vo
door vooys Oct 31, 2012 om 11:05
Garantie & verzekeringen

Uitkering waterschade laminaat

Ik heb even een vraag. Wij wonen nu 8 jaar in ons huis. En de vorige bewoners hebben een jaar daarvoor een goede laminaatvloer gelegd. Nu hebben wij waterschade in de keuken doordat we lekkage hadden door de riolering van de flat. Nu zegt de verzekering dat na 8 jaar de vloer is afgeschreven en wij nog maar iets van 280 euro terugkrijgen. Mijn vraag is dus; Gaat dit inderdaad volgens de regels? Wij hebben geen aankoopbon van de vloer omdat wij deze dus niet zelf gekocht hebben.

33020 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 31, 2012 om 11:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Artikel 960, Burgerlijk Wetboek nr. 7, Titel 17 : Verzekeringen

De verzekerde zal krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou geraken. De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig het advies van een deskundige.

Het bovenstaande houdt in:
- je krijgt slechts het deel vergoed dat daadwerkelijk beschadigd is (dus niet hele vloer);
- dat er afschrijving plaatsvindt. In de loop van tijd treedt er altijd slijtage op. Als je nieuw terug krijgt voor oud, dan word je er beter van.

De vloer is nog niet totaal afgeschreven, want er wordt nog € 280 vergoed.

Uitgaande van een gemiddelde prijs van € 25,-- per m2 + legkosten van € 12,50 pm2 (inclusief BTW) = € 37,50 per m2 = ca. 7,5 m2 daadwerkelijk beschadigde keukenvloer.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Oct 31, 2012 om 11:36
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Bent u niet voor nieuw waarde verzekert?

po
door pocaloca76 - Nov 3, 2012 om 11:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt er vanaf of het om kliklaminaat gaat of verlijmd laminaat (onderling verlijmd of aan de ondergrond).

Kliklaminaat, waar het hier om lijkt te gaan, wordt gezien als inboedel en de schade wordt geregeld op basis vd inboedelpolis. De inboedel is verzekerd op basis van nieuwwaarde tenzij de dagwaarde van de beschadigde inboedel minder bedraagt dan 40% van de nieuwwaarde (2x lezen...). Want als dat het geval is wordt de schade uitgekeerd op basis van dagwaarde. Als de laminaatvloer zo'n 9 jaar oud is én kliklaminaat is, is het niet ondenkbaar dat de schade geregeld is op basis van dagwaarde (dááág....waarde...). Of de berekening van de dagwaarde juist is in deze, daar wil ik me niet aan wagen. Hangt van soort en kwaliteit af enzo.

Máár als het hier gaat om verlijmd of "vast" laminaat en u heeft een koophuis en een opstalverzekering, dan valt het laminaat normaal gesproken onder de dekking van de opstalverzekering. En de opstalverzekering vergoedt altijd op basis van herbouw- of vervagingswaarde. Dus dan zou u in principe nieuwwaarde uitgekeerd moeten krijgen, ondanks dat het laminaat al wat ouder is.

Dit is hoe het in standaardsituaties geregeld wordt. Als u de flat huurt of als het een koopflat is met een opstalverzekering via de VvE, dan kunnen er uitzonderingen op de regel zijn. Ik kan waarschijnlijk een beter antwoord geven toegespitst op uw situatie als ik het volgende weet:

- Gaat het hier om een kliklaminaatvloer of verlijmde laminaatvloer?;
- Betreft het een huurappartement of een gekocht appartement?;
- Indien een gekocht appartement: bood de via de VvE gesloten opstalverzekering dekking voor de schade?

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 3, 2012 om 14:22
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Is het een voordelig Ikea vloertje van minder dan €5,- per meter of iets van ruim €50,-?

Dat bepaald ook de levensduur en dagwaarde.
Zomaar 8 jaren kan niet.
Een goedkope vloer is na 8 jaren kaal en versleten.
Een top kwaliteit kan moeiteloos 25 jaren mee gezien de garantie.

Dus welk merk was het en staat dat er op?