Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 17:05
Garantie & verzekeringen

Selectievakje in contract niet aangevinkt, toch geen Bovag garantie

Ik heb een auto gekocht bij een Bovag aangesloten garage. Het contract had twee plekken om te ondertekenen. 1 Onder het contract en 1 onder een paragraaf onder de eerste ondertekening waarin wordt gesteld dat de koper afziet van Bovag garantie. Voor deze paragraaf staat een selectievakje dat je kunt aanvinken. Ik heb dit niet aangevinkt omdat ik NIET wil afzien van de Bovag garantie. Vervolgens heb ik onder deze paragraaf ondertekend. Bovag stelt nu dat ik ondanks dat het vakje niet door mij is aangevinkt, toch heb afgezien van de Bovag garantie. Ik ben het hier niet mee eens. Wie heeft er gelijk?

2570 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 17:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar waarom hebt u dan daar uw paraaf gezet?

Maar goed, hebt u nu dan ern probleem met die auto?

Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 21:09
Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou ik geen paraaf moeten zetten? Ik heb daarmee aan gegeven dat ik niet van de garantie afzie.

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2017 om 17:13
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat is het probleem met de auto?
Waarom heeft u bij die paragraaf ondertekend?
Heeft het afzien van die garantie u nog voordeel opgeleverd zoals bijv. een lagere verkoopprijs?

Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 21:14
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb met het afzien van de garantie geen voordeel behaald. Ik heb getekend om aan te geven dat ik NIET van de garantie wil afzien. Dat wordt nu uitgelegd alsof ik wel van de garantie af wil zien. Het selectievakje blijkt er achteraf dus voor niets te staan. Het maakt klaarblijkelijk helemaal niet uit of het aangevinkt is of niet en heeft voor mij dus misleidend gewerkt.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 18, 2017 om 17:14
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Door het bewuste selectievakje niet aan te vinken wilt u juist wel een Bovag garantie, u hebt dus gelijk.

Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 21:15
Antwoorden / 1 Vragen

Dat dacht ik ook. Maar hoe kan ik dat gelijk krijgen als Bovag daar niet in meegaat?

sjjoppy
door sjjoppy Oct 18, 2017 om 21:31
7154 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien  contact  opnemen en de situatie uitleggen met de nadruk op het feit dat er geen vakje is aangevinkt bij afzien van Bovag garantie.

Ch
door ChristelHof Oct 22, 2017 om 10:10
Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik gedaan, maar helaas zonder resultaat.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vakje kan iedereen aankruisen, daarom is er die paraaf.

Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 21:16
Antwoorden / 1 Vragen

Waaro is er een vakje als het niet uitmaakt of het aangevinkt wordt of niet? Dat is toch misleidend!

Ge
door Genee - Oct 18, 2017 om 17:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wie zegt dat u geen Bovag garantie heeft de garagehouder waar u de auto gekocht heeft of Bovag?
Dat selectievakje staat er niet voor niets, als een paraaf voldoende zou zijn zou het selectievakje niet nodig zijn.
Nu het wel aanwezig is maakt het, naar mijn idee, ook deel uit van het contract.

Ch
door ChristelHof Oct 18, 2017 om 21:18
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zeggen zowel de Bovag als de garagehouder. De geschillencommissie van de Bovag gaat mee in dit verhaal en verklaart een klacht die ik heb als niet behandelbaar omdat het niet onder de Bovag valt.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt blijkbaar niet dat iedereen een hokje kan aankruisen en het zal ongetwijfeld ook nog een doordrukformulier zijn.

Als er dus GEEN paraaf staat bij dat wel aangekruiste hokje weet je niet zeker wie dat aangekruist heeft.

Dus als iemand dat aankruist, moet hij ook zijn paraaf erbij zetten.

En als dat hokje niet aangekruist wordt, hoeft er verder niets gedaan te worden.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2017 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u hebt toch ook het een en ander besproken met de verkoper? Wat zegt die daar verder op en wat is er met de auto mis?

kv
door kvjapio - Oct 18, 2017 om 21:35
281 Antwoorden / Vragen

Met een ondertekening bevestigt iemand zijn instemming met wat er staat omschreven. De Bovag leest uw handtekening als een bevestiging.
Ook al hebt u het vakje niet aangevinkt.

U heeft dus heel bewust gehandeld, niks aangevinkt en ondertekend dat u door dat niet aanvinken juist wél garantie wilt.
Wat zegt de garage ervan? Die was erbij toen u tekende. Is de betekenis van uw contract ook mondeling besproken?

Vanuit uw redenering heeft u gelijk. Maar uw bedoelingen zijn niet overgekomen. Het is nu voor u van belang om hier een juridische bevestiging op te krijgen die uw gelijk bevestigt. Probeer de garage mee te krijgen en laat er nog eens iemand met juridische kennis naar kijken - met uw verklaring - om er bij de Bovag op terug te komen. Een jurist van de Anwb misschien?

Ch
door ChristelHof Oct 22, 2017 om 10:12
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de tip!

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2017 om 23:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Citaat van TS (in reactie op vraag van @toonder):

"Dat zeggen zowel de Bovag als de garagehouder. De geschillencommissie van de Bovag gaat mee in dit verhaal en verklaart een klacht die ik heb als niet behandelbaar omdat het niet onder de Bovag valt"

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2017 om 23:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leg het anders voor aan uw rechtsbijstand of rechtswinkel in uw woonplaats, het Juridisch Loket, of de GratisAdviseurs.

Ch
door ChristelHof Oct 22, 2017 om 10:14
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor de tips.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 18, 2017 om 23:46
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bovag Garantie kost tussen de 350-900 euro afhankelijk can de garage en auto.  Wat heeft u extra betaald? Staat de garantie los gespecificeerd en berekend op één van uw papieren?

Ge
door Genee - Oct 19, 2017 om 00:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het een doordrukformulier is en iemand kruist op het origineel het hokje aan is dat aankruisen dus niet te zien op het doordrukexemplaar.
Waarom heeft de verkoper haar niet op die ‘vergissing’ attent gemaakt en ongedaan gemaakt.
Als de TS de auto zonder Bovag garantie gekocht zou, zou de verkoper het hokje aangekruist hebben en zeggen dat ze daar ook een paraaf bij moest zetten.
Ik kan me niet anders herinneren dan dat een verkoopformulier helemaal door de verkoper ingevuld wordt, de koper hoeft alleen de tekenen.
Hokje niet aangekruist door de verkoper dus garantie.
Inderdaad, wat zegt de verkoper die het formulier ingevuld heeft ervan die weet toch nog wel of u de auto met of zonder Bovag garantie gekocht heeft?

Wanneer u niet opgelost wordt, vraag de belbus of ze iets voor u kunnen doen.

Ch
door ChristelHof Oct 22, 2017 om 10:17
Antwoorden / 1 Vragen

De garagehouder zegt nu dat er geen Bovag garantie is. Er is nl een technisch probleem met de auto dat de garagehouder niet wil/kan oplossen. Ik zal coatct op nemen met de Belbus, Hartelijk dank voor de tip.

Ge
door Genee Oct 22, 2017 om 11:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zie nu dat in de laatste zin van mijn antwoord het woordje ‘u’ staat waar ‘het’ had moeten staan, sorry.
Succes met uw contact met de belbus, hopelijk kunnen ze u helpen.
Het is niet zo dat u een auto zonder garantie gekocht hebt maar dat u door die paraaf uzelf uitgesloten hebt van garantie, te gek voor woorden.

panter22
door panter22 - Oct 19, 2017 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Die hele paragraaf had je niet moeten ondertekenen. Je hebt een contract getekend voor koop van de auto, meer niet.
Kruisje of vinkje bij die bepaling zal niet doorslaggevend zijn, de handtekening wel.
Je hebt die paragraaf ondertekend.
Je zal ook geen garantiebewijs hebben gekregen of garantievoorwaarden.
https://www.bovag.nl/garantie?gclid=EAIaIQobChMIjL21upH81gIVSjPTCh1OVQjZEAAYASAAEgITxvD_BwE

Ch
door ChristelHof Oct 22, 2017 om 10:18
Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor het speurwerk. Ik ga ermee aan de slag.

lo
door lovewinnie - Oct 22, 2017 om 10:17
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u betaald voor de garantie? Deze is vrij duur. Meestal voor goedkoop wagentje toch al snel 350 Euro maar kan oplopen tot ruim 1000 Euro. Dit is nooit gratis dus zou ergens op factuur moeten staan.u kunt wel tekenen dat u" niet " afziet van de garantie maar dan moet er ook ergens bewijs van betalen zijn lijkt mijn. Zo niet dan is de handtekening eerder dat u wel afziet van garantie aangezien er verder niet voor betaald is