Jo
door JoyvanderZanden Dec 9, 2017 om 17:54
Garantie & verzekeringen

Schade niet geclaimd, wel meer betalen

Ik heb in februari een ongeval gehad, wat mijn schuld was, waarbij ik een fietser heb aangereden. Hierbij kwam toevallig de politie voorbij rijden, deze heeft mij geadviseerd een schadeformulier in te vullen en deze op te sturen naar mijn verzekering. Dit heb ik gedaan en toen kreeg ik een brief thuis dat dit invloed zou hebben op mijn premie: uiteindelijk krijg ik nu, 10 maanden later, een brief op de stoep dat ik inderdaad meer moest gaan betalen: ik ga 5 treden terug. Nu had de tegenpartij geen schade en ikzelf had een klein deukje wat ik niet heb geclaimd (en überhaupt niet heb laten maken). Mag een verzekering dit doen? Want hierdoor moet ik het dubbele betalen, terwijl er gewoon niets geclaimd is. Ik vind dit nogal oneerlijk dat ik ineens zo ver naar beneden ga in schadevrije jaren terwijl er geen schade geclaimd is? Met name omdat ik toen ik net mijn auto had en een eenzijdig ongeval gehad heb, ik de verzekering gebeld heb en zij toen gezegd hadden dat ik het beter zelf kon betalen omdat ik anders zo ver omlaag zou gaan in treden..

1913 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 9, 2017 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u zeker weet dat de verzekeraar niets aan die fietser uit heeft hoeven keren en uzelf ook niets geclaimd hebt, is het verlies van schadevrije jaren onjuist.

Dus vraag aan uw verzekeraar wat zij uitgekeerd hebben, wellicht is het verstandig dat schadebedrag voor eigen rekening te nemen. Dat kan altijd nog na een bepaald aantal maanden na de schade.

aurora1
door aurora1 - Dec 9, 2017 om 18:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Doe wat @tijger1 adviseert.
Als niets uitgekeerd is dan klopt die terugval niet.
Als wel iets uitgekeerd is kunt u overwegen dat zelf te betalen (dus aan de verzekering betalen) opdat de premie weer als voorheen wordt.

ro
door ron503 - Dec 10, 2017 om 09:42
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft een fietser aangereden en de verzekeraar middels een schadeformulier in kennis gesteld en daar uit is gebleken dat u schuldig was aan de aanrijding de hoogte van de schade is dan niet bepalend maar het feit dat u een aanrijding veroorzaakt heeft wel. Dat u in korting op de schadevrije jaren teruggezet wordt is terecht want u heeft een verwijtbare schade bij de verzekeraar gemeld en daarmee een hoger risico voor schade in de toekomst vormt.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een grote onzin.

ro
door ron503 Dec 10, 2017 om 09:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger verklaar u nader.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verklaar u nader? Als er geen uitkering is gevolgd naar aanleiding van die melding, heeft die melding geen invloed op de hoogte van de premie.

ro
door ron503 Dec 10, 2017 om 11:13
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als er een schadeformulier wordt ingestuurd dan is er geen sprake meer van een melding maar een verzoek tot afhandeling van de schade aan de verzekeraar gedaan. Pas als blijkt dat de ontstane schade niet verwijtbaar is heeft de afhandeling geen invloed op de premie maar in dit geval was vraagsteller wel schuldig en heeft dus een verwijtbare schade veroorzaakt.

tijger1
door tijger1 Dec 10, 2017 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u weet helemaal niet of er iets uitgekeerd is. Lees mijn eerste reactie dat de Ts dat moet opvragen bij de verzekeraar.

En als er niets aan de tegenpartij uitgekeerd is, is er geen invloed op de schadevrije jaren.

En als het bedrag van de uitgekeerde schade “gering” is, zou de Ts dat voir eigen rekening kunnen nemen.

brainless
door brainless Dec 10, 2017 om 12:39
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Ron
Hoe komt het dan dat ik (toen ik de schade zelf betaalde) mijn schadevrije jaren terug heb gekregen?
Dan zou dat ook niet (volgens jou theorie) kunnen omdat ik eenmaal een ongeluk heb veroorzaakt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2017 om 12:47
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Ik 'vrees dat RON503@ in deze het topantwoord geeft. De schade is gemeld en ook volgens mij is dat bepalend, zie de verzekeringsvoorwaarden.
Daar en boven kan het opok altijd nog gebeuren dat er alsnog wordt geclaimed.

De 'les' in deze is dat het zeer onverstandig is om als je mogelijk een schade hebt veroorzaakt NOOIT een schadeformulier in te vullen als degene die de schade heeft geleden daar niet om vraagt (op het moment van de aanrijding of daarna). Dit lijkt onaardig maar in het onderhavige geval kan feitelijk worden geteld dat de politiefunctionaris u schade heeft berokkend en ook nog voor een groter bedrag dan zelfs eventueel geclaimde schade. Daarbij komt ook nog dat zo er sprake zou zijn geweest van een claim u deze had mogen en kunnen afwikkelen zonder tussenkomst van uw verzekeraar. In dit geval was de Politie dus niet uw beste kameraad).
U kunt overwegen daar een klacht in te dienen maar dat zal wel niets uithalen.