ro
door robnieuw Apr 21, 2012 om 14:23
Garantie & verzekeringen

Uitvaard verzekering uit 1935 Waar beginnen

Hallo,
Afgelopen maand is mijn vader overleden, volgens mijn moeder heeft mijn opa bij alle kinderen met de geboorte een uitvaard verzekering afgesloten.

Ik heb alle papieren na gekeken en heb niets kunnen vinden.
Waar moet ik beginnen met zoeken? is die verzekering er?
Kan ik wat doen zonder de papieren?

Ik hoor het graag

Robert

2226 22 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 21, 2012 om 14:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo robnieuw,

Zonder een polis kun je weinig/niets beginnen.

Met vr.gr.

vladja
door vladja - Apr 21, 2012 om 14:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zonder de schriftelijke polis kan je totaal niets, dus ook niet weinig. Helaas.

Vladja

mahadma
door mahadma - Apr 21, 2012 om 15:13
11716 Antwoorden / 52 Vragen

Als er een polis boven water komt (waarvandaan dan ook) zal deze waarschijnlijk niet meer waarde hebben als een Fl. 100,00 tot Fl. 300,00. Tegenwoordig is een uitvaart tussen de € 3.000,00 (budgetuitvaart), +- € 6.000,00 normaal voorkomend en heel veel meer gebruikelijk. Omgerekend zal de zoeke polis een waarde hebben van max. € 45,00 tot € 135,00. Daarvanuitgaande zou ik niet teveel zoekactie steken in het uitgekeerd krijgen van de zoeke/vermeende polis.

Het enige wat je kan proberen door bij de polissen/verzekeraars die er nog wel zijn een telefoontje op los te laten of zij iets kunnen vinden. Vaak sloot "men" toen alles bij één maatschappij af. Maar de kans lijkt mij bijzonder klein dat je wat vindt.

ro
door robnieuw - Apr 21, 2012 om 15:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel voor de antwoorden,

Wordt nog een laatste keer zoeken.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2012 om 17:48
16933 Antwoorden / 108 Vragen

robnieuw, misschien gaat er bij je moeder nog een belletje rinkelen bij enige namen van vroegere maatschappijen waarvan de meeste een andere naam hebben. Ik kan niet linken maar zoek eens op:
atem/nl/ATEM/Lijst.HTM

Verwacht inderdaad niet veel geld, hoor, net wat mahadma al stelt. Succes.

vladja
door vladja - Apr 21, 2012 om 18:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zaterdag 21 apr 2012, 17:48]robnieuw, misschien gaat er bij je moeder nog een belletje rinkelen bij enige namen van vroegere maatschappijen waarvan de meeste een andere naam hebben. Ik kan niet linken maar zoek eens op:
atem/nl/ATEM/Lijst.HTM

Verwacht inderdaad niet veel geld, hoor, net wat mahadma al stelt. Succes.

Heb je de lijst doorgelezen? Hoeveel dat er zijn? Na 20 namen begint het je al te duizelen!!!! En dan ben je nog laaaaaaaaang niet bij de laatste.

Vladja

vladja
door vladja - Apr 21, 2012 om 18:40
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Rob,

Een polis, die zo lang geleden gesloten is, is van ver voor het digitale tijdperk en daarom ook niet terug te vinden in de computer. Oude polissen met geringe waarde zijn nooit ingevoerd later. Daarom is alleen met een polispapier aan te tonen, dat die er ooit is geweest.

En dan krijg je het probleem dat al die oude maatschappijen samengegaan zijn en dan nog een keer gefuseerd etc. en de dozen "oude troep" verhuisd en verhuisd. Vaak zijn de papieren van die oude polissen kwijt bij de uiteindelijke maatschappij, waar ze nu bij horen.

Zelfs met het oude polispapier vergt het nog enige overtuigingskracht, om ze uitbetaald te krijgen.

Vladja

nico s
door nico s - Apr 21, 2012 om 18:49
87 Antwoorden / 26 Vragen

ik zou als eerste bij de bank van opa informeren
en dan heeft opa of pappa meschien connecties gehad met een notaris succes verder
nico

vladja
door vladja - Apr 21, 2012 om 19:09
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=nico s schreef op zaterdag 21 apr 2012, 18:49]ik zou als eerste bij de bank van opa informeren
en dan heeft opa of pappa meschien connecties gehad met een notaris succes verder
nico

In die tijd waren banken nog gewoon banken en verkochten geen verzekeringen.

Vladja

sa
door saunafreakje - Apr 22, 2012 om 01:51
14 Antwoorden / 2 Vragen

Dat zijn polissen van 100 gulden. Bespaar je de moeite.

agaat77
door agaat77 - Apr 22, 2012 om 01:54
82 Antwoorden / 7 Vragen

Mijn oprechte deelneming, en veel sterkte de komende tijd. Fijn dat iedereen alhier een mening heeft, of een tip wel geven maar niet even zijn of haar medeleven kan betuigen..waar gaat dat toch heen met de maatschappij!?

Ik ben bang dat het heel moeilijk word, en heb ook geen idee, waar U zou moeten beginnen, ik wens u hierbij heel veel succes en hoop dat U erachter komt.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 22, 2012 om 09:19
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een goede uitvaart ondernemer heeft meer ervaring in het zoeken.

De naam en geboorte datum zijn bekend dus weet U nog de naam van deze verzekeraar?
Omdat er meerdere personen verzekerd waren dus iedereen vragen die nog leeft of hun erfgenamen.

Dan kom je er meestal snel achter.

ti
door tineke39 - Apr 22, 2012 om 09:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ga naar google en vraag vergeten verzekeringen en dan heb je het zo voor elkaar. Heb er zelf mee te maken gehad en is niet moeilijk.

Groetjes Tineke

ro
door ron530 - Apr 22, 2012 om 10:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

In 1935 was er nog geen sprake van een zogenoemde natura polis die de uitvaart geheel betaalde. De polis is al heel lang geleden premie vrij geworden. Het ingelegde bedrag wordt op verzoek uitgekeerd of blijft renteloos bestaan als de persoon in kwestie bij de zelfde maatschappij blijft.
De kans dat de polis in het verleden ten gelde is gemaakt is bijzonder groot.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 22, 2012 om 11:23
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een Oom of Tante die nog leeft zou deze ook moeten hebben en die weet meestal nog wel een naam.

Dus vraag de rest van de familie als jou ouders niets hebben achter gelaten.
Als er een andere nieuwe polis was bestaat de kans dat de oude daar in is opgenomen dus al eerder uitbetaald maar zonder oorspronkelijke naam is het niet uit te zoeken.

king cockroach
door king cockroach - Apr 22, 2012 om 12:40
3 Antwoorden / 0 Vragen

Uitvaartverzekering uit 1935!!

Als er geen polis meer voorhanden is, dan is het inderdaad zinloos om het claimen te starten: u weet waarschijnlijk ook het polisnummer niet (meer) en waarschijnlijk is de maatschappij van destijds u ook onbekend.

ro
door ron530 - Apr 22, 2012 om 13:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik mag toch hopen dat er een andere vorm van uitvaart verzekering is en deze polis niet de gehele kosten moet gaan dekken.

ro
door robnieuw - Apr 22, 2012 om 13:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Na een lange zondag morgen papieren door zoeken heb ik de polis gevonden. De uitbetaling op de polis is 100 gulden. nu maar hopen dat er nog iets van een index op zit maar dat zal wel niet. Ik heb gevonden dat de maatschapij "Concordia" nu een onderdeel is van Reaal. Nu maar hopen dat er iets uit gaat komen (zal wel niet veel zijn)
Iedereen bedankt voor het mee denken.

Groetjes Robert

vladja
door vladja - Apr 22, 2012 om 13:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Er wordt hier een hoop onzin geschreven.

Zonder de naam van de verzekeringsmaatschappij valt er geen "oude" verzekering te zoeken. Niet in alle lijsten met oude maatschappijen, niet door een begrafenisondernemer, niet op naam en geboortedatum etc. Deze oude polissen zitten niet in een databank, maar ergens in een oude doos (als die bij fusies en verhuizingen niet zoekgeraakt is).

In 1935 was er nog geen sprake van een zogenoemde natura polis die de uitvaart geheel betaalde. De polis is al heel lang geleden premie vrij geworden.

Om eens 1 van de grote te noemen, de AVVL (nu Yarden) is opgericht in 1919 was opgezet als en is nog gedeeltelijk een naturaverzekering. Oude polissen, die na ingrijpen van de Kifid, consumentenbond etc. in 2007, zijn blijven voortbestaan, nadat Yarden hier eenzijdig de voorwaarden wijzigde in een sommenverzekering (bepaald bedrag uitkeren en zoek het maar uit).

De oude uitvaartpolissen waren vrijwel allemaal naturaverzekeringen. Of een bepaald bedrag ineens inleggen of maandelijkse contributie en de begrafenis was verzekerd. Veel gemeenschappen hadden de zogenaamde "Onderlinge", die later opgegaan zijn grotere verbanden, waarbij ook de voorwaarden werden gewijzigd, omdat het financieel niet meer uit kon. Want met het groter worden verdween ook voor een deel nabuurschap.

Vladja

tenormin
door tenormin - Apr 22, 2012 om 13:37
16933 Antwoorden / 108 Vragen

robnieuw, "fijn" dat je het nog gevonden hebt. Zelf ben je realistisch genoeg om geen € tekens te zien, maar zoals gezegd, je weet nu hoe het oude is overgegaan in het nieuwe en zien of Reaal er iets mee wil doen.

vladja
door vladja - Apr 22, 2012 om 13:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 22 apr 2012, 13:37]robnieuw, "fijn" dat je het nog gevonden hebt. Zelf ben je realistisch genoeg om geen € tekens te zien, maar zoals gezegd, je weet nu hoe het oude is overgegaan in het nieuwe en zien of Reaal er iets mee wil doen.

Chat chat, voegt niets toe.

Probeer de volgende eens: diverse chat mogelijkheden....

vladja
door vladja - Apr 22, 2012 om 14:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=robnieuw schreef op zondag 22 apr 2012, 13:11]Hallo,

Na een lange zondag morgen papieren door zoeken heb ik de polis gevonden. De uitbetaling op de polis is 100 gulden. nu maar hopen dat er nog iets van een index op zit maar dat zal wel niet. Ik heb gevonden dat de maatschapij "Concordia" nu een onderdeel is van Reaal. Nu maar hopen dat er iets uit gaat komen (zal wel niet veel zijn)
Iedereen bedankt voor het mee denken.

Groetjes Robert

Reaal zal jouw originele polis willen hebben, want dat zal het enige bewijs van een polis zijn. Zoals beschreven zijn die oude polis meestal bij de maatschappijen onvindbaar. Staan er op het polispapier nog voorwaarden?

Dus eerst een kopie opsturen met vragen om uitbetaling. De kans is groot dat je bericht terug krijgt dat ze er niets mee kunnen, omdat die waarschijnlijk al uitbetaald etc. is. Daarom in de brief maar gelijk vermelden, dat het feit dat de originele polis nog bezit is een bewijs is dat de polis nog niet verzilverd is. Want bij het verzilveren van de polis moet deze overlegd worden en wordt deze door de maatschappij tegen uitbetaling ingenomen.

Jij hebt het originele waardepapier nog in bezit, dus Reaal moet bewijzen dat die polis eventueel uitbetaald is en niet anders-om.

Vladja