Ka
door Karin Mensen Jun 12, 2017 om 13:49
Garantie & verzekeringen

Schade stomerij aan nieuwe galajurk

In maart heb ik een galajurk bij de stomerij gebracht die ik twee weken daarvoor heb aangeschaft.

Toen ik de jurk terug kreeg bleek dat er een gat in de jurk is gebrand, dit is bij de stomerij gebeurt. We hebben de jurk voordat hij naar de stomerij ging nog gecontroleerd.
Ze hebben in het begin aangegeven de jurk te willen repareren alleen wordt hij dan een stuk korter gemaakt waardoor ik hem niet meer pas, dit heb ik bij de stomerij aangegeven.

Nu krijg ik van de stomerij te horen dat ik een bedrag vergoed krijg wat net de helft van de nieuwprijs is, maar de jurk blijft in hun bezit.
Ik ben het hier echter eigenlijk niet mee eens.

Wat zijn mijn rechten?

8301 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2017 om 14:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar bent u het niet mee eens? Dat u maar de helft krijgt, of dat zij dan de jurk houden?

Ka
door Karin Mensen Jun 12, 2017 om 14:52
Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik een nieuwe jurk laat stomen en dan maar de helft van t geld terug krijg en mijn jurk kwijt ben. Ik neem toch aan dat zij een verzekering hebben voor dit soort dingen. Als de jurk nu een jaar of paar jaar oud was vind ik het een ander verhaal. Maar het is een nieuwe jurk en ik heb de aankoopbon nog.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar het is een gala jurk zoals u schrijft en gedragen, anders hoeft hij niet naar de stomerij. Dus u hebt zeker al geen recht op de volledige aankoopprijs, maar op de dagwaarde. En als zij de dagwaarde vergoeden, hebt u geen recht meer op de jurk. Wat zou u trouwens moeten met die jurk, want als hij gerepareerd wordt, past hij niet meer, schrijft u zelf.

Ka
door Karin Mensen Jun 12, 2017 om 15:50
Antwoorden / 1 Vragen

Maar dat ze de schade vergoeden heeft toch niks te maken met recht op eigendom. Het blijft mijn jurk, die ik door hun heb laten stomen.
Dus ik vind het dan bijzonder dat ik ineens geen recht meer heb op de jurk.

Dat ik de jurk terug wil heeft te maken met emotionele waarde die ik aan de jurk heb overgehouden.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 16:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als zij de dagwaarde van die jurk, en over de hoogte daarvan kunt u dus onderhandelen, vergoeden, is die jurk voor hen.

Gr
door Grunn1 Jun 12, 2017 om 16:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U heeft geen nieuwe jurk laten stomen maar een gedragen jurk. Als zij de dagwaarde willen vergoeden dan mogen ze eisen dat ze eigenaar van de jurk worden of wil u soms beide en het geld en de jurk?

tenormin
door tenormin Jun 12, 2017 om 18:00
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@epcot. Blijkt toch dat veel mensen denken dat het "kapotte" onderdeel, wat dat ook is, bij vergoeding niet meer van hen is.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 18:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. En als de dagwaarde van dat kapotte spul vergoed wordt, is het ook niet meer van hen.

pino123
door pino123 - Jun 12, 2017 om 15:06
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat vindt u dan een passende oplossing? Een volledige vergoeding? Maken kunnen ze namelijk wel, alleen niet zoals u dat wilt.

redrose
door redrose Jun 12, 2017 om 16:45
64 Antwoorden / 12 Vragen

Ik noem het geen maken als de jurk wordt ingekort, de stomerij is daar toch ook voor verzekerd.

ha
door halex - Jun 12, 2017 om 15:33
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Stel dat de jurk niet beschadigd zou zijn bij de stomerij, hoeveel zou u er dan nog voor kunnen krijgen op marktplaats? Het bedrag waar je dan op uitkomt (dus voor een eenmalig gedragen galajurk) is de dagwaarde. Dat zou u dan ook vergoed moeten krijgen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 12, 2017 om 15:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dagwaarde is waarschijnlijk nog minder als helft. Balen voor ts maar geen onredelijk aanbod.

Ka
door Karin Mensen Jun 12, 2017 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Maar de dagwaarde of nieuwwaarde doet niets af aan het feit dat het mijn eigendom is.
Dus vind ik het bijzonder dat ik dan de jurk niet terug zou krijgen. Daar gaat het mij om.

mathijs_b
door mathijs_b Jun 12, 2017 om 15:56
641 Antwoorden / 77 Vragen

Belachelijke opmerkingen. Niet iedereen zet een dure jurk na één maal gebruikt te zijn op MP.

Dagwaarde is hier dus niet van toepassing en verkopen via MP is ook niet aan de orde.

De jurk was onbeschadigd en pas twee weken oud. Die had nog jaren mee kunnen gaan.

Als iemand in uw bijna nieuwe auto een deuk maakt, gaat u toch ook niet kijken wat de marktwaarde op MP is?

De stomerij heeft al bekend de schade veroorzaakt te hebben en ze zullen de totale schade moeten ophoesten.

Anders zou ik, al was het om het principe, rechtsbijstand o.i.d. inschakelen.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die deuk laat je repareren. De Ts wil het bedrag en de jurk. En zo werkt het niet bij aansprakelijkheid.

redrose
door redrose Jun 12, 2017 om 16:47
64 Antwoorden / 12 Vragen

Een deuk in een auto laat je idd. repareren maar ik neem aan dat de auto niet ingekort wordt

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 16:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u hem laat repareren, hebt u recht op een stukje waardevermindering. Maar dat wilt u toch niet, want dan past hij niet meer.

ha
door halex Jun 12, 2017 om 17:54
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@Mathijs_B Ik neem aan dat uw eerste twee woorden slaan op de rest van uw betoog. Als iemand mijn bijna nieuwe auto total-loss schopt, krijg ik niet de nieuwwaarde van de dader.

Ge
door Genee Jun 13, 2017 om 10:22
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@halex Auto total loss. Maar toch wel meer dan 50% vd. nieuwwaarde.

ha
door halex Jun 13, 2017 om 15:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, maar een twee weken gebruikte auto op Marktplaats doet ook meer dan 50% van de nieuwwaarde. Galajurken schrijven sneller af, omdat er veel minder vraag is naar gebruikte galajurken.

Harm90
door Harm90 Jan 25, 2018 om 00:33
Antwoorden / Vragen

Vergoeding is *altijd* dagwaarde in zulke gevallen.

Praat niet onwetend en zoek het op
we hebben niets voor niets wetten

in de wet staat het,

Ge
door Genee - Jun 12, 2017 om 16:39
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Over wat voor bedrag gaat het eigenlijk?
Waarom heeft u de jurk gecontroleerd voor deze naar de stomerij ging, had u hem zelf al eens gestreken?

Is de stomerij aangesloten bij een geschillencommissie, dan kunt u daar een klacht indienen.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2017 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar zit dat brandgat eigenlijk?

edrick3
door edrick3 - Jun 12, 2017 om 17:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ka
door Karin Mensen 12 jun. 2017 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Maar de dagwaarde of nieuwwaarde doet niets af aan het feit dat het mijn eigendom is.
Dus vind ik het bijzonder dat ik dan de jurk niet terug zou krijgen. Daar gaat het mij om.

Maar zo werkt het wel bij verzekeringen. Je krijgt de schade vergoed en het object gaat over naar de verzekeringsmaatschappij.

ha
door halex - Jun 12, 2017 om 17:51
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u de jurk wilt houden, kunt u deze laten maken. Dat aanbod is al gedaan, maar vond u niet akkoord. Het alternatief is dat de winkelier uw schade vergoedt. En dat is het bedrag dat uw jurk nu waard is. Als de winkelier u de waarde van de jurk vergoedt èn u de jurk laat houden, dan bent u dubbel schadeloos gesteld. U zou de beschadigde jurk bijvoorbeeld alsnog kunnen verkopen. Met het geld van de winkelier erbij, heeft u dan meer geld in handen dan uw jurk waard is.
Anders gezegd: u hebt nu 0 geld en 1 gebruikte jurk. Straks hebt u 1/2 nieuwe jurk aan geld en 0 jurk. Qua geld wordt u er net zoveel beter op als u qua jurk achteruit gaat. En dat is niet oneerlijk. Kiest u voor de financiële vergoeding, dan gaat de eigendom van de jurk over. Mocht u 't hier niet geloven, dan maar naar een advocaat.

Ka
door Karin Mensen 12 jun. 2017 om 15:51
Antwoorden / 1 Vragen

Maar de dagwaarde of nieuwwaarde doet niets af aan het feit dat het mijn eigendom is.
Dus vind ik het bijzonder dat ik dan de jurk niet terug zou krijgen. Daar gaat het mij om.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2017 om 00:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat snapt u niet aan het bovenstaande?
Heel simpel het is of/of en niet en/en.
Als u geld aanneemt ID de jurk niet meer van u.

ha
door halex Jun 13, 2017 om 00:30
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry @Diewilik, dit was een eerdere reactie die ik gequote heb. Wellicht dat TS het nu wel begrijpt na alle gegeven antwoorden.

panter22
door panter22 - Jun 12, 2017 om 18:42
6599 Antwoorden / Vragen

De jurk is beschadigd, dus de stomerij moet de schade vergoeden. Dat is duidelijk.
De jurk kan hersteld worden, maar dan past hij niet meer. Herstel voor jou geen optie, want dan is de jurk te kort.

Blijft over een financiele schadevergoeding.
De stomerij schat in dat de gedragen galajurk nog maar 50 % van de aankoopwaarde waard is.
Daar kun je over twisten. Maar de volledige aankoopwaarde terugkrijgen, zal niet redelijk zijn.
Het is een galajurk die gedragen is.
Ga je met deze vergoeding akkoord, dan is je schade vergoed.
Die jurk krijg je dan niet meer terug.

Maar nu wil je die jurk wel terug.
De jurk heeft een gebrek, er zit immers een gat in.
Dan zal bepaald moeten worden wat de jurk met het gat waard is.
Dat bedrag, de restwaarde, zal van de schadevergoeding van 50% afgetrokken worden.
En dan zou  je de jurk wel terug kunnen krijgen.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2017 om 18:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat wil de Ts dus niet.:-)) Zij wil en en.

panter22
door panter22 Jun 12, 2017 om 18:59
6599 Antwoorden / Vragen

Ts krijgt de schade vergoed en niet iets extra's.
Wil ze en en dan zal ze moeten onderhandelen.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2017 om 20:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom controleerde u de jurk voordat hij naar de stomerij ging? Had u een vermoeden van dat brandgat? Hoe is dat anders bij de stomerij gebeurd volgens het bedrijf?
Het aanbod van de stomerij is correct zoals u ook in de andere reacties kunt lezen en de normale gang van zaken.
Als u die jurk zo graag wilt hebben neem u hem dan toch terug zonder vergoeding?
Het was natuurlijk ook geen nieuwe jurk maar een gedragen jurk en gedragen kleding is in de regel niet veel waard.

Ka
door Karin Mensen Jun 12, 2017 om 23:28
Antwoorden / 1 Vragen

De jurk is gecontroleerd samen met het bedrijf die als tussenpersoon fungeert. De klanten brengen daar kleding of artikelen heen om te stomen en de stomerij komt het daar weghalen.
Het is dan ook de procedure dat kleding wordt gecontroleerd of er iets kapot is enz. Als dit zo is moet hier namelijk een notitie van gemaakt worden dat het er is en de klant alsnog wil dat het artikel gestoomd wordt.

pe
door pebk Jun 13, 2017 om 07:55
580 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet u echter niet bij de stomerij zijn, maar is het tussenbedrijf verantwoordelijk. Zij verlenen u de dienst. U betaalt dit bedrijf.

Harm90
door Harm90 Jan 25, 2018 om 00:35
Antwoorden / Vragen

Lol , ontwetende

tussenpersoon is alleen verantwoordelijk voor veilig afgeven van t product.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 12, 2017 om 23:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het echt onzin wat hier wordt verteld. Een twee weken oude jurk is echt meer waard dan de helft van de prijs.

Als een jurk nieuw is is hij diezelfde dag op marktplaats al minder dan de helft van de prijs waard in de ogen van de kopers, dat is geen vergelijk. Iedereen wil voor een appel en een ei kleding hebben daar.
De jurk was 2 weken oud, daar moet je vanuit gaan. Dan zou ik 80% redelijk vinden.

En het laten maken is in dit geval GEEN laten maken.
Als je iets laat maken, dan wordt het in de oude situatie hersteld,  niet korter gemaakt om de schande te bedekken. Dat sommige dit nog laten maken durven noemen. Waar zit je verstand.

Heeft u een rechtsbijstandverzekering? Dan zou u die kunnen inschakelen.

ha
door halex Jun 12, 2017 om 23:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De dagwaarde is de economische waarde. Marktplaats is dan een goede graadmeter. Dat het onredelijk voelt, ben ik met u eens. Maar de wetgeving houdt geen rekening met gevoel, die kijkt enkel naar objectieve maatstaven. En wees eerlijk, voor een twee weken oude galajurk gaat u ook echt geen 80% van de nieuwwaarde meer bepalen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2017 om 00:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster daar gaan we weer, ts hoop geven wat ijdele hoop zal blijken. Rechtsbijstand komt zijn bed niet uit voor een zaak als deze.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2017 om 00:28
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om afschrijving, dat is de objectieve graadmeter. Niet om wat de gek ervoor geeft op MP.  Als je naar verzekeringen kijkt zie je dat ze meestal het eerste jaar geen afschrijving hanteren. Ik heb even gekeken bij een bagageverzekering en daar hanteert men een 50% afschrijving per jaar voor avondkleding. Dan vind ik 80% voor twee weken oude kleding heel redelijk.
https://zelf.nl/pdf/afschrijvingslijst.pdf

En een rechtsbijstandverzekering moet er gewoon voor de klant zijn als je er een beroep op doet. In principe willen ze nergens hun bed voor uit komen. Het hangt wel van het bedrag af waar het over gaat, soms is er een eigen risico, daar moet je dan wel boven zitten.

ne
door neodutchio Jun 13, 2017 om 07:26
5148 Antwoorden / 12 Vragen

@zoekster, u zegt zelf dat verzekeraard 50% per jaar afschrijven voor avondkleding. De jurk zit in het eerste jaar.Waarom zou er onderscheid gemaakt moeten worden in leeftijd? Een jurk van 2 weken kan er slechter uitzoen als eentje van een half jaar. Dus een lagere afschrijving bedingen is een utopie.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand zegt ook dat de Ts met de helft van de prijs akkoord moet gaan. Maar de Ts wil EN een vergoeding EN  de jurk terug. En zo werkt dat niet bij een verzekering.

En of laten repareren een optie is, hangt helemaal van de plek van dat gat af. Zit er een brandgat midden op het lijfje, dan kan dat natuurlijk niet, maar onderaan de jurk, wellicht wel. Maar ook dan heeft de Ts er volgens zeggen niets aan.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2017 om 09:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Sorry hoor, niemand zegt dat ts met de helft akkoord moet gaan? Halex,Neodutcho, diewilik, aurora. Lees jij die antwoorden van anderen wel? Ik heb zelf ook niet gezegd dat  ze En En kan krijgen, ik heb gezegd dat een vergoeding van 50% te laag is. Spreek je daar zelf ook eens over uit svp!

pino123
door pino123 Jun 13, 2017 om 10:04
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Jij vindt een verggoeding van 50% te laag, helaas is het niet wat jij vindt maar hoe er verzekringtechnisch tegenaan wordt gekeken. Misschien je eigen mening niet laten doorklinken in de antwoorden. Je geeft zelf aan dat 50% per jaar wordt gerekend., dus ook hier. maar nogmaals dan ben je de kleding kwijt, aangezien TS dan geen eigenaar meer is.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2017 om 10:11
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geef een link en daar staat 50% per twaalf maanden, was natuurlijk ijdele hoop dat iemand dit zou lezen. Het gaat natuurlijk via een verdeelsleutel, waarbij hoe ouder hoe meer procenten eraf.

panter22
door panter22 Jun 13, 2017 om 10:47
6599 Antwoorden / Vragen

Karin Mensen vindt de schadevergoeding die de stomerij wil betalen onvoldoende.
Dan kan ze onderhandelen over een betere schadevergoeding.
Is de stomerij aangesloten bij Netex of een andere organisatie, dan kan ze daar een klacht indienen.
Ze kan ook naar de rechter stappen, maar dan zullen de kosten hoger zijn dan de baten.
Zoekster, de afschrijvingslijst die je aanhaalt is de lijst die Zelf verzekering hanteert.
Die afschrijvingslijst geldt alleen voor Zelf en niet voor de stomerij. Mogelijk heeft de stomerij een eigen afschrijvingslijst,

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2017 om 12:12
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat natuurlijk om de normale/redelijke verzekeringswaarde van een avondjurk van 2 weken oud. Zelf hanteert een afschrijving van 2 jaar, Ditzo (tijger1 uitgezocht) drie jaar. Wat de stomerij zelf bedacht heeft doet er niet toe, die kan wel nooit iets willen betalen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 14, 2017 om 20:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, Ik las net nog even het topic door en ik heb zeer onterecht, zeer ongepast gereageerd op je reactie. Mijn welgemeende excuses.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jun 14, 2017 om 21:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@diewilik, excuses aanvaard ;-)

marita5
door marita5 - Jun 13, 2017 om 07:30
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Karin Mensen ,

Kijk eens of de stomerij bij NETEXCARE is aangesloten , klik op de rode regels .

https://www.netex.nl/?P=178

https://www.netex.nl/?P=72

Zijn er kosten verbonden aan de beoordeling door NETEXCARE ?

Het verkrijgen van een informatieve beoordeling is voor u als consument geheel kosteloos. Indien NETEXCARE wordt verzocht over te gaan tot een formele beoordeling, zijn de kosten als volgt. Was de aanschafwaarde van het artikel waarover de klacht is ingediend lager dan € 100,- dan zijn de behandelingskosten € 22,50. Was de aanschafwaarde van het artikel waarover de klacht is ingediend hoger dan € 100,- dan zijn de behandelingskosten € 40,-. De partij die NETEXCARE om de formele beoordeling verzoekt, betaalt deze behandelingskosten. Indien u als consument in het gelijk gesteld wordt, krijgt u de betaalde behandelingskosten terug van de textielreiniger.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2017 om 09:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

  "door tijger1 13 jun. 2017 om 09:17

Niemand zegt ook dat de Ts met de helft van de prijs akkoord moet gaan. Maar de Ts wil EN een vergoeding EN  de jurk terug. En zo werkt dat niet bij een verzekering.

En of laten repareren een optie is, hangt helemaal van de plek van dat gat af. Zit er een brandgat midden op het lijfje, dan kan dat natuurlijk niet, maar onderaan de jurk, wellicht wel. Maar ook dan heeft de Ts er volgens zeggen niets aan."

Sorry hoor, niemand zegt dat ts met de helft akkoord moet gaan? Halex,Neodutcho, diewilik, aurora. Lees jij die antwoorden van anderen wel? Ik heb zelf ook niet gezegd dat  ze En En kan krijgen, ik heb gezegd dat een vergoeding van 50% te laag is. Spreek je daar zelf ook eens over uit svp!

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster. Ik heb gister om 16.02 al geschreven dat ze over de hoogte van de vergoeding kan onderhandelen. Maar zij wil een vergoeding, hoe hoog dan ook en de jurk houden.

En over die dagwaarde valt dus te strijden. Zeker omdat het een galajurk is die niet jaren gedragen kan/zal worden.

Misschien moet u dan mijn reacties lezen. Als voorbeeld: Ditzo schrijft een galajurk af in drie jaar. In mijn tweede reactie schrijf ik al dat zij recht heeft op de dagwaarde, maar dan niet nog op de jurk.

zoekster1
door zoekster1 Jun 13, 2017 om 12:09
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Oké, ik had niet begrepen dat jij 50% ook te laag vond, sorry daarvoor. Dat de jurk ingeleverd moet worden, dat is nou eenmaal policy van verzekeringsmaatschappijen.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe vaak zal men een galajurk dragen? Twee, drie keer max? Mij lijkt me een vergoeding van 60 tot 70 procent meer in de lijn.

Een verzekeraar is net de markt. Dus onderhandelen en handje klap. Simpel.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 13, 2017 om 12:02
7179 Antwoorden / 3 Vragen
panter22
door panter22 - Jun 13, 2017 om 13:06
6599 Antwoorden / Vragen

De kwestie loopt nu al vanaf maart en er is nog steeds geen oplossing?
Als de stomerij bij Netexcare is aangesloten, let dan op de voorwaarden, hoe je een klacht bij de stomerij moet indienen en binnen welke termijn je Netexcare kunt inschakelen. Lees dus eerst de algemene voorwaarden:

3. Een geschil wordt door NETEXCARE slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst schriftelijk bij de NETEX textielverzorger heeft ingediend. 4. Nadat de klacht bij de textielverzorger is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie weken na het ontstaan daarvan bij NETEXCARE aanhangig worden gemaakt. Indien de klacht niet binnen drie weken na het afhalen van het artikel wordt ingediend, vervalt het recht om de klacht aan NETEXCARE voor te leggen, tenzij het binnen drie weken voorleggen van het geschil aan NETEXCARE naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet van partijen kon worden gevergd.
https://www.netex.nl/sites/default/files/files/Leveringsvoorwaarden/121403093_%20Algemene%20Leveringsvoorwaarden%20Consumenten%202014.pdf

ri
door rietje328 - Jun 14, 2017 om 13:38
27 Antwoorden / 0 Vragen

De stomerij heeft een fout gemaakt en moet óf de jurk in de oude staat terug kunnen geven (waarvan ze aangegeven hebben dit niet te kunnen) óf een schadevergoeding betalen.

door halex 12 jun. 2017 om 23:59
1353 Antwoorden / 4 Vragen
"De dagwaarde is de economische waarde. Marktplaats is dan een goede graadmeter."

Marktplaats is helemaal geen goede graadmeter. Zoals zoekster1 al aangaf, wil iedereen op marktplaats het beste voor nop.

Een goede graadmeter is de afschrijvingslijst inboedel en bagage van de verzekering. Zoals eerder genoemd wordt een galajurk doorgaans in 2-3 jaar afgeschreven, dus hanteren verzekeringen doorgaans een afschrijvingspercentage van 2,8 tot 4,2% per maand voor het dragen van deze kleding. TS zou dus voor de jurk van 2 weken oud minimaal 95% terug moeten krijgen. Alles wat de stomerij minder uitkeert is dus geen schadeloosstelling van TS.

simon55
door simon55 - Jun 14, 2017 om 15:05
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Dan maar geen jurk........of wel jurk en geen poet............hier zakt m n broek vanaf

marita5
door marita5 Jun 14, 2017 om 15:12
11507 Antwoorden / 15 Vragen

hier zakt m n broek vanaf , trek dan maar een jurk aan ;-))

simon55
door simon55 Jun 14, 2017 om 15:39
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Is goed als t maar n verknipte is

ag
door agapon - Jun 14, 2017 om 16:50
115 Antwoorden / 0 Vragen

Leg voor aan een jurist of indien U verzekerd bent via Rechts en Bijstand deze om advies vragen.
Indien de jurk nieuw was en voor het eerst gedragen lijkt mij 50% wel enigszins aan de lage kant.
Hier werkt dus weer een redelijkheids factor. Voorbeeld wasmachine na 2 jaar kapot - verwachte levensduur 5 jaar - schadebedrag wordt dan berekend op 3/5 van de nieuwwaarde en vergoed.. Rekeningen worden met 2/3 verlaagd. Dus wat is redelijk als U niets kunt aantonen van de nieuwwaarde zal het moelijk worden.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 16:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De jurk was niet nieuw, maar gedragen. En als u de reacties had gelezen, had u kunnen weten dat de Ts de aankoopnota had.

ma
door marsgoddess - Jun 14, 2017 om 19:07
16 Antwoorden / Vragen

had u deze jurk met een credit card betaald bij aanschaf? Dan kan het zijn dat uw credit card uw schade vergoed, omdat hij namelijk nog geen half jaar oud is (of nog geen jaar oud, dat ligt aan de soort credit card).  U zou van de credit card het hele aanschafbedrag van de jurk terugkrijgen. Aangezien u hem niet meer kan dragen met het brandgat en bij wegknippen van het brandgat hij te kort wordt voor u, zou dat misschien de beste oplossing zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 14, 2017 om 20:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welja, de stomerij veroorzaakt blijkbaar een schade en dat zou de creditcard maatschappij gaan vergoeden? Nog gekker.

ervand
door ervand - Jun 17, 2017 om 13:04
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik breng nooit iets naar een stomerij want daar gaat het ook in een grote wastrommel, dan kun je het net zo goed zelf wassen.
Tere kleding zoals met lovertjes, kralen of borduursel kun je wassen in een kussensloop waar je een rits in genaaid hebt.
Een waszakje is meestal van een open weefsel en dan kunnen kraaltjes enz. er nog doorheen.