Ev

Uitvaartverzekering en overlijdensrisicoverzekering nodig?

Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik via de website uitvaartverzekeringwijzer een uitvaartverzekering af gesloten bij Ardanta. Echter ben ik bezig met het kopen van een huis en hoorde ik vandaag dat een uitvaartverzekering bij het kopen van een huis niet voldoende is en dat je ook een overlijdensrisicoverzekering nodig hebt. Is dit zo? Ik dacht namelijk dat een uitvaartverzekering en een overlijdensrisicoverzekering hetzelfde zijn, maar misschien heb ik het mis. Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Met vriendelijke groet,

Evert-Jan de Munnikhoven

5818 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2018 om 21:37
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan daar geen onderbouwend antwoord op geven. Ik heb er nooit van gehoord dat men dat nodig zou hebben bij het kopen van een huis. Maar ik ben "oud". Als je jong bent en je koopt een huis, aannemende dat je de hypotheek rond krijgt, lijkt me dat je daar nog steeds voor kan kiezen om zelf een bedrag per maand op een aparte rekening te zetten voor een uitvaartverzekering. Was ik "toen" jong geweest had ik daarvoor gekozen, maar vroeger was het standaard, wat het al lang niet meer is. Dacht ook dat die twee zaken hetzelfde inhielden; kennelijk niet meer vandaag de dag?

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 6, 2018 om 21:44
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Met een uitvaartverzekering worden de kosten van de uitvaart gedekt. Daar heeft de hypotheekverstrekker niets wel, wel uw nabestaanden.
Bij een overlijdensrisicoverzekering verzekert u uzelf voor een bepaald bedrag voor de hypotheek. Komt u tijdens de looptijd te overlijden keert de verzekeraar een afgesproken bedrag uit aan de hypotheekverstrekker. Zo hebben zij een beetje zekerheid dat ze geld krijgen.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jul 6, 2018 om 21:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Evert-Jan de Munnikhoven ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consumentenbond.nl/hypotheek-eerste-huis/overlijdensrisicoverzekering

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2018 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een uitvaartverzekering heeft heel weinig overeenkomsten met een overlijdensrisicoverzekering.

U hebt een uitvaartverzekering. U schrijft niet of dat een natura polis is of een sommenverzekering, maar dat is even verder niet van belang. Meestal betaal je bij een sommenverzekering, die dus een bedrag in geld uitkeert na een overlijden, een jaar of 30 premie. Dan is de polis “volbetaald” zoals dat heet, en hoeft er verder geen premie meer betaald te worden. Zodra de verzekerde komt te overlijden, wordt het verzekerde bedrag uitgekeerd. Dat is vaak, na 30 jaar, niet voldoende om de totale kosten van de uitvaart te dekken. Er zijn ook nog wat varianten, met indexatie of winstuitkering enzovoort.

Een naturapolis dekt in principe de kosten van een vooraf overeengekomen uitvaart. De premie daarvoor moet vaak tot een hoge leeftijd betaald worden. Maar ook als er geen premie meer betaald hoeft te worden, blijft de dekking in stand.

Een overlijdensrisicoverzekering is precies wat het zegt. Daarbij spreekt u van te voren een bepaald verzekerd bedrag af, ter hoogte van de hypotheekschuld, en een looptijd. Vaak als er een hypotheek is, een looptijd van 30 jaar. Normaal gesproken staat ook de premie voor die periode van te voren vast.

Als de verzekerde TIJDENS die looptijd komt te overlijden, komt de verzekerde som tot uitkering. Als er een hypotheek afgesloten wordt, eist de geldgever vaak dat een overlijdensrisico verzekering wordt afgesloten en dat de geldgever als begunstigde wordt opgenomen in de polis. Zodat als de verzekerde komt de overlijden de hypotheekschuld kan worden afgelost.

Als een alleenstaande een huis koopt, is het natuurlijk niet per se nodig dat hij een verzekering afsluit met dezelfde hoogte als de hypotheek, want komt hij te overlijden, dan is het huis voor de erfgenamen, maar het is dan wel prettig dat er bijvoorbeeld een verzekering is voor 50% van de schuld, zodat de erven niet met een schuld opgezadeld worden als het huis niet voor het hypotheekbedrag kan worden verkocht.

Ev
door Evertjandemunnikhoven - Jul 6, 2018 om 22:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties! Het is me helemaal duidelijk

mo
door mof - Jul 9, 2018 om 13:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Uitvaartverzekering dekt uw uitvaart.
overlijdensrisicoverzekering dekt schade aan derden, in dit geval uw hypotheekverstrekker, die aan uw dood en evt verlies op verkoop van uw pand schade zou kunnen lijden.
ja, u moet die verzekering afsluiten, tenzij u de koopsom ineens betaalt.

koekeloer
door koekeloer - Jul 9, 2018 om 16:37
562 Antwoorden / 18 Vragen

Bij het kopen van een huis heeft U helemaal geen verzekering nodig.
Wel in sommige gevallen als U een hypotheek wilt afsluiten.