basbernd
door basbernd Apr 21, 2018 om 20:01
Garantie & verzekeringen

Schade keuken huurwoning na lekkage

Beste lezer,

Enige tijd geleden heeft een vriendin van ons lekkage gehad in haar huurwoning, de kraan in de keuken was van dermate slechte kwaliteit dat er lekkage is ontstaan bij de aansluiting tussen de waterleiding en de kraan. Ze heeft dit direct gemeld aan de verhuurder en ik heb de kraan losgekoppeld/afgesloten om meer schade te voorkomen. Een dag later heeft de verhuurder een nieuwe kraan laten plaatsen en was het probleem opgelost.

Nu is er een conflict aan het onstaan over de schade aan de keuken door de lekkage. Het blad is op enkele plekken bol gaan staan en van 4 deurtjes laat de laklaag los. Verhuurder geeft aan dat het ze het moet claimen op de inboedelverzekering, iets wat de verzekeraar aangeeft niet te vergoeden aangezien een keuken onder de opstalverzekering valt van de verhuurder. Verhuurder geeft aan dat zij niet aansprakelijk is voor de gevolgschade van de lekkage en wil dit verhalen op onze vriendin.

Nu is mijn vraag hoe we dit netjes op kunnen lossen. Ik kan nergens zwart op wit een vergelijkbare zaak vinden eventueel met jurisprudentie, alleen artikelen over waar een huurder/verhuurder verantwoordelijk voor is etc. Is er iemand die ons hier mee kan helpen?

Met vriendelijke groet,

Bas

6942 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2018 om 20:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het verhaal klopt natuurlijk niet echt. Er is lekkage door een rotte kraan en zij heeft dat DIRECT gemeld aan de verhuurder.

U heeft de kraan afgesloten en de VOLGENDE dag heeft de verhuurder een nieuwe kraan laten plastsen.

Uiteraard kan er aan het blad rondom de kraan schade zijn ontstaan door die lekkage, maar op enkele plekken bol staan? En dan zou ook nog van vier deurtjes de laklaag loslaten?

Er is toch niet wekenlang een waterval geweest in die keuken?

Uiteraard betaalt de inboedelverzekering daarvan niets. Een keuken hoort bij de opstal. Afgezien daarvan huurt uw kennis en schade die door een huurder aan de opstal wordt toegebracht, is ook niet gedekt onder de aansprakelijkheidverzekering particulieren.

Ik heb geen idee hoe die schade aan de deurtjes zou kunnen ontstaan door een rotte kraan netzomin hoe op diverse plaatsen het aanrechtblad bol zou kunnen gaan staan.

En dat zal het standpunt van de verhuurder wel zijn, waardoor de kosten voor herstel voor rekening van uw kennis komen.

basbernd
door basbernd Apr 21, 2018 om 22:23
Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tijger,

Snap je punt, echter was de lekkage niet dermate erg, er sijpelde druppels vanuit de aansluiting, het werd dus pas zichtbaar toen het blad ‘vol’ was en het water langs de kasten naar beneden kwam.

Ze heeft het dus pas laat opgemerkt waardoor de schade is ontstaan.

Ik vind het erg vreemd dat deze water schade niet gewoon onder de opstal verzekering valt aangezien het gevolg schade is van de lekkage.

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2018 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, leuk verhaal, maar verre van realistisch. “Het blad vol” en toen langs de kasten naar beneden? Waardoor een laklaag van vier deurtjes loslaat?

Eerlijk gezegd, dat is compleet ongeloofwaardig.

Huisbazen hebben meestal een veel kalere opstalverzekering dan eigen woningbezitters.

Haal vier deurtjes bij Ikea en een blad. De huisbaas gaat dit echt niet vergoeden. En als de huisbaas dit moet herstellen gaat het goud kosten.

costnix
door costnix Apr 22, 2018 om 00:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Nee hoor, heel geloofwaardig voor mij. Iets soortgelijks overkwam mij ook.
Alleen handelde de WBV het zonder enig probleem de zaken juist af. De kraan werd gerepareerd en de beschadigde kastdeurtjes werd zonder probleem vervangen en ik heb geen rekening gezien.

Gr
door Grunn1 Apr 22, 2018 om 01:27
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@tijger, Tja, leuk verhaal, maar verre van realistisch. “Het blad vol” en toen langs de kasten naar beneden? Waardoor een laklaag van vier deurtjes loslaat?
Zoiets heet verzadigd en kan een heel logisch gevolg zijn van langdurige lekkage.

Ge
door Genee Apr 22, 2018 om 09:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me dat als het langs de deurtjes loopt je dat wel eerder opmerkt dan dat de laklaag los laat.
En nog wel bij 4 deurtjes?

Gr
door Grunn1 Apr 22, 2018 om 10:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@toonder, deurtjes lijkt mij ook sterk maar aanrechtblad zou wel kunnen.

basbernd
door basbernd Apr 22, 2018 om 21:31
Antwoorden / 1 Vragen

@tijger, ik snap de cynische reactie niet helemaal, ik vraag hier om advies, leg het verhaal uit zoals het is gebeurd en de reactie sluit daar niet op aan.

Lekkage was onder het blad, niet zichtbaar dus. Dit door slijtage van de kraan. Hoe dit per druppeltje precies in de deurtjes is gekomen, geen idee, maar feit is dat zowel het blad alsook de deurtjes zijn aangetast.

Vraag blijft hoe zij in haar recht staat, is de verhuurder aansprakelijk aangezien dit door slijtage kraan komt of is huurder aansprakelijk omdat ze beter had moeten opletten oid...

groeten Bas

ro
door ron503 - Apr 22, 2018 om 08:55
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In het huurcontract zal er toch iets te vinden zijn over wat wel of niet voor rekening verhuurder komt. Een standaard keuken valt wel onder de opstal verzekering maar een door de huurder geplaatste keuken niet tenzij de verhuurder daar toestemming voor heeft gegeven. Veel huurders weten niet dat er toestemming voor nodig is en slaan zelf aan het klussen omdat een standaard keuken ook echt een standaard keuken is. Als de huurder gaat verhuizen dan zal de keuken weer in de oorspronkelijke staat gemaakt dienen te worden maar als de nieuwe huurder de keuken wil behouden dan is er sprake van overname die op papier wordt vastgelegd. Aan het overnemen van een keuken kleven behalve de voordelen ook nadelen want de huurder wordt eigenaar van de keuken en dient de keuken zelf te onderhouden en draait zelf op voor de kosten bij schade aan de keuken. Als uw vriendin aan kan tonen dat de keuken haar eigendom is geworden dan valt de schade onder haar inboedelverzekering.

panter22
door panter22 - Apr 22, 2018 om 09:14
6599 Antwoorden / Vragen

Klein onderhoud, is voor rekening van de huurder. Een lekkende kraan ook, tenzij de kraan versleten is.
Zit daar misschien het probleem, je vriendin had geen onderhoudsabonnement gesloten voor kleine herstellingen?
Kost €5 tot €7,50 per maand. En heeft ze die kraan laten lekken en een doekje er omheen gedaan?
Welke onderhoud voor rekening van de huurder komt, staat meestal wel op de website van de verhuurder. Kun je het niet vinden, kijk dan op:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0014931/2003-08-01

O
f kon ze het echt niet weten dat de kraan zo lekte?
Als door lekkage van de kraan de laklaag van de deurtjes los zou laten, dan moeten de kastjes toch ook van binnen nat zijn geworden? Dat die folie van de kastjes na verloop van tijd los gaat laten, dat komt vaker voor. Komt meestal ook door vocht,
Kan door vocht dat over het aanrecht heen loopt op de grond of te weinig ventilatie in de keuken of slecht materiaal. Maar ook de leeftijd van de keuken speelt een rol. Een keuken slijt.
Hierover is veel geschreven op het internet.
Heeft je vriendin geklaagd bij de monteur van de woningbouw of zag het er echt beroerd uit.

basbernd
door basbernd Apr 22, 2018 om 21:36
Antwoorden / 1 Vragen

Kraan was inderdaad verouderd en lekte onder het blad bij de aansluitingen warm/koud water direct in de kraan, dit was niet te zien vanaf de buitenkant, pas als je in het kastje onder het blad kijkt zie je veel vocht plekken en nu dus ook in het blad / deurtjes.

De melamine is los gelaten precies op de naadjes, ik denk zelf dat het vocht vanuit het blad naar beneden is gelopen waardoor dit kon gebeuren. Keuken is wel op leeftijd, maar functioneert nog naar behoren, er is dus voor die tijd niet geklaagd.

in mijn opinie is verhuurder aansprakelijk aangezien dit onder opstal van de woning valt, echter geeft verhuurder aan dat ze de schade gaat verhalen op de huurder...

Ben dus erg benieuwd hoe sterk ze staat mocht dit verhaal een staartje krijgen!

panter22
door panter22 Apr 23, 2018 om 13:10
6599 Antwoorden / Vragen

De verhuurder zal toch wel een reden gegeven hebben waarom ze de kosten gaan verhalen.
Een keuken in een huurwoning gaat 20 tot 30 jaar mee en is niet snel op leeftijd.
En je vriendin deed het kastje nooit openen heeft nooit de lekkage gezien?
Maar het was zo erg dat 4 deurtjes het aanrechtblad en 4 kastdeurtjes beschadigd zijn.
Dat moet ze gezien hebben.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2018 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft helemaal niet met een cynische reactie van doen. Eerst begint u te vertellen dat zij de lekkage direct aan de verhuurder gemeld heeft. En dat u meteen het water afgesloten heeft.

Dat er bij een lekkage aan een kraan rond dat kraangat  een bobbel kan ontstaan wegens verzadiging door die lekkage ok, dat kan. Maar meerdere bobbels in dat blad? Hoelang heeft het dan al niet gelekt? Geen water in de kastjes? Nee, dat water is naar de voorkant gestroomd en heeft nu de deurtjes verzadigd.

Maar dan beweert u dat van vier kastdeurtjes, die dus naast elkaar zitten de laklaag loslaat door die lekkage.

Sorry, maar dat vind ik dus een compleet ongeloofwaardig verhaal. En mocht deze gekkigheid inderdaad gebeurd zijn, dan nog zijn de kosten voor uw kennis, want dan zou het maanden en maanden gelekt moeten hebben. En logischerwijze gaat de verhuurder niet in dat verhaal mee.

Mijn advies heb ik al gegeven. Koop vier deurtjes en een blad bij Ikea, is uw kennis voor een koopje klaar. Als de huisbaas dat moet vervangen kost het vier keer zoveel.

Als u alleen wilt horen, dat de huisbaas dat op zijn kosten moet doen, tja, dan houdt het op.

tijger1
door tijger1 - Apr 22, 2018 om 22:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nog even dit.

Uw kennis woont daar, dus zo lang als zij niet gaat verhuizen, zit zij alleen met een wrakkige keuken. Maar zodra zij vertrekt, spreekt de huisbaas haar aan op de toestand van die keuken. En dan gaat het geld kosten.

Ge
door Genee - Apr 22, 2018 om 23:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Neem eens contact op met de huurcommissie.
De verhuurder heeft de kraan laten vervangen en heeft de huurster, uw vriendin, niet aansprakelijk gehouden voor de lekkage.
Lees http://www.bresadvocaten.nl/nieuws/waterlekkage-wie-betaalt-de-rekening/

hansje klein
door hansje klein - Apr 23, 2018 om 00:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat is het nu ...

De eigen inboedelverzekering of de opstalverzekering van de verhuurder?  >volgens Verbond van Verzekeraars<

De aansprakelijkheidsverzekering in een huurhuis-situatie >HIER<
https://www.huurwoningen.nl/info/aansprakelijkheidsverzekering/

De hamvraag: Lekkende kraan niet tijdig opgemerkt en/of oorzaak een versleten kraan en slecht onderhoud?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2018 om 13:28
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan het antwoord van tijger1@ in deze geheel volgen.