Wi
door Willem Z. Dec 11, 2017 om 12:37
Garantie & verzekeringen

Serviceabonnement bij tussenpersoon opzeggen lukt niet.

Hallo allemaal,


 


Ik heb een serviceabonnement bij mijn assurantietussenpersoon en betaal daar € 30,- per maand voor. Die wil ik opzeggen maar dat lukt niet.


 


Eigenlijk was ik altijd heel tevreden maar zelf eens gaan kijken en het kon goedkoper allemaal. Mijn vaste contactpersoon bij de tussenpersoon gunde ik het wel maar hij kon helaas niet goedkoper. Mijn hypotheek heb ik vorig jaar al via een andere hypotheekadviseur geregeld omdat het kantoor met een externe hypotheekadviseur werkte die geen oplossing had voor mijn vraagstuk. De 13 polissen heb ik, op een levens- en begrafenisverzekering na, nu ook allemaal opgezegd en rechtstreeks bij de verzekering geregeld. Nu wil de directie van het kantoor(tje) het abonnement pas loslaten als die laatste twee polissen zijn opgezegd of rechtstreeks bij Reaal/andere adviseur wordt geregeld. Mijn verzekeringsmaatschappij Reaal werkt alleen maar via adviseurs voor die verzekeringen. Ik kan dus niet bij Reaal terecht. Ze hebben mij wel wat adressen gegeven van adviseurs maar die willen niet overnemen tenzij er ook andere verzekeringen komen, wat ik wel begrijp. Mijn hypotheekadviseur werkt niet samen met Reaal.


 


Opzeggen van de levensverzekering wil ik niet gezien een fiscale vrijstelling, de begrafenisverzekering vind ik niet zo spannend. De directeur van het kantoor stelt dat een abonnement gerechtvaardigd is omdat hij een zorg- en informatieplicht heeft, risico loopt en dat hij dit niet gratis doet. Hij wil het abonnement niet beëindigen maar wel bijstellen naar een basisabonnement van € 15,- per maand. Als ik dit 3 jaar geleden had geweten had ik nooit ja gezegd op het abonnement. Ik heb ook een soort begrip ervoor maar ook het gevoel 'gechanteerd' te worden om veel geld te moeten betalen voor bijna niets. Maar misschien is het niet reëel om zo te denken.


 


Wat vinden jullie daarvan en wat adviseren jullie te doen?

3354 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2017 om 13:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Wat ik hiervan vind? Diep treurig en wat een geldwolven. 

De verzekeringen die u zelf overgezet hebt, zullen ongetwijfeld schadeverzekeringen zijn, waar die tussenpersoon ook nog provisie voor ontving van de verzekeraar. 

Bij het afsluiten van die levensverzekering en de begrafenispolissen heeft die tussenpersoon ook provisie ontvangen, want ik neem aan dat die al een tijdje lopen.

Dus u hebt al die tijd al ten onrechte dat “serviceabonnement” betaalt. Die directeur is door die al ontvangen provisie zorg- en informatieplichtig. Hij doet dus helemaal niets “gratis”. En wat voor risico loopt hij dan wel?

Als ik u was zou ik dat bedrijf berichten dat u geen serviceabonnement meer bij hen wil afnemen, en dat u daar dus ook niet meer voor gaat betalen, ook niet dat verlaagde bedrag.

En mochten zij daar niet mee akkoord gaan, u een klacht zal indienen bij het Kifid. 

Een tijdje terug was er ook een grote tussenpersoon die van allerlei “oude” tussenpersonen de begrafenispolis portefeuilles overgenomen had, en toen ineens aan die verzekerden een nota ging sturen voor het “beheer” van die polissen, met dezelfde smoes als uw tussenpersoon, want zij verdienden en niets meer aan. Ze stuurden dat zelfs aan verzekerden met volbetaalde polissen of overleden verzekerden. 

Die onzin hebben ze natuurlijk moeten terugdraaien. 

Uw tussenpersoon is gewoon verplicht die polissen in hun portefeuille te houden, klaar. U kunt de verzekeraar wel verzoeken de premie rechtstreeks aan de verzekeraar over te mogen maken, maar dat hoeft niet. 





tijger1
door tijger1 - Dec 11, 2017 om 13:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1
Wi
door Willem Z. - Dec 11, 2017 om 13:40
2 Antwoorden / 1 Vragen
0

Hallo Tijger1, dankjewel voor je input. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen ik het abonnement afsloot ik iets van € 5,- per maand goedkoper uit was omdat mijn tussenpersoon geen provisie meer kreeg. Reaal heeft net ook aangegeven dat tussenpersoon geen provisie meer krijgt. Ik ga je linkjes openen en lezen.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die tussenpersoon heeft de provisie voor die levensverzekering en begrafenispolissen allang gehad. Hij moet die nu gewoon aanhouden in zijn portefeuille en verder niets. De provisie daarvoor wordt of in één keer uitbetaald of verdeeld over 10 jaar, zodat als de verzekerde tussentijds, in die eerste 10 jaar stopt, die tussenpersoon niet (veel) hoeft terug te betalen aan de verzekeraar. 

Pas als u adviezen nodig hebt, of nieuwe levensverzekeringen, krijgt hij geen provisie meer en moet u advieskosten betalen. Maar ook daarover kunt u zich dan informeren op het internet. 

En als uw tussenpersoon u € 5,00 korting heeft gegeven op de premie van de schadeverzekeringen, maar € 30,00 serviceabonnement rekent, is hij leuk bezig:-(( Zo wil ik ook wel zaken doen, als ik zaken zou willen doen. 

Hebt u dan werkelijk gezien dat de premie voor die schadeverzekeringen verlaagd is, nadat u dat abonnement bent aangegaan? 

Een tussenpersoon krijgt nog steeds provisie voor het afsluiten van schadeverzekeringen. Hij kan met een verzekerde overeenkomen dat hij een deel van die provisie teruggeeft. Dat hoeft hij niet te doen, maar dan is een "serviceabonnement” ook al helemaal niet aan de orde.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kosten van het abonnement

Dubbele kosten

Er bestaat een groot risico op dubbele kosten als een adviseur met een klant een serviceabonnement afsluit bij een product waarover hij provisie heeft ontvangen of nog provisie ontvangt. Dit geldt ook voor serviceabonnementen bij schadeverzekeringen, waar nog steeds provisie over mag worden ontvangen.

Het is duidelijker voor de klant als de adviseur kiest tussen provisie of abonnementskosten. Bij dat laatste moeten de polissen zo veel mogelijk provisievrij worden gemaakt. Als dit in de praktijk niet haalbaar is, past een serviceabonnement op maat, dat rekening houdt met de provisie die is of wordt betaald of extra biedt diensten bovenop de diensten waar de klant al recht op heeft vanuit de betaalde provisie.

Voor de klant moet duidelijk zijn op welke diensten hij recht heeft op basis van provisie en welke aanvullende diensten hij kan afnemen via een serviceabonnement. Het belangrijkste is dat uw klant niet dubbel betaalt. 

Variatie in prijs

De prijzen lopen sterk uiteen vanwege de grote variatie aan abonnementen. Bij het bepalen van een abonnementsprijs, kan u rekening houden met het volgende: 

  • De (totaal)prijzen moeten zichtbaar en duidelijk worden vermeld.  
  • De prijs moet redelijkerwijs in verhouding staan tot de geleverde diensten. 
Bron AFM

Wi
door Willem Z. Dec 11, 2017 om 14:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat ik niet duidelijk was, mijn fout. De premies voor al mijn verzekeringen bij elkaar werd wel € 35,- goedkoper omdat de tussenpersoon geen provisie meer kreeg. Ik kreeg een abonnenent van € 30,-. Ik was dus € 5,- voordeliger uit. Een fair-deal leek mij toen. 

Dat Reigerdael dossier en AFM-informatie is niet helemaal vergelijkbaar omdat ik de overeenkomst zelf ben aangegaan. Het gedeelte voor betalen per advies vind ik wel interessant. 

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 14:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blij dat u minder ontevreden bent dan gedacht, maar u dacht toch niet werkelijk dat uw tussenpersoon voor 10 verzekeringen maar € 35 per maand provisie kreeg? 

De afsluitprovisie voor die schadeverzekeringen had hij allang gehad, daarnaast kreeg hij continuatieprovisie en incassoprovisie en daar ging u nu die € 30 voor betalen. 

Ook voor die levensverzekering en begrafenispolissen had hij allang orovisie in de knip.  En zoals gezegd, die moet hij gewoon “gratis” in zijn portefeuille houden. 

Dat Reigerdael dossier is juist wel van belang voor al lopende levensverzekeringen waar allang de provisie op is uitgekeerd. want hij wil u daar nu € 15 per maand voor laten betalen. De zorg- en informatieplicht die hij heeft, is dus al betaald en moet hij nu “ om niet” blijven geven. Dat u zelf die overeenkomst bent aangegaan, is ook niet relevant, want u wist niet van de hoed en de rand en zij zullen dat ook niet toegelicht hebben.

Wi
door Willem Z. Dec 11, 2017 om 15:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Daar heeft u inderdaad een punt: dat de provisie al werd uitgekeerd en adviezen dus al zijn betaald. Bedankt voor die zienswijze. 
Ik heb net met NH1816 Assurantien gebeld en zij hebben zojuist per mail bevestigd dat per ingangsdatum van mijn abonnement zij geen provisie meer hebben uitgekeerd.

Overigens mijn tussenpersoon of in ieder geval de mensen die er werkten ben ik altijd heel tevreden geweest. Voel me dan ook zeker niet belazerd. Zij hebben ook mijn goede vriendin geholpen met verzekeringen. Ondanks al zijn "misstappen" en verorderingen daarom hebben zij ervoor gezorgt dat hij een tweedekans kreeg zonder dat ze hem kenden. Ik moet ze nageven dat dit zijn bank en eigen tussenpersoon toen niet is gelukt. Mede daarom ook loyaal geweest en daarom valt het afscheid mij zo tegen.

Ik vind met name de opstelling van de directeur triest, inhalig en kinderachtig. Het siert het kantoor zeker niet.

tijger1
door tijger1 Dec 11, 2017 om 16:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Fijn dat ze zich ingespannen hebben en daar zullen ze ook voor betaald zijn of worden. En dat u daar dankbaar voor bent, is netjes, maar blijkbaar kunt u met uw 13 verzekeringen, kan mij daar eigenlijk niets bij voorstellen, want wat hebt u dan allemaal verzekerd?, toch een stuk goedkoper terecht, anders zou u niet overstappen.

En wat hebt u dan bij NH 1816 lopen? 

Maar eigenlijk doet het er niet toe, u hebt een abonnement, daar wilt u vanaf en dat kan dus gewoon, want zij moeten al die geringe plichten voor die overblijvende polissen nakomen.

Wi
door Willem Z. Dec 14, 2017 om 12:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij NH1816 had ik oa huis, rechtsbijstand, inboedel, reis, aansprakelijkheid, 2 auto's, een motor, 2 elektrische fietsen, lopen. Ik ben zo'n € 21,- per maand goedkoper uit.

De € 30,- per maand vind ik ook echt veel teveel maar ik snap ook dat hun schoorsteen niet voor niets kan roken en ik zie ook de toegevoegde waarde van een tussenpersoon. Ze waren altijd snel en persoonlijk bereikbaar en hebben mijn goede vriendin echt goed geholpen. Als zij goedkoper 10-15 euro goedkoper konden was ik gebleven. Service kost geld maar  om daar bijna € 260,- per jaar extra voor te betalen is mij teveel.

Ik had er nooit aangedacht maar de Reaal polis heeft de tussenpersoon nooit aan verdient. Deze is pas 2 jaar geleden bij hun in het beheer gekomen. Ze vinden het vervelend om daar nu zorgplicht voor te hebben. We hebben nu afgesproken dat het abonnement wordt beëindigid en zij makkelijke administratieve handelingen voor niets doen. Wanneer ik advies nodig heb zullen er kosten worden gerekend die ze dan vooraf kenbaar maken. Net als bij een advocaat,  makelaar en notaris zeg maar. 

Bedankt voor je input.

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2017 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, vervelend die “zorgplicht”. Laat u in ieder geval geen uitbreiding van die polissen aanpraten. 

Verder graag gedaan.

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2017 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Mooi dat het is opgezegd. Kon u wegens tariefwijziging zonder kosten en per direct opzeggen? 
Naar mijn indruk bent u flink voor de gek gehouden. Wat ook een enorm bedrag, n.b. 30 euro per maand. Weggegooid geld.
Wat voor verzekeringen zijn dat die 13, kunt u dat hier melden? De kans is aanwezig dat u mogelijk dubbel verzekerd bent of dat er nutteloze verzekeringen tussen zitten.

gerbera
door gerbera Dec 14, 2017 om 14:36
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Bij NH1816 had ik oa huis, rechtsbijstand, inboedel, reis, aansprakelijkheid, 2 auto's, een motor, 2 elektrische fietsen, lopen

Wi
door Willem Z. Dec 14, 2017 om 15:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bij NH1816 had ik oa huis, rechtsbijstand, inboedel, reis, aansprakelijkheid, 2 auto's, een motor, 2 elektrische fietsen, lopen. Niets dubbel en niets overbodig.

Het abonnement is nu beëindigd. Nu is afgesproken dat eenvoudige administratieve handelingen: bijv. een verhuizing of wijzigen rekeningnummer voor niets worden gedaan. Heb ik echt advies nodig dan zullen daar kosten voor in rekening worden gebracht. Die kosten kan ik zien op hun site en zullen ook vooraf kenbaar worden gemaakt in een adviesovereenkomst. Fair deal lijkt mij. Net zoals bij een advocaat, notaris of makelaar. Dankjewel voor je input.

aurora1
door aurora1 Dec 14, 2017 om 17:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt toch zelf rechtstreeks aan de verzekeringen verhuizing etc. doorgeven? En hoe vaak verhuist een mens en verandert men een rekeningnummer? Dat doorgeven kan heel eenvoudig met een mailtje of een mailing als u hetzelfde aan meerderen wilt melden. Daar heeft u geen tussenpersoon voor nodig. Dat vertraagt (vooral als ze het een tijdje laten liggen) en maakt de kans op fouten maken groter omdat het uit de tweede hand komt. Adviezen kunnen de verzekeringen zelf ook geven als het al niet op hun websites te vinden is. Rechtstreeks informatie inwinnen is ook verstandiger dan dat een of andere tussenpersoon u informatie of advies zou moeten geven. Vooral als deze vele klanten heeft en nog over veel meer verzekeringen alles zou moeten weten te vertellen. U bent dus nog niet van deze tussenpersoon af, die laat u niet gaan, en een fair deal lijkt het me al helemaal niet. Deze tussenpersoon is niet te vergelijken met een notalris, advocaat of makelaar. Wie heeft die vergelijking gemaakt?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Sp
Sportfan1998 - Apr 24, 2024 om 07:51
Huishouden & energie

Onderbuurman haalt stroom eraf

Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.  Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan ... Lees meer

Pa
Paulus1234 - Apr 24, 2024 om 17:46
Huishouden & energie

Energie label

Ik heb 1,5 jaar geleden voor € 400,- een energielabel laten maken, nu heb ik naar aanleiding van dit label extra energie besparende maatregelen laten aanbrengen.
Nu wil ik graag m'n label laten aanpassen.
Wat schetst mijn verbazing dat ik weer een nieuwe  "enegrie" rapport moet laten maken om een nieuwe label te krijgen, en dus weer moet betalen, klopt dit wel?

Je zou to ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer