ha
door handsome1987 Feb 8, 2012 om 15:47
Garantie & verzekeringen

Schade aan keuken wie betaalt?

Hallo

Ik heb een probleem met mijn inboedel verzekering van FBTO.
Ik heb 20 januari schade gekregen aan mijn aanrechtblad door een lekkende frituurpan.
Dus nu heb ik een grote schoei plek en een barst in het blad zitten.
Nou zou je zeggen dat je daar voor verzekerd bent met een inboedel verzekering maar nee hoor
FBTO zegt omdat het een huur huis is moet de woningcooperatie maar betalen.
Nou had ik die gebeld en die zeggen van dat betalen wij niet daar ben je voor verzekerd met je inboedel verzekering. omdat je de keuken gebruikt als inboedel. Dat leek mij ook.
Nu is mijn vraag wat moet ik doen?
Want het aanrechtblad moet vervangen worden.

21185 22 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u8 een personen WA verzekering dan kan u het daar aankaarten. Heb dus ook zo'n ervaring met een droog gekookte znelkookpan, op een kunstof aanrecht, ik heb dit doorgeven en als de verhuurder mij daar voor aanspreekt betalen hun dus kosten hier van maar dan alleen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij valt dit toch echt onder de inboedelverzekering en het verhaal dat het een huurhuis is slaat nergens op. Dat zou (bijna) betekenen dat alle woninghuurders met een inboedelverzekering geen betaling mogen krijgen. De schade die u heeft moet voor rekening van uw verzekering zijn en mogen die niet doorschuiven op een WBV. Raar verhaal wat u is verteld. Wat U moet doen? Weer aan de bel trekken bij FBTO. Of, als u dat heeft, uw rechtsbijstands verzekering inschakelen.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een keuken valt normaal gesproken onder de opstalverzekering en de verhuurder heeft daarvoor als het goed is een verzekering.
U huur het huis en daarmee dus ook de keuken. Schade aan gehuurde zaken kunt u niet opgeven bij uw inboedelverzekering maar ook niet bij uw WA verzekering.
Alleen indien u zelf ooit een keuken geplaatst zou hebben in een huurhuis kunt u dit bij wijze van uitzondering mee laten verzekeren op de inboedelverzekering.
Als de verhuurder niet mee wil werken deze schade bij zijn verzekering te melden ben ik bang dat u zelf opdraait voor de kosten.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de woningcorporatie vertelt dat keuken inboedel is grote onzin. Keuken is opstal.

De vraag is echter of de opstalverzekering van de woningcorporatie deze schade dekt.

Heb je een AVP (=Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren)?

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op woensdag 8 feb 2012, 16:18: Volgens mij valt dit toch echt onder de inboedelverzekering en het verhaal dat het een huurhuis is slaat nergens op. Dat zou (bijna) betekenen dat alle woninghuurders met een inboedelverzekering geen betaling mogen krijgen. De schade die u heeft moet voor rekening van uw verzekering zijn en mogen die niet doorschuiven op een WBV. Raar verhaal wat u is verteld. Wat U moet doen? Weer aan de bel trekken bij FBTO. Of, als u dat heeft, uw rechtsbijstands verzekering inschakelen.

Ik verhuis met mijn inboedel en neem mee:
tafels, stoelen, bedden, etc en oh, niet vergeten de keuken in te laden en mee te nemen!

Kwek kwek kwek, tok tok tok als een kip zonder kop en enig verstand van zaken en zo krom als een hoepel geredeneerd.

Zelfs op een chat-site (waar dit thuis hoort) liggen ze in een deuk!

Vladja

.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn te lezen dat vladja gevoel voor humor heeft.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 16:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schade aan gehuurde zaken vallen niet onder de AVP verzekering.
Een keuken in een huurhuis valt onder gehuurde zaken.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@rapil,
Jou bijdrage hier is overigens zoals we van jou gewend zijn wederom van grote klasse.

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjon1 schreef op woensdag 8 feb 2012, 16:46: Schade aan gehuurde zaken vallen niet onder de AVP verzekering.
Een keuken in een huurhuis valt onder gehuurde zaken.

Niet alle maatschappijen sluiten schade aan een huurhuis uit. Er is wel een dekkingsbeperking (het is tenslotte geen opstalverzekering), maar bepaalde schades zijn wel gedekt.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 17:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toevallig een casus op onderling.nl gevonden die dit probleem behandeld.
Gaat ook over FBTO. Lees dit maar eens. klik

ve
door verwijderd - Feb 8, 2012 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

marjon1 schreef op woensdag 8 feb 2012, 17:20: Ik heb toevallig een casus op onderling.nl gevonden die dit probleem behandeld.
Gaat ook over FBTO. Lees dit maar eens. klik

Die had ik ook gelezen ja maar daar is het echt de eigenschuld van de bewoner door een hete pan op het aanrecht te zetten.
Ik ga er niet van uit dat een frituurpan hoort te lekken terwijl die aanstaat.

Ook staat er in de voorwaarden van mijn woningbouw vereniging dat de huurder verantwoordelijk is voor schade aan het gehuurde behalve bij brand.
Daarom neem ik dus een inboedel verzekering om die schade te dekken waar ik verantwoordelijk voor ben.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Waarom overweegt u niet ook de verkoper van de frituurpan aan te spreken op basis van non conformiteit van de overeenkomst, of de producent aansprakelijk te stellen voor de schade aan het aanrechtblad, de zogeheten productaansprakelijkheid?
Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

handsome1987 schreef op woensdag 8 feb 2012, 18:00:
marjon1 schreef op woensdag 8 feb 2012, 17:20: Ik heb toevallig een casus op onderling.nl gevonden die dit probleem behandeld.
Gaat ook over FBTO. Lees dit maar eens. klik

Die had ik ook gelezen ja maar daar is het echt de eigenschuld van de bewoner door een hete pan op het aanrecht te zetten.
Ik ga er niet van uit dat een frituurpan hoort te lekken terwijl die aanstaat.

Ook staat er in de voorwaarden van mijn woningbouw vereniging dat de huurder verantwoordelijk is voor schade aan het gehuurde behalve bij brand.
Daarom neem ik dus een inboedel verzekering om die schade te dekken waar ik verantwoordelijk voor ben.

Als een kip zonder kop etc. zie commentaar van woensdag 16:27 kan ik je vertellen dat ik mijn inboedelverzekering vanuit eigen huis heb meegenomen, inclusief keuken naar een flat van een WBV. Expliciet vermeldend dat de "huurwoning en keuken" meeverzekerd werd zoals in ons eigen huis. Met akkoord van de WBV. Tot op de dag van vandaag betaal ik daarvoor. Heb nu 10 jaar geleden een ongeluk(je) gehad met aanrechtblad en dit werd gewoon gedekt door die verzekering.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja tenormin, maar dit is niet standaard hoor dus daar moet je niet vanuit gaan als je een een inboedelverzekering afsluit voor een huurhuis. Jij hebt het laten vermelden dus dan is er een uitzondering gemaakt en dat kan natuurlijk als je dat afspreekt met je verzekeraar. Maar dat moet dan wel vermeld staan in je polis en dat is bij jou ook zo dus het kan wel, maar officieel valt een keuken gewoon onder de opstalverzekering.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin,
Er is nog wel een andere mogelijkheid waarom een keuken in een huurhuis onder de inboedelverzekering mag vallen en dat is als je hem zelf hebt geplaatst, dat kun je dan bij je verzekering aangeven en zo meeverzekeren onder de inboedel.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb nu 10 jaar geleden een ongeluk(je) gehad met aanrechtblad en dit werd gewoon gedekt door die verzekering.

Je hebt wel veel meegemaakt hé, alles wat hier beschreven wordt heb jij ook wel een keer meegemaakt.... Zo apart

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 16:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

vrouwe elske schreef op vrijdag 10 feb 2012, 15:18: Beste vraagsteller,
Waarom overweegt u niet ook de verkoper van de frituurpan aan te spreken op basis van non conformiteit van de overeenkomst, of de producent aansprakelijk te stellen voor de schade aan het aanrechtblad, de zogeheten productaansprakelijkheid?
Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

Weer niet gelezen wat er staat?

Er is een schroeiplek. Dit ontstaat alleen als er een hete frituurpan op het aanrecht is gezet en niet door hete olie. Wat is er mis met een hete frituurpan (non-conformiteit en producent aansprakelijk stellen?). Als die niet heet wordt, is er iets mis mee. Dan kan je niet frituren en doet de pan niet wat je ervan mag verwachten (non-conformiteit).

Heel vreemd / raar / slaat nergens op advies om de verkoper aan te spreken over een hete frituurpan, die een schroeiplek veroorzaakt.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op vrijdag 10 feb 2012, 16:27:
vrouwe elske schreef op vrijdag 10 feb 2012, 15:18: Beste vraagsteller,
Waarom overweegt u niet ook de verkoper van de frituurpan aan te spreken op basis van non conformiteit van de overeenkomst, of de producent aansprakelijk te stellen voor de schade aan het aanrechtblad, de zogeheten productaansprakelijkheid?
Succes!
mr. M. Martens-Ferwerda

Weer niet gelezen wat er staat?

Er is een schroeiplek. Dit ontstaat alleen als er een hete frituurpan op het aanrecht is gezet en niet door hete olie. Wat is er mis met een hete frituurpan (non-conformiteit en producent aansprakelijk stellen?). Als die niet heet wordt, is er iets mis mee. Dan kan je niet frituren en doet de pan niet wat je ervan mag verwachten (non-conformiteit).

Heel vreemd / raar / slaat nergens op advies om de verkoper aan te spreken over een hete frituurpan, die een schroeiplek veroorzaakt.

Vladja

@Vladja
En toch staat er in de OP dat de schroeiplek ontstaan is door lekkende olie uit de frituurpan.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb kokende olie op het aanrecht en andere plaatsen in de keuken gehad, toen een "behulpzame figuur" een ouderwetse frituurpan uit z'n handen liet vallen vlak boven het aanrecht. Nergens een schroeiplek van de hete olie. Wel een verkleurde plek van de hete pan.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij gaat het er om wie de ontstane schade aan het aanrechtblad moet vergoeden, of dat nou is van een schroeiplek of verkleurde plek of verkleurde schroeiplek ontstaan uit een hete lekkende pan.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2012 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die schade komt voor rekening van degene, die de schade veroorzaakt heeft, de huurder.

Vladja

ve
door verwijderd - Feb 12, 2012 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

pino123 schreef op vrijdag 10 feb 2012, 16:22: Heb nu 10 jaar geleden een ongeluk(je) gehad met aanrechtblad en dit werd gewoon gedekt door die verzekering.

Je hebt wel veel meegemaakt hé, alles wat hier beschreven wordt heb jij ook wel een keer meegemaakt.... Zo apart

ja, ook 2 branden en inbraken....jaloers?