sc
door schobben8620 Nov 8, 2022 om 20:13
Garantie & verzekeringen

Onjuist aantal schade vrij jaren autoverzekering

Geachte heer/mevrouw,
Sinds 2010 15 schade vrije jaren opgebouwd via Polis Direct. Royements-bevestiging.
Toen bij de BOVAG mijn autoverzekering afgesloten via mijn autobedrijf (garageverzekering) maar de
auto bleef wel gewoon op mijn naam staan prive. Premie betaald daar het autobedrijf.
Eind 2020 het autobedrijf verkocht (pensioen) dus de autoverzekering werd toen weer door mij prive betaald.
Nu blijkt op de polis van de BOVAG autoverzekering dat er maar 1 schade vrij jaar is opgebouwd. Hoe dan???
De premie is altijd betaald, jaren via het autobedrijf en toen prive. De auto heeft altijd op prive gestaan.
Dus mijn inziens heb ik zo wie zo recht op 27 jaar schade vrij.
Heeft iemand hier een duidelijke verklaring voor. De BOVAG zegt sinds 2021 heeft u 1 jaar opgebouwd.
Als ik nu wil overstappen naar een andere maatschappij is er een probleem of ik betaal heel veel premie.
Ben benieuwd over de reacties. Alvast hartelijk dank.

3033 11 Rapporteer

rj
door rjw - Nov 8, 2022 om 20:24
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt er op dat de auto toch niet werd gezien als prive-auto. Misschien even met je oude accountant overleggen of die kan aantonen dat het volledig privebezit was?

mahadma
door mahadma - Nov 8, 2022 om 20:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ik vermoed dat uw verzekering altijd op de zaak stond, maar door u prive is betaald. Ergo, u heeft na uw pesioen, dus de koppeling tussen zaak en prive verwijderd, dus heeft u vanaf dàt moment weer nul  schadevrije jaren. Vraag dit ander na bij uw verzekerings agent.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 8, 2022 om 20:31
2039 Antwoorden / Vragen

Volgens mij bouw je schadevrije jaren op door een auto op je naam te verzekeren, niet door de eigenaar te zijn. Goede kans dat een garageverzekering, is zakelijk, geen schadevrije jaren opbouwt en je oude jaren zijn dan ondertussen verlopen. Ik zou maar een advocaat gaan zoeken als je echt met de Bovag in discussie wil.

ne
door neodutchio - Nov 8, 2022 om 20:49
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als ik kijk naar een garageverzekering, maar daarin mis ik een normale verzekering voor een personenauto. Het lijkt er meer op dat de naam van de verzekering op de zaak gezet is en niet op u persoonlijk. Wellicht dat u als vaste bestuurder op de polis stond, dan hebt u een kans om deze schadevrije jaren over te nemen. Als u niet als vaste bestuurder op papier stond en geen eigen autoverzekering had, dan vervallen de schadevrije jaren na 3 jaar.

Bij Bovag vind ik geen garageverzekering. Bij Centraal Beheer is het niet mogelijk om een prive auto mee te verzekeren in een garage verzekering.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 8, 2022 om 20:52
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Schobben8620,

Neem contact op met een forum voor ondernemers,klik op de volgende link:

https://www.higherlevel.nl/

justmeagain
door justmeagain - Nov 9, 2022 om 00:01
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik denk dat u letterlijk pech heeft. De eerder opgebouwde 15 jaren zijn te komen vervallen. Dit gebeurd als u 1 tot 3 jaar geen verzekering op uw naam heeft.
De afgelopen 12 jaar is dus voor de verzekering duidelijk geworden dat u geen recht heeft op die 12 jaren.bu start opnieuw met 1 jaar.
Het is ook een vage constructie geweest die u gebruikte en dat keert zich nu tegen u.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 9, 2022 om 09:50
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ook naar mijn mening: pech of popuairder 'helaas - pindakaas'.

Maar toch ook, als u kunt aantonen dat de auto wel op uw naam is blijven staan kunt u op basis van 'niet geschoten is altijd mis' een klacht indienen bij de verzekeraar en zie dan: https://www.verzekeringen.com/veelgestelde-vragen/waar-terecht-klachten-verzekering

mo
door mof - Nov 9, 2022 om 10:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Sinds 2010 15 schadevrije jaren? Het is nog 2022 ... zou dus hooguit 12 kunnen zijn, toch?

il
door iljaha - Nov 9, 2022 om 10:14
179 Antwoorden / 3 Vragen

2010 + 15 jaar komt uit op 2025. Dat is het nog niet volgens mij. Verderop stelt u dat u sowieso recht heeft op 27 schadevrije jaren. Dan zijn we dus al in 2037. Tijd gaat snel, maar zo snel toch ook weer niet.

Als u kunt aantonen dat u de auto altijd privé heeft gebruikt, kunt u de verzekeraar vragen om hiermee rekening te houden. Maar waarschijnlijk zal de verzekeraar stellen dat u de auto jaren oneigenlijk heeft verzekerd via het bedrijf.
Maar als u sinds 2021 1 schadevrij jaar heeft opgebouwd, heeft u in 2020 toch met 0 schadevrije jaren een verzekering afgesloten? U komt hier nu pas achter?
Kortom: ik begrijp niets van uw verhaal. Als u gaat claimen zou ik een betere argumentatie gebruiken.

Janzegt
door Janzegt - Nov 9, 2022 om 10:47
124 Antwoorden / Vragen

Als ik u goed begrijp zegt u dat u al 15 schadevrij jaren had in 2010. In 2010 besloot u om de auto te verzekeren op de garageverzekering. Stond deze verzekering op uw naam of was die van een bv oid? U zegt dat de auto nog wel op u naam stond. Het probleem in deze is dat aan u als persoon geen auto verzekering te linken is. Onduidelijk is of die garage van u is, of van een derde. Als het kenteken van de auto en uw naam beide op de verzekeringspolis van de garage verzekering staan, heeft u misschien een reden om bezwaar te maken.

Maar als u zegt dat de auto sinds 2020 al weer op uw naam staat, heeft u toen toch een nieuw polisblad gekregen? Daar moet dan al het aantal schadevrije jaren is 0 genoemd zijn. Schrok u toen niet van de premie? Er zit een behoorlijk verschil tussen een premie met 0 schadevrije jaren en met 27 schadevrije jaren

sannevdp95
door sannevdp95 - Nov 9, 2022 om 11:05
1 Antwoorden / Vragen

Als de schadevrije jaren zakelijk zijn opgebouwd, kunnen ze na royement niet direct privé in gebruik genomen worden. Waarschijnlijk heeft u (bijvoorbeeld) 27 schadevrije jaren opgegeven bij het afsluiten van de verzekering. Omdat de jaren privé niet vindbaar waren, zijn de schadevrije jaren op de polis automatisch gecorrigeerd. Dit proces en het terugdraaien daarvan verschilt per verzekeraar: het beste neemt u contact op met uw huidige verzekeraar. Zij kunnen in Roy-data (database waarin nagenoeg alle Nederlandse verzekeringsmaatschappijen de schadevrije jaren van zowel particulier/zakelijk na royement in verwerken) als het goed is uw zakelijke jaren terugvinden. U kunt ook de royementsbevestiging van Polis Direct aanleveren ter beoordeling: als uit de bevestiging blijkt dat u de hoofdbestuurder was kunnen de schadevrije jaren in veel gevallen direct worden verwerkt. Kunt u dat niet? Dan kunt u informeren naar de opties om de schadevrije jaren van het  bedrijf over te dragen naar privé. Ik weet zeker dat uw verzekeringsmaatschappij u hier graag bij verder helpt als u hiernaar informeert en de situatie uitlegt: zij zien deze situatie vaker. Als het goed is wordt de premie dan met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Ook dit verschilt per verzekeringsmaatschappij.

Succes!