.a
door .aagje Mar 10, 2019 om 12:02
Garantie & verzekeringen

Overheveling auto verzekering ingeval van leen auto

Bij een kennis was de auto gestolen na de verzekering in kennis gesteld te hebben kon ze bij een verhuurbedrijf een auto lenen.Haar eigen auto was al oud en had een wa verzekering ze kreeg van het verhuurbedrijf een splinter nieuwe auto maar de verz.mij. Hevelde haar wa verz. Over naar de nieuwe leen auto .mevr. Had tegen een paaltje aangereden en na schoonmaak bleek ook onder de deur een kleine schade te zitten . De voorwaarden duidelijk bij elke schade 300 euro eigen risico dus een dure tijdelijke auto Mevr. Heeft inmiddels haar eigen auto terug maar moet dus 700 euro eigen risicoophoesten . Mijn vraag is echter is het niet vreselijk raar dat de verz.mij de verz.heeft geüpgrade ivm de nieuwe auto .M.i is de verz. Mij in gebreke gebleven door dit niet te doen .
ik zou graag de namen van zowel het verhuurbedrijf als de verz.mij melden maar heb geen idee of dit is toegestaan. Ik zou ook heel graag voor die Mevr. haar 700 euro terug zien ze is nl. Aow met altijd een schrijnend tekort .

1307 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 10, 2019 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De AOW. Met een “schrijnend” tekort, is helemaal niet relevant.

Als men alleen een WA verzekering heeft, is er geen recht op een leenauto op kosten van de verzekering. Dus dat zij een leenauto heeft gekregen, is alleen maar aardig van dat bedrijf.

Blijkbaar heeft zij daar schade mee gereden, maar normaal gesproken wordt dan de verzekering helemaal niet omgezet.

Het hangt van haar afspraken met dat bedrijf af, of zij die schade moet vergoeden.

Ik begrijp niet wat u bedoelt met geüpgrade van de verzekering.

edrick3
door edrick3 - Mar 10, 2019 om 12:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Onduidelijk verhaal:
€ 300 e.r. per schade en bij 2 schades dus € 700?
Auto gestolen en weer terug gekregen?
Twee schades gereden in de leenauto?
ze is nl. Aow met altijd een schrijnend tekort .
Dat heeft hier niets mee te maken.
is het niet vreselijk raar dat de verz.mij de verz.heeft geüpgrade ivm de nieuwe auto .M.i is de verz. Mij in gebreke gebleven door dit niet te doen .
De verz.my heeft toch juist NIET geüpgrade?
Wat staat er in de verz. polis over vervangend vervoer?

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 10, 2019 om 12:41
423 Antwoorden / 4 Vragen

Als u een huurauto krijgt, dan zit daar een eigen verzekering op.
In het contract staat dan keurig netjes eat u moet betalen bij schade.
Uw eigen autoverzekering is gelukkig niet overgeschreven anders was u nog verder gezakt op de Bonus / Malusladder!

me
door mein33 - Mar 10, 2019 om 13:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is u, bij monde van uw kennis, een schade/leenauto situatie geschetst die niet conform de realiteit kan zijn.
De leen/huurauto is nl. al (wettelijk verplicht) minimaal WA-verzekerd en daar heeft de verzekering van de auto van uw kennis  niets mee van doen.
De leen/huurauto kent, bij schade gevallen aan de leen/huurauto, wel een eigenrisco voor de tijdelijke chauffeur.
De hoogte van dat eigenrisico staat in de leen/huurovereenkomst van die auto.

En dat blijkt er hier aan de hand te zijn.
Uw kennis heeft een paaltje geraakt en daarbij is schade ontstaan en daarom wordt het eigenrisico aangesproken, maar dit is niet op de autoverzekering van de eigen auto te verhalen, dat moet uit eigen portemonnee worden betaald.

Ik begrijp even niet waar de genoemde € 700,00 vandaan komt als het eigenrisico bij de leen/huurauto € 300,00 is ?

Denkelijk moet u nog maar eens aan uw kennis vragen hoe het e.e.a. nu  werkelijk in elkaar steekt !

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 10, 2019 om 14:44
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als al af te leiden uit de andere antwoorden: de verzekeraar is niet in gebreke. Er is sprake van een WA. Frappant is dat de verzekering helemaal niet had behoeven te worden overgezet. Een leenauto is altijd door de verhuurder verzekerd en het eventuele eigen risico bij schade zal geregeld zijn in de leenovereenkomst.
Er kan sprake zijn geweest dat mevr. zelf heeft aangegeven om haar eigen verzekering te benutten en die zelf heeft laten omzetten. De verzekering betrof een WA en daarom  zou mevr dan zelf verantwoordelijk zijn voor het regelen van een upgrade zoals u dat noemt.
Ook ik vraag mij af of uw verhaal wel juist is. Het roept in ieder geval meer onduidelijkheden op. U heeft het over €300,00 eigen risico en een betaling van €700,00? Kan het zo zijn dat zij bij een verhuurbedrijf zelf een auto heeft gehuurd na de diefstal?
Als al gezegd, in een WA verzekering zal niet als voorwaarde zijn opgenomen dat bij diefstal een leenauto wordt verstrekt.

me
door mein33 Mar 10, 2019 om 15:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er kan sprake zijn geweest dat mevr. zelf heeft aangegeven om haar eigen verzekering te benutten en die zelf heeft laten omzetten.

Hier kan 'geen' sprake van zijn (geweest) aangezien de kentekenhouder van het voertuig voor de verzekering moet zorgdragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 10, 2019 om 16:08
16774 Antwoorden / 202 Vragen

De kentekenhouder van het leenvoertuig kan nooit een verzekering van een andere polishouder doen wijzigen!

ne
door neodutchio - Mar 10, 2019 om 16:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

De eigenaar van de auto moet zorgen voor een verzekering. Zoals uw kennis verantwoordelijk is voor de verzekering van haar auto, is de verhuurder verantwoordelijk voor de verzekering van de huurauto's. Uw kennis heeft dus geen verzekering op de tijdelijk huurauto. Verzekeringen voor huurauto's zijn vaak niet goedkoop, vandaar dat er altijd een eigen risico op zit. Deze is overigens ook vaak af te kopen.
Nu dat uw kennis 2 keer schade heeft veroorzaakt is ze dus ook verantwoordelijk voor het eigen risico. Ze kan de schade van de huurauto niet claimen op haar eigen autoverzekering.