Dubbele kosten
Er bestaat een groot risico op dubbele kosten als een adviseur met een klant een serviceabonnement afsluit bij een product waarover hij provisie heeft ontvangen of nog provisie ontvangt. Dit geldt ook voor serviceabonnementen bij schadeverzekeringen, waar nog steeds provisie over mag worden ontvangen.
Het is duidelijker voor de klant als de adviseur kiest tussen provisie of abonnementskosten. Bij dat laatste moeten de polissen zo veel mogelijk provisievrij worden gemaakt. Als dit in de praktijk niet haalbaar is, past een serviceabonnement op maat, dat rekening houdt met de provisie die is of wordt betaald of extra biedt diensten bovenop de diensten waar de klant al recht op heeft vanuit de betaalde provisie.
Voor de klant moet duidelijk zijn op welke diensten hij recht heeft op basis van provisie en welke aanvullende diensten hij kan afnemen via een serviceabonnement. Het belangrijkste is dat uw klant niet dubbel betaalt.
Variatie in prijs
De prijzen lopen sterk uiteen vanwege de grote variatie aan abonnementen. Bij het bepalen van een abonnementsprijs, kan u rekening houden met het volgende:
- De (totaal)prijzen moeten zichtbaar en duidelijk worden vermeld.
- De prijs moet redelijkerwijs in verhouding staan tot de geleverde diensten.