va
door van Heun Nov 22, 2021 om 13:20
Garantie & verzekeringen

Schade voorkomen maar reparatie kosten worden niet vergoed

De wc in de douche spoelt niet meer door, het water echter loopt wel de stortbak in. Na enig onderzoek lijkt de stortbak lek. We hebben dus het kraantje dichtgedraaid zodat we geen of minder schade oplopen in de spouwmuur of de plafonds. Om dit te herstellen zullen we de muur en ombouw van het toilet moet slopen en opnieuw betegelen. Met interpolis gebeld om te vragen of we dit kunnen declareren. Wat blijkt nu, we hebben te weinig schade opgelopen om voor vergoeding in aanmerking te komen. Indirect wordt verteld de kraan dan maar open te zetten en te wachten op zichtbare schade, zodat er wel tot vergoeding overgegaan kan worden. Dit zal danvwrl een veelvoud zijn van het bedrag dat we nu kwijt zullen zijn al we direct de stortbak vervangen. Wat een verspilling van geld! Hoe kunnen we dit aanpakken en oplossen?

5922 19 Rapporteer

panter22
door panter22 - Nov 22, 2021 om 13:52
6599 Antwoorden / Vragen

Interpolis vergoedt de waterschade die veroorzaakt wordt door een lekke stortbak.
Die waterschade heb je gelukkig kunnen voorkomen.
De stortbak moet vervangen worden, Interpolis vergoedt niet een nieuwe stortbak.
En als je om de stortbak te vervangen, tegels moet slopen. Dan wordt dat niet vergoed.

ma
door malty - Nov 22, 2021 om 14:00
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als de stortbak vol is en de wc spoelt niet door dan verwacht ik niet dat er een lek is maar iets met de stortinrichting in de spoelbak zelf.
Het lek, wat u denkt er te zijn, zal toch niet zo groot zijn dat al het water uit de stortbak in enkele seconden in de muur verdwijnt en er niets in de closetpot komt.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 22, 2021 om 14:00
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Zet vooral de kraan niet open om een vergoeding af te dwingen want dat komt wel aan het licht en veroorzaakt meer overlast dan te repareren.

drevil
door drevil - Nov 22, 2021 om 14:08
222 Antwoorden / 14 Vragen

Het defect wordt niet vergoed. Eventuele gevolgschade wordt wel vergoed. Als u geen gevolgschade heeft, wordt er dus niets vergoed.

Maar goed ook. Dit is ofwel een onderhoud ding- ofwel ondeugelijke instalatie wat op de instalateur verhaald moet worden.
Geen verzekeringwerk in ieder geval.

pe
door pebk - Nov 22, 2021 om 14:41
579 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt misschien raar, maar zoals anderen ook al gezegd hebben, wordt in principe alleen de gevolgschade vergoed. Volgens mij hebben ze u niet helemaal goed voorgelicht. Het herstellen van de oorzaak is sowieso voor uw rekening, tenzij u een ander aansprakelijk kunt stellen. Dus ook als er wel zichtbare schade is en die verholpen wordt, dan nog is het deel voor het herstel voor uw rekening.

Wij hadden een lekkage aan het dak. Hierdoor was een deel van de constructie gaan rotten. De gevolgschade (houtrot) werd zonder morren vergoed. Maar de bitumen toplaag moesten we zelf laten herstellen. We hebben dezelfde firma gebruikt en kregen het grootste deel van de rekening.

Het oplossen is dat u het zelf laat herstellen en eventuele gevolgschade (van de lekkage!) verhaalt bij de verzekeraar. Doe het wel in overleg met de verzekeraar. Zomaar een rekening sturen gaat niet werken. Ze dekken zich goed in. Fijn trouwens dat u gevolgschade voorkomt. Dat voorkomt dat ook onze premie verder omhoog gaat.

getty
door getty - Nov 22, 2021 om 15:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De vergoeding vanuit de verzekering is voor de eventuele schade
Niet voor het benodigde onderhoudswerk.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 22, 2021 om 16:02
2010 Antwoorden / Vragen

Het is een beetje gissen maar het klinkt alsof u een eigen risico heeft en het bedrag daaronder blijft. Als dat het geval is en u heeft meer schade betalen ze dat op een gegeven moment wel maar houdt u uw eigen risico.

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2021 om 16:20
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Kom laten we het eens over de stortbak hebben, als deze niet leegloopt na indrukken zou het best wel eens kunnen dat het hefboompje van de frontplaat is losgeschoten of afgebroken. U kunt de frontplaat er af halen en dan moet u bij de uitloop kunnen komen waar een vierkantje aan zit. Til deze op en de stortbak moet leeglopen en in dat vierkantje (in elk geval een gaatje) moet het beugeltje van de frontplaat ingezet worden bij het terugplaatsen van de frontplaat. Drukt u op de frontplaat dan wordt de uitloop opgetild en moet de stortbak leeglopen. Ik zie niet in waarom er tegels gesloopt moeten worden, de stortbak heeft een overloop dus mocht de vlotter niet afsluiten dan loopt het teveel aan water via de uitloop de wc in. Maar ik begrijp dat dit niet gebeurd dus is de inlaat in orde en een lekkende stortbak lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, wel een mogelijkheid is dat het vlottertje door kalkaanslag wat stroever beweegt en daardoor wat trager afsluit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 23, 2021 om 10:18
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Simpel samengevat: u heeft (nog) geen schade).

Is ghet geen idee dat u toch even een loodgieter laat komen om te kijken wat er aan de hand is? Een wc in de douche die niet meer doorspoelt maat het water in de stortbak stroomt lijkt mij verschllende oorzaken te hebben. De afvioer van de wc zit toch lager dan de stortbak? Met het dichtkraaien van de toevioer van water naar d stortbak los u een verstopping in de afvoer van de wc m.i. niet op.

gerbera
door gerbera Nov 25, 2021 om 15:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Durf haast niet meer te reageren maar lezen op zo'n kleine telefoon geeft een totaal verkeerd beeld. De stortbak loop normaal vol met leidingwater, echter als de TS op de spoelknop drukt loopt deze niet leeg. Er is dus geen sprake van verstopping in de afvoer maar eerder een defect aan het binnenwerk, bv. het beugeltje, wat aan de spoelknop zit.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 24, 2021 om 10:48
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vind de inbouw toiletten erg mooi maar weet ook hoe beroerd je die moet herstellen via kleine klepje eraf!

Eens maar nooit meer!

Enige voordeel is  toilet op hoogte kan zonder  speciale hogere of  extra hoge pot kopen...  of voor kinderen juist lager monteren!

Het breekwerk en later weer tegelen?

Bij een Normaal toilet en  bak op de pot of via  buis aan muur  is andere  Unit kopen zelf te doen en veel makkelijker te herstellen.

Zo te lezen heeft U een inbouw in de muur  en daar zie je  ook pas na demonteren en goed kijken welk merk of type dit nu weer is.

Duurder met plaatsen in inbouwen en  later een ramp.

Na demonteren even langs plaatselijke Warmteservice gaan en die verkopen dan een los nieuw binnenwerk!

Een kapotte  bak is zeer zeldzaam...  99% kans op defecte binnenwerk,  en hopelijk geen dubieus huismerk geplaatst.

Ik weet dat er merkloze budget aanbiedingen zijn verkocht waar ook Warmteservice niets voor kan leveren.

Maar ongezien een hele klus....

Loshalen en langs de Warmte Service gaan en  anders  alles weg slopen en normale pot met stortbak laten monteren.

en Uw verzekeraar,  dit is helaas normaal onderhoud/ slijtage en is uitgesloten.

Gr
door Grunn1 - Nov 24, 2021 om 11:57
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je hebt schade voorkomen dus is er niks te vergoeden.
Er is iets stuk wat gewoon onder onderhoud valt en onderhoud valt niet onder inboedelverzekering. Dat je alles ingebouwd en weggewerkt hebt is mooi maar niet altijd handig want voor die reparatie kosten draai je zelf op en niet de verzekering want het is geen schade.

mo
door mof - Nov 24, 2021 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Kraan openzetten en wachten op zichtbare schade ...

Gr
door Grunn1 Nov 24, 2021 om 15:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ja lekker slim en wat denk je dat de verzekeraar gaat doen? Ts had de verzekeraar al ingelicht dus als je nu met opzet de kraan gaat open zetten en gaat declareren wordt je gegarandeerd uit de verzekering gezet en kom je op een zwarte lijst te staan.

rj
door rjw Nov 25, 2021 om 20:54
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Als jij een defect lampje in je auto hebt, rij jij dat ook ergens tegenaan zodat op kosten van de verzekering een nieuwe lampunit met nieuw lampje wordt geplaatst?

donkschr
door donkschr - Nov 24, 2021 om 13:53
78 Antwoorden / 14 Vragen

Waarschijnlijk is het inderdaad het hefboompje in de stortbak, zoals Gerbera al heeft aangegeven.
Wij hebben daar ook last van gehad, maar konden het hefboompje weer op zijn plaats doen. Daarna kon de wc gewoon weer doorgedpoeld worden.

Dave lubeck
door Dave lubeck - Nov 24, 2021 om 16:36
88 Antwoorden / 2 Vragen

Hoezo de schade is te klein om vergoed te worden ? Staat in je Polis voorwaarden niet dat je toch een eigen risico hebt van een bepaald bedrag ? Als dan blijkt dat de schade onder die eigen risico valt dan kan ik me voorstellen dat je het zelf moet betalen . Maar is er geen schade expert langs geweest om te zien hoe groot de schade is ? En het is nog zo dat , stel dat de schade toch groter is dan die eigen risico dan moet die verzekeringsmaatschappij de schade WEL vergoeden ! Maar stel ook dat je niet eens bent met het bedrag , dan heb je het recht op een Second Opinion van een schade expert die NIET gestuurd wordt door je verzekeraar . Maar vooral is het zo ! Dat mensen wel verzekeringen afsluiten maar totaal geen notie hebben wat in de voorwaarden staat en zomaar verzekeringen afsluit ! En als je het niet begrijpt dan laat je dat door een ander inzien die er verstand van heeft !!

1paul
door 1paul - Nov 25, 2021 om 11:24
3103 Antwoorden / 0 Vragen

in de voorwaarden staat ook dat je er alles aan moet doen om schade te voorkomen, je kunt eventuele schade dus niet meer claimen!

Defect aan de stortbak is eigen risico, je bent verzekerd tegen onverwachte schade niet tegen defecten in huis!!!!

gerbera
door gerbera - Nov 25, 2021 om 15:14
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een tip, bij het plaatsen van inbouw is het handig het bovendeel van de ombouw zodanig aan te brengen dat deze zonder hak en breekwerk verwijderd kan worden, en  kan u wat makkelijker bij de stortbak komen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2021 om 15:25
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een late andere reactie: kan het een kwestie van een afsluitring zijn die op zich mogelijk eenvoudig te vervangen is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 25, 2021 om 15:29
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie nu een aantal fouten en hier de correctie: Is het geen idee dat u toch even een loodgieter laat komen om te kijken wat er aan de hand is? Een wc in de douche die niet meer doorspoelt maar het water in de stortbak stroomt lijkt mij andere oorzaken te hebben. De afvoer van de wc zit toch lager dan de stortbak? Met het dichtdraaien van de toevoer van water naar de stortbak lost u een verstopping in de afvoer van de wc m.i. niet op.

En dan nu nakomend: kan het geen kwestie van een defecte afsluitring zijn?