doggy1966
door doggy1966 Jul 2, 2019 om 07:53
Garantie & verzekeringen

Polis wijziging Yarden

Vandaag stond dit in de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/nieuws/1679105496/uitvaartpolissen-yarden-worden-uitgekleed

Ik heb deze verzekering ruim 30 jaar geleden afgesloten en ben wat betreft betalingen altijd mijn verplichtingen nagekomen.
De verzekering is afgesloten onder polisvoorwaarden.....dan kunnen ze wettelijk gezien deze toch niet zo maar veranderen ?

16862 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 2, 2019 om 08:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ze worden 'wettelijk gezien' gedwongen om dat te doen.

Werkende link: https://www.telegraaf.nl/financieel/1679105496/uitvaartpolissen-yarden-worden-uitgekleed

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 2, 2019 om 08:23
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het is ook voor u afwachten of u vandaag een brief ontvangt. De wijzigingen gelden alleen bij degenen die in het verre verleden een pakketpolis hebben afgesloten.

Als men dat niet zou doen zou een faillissement dreigen en dan is de consequentie veel nadeliger.

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2019 om 08:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat helemaal niet alleen over polissen uit een ver verleden. Het gaat over polissen met een vaste premie.

panter22
door panter22 Jul 2, 2019 om 13:34
6599 Antwoorden / Vragen

Het gaat alleen over een pakketpolis die niet omgezet is in een sommenpolis.

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2019 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, daar wilden ze toen al de boel mee bestelen. En dat zal bij sommigen best gelukt zijn. Nu is de rest aan de beurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 2, 2019 om 17:52
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Het gaat over terugdraaien van een wijziging in 2006 die volgens zeggen nu niet wettelijk zou zijn.
Frappant is dat ik zelf van enige wijziging nooit enige bericht heb gehad maar nu ook een brief kreeg. Dat wordt dus alle correspondentie nakijken die ik wel heb bewaard sinds ik in 2004 een en ander regelde en niet alleen m.b.t. een polis met vaste premie.
De melding van polissen uit het verleden was een melding in het NPO nieuws van 7:00 en 8:00 uur.
Ik kan de gedachtengang van @TIJGER1 nu wel volgen.

doggy1966
door doggy1966 - Jul 2, 2019 om 08:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ruim 30 jaar geleden is volgens mij wel een aardige tijd geleden ????

tijger1
door tijger1 - Jul 2, 2019 om 08:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp dat ze door de toezichthouder daartoe gedwongen worden.

En het zou dan van toepassing zijn voor polissen met ern vaste premie.

Maar ja, Yarden, ze hebben jaren geleden heel veel uitvaarondernemingen en begrafenisverzekeraars opgekocht en toen hebben ze bij veel van die natura polissen al flinke streken uitgehaald, door die min of meer stiekem om te zetten in een sommenverzekering.

Daar zijn ook processen iver gevoerd die ze hebben verloren. En nu hebben ze geldgebrek, dus dit was te verwachten.

ju
door juliomariner Jul 2, 2019 om 09:31
1321 Antwoorden / 2 Vragen

De directeur was vanmorgen op de radio en vertelde dat ze de natura  polissen die waren omgezet naar een sommenverzekering weer terug draaiden naar een natura verzekerng

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2019 om 09:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en hoeveel nabestaanden hebben ze al een loer gedraaid met die omzetting toentertijd van de polis?
Er heeft hier een flinke tijd geleden nog een topic gelopen van iemand wiens vader overleden was, die een naturapolis had, maar die ook stiekem omgezet was naar een sommenverzekering.

Die Ts heeft moeten procederen, en uiteraard gelijk gekregen.

Volgens mij is de kwestie van dat ongevraagd en ongewenst omzetten ook jaren geleden behandeld bij Kassa of Radar.

marita5
door marita5 - Jul 2, 2019 om 09:00
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Doggy1966 ,

In zwaar weer

In april werd al bekend dat Yarden in zwaar weer verkeerde. Dat kwam vooral door slechte resultaten van de verzekeringstak van het bedrijf. De reserves van Yarden zijn tot een dieptepunt gedaald.

https://www.amweb.nl/branche/nieuws/2019/07/yarden-bevriest-waarde-van-14-miljoen-polissen-101117819?vakmedianet-approve-cookies=1

panter22
door panter22 - Jul 2, 2019 om 14:00
6599 Antwoorden / Vragen

12 jaar geleden zijn de polisvoorwaarden gewijzigd bij een pakketverzekering. Kennelijk is je dat ontgaan. Nu wordt alles weer teruggedraaid. Je moet de jaarlijkse inflatie nu zelf betalen.

tijger1
door tijger1 Jul 2, 2019 om 15:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die poliswijzigingen waren dus illegaal. De omzetting van natura naar sommen verzekering dan.

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/naturapolis-yarden

aurora1
door aurora1 Jul 2, 2019 om 17:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

panter22
door panter22 Jul 2, 2019 om 19:09
6599 Antwoorden / Vragen

Tenzij mensen met deze wijziging akkoord zijn gegaan.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er werd niet gevraagd of ze daarmee akkoord gingen. En hoeveel mensen lezen hun polis of die brieven? Jammer genoeg weinigen. En hoeveel mensen weten dan wat te doen? Nog minder. En dan komt er iemand te overlijden, wat weten dan de nabestaanden? Een enkeling.

adriaan2
door adriaan2 Jul 3, 2019 om 11:35
104 Antwoorden / 0 Vragen

In de beginperiode na de overname van de AVVL polissen kregen wij jaarlijks een overzicht met de mededeling "voor U verandert er niets". Na jaren een brief van omzetting naar waardepolis, wat uiteindelijk resulteerde dat Yarden het advies van de Ombudsman overnam om de pakket/naturapolissen ongemoeid te laten. De poging om die naturapolissen om te zetten in waardepolissen geeft mij nu het idee dat het toen al slecht ging met Yarden. Een beetje koopmanschap/management zou met een beter tekst en uitleg waarschijnlijk meer mensen overgehaald hebben om die omzetting te accepteren. Het is zelfs nu zover dat andere verzekeraars geen interesse hebben in Yarden. Vaag teken aan de wand en route naar het faillissement denk ik. Wij laten het zo en verzekeren ons bij/aanvullend elders. In ieder geval niet bij Yarden.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar zelf een potje aanleggen. Al dat verzekeren en die maatschappijen spekken, echt typisch Nederlands.

wi
door wini1940 - Jul 3, 2019 om 11:14
10 Antwoorden / 1 Vragen

Yarden zijn een stelletje op lichters ze gaan over lijken.

adriaan2
door adriaan2 - Jul 3, 2019 om 11:25
104 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben een "natura polis", nu met zg keuzebrief. In de tijd van de AVVL werd er wel jaarlijkse prijs indexatie gedaan. Wij hebben al die papieren bewaard. Yarden heeft slecht koopmanschap getoond door dat niet te doen. Laksheid? Gemakszucht? Slecht management? Zowiezo slecht management want je weet toch wat je koopt als verzekeringsbedrijf. Nu terugkijkent naar de Yarden begin periode concludeer ik dat het al in het begin slecht ging met Yarden en zij de narurapolis al wilden omzetten naar waardepolis. In plaats van een duidelijke uitleg te geven destijds werd het met managementmist omgeven. Wij hadden toen beter op de situatie kunnen inspringen. In ieder geval zou ik zeggen ga niet bij Yarden uw polisbedrag verhogen, maar sluit elders een aanvullende overlijdensverzekering af of zet zelf geld appart. Ik ga er van uit dat Yarden een keer failliet gaat want volgens de media was geen enkele andere verzekeraar in Yarden geïntereseerd.

panter22
door panter22 Jul 3, 2019 om 12:54
6599 Antwoorden / Vragen

Je kunt je verzekering ook opzeggen. Dan krijg je een afkoopwaarde.

isah
door isah Jul 4, 2019 om 13:52
11 Antwoorden / 2 Vragen

Opzeggen? Dat is een lachertje. Dan krijg je nog minder dan de helft van de waarde.

audb
door audb - Jul 3, 2019 om 11:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

30 jaar rente verdienenen lijkt mij meer dan genoeg inkomsten maar helaas is het zo dat grondrechten bij een begraafplaats net als grond voor huizen gewoon sterk gestegen zijn.

Maar dat een crematie extra duur is geworden is niet te begrijpen je hebt al een "doe het zelf*" crematie voor rond de €1600.

* Gelukkig hoef je dat zelf niet te regelen maar de nabestaande moeten (veel) dingen zelf regelen en alleen de kist wordt naar het crematorium gebracht en er kan geen afscheid (in een aula) worden genomen.

Ook moet de overledenen thuis worden opgebaard.

Maar ja cake en koffie zijn ook niet de beste kwaliteit dus daar doen we het dan ook niet voor.

Wi
door Wil50 - Jul 3, 2019 om 11:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben bij Yarden behoorlijk zitten pitten, en laten de klanten een nu voor opdraaien: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/02/yarden-kort-klanten-op-hun-uitvaart-a3965843

Donuts
door Donuts - Jul 3, 2019 om 11:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ook die brief ontvangen. Meteen mijn polis met onmiddellijke ingang via de mail opgezegd. Hiervan krijg je geen automatische ontvangstbevestiging. Om te voorkomen dat ik over enkele maanden te horen zou krijgen dat ze mijn opzegging niet ontvangen hebben, wilde ik even bellen. Wat blijkt? Telefonisch zijn ze onbereikbaar.

Voor mij is Yarden een onbetrouwbare, amateuristische organisatie waar ik dan ook niks mee te maken wil hebben. Gelukkig heb ik dat walgelijke Yarden niet nodig.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is dan onverstandig. U had hem beter premievrij kunnen maken. Vooropgesteld dat hij al een flinke tijd loopt.

Donuts
door Donuts Jul 3, 2019 om 12:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Hij was allang premievrij. En het interesseert me totaal niet of mijn opzegging wel of niet verstandig is. Ik schrijf niet voor niets dat ik NIETS meer met Yarden te maken wil hebben.

tijger1
door tijger1 Jul 3, 2019 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog onverstandiger dus.

Donuts
door Donuts Jul 3, 2019 om 13:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Begrijp je het zo? HET INTERESSEERT ME NIET.

Am
door AmandaD Jul 24, 2019 om 22:20
Antwoorden / Vragen

Wat Tijger1 bedoelt is dat het afkopen of (vroegtijdig)premievrij maken in het voordeel van Yarden is. U geeft een groot deel van uw eigen ingelegde geld aan Yarden, zonder er wat voor terug te krijgen. U vindt Yarden walgelijk maar bent indirect wel heel aardig voor ze. Onder het motto "dat zal ze leren" snijdt u in uw eigen vingers.

U had de polis onder in de la kunnen leggen en u bij kunnen verzekeren bij een andere verzekeraar waar u zich wel prettig bij voelt.

De Telegraaf meldde dat 380.000 polishouders een brief gekregen hebben . Stel u zich eens voor dat 20% van deze mensen belt omdat ze hier een vraag over hebben. Er is geen callcenter in Nederland dat dit aantal aan zou kunen.  De kans is zeer groot dat ze overbelast zijn op dit moment.

Donuts
door Donuts Jul 24, 2019 om 23:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet wat tijger bedoeld, ben niet op mijn achterhoofd gevallen. Ik weet ook precies wat ik doe. En dat motto is uw motto, niet de mijne. Ik heb niet om advies (bemoeizucht) van wie dan ook gevraagd.

tijger1
door tijger1 Jul 25, 2019 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wees maar lekker stom. Yarden mag hopen dat veel klanten zo reageren. Zijn ze zo weer boven jan.

doggy1966
door doggy1966 - Jul 3, 2019 om 12:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af of Yarden er ook begrip voor had gehad als ik een keer de premie een maand later zou betalen omdat ik het even moeilijk had.
Ik.....en ik denk nog veel mensen met mij, doen er alles aan om te overleven tegenwoordig.
Het is praktisch niet meer te betalen...
Nu had ik....teminste dat dacht ik, mijn uitvaart goed geregeld zodat ik niet mijn kinderen zou opzadelen met onkosten...
Maar nu moet je jezelf dus ook nog druk maken over de kosten wanneer je dood bent ?

Yarden...of AVVL in het begin heeft duidelijk gemaakt dat je verzekerd bent van een verzorgde uitvaart...dat het duurder word, tja dat is niet mijn pakkie aan..
Want wanneer het goedkoper had geworden....had je er dan ook een extra auto of andere service bij gekregen ?
Waarschijnlijk niet want dan had Yarden de extra winst ook in zijn zak gestoken..
Helaas het risico van het ondernemerschap en ik vind dat Yarden zijn verantwoordelijkheid moet nemen..

En dan nog even over de Nederlandse Bank...want die heeft hierop aangedrongen...
Hadden ze ook deze houding toen de heren graaiers bij de banken in de problemen kwamen ?
Toen werd er aan alle kanten bijgesprongen....en dat heeft ons uiteindelijk ook onze spaarrente gekost....
Waar is de overheid nu ?....

Am
door AmandaD Jul 24, 2019 om 21:51
Antwoorden / Vragen

Je bedoelt een verzorgde low budget uitvaart? Dat vergeten veel mensen er bij te vermelden.

Ik betaal vanaf 1979 voor een uitvaartverzekering bij een andere uitvaartverzekeraar. Dit was een redelijk gemiddelde uitvaartverzekering met een naturadekking. Deze natura dekking vertegenwoordigd een waarde van 6000 euro.  De kans is vrij groot dat ik ook bij mijn verzekeraar zou moeten bijverzekeren om een gemiddelde uitvaart te kunnen bekostigen.

Als we dit gaan vergelijken met de oude AVVL polis die een waarde vertegenwoordigd van ruim 3000 euro krijgen we een beetje een idee van hoe low budget deze verzekering was.  Dus zo goed was het niet geregeld. U hebt een relatief goedkope verzekering afgesloten met bijbehorende lage premie. Een verzekering die voor deze tijd te low budget is om door de verzekeraar te bekostigen. De kostprijs van de uitvaart zou dan in vrijwel alle gevallen hoger zijn dan wat u er voor betaald hebt.

pt
door ptokkie - Jul 3, 2019 om 12:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

In feite probeert Yarden opnieuw van de dienstenverzekering een sommenverzekering te maken. In 2007 heb ik net als nu bezwaar gemaakt tegen deze wijziging.
Bij de brief wordt een voorbeeld gegeven waarin de kosten in 10 jaar maar € 673.- zullen stijgen. Terwijl er in de media nu al gepraat wordt over uitvaartkosten van zo'n € 7000.-. Daarnaast wordt in de brief over extra kostenstijging bovenop de inflatie geschreven.
Het lijkt erop dat Yarden een uitvaartorganisatie met eigen voorzieningen blijft en de verzekeringspoot nu winstgevend gemaakt moet worden, zodat deze van de hand gedaan kan worden. De vraag is ook of de solvabiliteit van de totale Yarden organisatie zo slecht is of alleen die van de verzekeringspoot.

doggy1966
door doggy1966 - Jul 3, 2019 om 12:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou natuur ook een mogelijkheid zijn..
Ik heb toen ook bezwaar aangetekend, kan nu uiteraard ook bezwaar maken.

Ik heb hier 4 brieven ontvangen

ja
door januitgroningen - Jul 3, 2019 om 13:14
53 Antwoorden / 2 Vragen

NEE DAT MAG NIET!

De inflatie mag ook geen rol spelen. Er is immers ooit een akkoord afgesloten.

Ondertussen maken ze je chantabel. door in principe te zeggen, als er niet wordt ingegrepen, een YARDEN op ten duur failliet zal gaan. Dan heb je als consument eigenlijk geen keus. Inmiddels heb ik ook begrepen, dat YARDEN een decennia geleden onverantwoordelijke risiso's heeft genomen. Een te grote broek heeft aangetrokken. En dat verschil eigenlijk nu op je gaan verhalen!

ke
door keesbakels - Jul 3, 2019 om 13:14
54 Antwoorden / 20 Vragen

Ook ik ontving dinsdag een brief van Yarden: in 2007 was mijn pakketpolisomgezet in een sommenpolis. Omdat het bedrag daarin te laag was voor een beetje uitvaart kon ik mij bijverzekeren. Toen de vertegenwoordiger van Yarden vernam dat ik geopereerd was (in 2007)  wist hij niet hoe snel hij weg moest zijn. Maar goed, ik had een bedrag van 2700 staan. Dus ik dacht, dat heb ik in ieder geval. Voor de cake spaar ik dan zelf wel, en een kist kan ik ook nog wel timmeren.
Nu staat in de brief dat de omzetting indertijd niet volgens de polisvoorwaarden is gedaan zodat ik toch weer een pakketpolis heb. Getroffen door zoveel eerlijkheid moest ik alvast gebruik maken van de zakdoekjes die ik voor mij uitvaart gereserveerd had.(links van de cake) Waarlijk, een paling in een emmer snot had geen grotere wendbaarheid kunnen tonen.
Een lichtpuntje is dat de nieuwe regels pas op 1 januari 2020 ingaan. Ik zal eens nadenken hoe ik hier mijn voordeel mee kan doen.

Kees (vooralsnog springlevend en de dag plukkend, geleid door een ongefundeerd optimisme)

Hans
door Hans - Jul 3, 2019 om 14:38
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik heb de brief van Yarden ontvangen. Ik stoor mij vooral aan de volgende zin in deze brief:
” Een belangrijke oorzaak daarvan is dat u en zeer veel andere polishouders nog steeds een pakketpolis blijken te hebben”.
Met deze zin worden de polishouders als schuldigen aangewezen door Yarden.
Waar de schuld werkelijk ligt is bij Yarden. Deze heeft een verkeerd beleggingsbeleid gevoerd en daarmee zijn zorgplicht voor de rendering van de premiebetalingen verzaakt. Pensioenfondsen en andere verzekeraars weten moeiteloos een jaarlijks beleggingsrendement te behalen tussen de 5 en 10%. Yarden niet. Het bestuur van Yarden is hier aansprakelijk voor en mede het toezicht van de Nederlandse Bank. Deze zijn alle aansprakelijk. En niet de polishouders zoals in de brief wordt gesteld.
Nederlandse Bank, grijp in en zorg dat Yarden zijn verplichtingen kan ( en moet ) nakomen.

jennyfens@hotmail.com
door jennyfens@hotmail.com - Jul 3, 2019 om 15:36
4 Antwoorden / Vragen

Wat ik mij afvraag? Is er vroeger niet een tijd geweest dat zij goed verdiend hebben op de polissen? Toen natuurlijk de winst verkwanseld en nu hebben ze tekort en kunnen de polishouders bij betalen. SCHANDE.

maffy1948
door maffy1948 - Jul 4, 2019 om 13:59
45 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook een voorstel doen uitbetalen met rente, want ze hebben al die tijd dat geld apart kunnen zetten maar denk dat ze dat niet doen. Want het blijven witteborden criminelen, zakkenvullers en hebzuchten. Yarden zou goed bij deze regering passen denken ook alleen aan hun eigen, maar afspraken nakomen ho maar.

Ed
door Edson58 - Jul 8, 2019 om 17:57
1 Antwoorden / Vragen

Yarden heeft én verkeerd belegd en op te grote voet geleefd. Nu kunnen de trouwe verzekerden van een uitvaart in natura alsnog zelf in de beurs tasten. Dit noem ik contractbreuk. Zijn er überhaupt wel andere mogelijkheden onderzocht? Kan Yarden niet wat van hun vastgoed verkopen?

LI
door LIITA - Jul 14, 2019 om 17:43
16 Antwoorden / 3 Vragen

Dit is behoorlijk wrang voor de mensen die dachten zeker te zijn van een eenvoudige uitvaart en die de eer aan zichzelf wilden houden (deze mensen willen niet op kosten van de gemeente begraven worden) door een uitvaartverzekering te nemen. Nu is begraven duurder geworden omdat gemeenten steeds meer geld willen hebben voor grafrechten. En heeft de politiek gezorgd voor een hele lage rente om de banken te redden. Eigenlijk zou de overheid Yarden moeten helpen zoals ze ook bedrijven en banken hebben geholpen met speciale arrangementen (lees belastingvoordelen).

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2019 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men had ook zelf geld opzij kunnen leggen voor een uitvaart ipv geld te storten bij een verzekeraar.

LI
door LIITA Jul 14, 2019 om 18:06
16 Antwoorden / 3 Vragen

Een bank kan ook omvallen, dus garanties heb je dan ook niet. Of je moet too big to fail zijn zoals de grootbanken. Maar ook dan weet je nooit zeker of ze over 30 jaar nog bestaan.

marita5
door marita5 - Aug 6, 2019 om 09:29
11507 Antwoorden / 15 Vragen
doggy1966
door doggy1966 Aug 6, 2019 om 09:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Deze heb ik inderdaad ook gevonden, en uiteraard verstuurd ????

marita5
door marita5 Aug 6, 2019 om 09:36
11507 Antwoorden / 15 Vragen

U bent snel , succes