Ju
door Juutpat Nov 21, 2016 om 14:45
Garantie & verzekeringen

Schadevergoeding na hond die jas stuk bijt?

Ik heb de volgende aansprakelijkheidsstelling opgesteld:

Bij deze stel ik u aansprakelijk voor de scheur in mijn jas, veroorzaakt door uw hond.

Gistermiddag, rond 16.30 passeerden wij elkaar op de Hondecoeterstraat.

De hond was heel speels. Ondanks dat u hem kort had aangelijnd, sprong hij tegen me op en zette zijn tanden in mijn jas.

Ik hoorde het scheuren. Er zat een scheur in en er zat kwijl op.

De jas , een Tenson zomerjas/tussenjas heeft ca. €170 gekost.

Ik ben bij Perrysport, waar ik deze jas gekocht heb,  wezen kijken. Op dit moment hangt de jas niet in de winkel.

De verkoper vertelde , dat dit een donsgevoerde tussenjas is en dat de nieuwwaarde inderdaad rond de €170 ligt.

De jas is in het voorjaar 2014 gekocht.

Daarom verzoek ik u vriendelijk om mij schadeloos te stellen zodat ik een soortgelijke jas weer kan kopen.

einde bericht.

Hier is geen sprake van een hondebeet in mijn lichaam, alleen mijn jas is geschadigd en ik ben bang geworden voor honden.

 De verzekering keert bijna niks uit. Heeft het zin om aangifte bij de politie te doen?

10109 14 Rapporteer

getty
door getty - Nov 21, 2016 om 14:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De jas is ruim 2 jaar oud. U kunt en mag niet verwachten dat u dit bedrag terug gaat krijgen.
Wat voor een bedrag vergoeden ze?

Ju
door Juutpat Nov 21, 2016 om 15:18
Antwoorden / 2 Vragen

De jas wordt met 25% per jaar afgeschreven, ik kom op een dagwaarde van ca. €80. op dit moment.
Het is nog in behandeling.
Die vrouw liep mat de hond van haar dochter. Eerst zei haar verzekeringsmaatschappij dat ze zouden vergoeden, later zeiden ze dat het verhaald moet worden op de verzekering van de dochter, omdat zij de eigenaar is van de hond.
Deze  zaak loopt nu nog.
Ze hebben het ook gehad over herstelkosten. Dan blijf je altijd een rare naad zien.....

Kan ik die vrouw aanvullend aansprakelijk stellen voor de rest van het bedrag?

emcede
door emcede Nov 21, 2016 om 15:32
959 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dat kan niet. De verzekeraar keert de dagwaarde uit. Afschrijving in 4 jaar tijd is heel gebruikelijk. Hoezeer we het u ook gunnen, een nieuwe jas vergoed krijgen zit er niet in.

Als u het niet met de verzekeraar eens bent, dan moet u met hen in discussie gaan. Aangifte doen bij de politie voegt totaal niets toe en levert u niets op.

Welke verzekeraar het vergoed is niet uw probleem - dat moeten ze onderling maar uitzoeken.

getty
door getty Nov 21, 2016 om 15:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Lijkt me een prima vergoeding voor een oude jas.

tenormin
door tenormin - Nov 21, 2016 om 14:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U liep wel in een toepasselijke straat. ;-). Maar u schrijft: de verzekering keert bijna niets uit. Dat kan kloppen: de jas is nu immers geen €170,00 meer waard. Op de dag van aankoop zakt de prijs al naar "tweedehands", uiteraard na te zijn gedragen. En nee, aangifte doen bij de politie heeft m.i. totaal geen zin.

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 21, 2016 om 14:57
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Als de politie uw stukje leest zal zij zich afvragen hoe het mogelijk is dat een kortaangelijnde hond tegen u kon opspringen,u moet er rakelings voorbij gegaan zijn. U kunt het proberen, de jas is tenslotte pas 2 jaar oud. Misschien kan uw eigen verzekering iets voor u doen.

Ju
door Juutpat Nov 21, 2016 om 15:19
Antwoorden / 2 Vragen

We passeerden elkaar gewoon op de stoep. De hond was al wat wild, daarom liep ik al wat meer aan de kant.

sjjoppy
door sjjoppy Nov 21, 2016 om 15:45
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat is pech hebben.

Ma
door Mat Matheij Nov 21, 2016 om 22:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft gelijk.De TS gaat overal informeren wat zijn jas waard is ook bij de eigen verzekeraar. Het lijkt een beetje op ergens iets uit willen halen. Van een jas die twee jaar oud is heb je (nog) een bonnetje. En je praat eerst met de eigenaar van de hond en dan pas met de politie. Oftewel tijdens het gebeuren en niet daarna.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2016 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waar zou u aangifte van willen doen? Dat een kort-aangelijnde hond toch nog speels tegen u kon opspringen, met helaas schade aan uw jas? Waarvan de eigenaar netjes die schade gemeld heeft bij zijn AVP. En die u de dagwaarde van die 2,5 jaar oude jas vergoeden?

Misschien kunt u die scheur laten repareren en de jas laten stomen.

hansje klein
door hansje klein - Nov 21, 2016 om 15:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De verzekeraar van de hondenbezitter heeft dus uw claim bekeken en hiervoor de schade berekend. Reclameren doet men bij die verzekeraar wanneer u het hier niet mee eens bent, niet bij de politie.

U kunt een klacht indienen of een expert inschakelen om de beslissing van de verzekeraar te toetsen. Dat u nu bang bent geworden is niet in geld uit te drukken, tenzij u in therapie moet gaan.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2016 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die verzekeraar een afschrijving hanteert van 25% is dat heel netjes. En nee, u kunt die vrouw niet aanvullend aansprakelijk stellen, want zij is niet voor meer aansprakelijk.

edrick3
door edrick3 - Nov 21, 2016 om 15:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zoiets is altijd een zeer onprettige ervaring.
Maar goed dat het geen vechthond geweest is.
Uiteraard kun je de eigenaar van de hond aansprakelijk stellen (zoals je al gedaan hebt).
Er is dus netjes een uitwisseling van gegevens geweest.
De verzekeringsmaatschappij wil dan ook tot vergoeding overgaa.
Dat er sprake is van afschrijving is een normale zaak.
En nee, aangifte bij de politie heeft in dit geval geen enkele zin.

jo
door jorisw - Nov 21, 2016 om 15:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Even los van de waarde, zou ik als ik jou was even de overbodige informatie uit de tekst halen. Dat je bijvoorbeeld bij Perrysport bent geweest is niet relevant. En zo staan er nog wel meer dingen in.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 21, 2016 om 16:17
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het melden van een bijtende hond HEEFT JUIST ALTIJD zin!

Uw brief is zeer ok! Ik hoop dat het u iets oplevert. Zeker in de context dat sprake is geweest van een bijtende hond is het bedrag dat u noemt zeer reeel. Als wij in de VS zouden wonen zou de claim, vooral ook m.b.t. immateriële schade veel hoger kunnen zijn.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 21, 2016 om 19:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het levert in ieder geval een uitkering van de verzekeraar op.
;-)

tijger1
door tijger1 Nov 21, 2016 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit. Maar gelukkig wonen we niet in de VS. En een speelse hond die met zijn tanden in een jas hangt, is geen BIJTENDE hond.

tenormin
door tenormin Nov 22, 2016 om 08:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, +10 Pff, geen Amerikaanse toestanden.

ka
door kaakje Nov 22, 2016 om 08:43
109 Antwoorden / 0 Vragen

Als hondenbezitter: honden mogen niet bijten. Zelfs niet speels! Ook speels kan men iemand verwonden en/of kleding kapot bijten.

gerbera
door gerbera Nov 22, 2016 om 12:15
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@kaakje, als de kort aangelijnde hond de jas heeft beschadig heeft de Ts dus zelf de hond zeer dicht benaderd. Klinkt misschien vreemd maar kan onder uitlokking vallen. Het is al irritant genoeg dat mensen ongevraagd een hond willen aaien omdat ie er zo leuk uitziet, zeker als het om een nog jonge hond gaat.

Ma
door Mat Matheij - Nov 21, 2016 om 22:40
986 Antwoorden / 3 Vragen

De eigenaar had de hond -zo zegt u zelf- kort aangelijnd. Oftewel heeft er alles dat maar mogelijk was aan gedaan om de hond waar het om gaat binnen de perken te houden. Uw eigen verzekering keert vrijwel niets uit en dan wilt u dat nu gaan verhalen op iemand die alle voorzorgen voorzover mogelijk heeft genomen.

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 10:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees nou toch eerst eens voordat u een reactie geeft. De eigen verzekeraar heeft hier helemaal niets mee van doen.

Ma
door Mat Matheij Nov 23, 2016 om 20:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik lees 'de verzekering keert bijna niets uit' welke dan de AVP van de bezitter van de hond of enige verzekering van de benadeelde.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2016 om 20:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar je stuurt geen aansprakelijkstelling naar iemand om iets van je eigen verzekering vergoed te krijgen.

Ma
door Mat Matheij Nov 23, 2016 om 20:17
986 Antwoorden / 3 Vragen

Maar om welke verzekering gaat het dan wel. Lijkt mij iets voor enige AVP.

tijger1
door tijger1 Nov 23, 2016 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

NIet enige AVP, maar de AVP van de eigenaar van de hond natuurlijk.

Ma
door Mat Matheij Nov 24, 2016 om 01:30
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan nog heeft Ts het over een verzekering die bijna niets vergoedt. (laatste regel) Over welke verzekering gaat het hier dan. Doet verder niet terzake. Eigenaar van de jas gaat naar Perry Sport om de waarde van de jas te laten beoordelen. Weet je dan niet wat die waard is? Normaal springt u er bovenop. Moet ik dat dan nu doen? Ik ben er blij mee overigens er worden meer terzake al dan niet kundige antwoorden gegeven, toch?

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar hebt u het nu weer over? De Ts vindt die vergoeding door de verzekeraar van de eigenaar van de hond te laag. Misschien heeft de Ts die jas wel gekregen en weet niet wat hij origineel gekost heeft, daarom even naar Perry Sport.

ka
door kaakje - Nov 22, 2016 om 08:40
109 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit qua vakgebied dicht tegen de verzekeringsbussines aan. Ik heb de gegevens in onze rekentool gegooid en kom uit op een afschrijving in 2 jaar van 13%. De huidige waarde van uw jas zou dan €147,90 bedragen. De verzekering deugt niet. Ik ga er gemakshalve van uit dat u een AVP heeft, Ik zou contact opnemen met uw verzerkeringsmij,. Ongetwijfeld zullen zij u verder adviseren om eea op welke manier aan te pakken.

edrick3
door edrick3 Nov 22, 2016 om 10:17
27632 Antwoorden / 85 Vragen

kom uit op een afschrijving in 2 jaar van 13%. ONZIN. En het betreft geen AVP!

ka
door kaakje Nov 22, 2016 om 11:17
109 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u een leesprobleem.?

tijger1
door tijger1 Nov 22, 2016 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje. Blijkbaar hebt uzelf dat probleem, want u begrijpt niet waar het over gaat.

tenormin
door tenormin Nov 22, 2016 om 12:36
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, maar @kaakje zit qua vakgebied "dicht tegen de verzekeringsbusiness" aan, dus niet helemaal. En haar 'rekentool' daar heeft ze zeer waarschijnlijk andere gegevens ingegooid. Als je 2 + 2 optelt krijg je 4. Als je 2 + 5 optelt krijg geen 4. ;-)

brainless
door brainless Nov 22, 2016 om 14:09
324 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben heel benieuwd welke verzekringsmaatschappij (of waar het in "de wet" staat) maar 6,5% per jaar afschrijft van een kledingstuk.

emcede
door emcede Nov 24, 2016 om 12:55
959 Antwoorden / 4 Vragen

Kaakje, je zit blijkbaar niet zo dicht bij de verzekeringswereld als je zelf denkt... De AVP van TS heeft helemaal NIETS met deze zaak van doen.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2016 om 10:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kaakje

Ik zou dan nog maar een beetje dichterbij gaan zitten. Wat heeft de AVP van de Ts er mee van doen?

En kleding wordt volgens verzekeraars veel vlugger afgeschreven dan met 13% in twee jaar. Waar haalt u dat vandaan?

25% per jaar is al heel coulant.

sw
door swat1500 - Nov 22, 2016 om 10:32
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen van een strafbaar feit kan aangifte worden gedaan bij de politie. Een speelse hond die springt is geen strafbaar feit. Van een bijtende hond zou melding kunnen worden gemaakt maar daar lijkt hier geen sprake. Met betrekking tot de jas is alles al gezegd. Na twee jaar kan je geen 100% vergoeding verwachten.

costnix
door costnix - Nov 24, 2016 om 12:14
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De Mythbusters hebben bewezen, dat je kleding bijtbestendig kan maken met bedliner coating. Het grote nadeel is, dat de kleding zo stijf als een plank wordt.
http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/videos/bring-on-the-dog/