Le
door Lex_010 Mar 3, 2021 om 17:43
Garantie & verzekeringen

Tijdelijk vervangend product

De case van mijn PC was defect. Op 10 februari heb ik hierover contact opgenomen met de verkoper.

Omdat ik in verband met dagelijks werk niet langdurig zonder deze PC kan, heb ik advies ingewonnen bij de verkoper, hopende op een tijdelijk leentoestel. Helaas was het enige wat zij aan konden bieden dat ik tijdelijk een vervangend product aan kon schaffen, en ik deze, nadat mijn oude case gerepareerd is, retour kon sturen inclusief het geld terug voor het vervangende product.

Inmiddels ligt het kapotte product bij de verkoper om gerepareerd te worden. Ondanks dat ik een vervangend product heb aangeschaft weigeren ze het defecte product te crediteren, wat ik op zich begrijp. Echter werd daarbij ook vermeld, dat ik ook het geld voor het vervangende product niet terug zal krijgen,  als de retouraanvraag buiten de herroepingsperiode is. Dit is vanwege problemen met verzending en het leveren van vervangende onderdelen bij de verkoper inmiddels verstreken.

De verkoper geeft hierop aan dat ik "het vervangende product maar moet verkopen". Zeker gezien het feit dat ik dit product tijdelijk heb aangeschaft op aanraden van de verkoper, lijkt het mij dat zij wel degelijk verplicht zijn mijn geld terug te geven.

Ik wil dit dan ook graag aan hen communiceren, echter wil ik het ook graag juridisch kunnen onderbouwen. Helaas kan ik er niet veel over vinden, vanwaar ik hier ben uitgekomen.

1898 8 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2021 om 17:54
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Topantwoord

rj
door rjw - Mar 3, 2021 om 17:56
3236 Antwoorden / 5 Vragen

Wat staat er op papier over de overeenkomst?

Le
door Lex_010 Mar 3, 2021 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Beste RJW,

Hieronder staat de eerste communicatie welke ik van de verkoper (naam heb ik er uit gehaald) heb ontvangen, waarin geadviseerd wordt het vervangende product aan te schaffen,  waarbij deze na reparatie gecrediteerd zal worden:
"
Als je echt niet zonder kunt, dan kun je via -verkoper- een vervangend product aanschaffen en deze tijdelijk in gebruik nemen. Wij verwachten je binnen 30 dagen te kunnen voorzien van een gerepareerd of vervangend product, en in dit geval heb je tijdelijk een ander exemplaar. Je kunt het defecte item vervolgens retourneren en dan wordt het aankoopbedrag voor het tijdelijke product gecrediteerd. Hiervoor geldt het herroepingsrecht, maar hierbij dient de consument wel zelf de retourkosten te dragen.
"

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 3, 2021 om 18:33
1746 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Lex,

Over welk bedrijf gaat het?

Is het niet verstandig om een reserve computer te hebben voor uw werk?

tenormin
door tenormin Mar 3, 2021 om 19:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer, @lex010 schrijft expres de naam van het bedrijf weg te laten. Heel verstandig van Lex010. En jij wil het toch weten?

ma
door malty - Mar 3, 2021 om 20:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U zult de PC niet meer kunnen retour sturen, u had de vervangende PC binnen de zichttermijn terug moeten sturen.
Tijdens de zichttermijn mag u het product niet in gebruik nemen, dus of u geld terug had gekregen is maar de vraag.
Wat moet de verkoper met een PC welke u een maand gebruikt hebt, weer als nieuw verkopen?
De later gekochte PC maar als 'reserve' houden of aan familie proberen te verkopen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 3, 2021 om 21:13
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Dagelijks werk?

Normaal moet een werkgever een Laptop beschikbaar stellen en dit regelen.
maar na 1 maand gebruik  omdat ze geen uitleen hebben,
als ik dit als winkel had gedaan had U een Demo  gekregen  zonder verpakking  waar vele vingers op zitten.

justmeagain
door justmeagain Mar 3, 2021 om 22:40
623 Antwoorden / 8 Vragen

Mijn partner werkt 3 dagen perveeek thuis. Masr moest toch echt een eigen laptop/beeldscherm/stoel en bureau kopen.werkgevet, een groot ziekenhuis fietver niets mee.

aurora1
door aurora1 - Mar 3, 2021 om 22:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u niets op papier van die afspraken?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2021 om 10:06
16770 Antwoorden / 202 Vragen

Uw verhaal is erg onduidelijk omdat bijv. het aspect van herroeping uitsluitend geldt bij aankoop op afstand en als de verkoper dat als argument hanteert is het hoe dan ook misleidend omdat het een tijdelijk vervanging van uw defecte PC betreft. Die had men u dan gratis dienen te leveren of in ieder geval op basis van huur.
Daarbij is er ook nog een afspraak m.b.t het kunnen retourneren als uw PC gerepareerd is. Een mondelinjge afspreaak is ook een afspraak al is het lastiger om een en ander te bewijzen. M.i. is er hier sprake van onredelijk en mogelijk zelfs onrechtmatig handelen en is het zinvol om de verkoper in gebreke te stellen. Zie daarvoor bijv. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en benut deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/.

M.b.t. garantie etc. is ook dit van belang: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

panter22
door panter22 - Mar 5, 2021 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

Je computer was stuk, je kon niet zonder en er was geen leencomputer beschikbaar. Daar had je het bij moeten laten.
Als ik het goed begrijp, stelt de verkoper voor een nieuwe computer te kopen en gebruik te maken van je herroepingsrecht.
Dan zou je de nieuwe computer 14 dagen kunnen gebruiken. Melden dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht. En dan heb je nog 14 dagen om de nieuwe computer op te sturen.
Dan zit je ongeveer op de reparatietermijn van je oude computer.
Je hebt geen gebruik gemaakt van het herroepingsrecht, dan zit je aan de koop van de nieuwe computer vast en krijg je je geld niet terug.
En je oude computer is al weer gemaakt? Onder garantie omdat hij gerepareerd zou worden of je kreeg een vervangend product.
Kennelijk denk je dat je niet gebonden was aan de afspraak. Waarom niet?
Je zult toen je de nieuwe computer hebt gekocht toch nog wel een rekening hebben gekregen met uitleg over de herroepingstermijn van 14 dagen?
Lees hier over het herroepingsrecht:
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd