ed
door edvdl Sep 4, 2017 om 14:31
Garantie & verzekeringen

Per ongeluk de papegaai van vrienden laten ontsnappen.

I.v.m. ziekenhuis opname had ik tijdelijk de zorg over de papegaai van vrienden op me genomen. Nu is het helaas gigantisch mis gegaan en is hij ontsnapt. Terwijl ik de kooi aan het schoonmaken was werd er aangebeld. Er van overtuigt dat ik de tussendeur goed had gesloten heb ik de voordeur open gemaakt en terwijl ik even stond te praten kwam de papegaai ineens voorbij vliegen. Het bleek dus dat de tussendeur niet goed dicht was en dat deze is opengewaaid. Ik baal hier natuurlijk ontzettend van aangezien zij mij de zorg op hun beeste hadden toevertrouwd. Ik heb direct alle mogelijke instanties gewaarschuwd en ben dagen op zoek geweest maar helaas zonder resultaat.

Nu is mijn vraag, Is het mogelijk om zoiets te verhalen op de aanspraakelijkheidsverzekering. Niet dat dit het gemis van het beestje wegneemt maar dan kan ik ze in ieder geval financieel tegemoet komen.

alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Ed

4317 16 Rapporteer

ge
door george321 - Sep 4, 2017 om 14:40
390 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft "een zaak" zoals een huisdier heet in verzekeringstaal, 'onder u' gehad. Ik vrees dat er weinig uit een verzekering te halen zal zijn. Sterkte met het melden van de boodschap aan de eigenaren van de vogel. Misschien wil een foto van de papagaai op Face Boek effect hebben.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2017 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht kan dit geclaimd worden onder de "vriendendienst" clausule.

Of onder de "op zicht" clausule.

aurora1
door aurora1 - Sep 4, 2017 om 15:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou het melden op facebook e.d. met een foto, en in de supermarkten in de omgeving annonces ophangen, met foto. Kijk ook bij parken e.d. in de buurt, u kunt ook nog annonces op bomen e.d. bevestigen, bij voorbeeld ook in de buurt van brievenbussen. Dat dan herhalen als ze weggenomen worden.
Niet op brievenbussen plakken want dat wordt direct verwijderd door de post. Laat het de dierenambulance ook weten, geeft ze ook een foto.
Zoeken met de belletjes en rinkeltjes die in de kooi hangen.
Dierenasiels en vogelopvang zult u al hebben geïnformeerd neem ik aan. Wel regelmatig contact met ze blijven opnemen.
Als het beest gevonden is wel dit overal weer melden natuurlijk en niet vergeten annonces te verwijderen.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2017 om 15:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien heeft u aan onderstaande tips, als ik de link er goed op krijg, nog iets wat te doen? Krijg geen link, iemand die kan helpen misschien?
https://www.koppiekrauw.com/Pape-kennis/pape-wetenswaardigheden/pape-weten-weggevlogen.htm

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 4, 2017 om 15:11
7179 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @tenormin:
KLIK

tenormin
door tenormin Sep 4, 2017 om 15:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, dank je wel. Maar wat doe ik verdulleme dan verkeerd?

sjjoppy
door sjjoppy Sep 4, 2017 om 16:15
7179 Antwoorden / 3 Vragen

De bovenste is van jou, het enige verschil wat ik zie de extra s en na .com/pape en bij mij .com/papa.

https://www.koppiekrauw.com/Pape-kennis/pape-wetenswaardigheden/pape-weten-weggevlogen.htm
http://www.koppiekrauw.com/Papa-kennis/pape-wetenswaardigheden/pape-weten-weggevlogen.htm

ed
door edvdl - Sep 4, 2017 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

dit alles is al gedaan. Bericht is geplaats op alle mogelijke plekken op facebook en  ondertussen flink gedeeld. Amivedi en locale dierenambulance zijn op de hoogte en ik heb flyers opgehangen in de suppermarkt en in de buurt. Echter dit alles helaas zonder resultaat. In ieder geval bedankt voor het meedenken:) De eigenaren zijn al op de hoogte deze waren uiteraard teleurgesteld maar snappen gelukkig dat dit niet expres is gebeurt. Ook zij wisten niet dat de papegaai kon vliegen aangezien hij gekortwiekt was.

tenormin
door tenormin Sep 4, 2017 om 15:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

U hebt er dus alles aan gedaan: hoop zo dat hij terugkomt. Uiteraard zowel voor de eigenaren als voor u. Begrijp dat u er enorm mee in de maag zit.

tijger1
door tijger1 Sep 4, 2017 om 16:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zoals u in de link kunt lezen, kan ook een gekortwiekte nog vliegen bij een windje.

Meld het ook bij dierenartsen in de buurt.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 4, 2017 om 17:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

maar dan kan ik ze in ieder geval financieel tegemoet komen.

Waarom zou de verzekeraar hiervoor op moeten draaien? Dat mag u zelf doen.
Een financiële tegemoetkoming zal van u uit moeten gaan.

ed
door edvdl Sep 4, 2017 om 19:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard is het mijn eigen schuld, had beter op moeten letten maar is dit niet het zelfde geval bij iemand die zijn laptop laat vallen en dit claimt bij de verzekering?

Ik weet niet of u bekend bent met de prijs van zo'n beestje maar niet iedereen is in staat dit op te hoesten.

costnix
door costnix Sep 4, 2017 om 22:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De prijs voor een papegaai kan wel 3000 Euro zijn. Dat hoest je niet makkelijk op!

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 4, 2017 om 23:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Costnix, dagwaarde? Zal niet de nieuwprijs zijn toch?

cantate
door cantate Sep 6, 2017 om 11:49
15 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk toch dat het verstandig is om de voorwaarden van de persoonlijke WA-verzekering na te kijken en/of contact op te nemen met de verzekeraar. Kan best zijn dat ze toch een tegemoetkoming geven. Niet geschoten is altijd mis.

jo
door jorisw - Sep 4, 2017 om 18:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt ze toch ook zonder verzekering financieel tegemoet komen?

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 4, 2017 om 19:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Jorisw, ts schrijft onderstaande dus zal niet in staat zijn dit te vergoeden.

Ik weet niet of u bekend bent met de prijs van zo'n beestje maar niet iedereen is in staat dit op te hoesten.

1paul
door 1paul Sep 7, 2017 om 09:10
3134 Antwoorden / 0 Vragen

of de verzekering dit nu dekt of niet, of iemand dit nu op kan hoesten in 1x of niet maakt niet uit, er is altijd onderling wel uit te komen, desnoods betaal je in termijnen...

vrienden onder mekaar weet je wel!!!

HappyHenny
door HappyHenny - Sep 4, 2017 om 22:42
199 Antwoorden / 73 Vragen

Ik vrees dat de verzekering ditzal afwijzen op de (staandaard-)basis van:"geaccepteerd risico".

zw
door zwaardvis - Sep 6, 2017 om 11:48
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik weet niet bij welke maatschappij uw verzekering loopt, maar bij Nationale Nederlanden vind ik bijv. dit:

Artikel 2.1 Omvang van de dekking
Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid als burger
van u en uw medeverzekerden voor schade die door
toedoen van u of hen is ontstaan. Dit betekent dat deze
schade door ons vergoed wordt tot een bedrag van
maximaal de verzekerde som per gebeurtenis.

en

2.1.7 Schade
Als we in deze voorwaarden over schade spreken, dan
verstaan we daaronder:
b. materiële schade aan of verlies van zaken of letsel
van dieren, inclusief eventuele schade die daar het
gevolg van is. Het gaat hier alleen om zaken of dieren
die niet van de verzekerden zijn.

en

2.2.5.1 Vriendendienst
Heeft u (of een medeverzekerde) schade veroorzaakt,
terwijl u (of hij) een vriendendienst uitvoerde? Dan
wordt deze schade vergoed, ook als u hier niet voor
aansprakelijk bent.

Dus volgens mij kun je dan wel claimen.

1paul
door 1paul - Sep 6, 2017 om 14:53
3134 Antwoorden / 0 Vragen

financieel kunt u ze toch wel vergoeden, daar heeft u de verzekering niet voor nodig???

zoekster1
door zoekster1 Sep 6, 2017 om 15:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Weet jij dan hoeveel de vraagsteller in zijn portemonnee heeft?

Cookies
door Cookies Sep 6, 2017 om 15:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En weet jij om wat voor papegaai het gaat? Een beetje papegaai kan duizenden euro's kosten.

mo
door mof - Sep 6, 2017 om 15:42
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee. Een aansprakelijkheidsverzekering dekt aansprakelijkheid, geen schade. Het is heel vriendelijk dat u het beest van uw kennis in zijn/haar huis verzorgt, maar dat maakt u niet aansprakelijk voor de ontsnapping. Dat zou u kunnen zijn als u een professioneel verzorger was, of overduidelijk een heel ervaren diercerzorger waarvan je mag verwachten dat die de deur niet vergeet te sluiten.

en als de papegaai schade aanricht, dan is uw kennis daarvoor aansprakelijk.
gewoon pech gehad voor uw kennis.

tijger1
door tijger1 Sep 6, 2017 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent abuis, de Ts is hiervoor niet aansprakelijk, dus normaal gesproken dekt de AVP dat niet, maar wel onder de "vriendendienst clausule".

audb
door audb - Sep 6, 2017 om 16:49
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ook bij www.amivedi.nl‎ aangemeld?

Po
door Pontiac - Sep 6, 2017 om 17:07
131 Antwoorden / 5 Vragen

Ed , gelukkig is het geen 1 april want anders had ik aan u gevraagd : Wat zei de pappagaai toen hij /zij voorbij vloog ?
Helaas is het zo dat de meest coulante verzekerings maatschappij (zit in Apeldoorn) geen gehoor zal geven aan totale vergoeding van de vogel want: is het een rasvogel zaten er papieren bij , wat is de werkelijke waarde van zo een vogel, hoe oud was de vogel en was deze vogel gechipt allemaal vragen die hier niet ingevuld worden en ook al krijgt u 50 procent van de dagwaarde ,je kan wel een halve kip kopen maar geen halve pappagaai . Ik leef wel mee in het gemis van de vogel.

zw
door zwaardvis - Sep 7, 2017 om 10:51
1525 Antwoorden / 51 Vragen

I.v.m. ziekenhuis opname had ik tijdelijk de zorg over de papegaai van vrienden op me genomen

Zijn beide (of meer) vrienden gelijktijdig in het ziekenhuis opgenomen?

Overigens is dit verhaal een mooi voorbeeld van hoe verzekeringsfraude, ik zeg niet dat dat hier zo is, vormgegeven kan worden: er is immers geen restzaak meer aanwezig, bewijs dus als verzekeraar maar eens dat de zeer dure papegaai niet is weggevlogen, hij laat immers geen  sporen na, behalve een lege, net schoongemaakte kooi. Bovendien is het geen bezit van de verzekerde, maar een dier van iemand anders die de verzekeraar niet kent. In theorie kan het dier ook een natuurlijke dood gestorven zijn of voor de durfals, zelfs nooit bestaan hebben. De verzekeraar staat hier op achterstand. Ik kan me een gedegen onderzoek dus goed voorstellen.

Ik mis trouwens nog een essentieel onderdeel in het verhaal: het raam in de huiskamer stond ook open.

tijger1
door tijger1 Sep 7, 2017 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat geldt zowat voor elk gestolen of verloren voorwerp. Mijn hond kent mijn eigen verzekeraar ook niet.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 7, 2017 om 14:39
7179 Antwoorden / 3 Vragen

U zou eens in de buurt waar de vrienden wonen kunnen zoeken,het kan zijn dat de papegaai daar rondfladdert.