Timh
door Timh May 12, 2019 om 20:37
Garantie & verzekeringen

Schade kozijnen

Wij hebben door een inbraakpoging schade aan onze kunstofkozijnen. Deze zijn gloednieuw (2 weken oud, op de datum van inbraakpoging) en moeten dus worden gerepareerd of vernieuwd. De schade expert probeert ons alleen een reparatie aan te smeren, helaas zitten hier nadelen aan aangezien de garantie periode hiermee wordt verkort van 25jaar (door de leverancier) na 3jaar (door de reparateur) Wat zijn op dit vlak mijn rechten? In principe wordt het product hierdoor minder waard aangezien een garantieperiode ook waarde toevoegt aan het product en deze aanzienlijk wordt verkort.

3632 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 12, 2019 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt, uiteraard zou ik haast zeggen, geen recht op nieuwe kozijnen. Waar u wel recht op hebt, is een perfecte reparatie.

Ik heb geen idee wat die garantie van 25 jaar inhoudt. Als die leverancier over twee jaar failliet gaat hebt u niets.

Overigens wordt u niets aangesmeerd. Als u het met de expert niet eens ben, kunt u, op kosten van de verzekeraar een eigen expert inschakelen.

Ook kunt u eens kijken op Schadehulp.nl of zo, om u te laten bijstaan bij deze schade.

En waarom kan uw eigen leverancier de schade niet repareren?

ne
door neodutchio - May 12, 2019 om 20:59
5149 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou de leverancier geen garantie geven na reparatie?
U hebt recht op herstel of vervanging. Echter, vervanging kunt u alleen krijgen als herstel niet opweegt tegen de waarde. Zou het kozijn vernieuwen € 1.500 kosten en herstel bv € 250, dan kunt u hoog of laag springen, maar vervanging gaat dan echt niet gebeuren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 12, 2019 om 21:11
16843 Antwoorden / 202 Vragen

Als u het niet eens bent met de beslissing van uw verzekeraar staat de weg naar de ombudsman van het Klachteninstituut Financiële Dienst Financiële Dienstverlening voor u open. www.kifid.nl  Maar u dient dan wel eerst een beslissing van uw verzekeraar te hebben en het i9s niet de schadeexpert die daaarover beslist. De schadeexpert geeft uitsluitend zijn mening over de afwikkeling van de schade door ter beslissing van de verzekeraar.

Wel is het m.i. zo dat indien de reparatie zodanig geschiedt dat er helemaal niets meer te zien is dat er schade was ook de ombudsman zal stellen dat u door de afdoende reparatie in het geheel geen schade heeft opgelopen. Als u het daar niet mee eens ben is het aan u om het tegendeel te bewijzen.
Daarbij: als de reparateut het werk niet goed doet is dat een geheel ander probleem.

jo
door jorisw - May 12, 2019 om 22:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is de schade-expert ook de beoogd reparateur? (omdat je het over aansmeren hebt)

aurora1
door aurora1 - May 12, 2019 om 23:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoezo “aansmeren”?

door 526996 - May 13, 2019 om 12:52
32 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf de ervaring met inbraak houten kozijnen stijl gewoon onder afgebroken, onderstuk vernieuwd en het wordt nooit meer zo mooi als het was.verder geplamuurd.na een inbraak wordt het nooit mooier en een nieuw kozijn van de verzekeraar vergeet het maar,de goedkoopste oplossing wordt altijd gebruikt.

mo
door mof - May 13, 2019 om 13:53
3619 Antwoorden / 3 Vragen

ALs u de garantie wilt behouden dan zult u ws de leverancier moeten laten repareren.
in het algemeen geldt garantie alleen op functionaliteit door fabriek geleverd.. als een onverlaat de zaak heeft beschadigd valt dat sowieso nietonder garantie, en de leverancier kan niet langer de functionaliteit garanderen als hij dit niet zelf kan repareren.