Tandartstarieven versus vergoeding zorgverzekeraars
Bij het kiezen van een tandartsverzekering is het mij opgevallen dat er nog weinig gepubliceerd is over het feit dat consumenten voor 1 januari moeten bepalen welke verzekering zij nemen, terwijl de meeste tandartsen hun tarieven nog niet bekend gemaakt hebben, en dat ook pas hoeven te doen op... inderdaad 1 januari.
Velen denken misschien dat dat niet zo veel uitmaakt, maar er zit een addertje onder het gras. Vele zorgverzekeraars hanteren maximum tarieven per behandelcode. Als voorbeeld hier uit de regio:
de tandarts in Bakkeveen (Friesland) vraagt voor een tweevlaksvulling, code E112, e. 82,- (http://www.berry-en-co.nl/page10.html), terwijl de Friesland Zorgverzekering maar e. 50,- vergoed. (http://www.defriesland.nl/Images/vergoedingenlijst-mondzorg-De%20Friesland-8882.pdf).
Velen denken: maar ik ben verzekerd voor 75% of 80% of 100% tot een bepaald bedrag, dus zolang ik onder dat bedrag blijf, maakt het mij niet uit. Helaas, in de kleine lettertjes uit dit voorbeeld blijkt het volgende:
Voor de omvang van de dekking van uw polis verwijzen we naar de verzekeringsvoorwaarden
van uw basisverzekering en eventuele aanvullende (tand)verzekering. Hier kunt u ook vinden of u recht heeft op
een volledige vergoeding of op een vergoeding van 80%.
Als uw zorgverlener lagere tarieven hanteert dan de maximumvergoedingen op deze lijst, dan vergoeden we 100%
of 80% van de nota. Liggen de gehanteerde tarieven echter hoger, dan vergoeden we per prestatiecode niet meer
dan het maximum genoemd op deze vergoedingenlijst.
(http://www.defriesland.nl/Images/vergoedingenlijst-mondzorg-De%20Friesland-8882.pdf)
Dat betekent in het boven aangehaalde voorbeeld dat men (bij 80% dekking) voor zo'n vulling 80% van de door de Friesland maximum gestelde tarief vergoed krijgt, en niet van het door de tandarts gehanteerde tarief. In dit geval kost zo'n tweevlaksvulling de verzekerde:
82,00 - (80% van 50,00 = 40) = 42,00 euro!
Dit betekent dat men niet alleen op de tarieven moet letten die tandartsen hanteren (en die vaak nog niet bekend gemaakt zijn), maar vooral ook op de vergoeding die de zorgverzekeraar biedt. Er zijn namelijk wel enkele die gewoon 75% etc vergoeden van wat de tandarts vraagt.
Je hebt tot en met 31 december de mogelijkheid om je verzekering op te zeggen. Voor 1 februari moet je dan een nieuwe hebben afgesloten. Bij een aanvullende verzekering en/of tandartsverzekering kan het zijn dat je wel geaccepteerd wordt, maar met een wachttijd voor declaratie van bepaalde zorgkosten. Wat dan de tandartsverzekering betreft, je kunt ze nu allemaal gaan vergelijken in vergoeding en premie en acceptatie en kijken wat jouw wens het beste benadert.
moeder56, je hebt inderdaad een punt dat je tot 1 februari de tijd hebt om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen, maar dan moet je zelf je oude verzekeraar opzeggen; de meeste mensen zullen ervoor kiezen voor 1 januari een nieuwe verzekeraar te kiezen.
En wie duikt (letterlijk) in de kleine lettertjes, want globaal genomen kijkt men naar de vergoedingenlijsten, en daar word niet vermeld dat er een maximum zit aan wat de verzekeraars vergoeden per behandelcode.
[quote=reytan schreef op woensdag 14 dec 2011, 16:34]moeder56, je hebt inderdaad een punt dat je tot 1 februari de tijd hebt om een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen, maar dan moet je zelf je oude verzekeraar opzeggen; de meeste mensen zullen ervoor kiezen voor 1 januari een nieuwe verzekeraar te kiezen.
En wie duikt (letterlijk) in de kleine lettertjes, want globaal genomen kijkt men naar de vergoedingenlijsten, en daar word niet vermeld dat er een maximum zit aan wat de verzekeraars vergoeden per behandelcode.
Ja, je zult er iets voor moeten doen, maar de mogelijkheden zijn er.
Ik ken een paar tandartsen persoonlijk en vind dat zij een heel redelijke vergoeding voor hun werk krijgen.
Veel van hen zouden best op 55 jarige leeftijd kunnen stoppen en dan financieel onbezorgd kunnen leven.
Iets anders:
Men zegt, dat je over moet stappen naar een goedkopere tandarts. Kletskoek.
Immers tandartsen hebben een (lange) wachtlijst. En vooral bij "goedkopere" is die dan erg lang.
Let wel goed op de vergoedingen, zoals boven duidelijk omschreven is.
Ik ben verzekerd bij DSW en was tot voor kort een zeer tevreden klant, maar nu vertoont DSW ook ineens de foute mentaliteit van zorgverzekeraars. Klanten krijgen per 1 januari 2012 alleen nog maar volledige vergoeding van (bepaalde) tandartskosten bij gecontracteerde tandartsen. Maar welke tandartsen gecontracteerd zijn mag je niet weten van DSW, hoe vaak je ook om een lijst vraagt, je wordt steeds met een kluitje het riet in gestuurd, je bekijkt het maar als verzekerde. ZIJ stellen een regel in en de klant moet het maar uitzoeken, waarbij je vooral niet hoeft te denken dat DSW enige informatie verstrekt, hoe essentieel deze informatie ook is.
Ik wil ook nog wat anders onder de aandacht brengen met betrekking tot de tandartskosten en om lezers te behoeden voor onplezierige verrassingen. Spreek met de tandarts vooraf af welke codes hij gaat declareren en kijk in je polis na of die worden vergoed. De codes die de tandarts hanteert zijn namelijk niet altijd de codes die vergoed worden door je verzekering. Ikzelf ben daardoor vorig jaar € 430 mis gelopen doordat ik van tandarts ben gewisseld én voor behandelingen die ik bij mijn vorige tandarts wel vergoed kreeg. De nieuwe tandarts hanteert andere codes bleek achteraf. Ik viste achter het net omdat je maar een keer mag declareren bij je verzekering, bovendien was die tandarts niet bereid tot welke consessie dan ook of om mee te denken aan een oplossing. Was dus vette pech
I
Je kan tot een bepaalde tijd van zorgverzekeraar ruilen.
Maar je kan TEN ALLE TIJDE van tandarts wisselen natuurlijk.
Hopenlijk pijzen (te) dure tandartsen zich zo uit de markt !!!
Dus : boycotten die dure tandartsen.
Kopen ze maar niet ieder jaar een nieuwe Mercedes. We moeten tenslotte allemaal bezuinigen en niet alleen de armlastigen, cq. de doorsnee Nederlander.
Ik heb nog geen idee wat de tandartstarieven volgend jaar in mijn woonplaats zijn. Ook is het maar de vraag of het mogelijk is om over te stappen naar een andere tandarts.
De vergoedingen door mijn zorgverzekeraar zijn wel bekend. Ik ben dus in blijde afwachting wanneer ik kan beoordelen hoeveel duurder ik komend jaar uit zal zijn.
[quote=f.soetens schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:33]Ik wil ook nog wat anders onder de aandacht brengen met betrekking tot de tandartskosten en om lezers te behoeden voor onplezierige verrassingen. Spreek met de tandarts vooraf af welke codes hij gaat declareren en kijk in je polis na of die worden vergoed. De codes die de tandarts hanteert zijn namelijk niet altijd de codes die vergoed worden door je verzekering. Ikzelf ben daardoor vorig jaar € 430 mis gelopen doordat ik van tandarts ben gewisseld én voor behandelingen die ik bij mijn vorige tandarts wel vergoed kreeg. De nieuwe tandarts hanteert andere codes bleek achteraf. Ik viste achter het net omdat je maar een keer mag declareren bij je verzekering, bovendien was die tandarts niet bereid tot welke consessie dan ook of om mee te denken aan een oplossing. Was dus vette pech
Bedankt voor de tip, die ga ik zeker toepassen :-)
I
[quote=mokassa schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:05]Ik ben verzekerd bij DSW en was tot voor kort een zeer tevreden klant, maar nu vertoont DSW ook ineens de foute mentaliteit van zorgverzekeraars. Klanten krijgen per 1 januari 2012 alleen nog maar volledige vergoeding van (bepaalde) tandartskosten bij gecontracteerde tandartsen. Maar welke tandartsen gecontracteerd zijn mag je niet weten van DSW, hoe vaak je ook om een lijst vraagt, je wordt steeds met een kluitje het riet in gestuurd, je bekijkt het maar als verzekerde. ZIJ stellen een regel in en de klant moet het maar uitzoeken, waarbij je vooral niet hoeft te denken dat DSW enige informatie verstrekt, hoe essentieel deze informatie ook is.
Vermoedelijk is de verzekeraar nog in onderhandeling met de betreffende tandartsen. Misschien is het een idee om de tandarts van uw keuze zelf te benaderen, wellicht dat hij u de informatie kan verstrekken of hij al dan niet aangesloten is bij DSW.
[quote=mowocos schreef op donderdag 15 dec 2011, 12:47]Je kan tot een bepaalde tijd van zorgverzekeraar ruilen.
Maar je kan TEN ALLE TIJDE van tandarts wisselen natuurlijk.
Hopenlijk pijzen (te) dure tandartsen zich zo uit de markt !!!
Dus : boycotten die dure tandartsen.
Kopen ze maar niet ieder jaar een nieuwe Mercedes. We moeten tenslotte allemaal bezuinigen en niet alleen de armlastigen, cq. de doorsnee Nederlander.
De mijne komt op de fiets. Niet dat zijn rekening nu lager is, dat dan weer niet.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer