Ci
door CitFo Dec 29, 2022 om 14:15
Garantie & verzekeringen

Pechhulp Nederland

Met ingang van 2023 en mijn nieuwe polis voor mijn autoverzekering werd Pechhulp (vvor) Nederland, zonder dit te vragen of bekend te maken, onderdeel van mijn nieuwe polis. Kosten €18,00 excl. BTW. Het kan er niet vanaf gehaald worden het is m.i.v. 2023 een vast onderdeel van de verzekering. Vervelend is dat deze pechhulp ook al door mijn automerk wordt meegenomen bij een jaarlijse onderhoudsbeurt. Dus ik ben dubbel verzekert.
Heeft iemand dit ook mee gemaakt? Kan dit zo maar?

3846 8 Rapporteer

vd
door vdlieuw - Dec 29, 2022 om 14:24
211 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ben geen expert op verzekeringsgebied, in eerste instantie denk je het lijkt een logische koppeling verzekeraar en auto pechhulp. Aan de andere kant wordt het je wel opgedrongen, take it or leave it.  Ik denk dat de verzek.mij. in haar recht staat omdat zij mag aanbieden wat zij juist acht. Als u het daar niet mee eens bent, bent u ook zo vrij om die verzekering niet te nemen tenzij er al een verzekering loopt en de verz.mij voegt naderhand die verplichting toe.

ne
door neodutchio - Dec 29, 2022 om 14:53
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Een verzekeraar mag bij het einde van de looptijd veranderingen aanbrengen. En de klant mag bepalen of hij/zij dat wilt of niet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

mahadma
door mahadma - Dec 29, 2022 om 18:26
11519 Antwoorden / 51 Vragen

Als de polis verloopt en er een nieuwe komt, kan dit.

Uw automerk kunt u dan opzeggen, kom je op nul uit, hoop ik.

rj
door rjw Dec 29, 2022 om 20:28
3236 Antwoorden / 5 Vragen

De pechhulp van het automerk krijg je meestal "gratis". Tussen quootjes want niets is gratis, maar je betaalt er niets extras voor zolang je onderhoud laat doen bij een merkdealer. Je kunt er dan natuurlijk voor kiezen om onderhoud bij een goedkopere merkonafhankelijk bedrijf te laten doen, maar daar zitten soms ook weer haken en ogen aan, afhankelijk van wat voor auto het is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 29, 2022 om 19:22
16770 Antwoorden / 202 Vragen

[-edit] Omdat het hier een verzekeraar betreft verwijs ik u m.b.t. dit naar www.kifid.nl maar u zou indien u dat heeft ook uw rechtsbijstandsverzekeraar in deze kunnen benaderen. U kunt een melding doen bij
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont  Overstappen naar een andere verzekering is nu dit zonder uw medeweten gebeurt ook een optie.  Bent u lid van de ANWB, dat het benaderen van hen ook m.i. een goede optrie is: https://www.anwb.nl/juridisch-advies

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 29, 2022 om 19:31
2008 Antwoorden / Vragen

Bent u er van op de hoogte dat koppelverkoop, als het dat al is, vrijwel nooit verboden is? Enkel als er sprake is van marktmacht wordt dat verboden. Lees anders het lemma op wikipedia eens. Dat wil overigens niet zeggen dat je het dan om andere niet aan zou kunnen vechten, maar dat is even een ander punt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 29, 2022 om 19:36
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@HENKDEZEVENDE, Dank, is gecorrigeerd!

rj
door rjw Dec 29, 2022 om 20:30
3236 Antwoorden / 5 Vragen

@henkdezevende: er valt niet veel aan te vechten als een bedrijf een propositie verandert. Je kan slechts het contract opzeggen en een ander zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2022 om 10:46
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@HENKDEZEVEND, ik zie tot mijn verrassing dat mijn correctie, het weghalen van de koppelverkoop opmerking, niet is doorgekomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 30, 2022 om 10:58
16770 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW: kent u deze niet waar een rechter zelfs een eerdere beslissing van het KiFiD terugfloot (eenzijdige aanpassing polis voorwaarden): https://www.allesoveruitvaartverzekeringen.nl/yarden-teruggefloten-na-eenzijdig-aanpassen-polisvoorwaarden/?  In ieder geval, kort gezegd, opzeggen hoeft niet, meteen doen beëidigen kan wel. Uiteraard is niet verlengen ook een optie.    Uiteraard mogen algemene voorwaarden altijd worden aangepast maar aanpassen van voorwaarden van een al afgesloten polis (= overeenkomst) mag niet eenzijdig.

Gr
door Grunn1 - Dec 30, 2022 om 10:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het is een steeds vaker voorkomende situatie.
Bij veel auto merken krijg je als je een nieuwe auto koopt een paar jaren gratis pechhulp en vervoer in Nederland en vaak ook Europa.
Heb zelf een ANWB lidmaatschap en al meer dan 25 jaar en een autoverzekering ook bij de ANWB. Heb je beide dan krijg je korting op je verzekeringspremie. Toen ik een nieuwe auto kocht zat er 2 jaar gratis pechhulp bij in heel Europa en had ik dit dus dubbel.
Heb het zo gelaten want had meer voordelen met het ANWB lidmaatschap dan de extra kosten waren.
Het is kiezen of delen, oftewel accepteren of overstappen.

ja
door jan24 Dec 30, 2022 om 10:56
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ook ik heb een ANWB lidmaatschap, maar mijn Wegenwacht lidmaatschap van goed 100 eoro per jaar heb ik opgezegd. Pechhulp gaat via mijn automerk, zowel in Nederland als in het buitenland. En dat werk prima!
Wel moet je voldoen aan het jaarlijks onderhoud van je auto, begrijpelijk.

atlas1302
door atlas1302 - Dec 30, 2022 om 10:30
341 Antwoorden / 13 Vragen

Nee, ik heb dit nooit meegemaakt toen ik nog rond reed in Nederland met mijn W.A verzekering voor een paar tientjes. Ik weet niet of het vervelend is om dubbel verzekerd te zijn. Dat die 18 euro een beetje prikt voor een jaar is volgens mij niet anders, uw verzekering is gewoon opgewaardeerd en duurder geworden, dat mag.

Als u uw pechhulp uitschakelt van uw automerk, en een jaarlijks onderhoudsbeurt een beetje beter uitkient. Ik weet niet of u veel km. maakt, maar het is er wel afhankelijk van.

Gewoonlijk is het aangewezen om uw auto elke 15.000 km of elk jaar een klein onderhoud te geven. Een groot onderhoud gebeurt over het algemeen elke 30.000 km of om de twee jaar.

va
door varaabonnee - Dec 30, 2022 om 10:49
4 Antwoorden / Vragen

U kunt overstappen naar een andere verzekeraar

jewee
door jewee - Dec 30, 2022 om 10:55
61 Antwoorden / Vragen

Bij de nieuwe auto werd ook 24/7 hulp geleverd, welke dan wordt uitgevoerd door de ANWB.
Bij de ANWB had ik ook pechhulp.
In overleg met ANWB wel mijn lidmaatschap gehouden en de pechhulp geschrapt.
M.a.w. je kan de voordelen vd ANWB houden door enkel en alleen het lidmaatschap.