan. Als je het niet wilde had je dat in het begin moeten zeggen.

Vergelijk het met wat onlangs in het nieuws was dat mensen plastic speeltjes gingen terugbrengen bij Albert Heijn vanwege de vervuiling. Dan hadden ze het in eerste instantie niet moeten accepteren. Eigenlijk precies hetzelfde als deze verzekering.

Maar waarschijnlijk weer laten verblinden door het woord gratis.

lo
door louis5 - Mar 3, 2021 om 12:54
6 Antwoorden / 3 Vragen

Deze methode van producten ongevraagd door de strot van de klant duwen klopt inderdaad voor geen meter. Als iedereen nu een klacht indient via klachtenformulier van Unive en vervolgens bij KIFID, dan heeft het misschien enig effect.