Ro
door RonaldHaas Aug 30, 2018 om 15:07
Garantie & verzekeringen

Onkosten vervangen ondeugdelijk product

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik volledig genoeg mijn klacht omschrijf.

Bij CoolBlue heb ik destijds een zoneregeling gekocht die er door een CV monteur is tussen gezet. Dit was een "2e kans" aanbieding dus hij was al eens geretourneerd maar evengoed  24 maanden garantie dus de moeite waard.

Na enige tijd begon het apparaat erg te brommen. Dit deed het sporadisch dus het valt niet direct op. Wij hebben de monteur langs laten komen en deze bevestigde dat dit een technisch mankement is en wij het elektronische gedeelte van deze klep moeten retourneren.

Met CoolBlue heb ik contact gehad en deze eisen het volledige product retour en niet alleen de elektronische gedeelte. Dit is wellicht begrijpelijk maar houdt in dat mijn monteur twee keer langs moet komen en vervangende onderdelen moet plaatsen om tussentijds te blijven functioneren. Totaalkosten zo'n 100 euro voor een apparaat was mij 122 euro heeft gekost. Het losklikken van het defecte deel is 1 seconde werk en kan ik zelf maar hiermee gaan zij niet akkoord.

Ik kom er niet uit met CoolBlue. Moet ik deze kosten écht maken om het product te laten repareren? Het is voor mij heel heel veel geld dus ik zit er goed mee in mijn maag.

Bedankt en groet,

Ronald

4191 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 30, 2018 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ter info:
https://www.coolblue.nl/klantenservice/1/alle-informatie-over/garantie-en-reparatie.html

Zou (nog) eens bellen en vragen of ze niet zélf een monteur kunnen sturen met een nieuw onderdeel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 30, 2018 om 16:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals ik het lees is hier sprake van een consumentenaankoop waarvoor de consumentenwetgeving geldt die kort inhoudt dat een apparaat dat u aanschaft aan de verwachtingen moet voldoen die er normaliter aan gesteld mogen worden.
Dat betekent dat in uw geval ook van toepassing is dat het apparaat geheel kosteloos gerepareed dient te worden en als dat niet lukt u recht heeft op een vervangend apparaat of geld terug.
In dit geval is het naar mijn uitdrukkelijke mening wel een juiste gang van zaken dat het volledige product wordt teruggevraagd waarmee de fabrikant kan nagaan wat de oorzaak is en de reparatie goed uitvoeren resp. besluiten dat u recht heeft op een nieuwe/andere gelijkwaardige.

Met de aantekening dat 'fabrieksgarantie' hier 'minder'van toepassing is, consumentenrecht gaat voor, geefi u enkele verwijzigen naar de relavante consumentenwetgeving.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

Ro
door RonaldHaas Aug 30, 2018 om 16:25
1 Antwoorden / 7 Vragen

De reparatie en vervangen is ook kosteloos. Dat is het probleem ook zeker niet, de service van CoolBlue is in dit opzicht uitstekend.

Het gaat erom dat het product reeds is ingebouwd en het tijdelijk verwijderen hiervan voor de reparatie mij ongeveer 100 euro gaat kosten (2x uur á 45 euro monteur en 10 euro materiaal als afdoppen of doorkoppelen).

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2018 om 16:37
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Reparatie en vervanging dient kosteloos te zijn en als u het apparaat volgens voorschrift goed heeft laten inbouwen is de verkoper naar mijn mening ook verantwoordelijk voor het doen verwijderen als zij het terugwillen.
Zie o.a. artikel BW 7: 21 lid 3

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2018 om 16:38
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Doe bij de verkoper navraag wat hun reden is om niet alleen het electronica deel terug te ontvangen waarbij u wijst op de kosten die gebonden zijn aan het retourneren van het geheel (die m.i. ook voor rekening van CoolBlue zouden moeten zijn).

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2018 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, natuurlijk is Coolblue niet verantwoordelijk voor de  kosten voor het uit en opnieuw inbouwen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 31, 2018 om 09:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @tijger1, dat zal uiteindelijk ter beoordeling van een rechter zijn, als Ts er een zaak van zou maken en dan geef ik Ts een goede kans.

tijger1
door tijger1 Aug 31, 2018 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Wat een onzin. De Ts loopt iets, laat dat door een anderbedrijf installeren. Nou werkt het (wellicht) niet, maar de Ts kan het terugsturen en krijgt dan haar geld terug. Maar natuurlijk niet het halve apparaat terugsturen, want wat moeten ze daarmee? Wie zegt dat die installateur het goed gedaan heeft?

Gr
door Grunn1 - Aug 30, 2018 om 16:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Volledig correct wat Coolblue doet. Indien je garantie wil op een product en het plaatsen daarvan had je dit moeten aanschaffen en laten installeren door een installatie bedrijf en zij zijn dan verantwoordelijk dat alles op z’n plaats zit en werkt. Coolblue heeft niks met de door jou ingehuurde installateur te maken en hoeft alleen garantie op het product te geven.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 30, 2018 om 16:40
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@EPCOT: een verkoper is verantwoordelijk voor de blijvende goede werking van een apparaat dat door hem/haar is verkocht en wat niet gerelateerd kan worden aan een montage/installatiefout zoals kennelijk hier het geval is.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2018 om 16:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit

Epcot heeft volkomen gelijk. De Ts had dat ding wel mee kunnen nemen naar een vakantiewoning in Frankrijk of zo. Komt Coolblue hem echt niet omwisselen.

Gr
door Grunn1 Aug 30, 2018 om 23:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@ gerrit, verkoper hoeft alleen garantie te geven op het product niet op door de koper ingehuurde installateurs of de kosten daarvan. Alle bijkomende kosten die door de koper zelf gemaakt zijn die niks direct met de verkoper te maken hebben hoeven derhalve ook niet vergoedt te worden.

Ge
door Genee - Aug 30, 2018 om 17:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou zomaar kunnen dat de klep blijft hangen en er niets aan de hand is met de electronica.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 30, 2018 om 22:04
683 Antwoorden / 5 Vragen

Dat uw idee niet synchroon loopt met CB, is logisch. Het is alles of niets, dus of niets vervangen/omruilen of alles. Als u het apparaat bij een instalateur had laten leveren en monteren had het anders gelegen, maar nu heeft CB gewoon gelijk. Volgende keer dit soort dingen bij een instalateur of een bekende keten doe het zelf toko, maar dan geldt ook dat zij alles of niets willen doen in geval van storing. U dacht wellicht goedkoop uit te zijn, maar dit is het gevolg van uw eigen keuze.

vu2615
door vu2615 - Aug 31, 2018 om 14:50
81 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees dat je al contact gehad hebt met CoolBlue en dat je er met hun niet uitkomt. Dat CB het gehele product wil hebben is logisch. Heb je al je klacht al ingediend bij https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/thuiswinkel ?

gerbera
door gerbera Aug 31, 2018 om 15:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Dat CB het gehele product wil hebben is logisch.
Vraagje mijnerzijds, waarom dan naar een geschillencommissie?

Gr
door Grunn1 Aug 31, 2018 om 15:54
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom naar een geschillen commissie? Wil je garantie claimen dan zal je met het product terug moeten naar de winkel, hoeft natuurlijk niet als het om grote producten gaat die thuis afgeleverd zijn zoals wasmachines e.d. Het betreft hier een klein product die door de consument ergens in is latente bouwen door derden en daar is de verkoper nooit verantwoordelijk voor en ook niet voor de gemaakte kosten.

vu2615
door vu2615 Sep 1, 2018 om 15:33
81 Antwoorden / 3 Vragen

als je zelf niet zeker bent en je hebt problemen met de eventueel te maken kosten, dan wil je wel graag zekerheid hebben lijkt mij. Dus vandaar het advies om even te bellen/schrijven met de geschillencommissie. Dan weet je exact waar je aan toe bent en kun je daar je besluit aan ontlenen. Iedereen geeft wel een reactie in deze kwestie maar 100% zekerheid heb je pas met een uitspraak van de geschillencommissie..

gerbera
door gerbera Sep 2, 2018 om 10:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

De geschillencommissie is er voor problemen tussen de uitvoerder en klant. In dit geval is CB niet de uitvoerder van de montage dus de geschillencommissie zal hierover geen uitspraak doen. En het terugzenden van de complete set is een normale eis van CB, en zal de geschillencommissie CB in het gelijk stellen.

vu2615
door vu2615 Sep 2, 2018 om 14:08
81 Antwoorden / 3 Vragen

Dat weet ik, maar de geschillencommissie zal aan de vraagsteller wel het eea duidelijk kunnen maken. Via deze site komen er diverse verschillende antwoorden. Ik kan me voorstellen dat de vraagsteller dan op een moment door de bomen het bos niet meer ziet. De geschillencommissie kan dan helderheid verschaffen

gerbera
door gerbera - Aug 31, 2018 om 15:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft een complete zoneregeling gekocht welke dan bij een defect ook compleet retour gezonden dient te worden. Vergelijk het b.v met een wasmachiene waarvan de electronica de geest geeft. De verkoper kan dan 2 dingen doen 1- de machine omruilen en het verder met de fabrikant afhandelen, 2- een (fabrieks)monteur sturen die de electronica vervangt. Het laatste is bij CB waarschijnlijk niet mogelijk dus vervangen ze het complete product. In dat geval dienen ze dan ook het complete product terug krijgen. Begrijpelijk als u bedenkt dat bij het zelf sleutelen aan een product de garantie komt te vervallen, dus als u de electronica verwijderd is er aan het product gesleuteld, dus geen garantie meer. En wat de montagekosten betreft, hierin hoeft CB u niet in tegemoet komen. En daar is geen wetsartikel die hier wat aan kan veranderen.

Ka
door Kassagebruiker - Aug 31, 2018 om 17:09
683 Antwoorden / 5 Vragen

CB zal als de defecte regeling weer compleet retour is, deze weer bij hun leverancier claimen.