door Lex_010 3 mrt. 2021 om 17:43
Garantie & verzekeringen

Tijdelijk vervangend product

De case van mijn PC was defect. Op 10 februari heb ik hierover contact opgenomen met de verkoper.

Omdat ik in verband met dagelijks werk niet langdurig zonder deze PC kan, heb ik advies ingewonnen bij de verkoper, hopende op een tijdelijk leentoestel. Helaas was het enige wat zij aan konden bieden dat ik tijdelijk een vervangend product aan kon schaffen, en ik deze, nadat mijn oude case gerepareerd is, retour kon sturen inclusief het geld terug voor het vervangende product. 

Inmiddels ligt het kapotte product bij de verkoper om gerepareerd te worden. Ondanks dat ik een vervangend product heb aangeschaft weigeren ze het defecte product te crediteren, wat ik op zich begrijp. Echter werd daarbij ook vermeld, dat ik ook het geld voor het vervangende product niet terug zal krijgen,  als de retouraanvraag buiten de herroepingsperiode is. Dit is vanwege problemen met verzending en het leveren van vervangende onderdelen bij de verkoper inmiddels verstreken.

De verkoper geeft hierop aan dat ik "het vervangende product maar moet verkopen". Zeker gezien het feit dat ik dit product tijdelijk heb aangeschaft op aanraden van de verkoper, lijkt het mij dat zij wel degelijk verplicht zijn mijn geld terug te geven.

Ik wil dit dan ook graag aan hen communiceren, echter wil ik het ook graag juridisch kunnen onderbouwen. Helaas kan ik er niet veel over vinden, vanwaar ik hier ben uitgekomen. 


599 8 Rapporteer
door Sjoppy. - 3 mrt. 2021 om 17:54
5248 Antwoorden / 3 Vragen
1

Topantwoord

rj
door rjw - 3 mrt. 2021 om 17:56
1963 Antwoorden / 5 Vragen
11

Wat staat er op papier over de overeenkomst?

Le
door Lex_010 3 mrt. 2021 om 18:04
Antwoorden / 1 Vragen

Beste RJW,

Hieronder staat de eerste communicatie welke ik van de verkoper (naam heb ik er uit gehaald) heb ontvangen, waarin geadviseerd wordt het vervangende product aan te schaffen,  waarbij deze na reparatie gecrediteerd zal worden:
"
Als je echt niet zonder kunt, dan kun je via -verkoper- een vervangend product aanschaffen en deze tijdelijk in gebruik nemen. Wij verwachten je binnen 30 dagen te kunnen voorzien van een gerepareerd of vervangend product, en in dit geval heb je tijdelijk een ander exemplaar. Je kunt het defecte item vervolgens retourneren en dan wordt het aankoopbedrag voor het tijdelijke product gecrediteerd. Hiervoor geldt het herroepingsrecht, maar hierbij dient de consument wel zelf de retourkosten te dragen.
"

door Geboren Amsterdammer - 3 mrt. 2021 om 18:33
472 Antwoorden / 16 Vragen
0

Geachte Lex, 

Over welk bedrijf gaat het?

Is het niet verstandig om een reserve computer te hebben voor uw werk?

door tenormin 3 mrt. 2021 om 19:25
15813 Antwoorden / 97 Vragen

@geborenamsterdammer, @lex010 schrijft expres de naam van het bedrijf weg te laten. Heel verstandig van Lex010. En jij wil het toch weten?

ma
door malty - 3 mrt. 2021 om 20:43
877 Antwoorden / Vragen
0

U zult de PC niet meer kunnen retour sturen, u had de vervangende PC binnen de zichttermijn terug moeten sturen.
Tijdens de zichttermijn mag u het product niet in gebruik nemen, dus of u geld terug had gekregen is maar de vraag.
Wat moet de verkoper met een PC welke u een maand gebruikt hebt, weer als nieuw verkopen?
De later gekochte PC maar als 'reserve' houden of aan familie proberen te verkopen.

door $0Msss.. - 3 mrt. 2021 om 21:13
594 Antwoorden / 9 Vragen
0

Dagelijks werk?

Normaal moet een werkgever een Laptop beschikbaar stellen en dit regelen.
maar na 1 maand gebruik  omdat ze geen uitleen hebben, 
als ik dit als winkel had gedaan had U een Demo  gekregen  zonder verpakking  waar vele vingers op zitten.


door justmeagain 3 mrt. 2021 om 22:40
433 Antwoorden / 4 Vragen

Mijn partner werkt 3 dagen perveeek thuis. Masr moest toch echt een eigen laptop/beeldscherm/stoel en bureau kopen.werkgevet, een groot ziekenhuis fietver niets mee.

door aurora1 - 3 mrt. 2021 om 22:49
15213 Antwoorden / 6 Vragen
0

Heeft u niets op papier van die afspraken?

door heremietkreeft - 4 mrt. 2021 om 10:06
13229 Antwoorden / 183 Vragen
0

Uw verhaal is erg onduidelijk omdat bijv. het aspect van herroeping uitsluitend geldt bij aankoop op afstand en als de verkoper dat als argument hanteert is het hoe dan ook misleidend omdat het een tijdelijk vervanging van uw defecte PC betreft. Die had men u dan gratis dienen te leveren of in ieder geval op basis van huur.
Daarbij is er ook nog een afspraak m.b.t het kunnen retourneren als uw PC gerepareerd is. Een mondelinjge afspreaak is ook een afspraak al is het lastiger om een en ander te bewijzen. M.i. is er hier sprake van onredelijk en mogelijk zelfs onrechtmatig handelen en is het zinvol om de verkoper in gebreke te stellen. Zie daarvoor bijv. https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en benut deze voorbeeldbrief-ingebrekestelling/.

M.b.t. garantie etc. is ook dit van belang: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

 

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

 

 

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

 

https://www.consuwijzer.nl/online-winkelen/ik-heb-online-iets-besteld-maar-krijg-het-niet-geleverd-wat-nu

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

 

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

 

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

door panter22 - 5 mrt. 2021 om 08:31
4760 Antwoorden / Vragen
0

Je computer was stuk, je kon niet zonder en er was geen leencomputer beschikbaar. Daar had je het bij moeten laten.
Als ik het goed begrijp, stelt de verkoper voor een nieuwe computer te kopen en gebruik te maken van je herroepingsrecht.
Dan zou je de nieuwe computer 14 dagen kunnen gebruiken. Melden dat je gebruik wilt maken van je herroepingsrecht. En dan heb je nog 14 dagen om de nieuwe computer op te sturen. 
Dan zit je ongeveer op de reparatietermijn van je oude computer.
Je hebt geen gebruik gemaakt van het herroepingsrecht, dan zit je aan de koop van de nieuwe computer vast en krijg je je geld niet terug.
En je oude computer is al weer gemaakt? Onder garantie omdat hij gerepareerd zou worden of je kreeg een vervangend product.
Kennelijk denk je dat je niet gebonden was aan de afspraak. Waarom niet? 
Je zult toen je de nieuwe computer hebt gekocht toch nog wel een rekening hebben gekregen met uitleg over de herroepingstermijn van 14 dagen?
Lees hier over het herroepingsrecht:
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/zit-ik-ergens-aan-vast/wanneer-heb-ik-bedenktijd





Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ba
Bas Andeweg - 20 apr. 2021 om 22:40
Garantie & verzekeringen
Spontane breuk douchedeur (gehard glas)

Spontane breuk douchedeur (gehard glas)

Dag. Een van onze kwartonde douchedeuren (Novellini Young R2 - model 2012) is afgelopen vrijdag spontaan volledig in kleine stukjes gebroken. Het moet met explosieve kracht gegaan zijn. We vonden stukjes glas in de WC op 1:50 m afstand. Het meeste glas lag overigens voor (en in) de douche. We waren op dat moment niet thuis. We maken ons zorgen over hoe het kon gebeuren. 
De verzekering dekt ... Lees meer

He
Henk Voermans - 21 apr. 2021 om 09:09
Computers & telefonie

Ziggo sport via kpn

Hallo, ik heb via mijn tv een poging gedaan om op19/20 maart ziggo sport te activeren, maar na diversen opgingen lukte dat maar niet, dus op zoek via google naar tel nr om in contact te komen met klantenservice van kpn, ik werd doorverbonden met kpn en daar werd ik diversen malen in de wacht gezet. Ze konden het niet vinden bij kpn en na diversen telefoontjes werd het volgende dag opgelost. Nu kom ... Lees meer

M.
M.vanG - 19 apr. 2021 om 10:55
Winkels & webshops
Geen prijsspecificatie Hans Anders

Geen prijsspecificatie Hans Anders

Vol goede moed bestelde liet ik mij een bril aanmeten bij Hans Anders.
100€ korting, dat wilde ik wel!
Zie ik bij thuiskomst dat alle extra opties zoals kraswering,clean coat, dunne glazen en ontspiegeling extra betaalt moeten worden!
Dit is mij niet vertelt in de winkel( ik was met iemand samen die dit beaamt) en het staat niet op de bon!
Mag dit zomaar? ... Lees meer