Ba
door Bas Andeweg Apr 20, 2021 om 22:40
Garantie & verzekeringen
Spontane breuk douchedeur (gehard glas)

Dag. Een van onze kwartonde douchedeuren (Novellini Young R2 - model 2012) is afgelopen vrijdag spontaan volledig in kleine stukjes gebroken. Het moet met explosieve kracht gegaan zijn. We vonden stukjes glas in de WC op 1:50 m afstand. Het meeste glas lag overigens voor (en in) de douche. We waren op dat moment niet thuis. We maken ons zorgen over hoe het kon gebeuren.
De verzekering dekt de schade (het valt onder de glasclausule van de opstalverzekering).
Novellini Benelux - bij monde van een medewerker- meldt ons slechts  "Heel vervelend om  te horen. Waarom uw deur kapot is gegaan, kunnen wij helaas niet verklaren. Hij besluit met de mededeling dat de deuren niet meer leverbaar zijn.

We blijven met twee vragen achter. Hoe kon het gebeuren en heeft de fabrikant na 9 jaar nog een verantwoordelijkheid?

10318 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 20, 2021 om 22:58
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan me voorstellen dat u vraagt: hoe kon het gebeuren maar als ik op Google zoek en er garantie zoek - het woord garantie is doorgestreept. Rest dat het enige antwoord is: spontaan gebarsten. Want dat kan echt gebeuren: met elke glassoort: van een heel andere orde: ik kwam eens thuis en het dubbele glas bovenraam was ook spontaan ontploft en was de hele slaapkamer "verglast". Ook, uiteraard, door verzekering uitbetaald en ook: geen antwoord hoe dit kon.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 20, 2021 om 23:48
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bas,

Ik zie een fotolijst op de vloer liggen?

Is deze ook van de muur gevallen?

Hebben jullie een kat of hond in huis rondlopen?

Heeft u misschien ook een foto van toen de boel nog heel was?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Ba
door Bas Andeweg Apr 21, 2021 om 09:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat object dat op een fotolijstje lijkt, is een weegschaal. En nee, we hebben geen huisdieren.
[ik be nieuw op dit platform. Hoe een extra foto te uploaden moet ik nog uitzoeken]

john devries
door john devries Apr 28, 2021 om 12:27
216 Antwoorden / Vragen

Nergens voor nodig de huidige foto is prima.

tijger1
door tijger1 - Apr 21, 2021 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zijn zoveel oorzaken waardoor dit kon gebeuren en nee de fabrikant heeft geen verantwoordelijkheid hierin.

Koop een nieuwe douchecabine.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 21, 2021 om 07:23
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Het enige dat ik kan bedenken is dat het te warm werd in de doucheruimte, de verwarming aan laten staan? Glas zet uit bij warmte en bij deuren dicht kan het net te veel geweest zijn.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 21, 2021 om 07:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De deur lijkt me niet mishandeld. De breuk zal een raadsel blijven. Verder begrijp ik dat ze de modellen wel eens wisselen, dus de kans is dan groot dat deze niet meer op voorraad is. Ik vermoed dat jouw verzekeraar dan, omdat niet meer leverbaar, niet 1 deur maar complete cabine gaat vergoeden.

De oorzaak is moeilijk te achterhalen en het lijkt me geen gebruikersfout.
Zelf heb ik nu een cabine met 12 jaren garantie, maar bij nalezen; uitgezonderd glasbreuk helaas...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 21, 2021 om 08:48
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, dit is een vraag waarop uiteindelijk een rechter een uitspraak zou moeten doen maar ik zopu daar niet aan beginnen. U kreeg al diverse reacties waar ik ook op baseer dat u een negatief resultaat zou krijgen.

U geeft aan dat de verzekering de schade dekt en de vraag is dan meer: wat vergoed de verzekeraar? U mag uitgaan van van adequate vervanging en als de deur niet meer leverbaar is geldt dat dan mogelijk voor meer. Het is dus meer een kwestie om dat laatste aspect na te gaan.

Ik zie met zoeknaam 'halfronde deur douchecabine' diverse mogelijkheden.

Ba
door Bas Andeweg - Apr 21, 2021 om 09:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Detailfoto van de aangetroffen ravage [het object dat op een fotolijstje lijkt is een weegschaal]. Het glas lijkt onder het kleedje door geschoven te zijn.

Donuts
door Donuts - Apr 21, 2021 om 09:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien kan iemand op dit forum https://www.klusidee.nl/Forum/ een duidelijker antwoord geven. Ik ben niet deskundig, maar het lijkt mij dat zoiets kan gebeuren als er - teveel - spanning op komt te staan. En dat kan veroorzaakt worden door allerlei factoren.

panter22
door panter22 - Apr 21, 2021 om 10:16
6599 Antwoorden / Vragen

Deze douchecabine bedoel je?
https://www.sanitairwinkel.nl/p/76008131/novellini-young-2.0-r2-douchecabine-kwartrond-met-draaideuren-en-vaste-segmenten-87.5-89.5x200cm-wit-helder
Even gogelen en misschien vind je nog een deur of anders een nieuwe douchecabine laten plaatsen.
Dingen gaan soms stuk en zijn niet altijd ergens te verhalen.
Maar je verzekering dekt toch de schade?

sw
door swat1500 - Apr 21, 2021 om 10:22
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Ook gehard glas heeft niet het eeuwige leven. Oorzaak is meestal een oplopende spanning in het glas (wellicht door roestvorming in het frame) dan wel een kort heftig inslag op de ruit.
Als gehard glas barst dan is dit niet explosief. Lijkt wel omdat er opeens heel veel glas is. Het is in dit geval een soort waterval van glas geweest en dat kan overal naar toe schuiven en stuiteren.
Voor garantie en klachten moet u bij de verkoper van 9 jaar geleden zijn en niet bij de fabrikant.
Economisch zal de cabine echter wel afgeschreven zijn dus geen garantie meer.

rj
door rjw - Apr 21, 2021 om 19:28
3259 Antwoorden / 5 Vragen

Het feit dat dit onder de dekking van de opstalverzekering valt geeft indirect al aan dat niet de verantwoordelijkheid is van de leverancier. Anders had de opstalverzekering daar wel naar verwezen.

gerbera
door gerbera - Apr 21, 2021 om 22:06
7359 Antwoorden / 14 Vragen

Vaak zit het probleem in het open en dicht doen van zo'n deur, er kan dan ergens een (onzichtbaar) klein barstje ontstaan en dan hoeft er maar iets te gebeuren, spanning,trilling of iets dergelijks, en de boel valt in duizend stukjes. Ook ouderdom van het glas kan dit veroorzaken maar gelet op het feit dat in de rechter sponning nog al het glas zit vermoed ik toch dat de deur onder spanning heeft gestaan. En of de fabrikant na 9 jaar nog verantwoordelijkheid heeft is moeilijk te beoordelen want de oorzaak kan wel in het gebruik zitten waar de fabrikant geen zicht op heeft.

le
door leenpres - Apr 28, 2021 om 12:10
79 Antwoorden / 7 Vragen

Heef de deur niet scheef gehangen of heb u de deur open laten staan,te hard dichtgegooid .
Hoe lang had u garantie verwacht . Of wil u een gratis deur .

mo
door mof - Apr 28, 2021 om 12:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De deur kan barsten door spanningen in het glas: bijv door temperatuurverschillen, of doordat de deur niet goed in de rails loopt of zo.
onwaarschijnlijk dat de fabrikant verantwoordelijk is, tenzij hij een 10 of meer jaar garantie heeft gegeven en het vaker is voorgekomen, maw, het ligt nietaan u maar aan het product.
en waarom zou udit willen weten? De verzekering dekt de schade toch?

paul el
door paul el - Apr 28, 2021 om 15:53
1 Antwoorden / Vragen

Wij hebben het na 5 jaar het Zelfde aan de hand gehad .Spontaan zonder dat er iemand aanwezig was.De inboedelverzekering heeft de schade betaald minus 150 euro eigen risico

1paul
door 1paul - Apr 29, 2021 om 09:13
3135 Antwoorden / 0 Vragen

laatste vraag is nee, ik geloof uw verhaal maar fabrikant kan dat niet constateren en garantie is al lang voorbij....