an
door ankmaxtom Sep 2, 2008 om 10:52
Garantie & verzekeringen

Van buiten komend onheil (!)

hallo

van 't weekend pech gehad in de keuken met een vallend (scherp) mes, gelukkig niet in een voet maar wel is er een gat/snede ontstaan in het linoleum. Dit linoleum ligt er pas een half jaar en de plek is nogal zichtbaar dus ik heb de verzekering gebeld of ik e.e.a. kon declareren. Ik verwachte een eventuele afwijzing omdat het een 'eigen onhandigheid' betrof maar de afwijzing betrof  iets geheel anders, namelijk: de schade zou zijn ontstaan door 'van buiten komend onheil' en dat was NIET verzekerd in mijn pakket (Woonzeker Plus van Postbank), wel bij de all risk. Ik zei al dat ikzelf het onheil was maar niet van buitenaf kwam. Grapje natuurlijk maar ik vind die definitie nogal vreemd voor een 'huiselijk ongelukje'.

Kan iemand mij vertellen of dit juist is, of een duidelijke omschrijving en/of voorbeelden geven van situaties waarbij 'van buiten komend onheil' van toepassing is?

bij voorbaat dank, Anke

7598 7 Rapporteer

wolfenjong
door wolfenjong - Sep 2, 2008 om 11:48
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Dat is heel simpel , U heeft het onheil zelf veroorzaakt, en niet iemand van buitenaf, dus iemand anders als U of U iemand uit U gezin, als U zelf met de auto tegen een boom rijdt , en U bent alleen w a verzekert krijgt U dat ook niet betaald, en met all risk wel, en dat geld bij U binnen ook.

groetjes.

an
door ankmaxtom - Sep 2, 2008 om 14:27
7 Antwoorden / 6 Vragen

hoi

maar dat is het punt nu juist, ik geef toe dat het 'onheil' van mijzelf kwam maar dat geeft de verzekering nu juist als reden op dat het niet vergoed kan worden: omdat het volgens hen onheil van buitenaf betreft!!

groet anke

wolfenjong
door wolfenjong - Sep 2, 2008 om 14:54
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Ze zullen toch bedoelen dat als het onheil van buitenaf was gekomen U wel in aanmerking was gekomen voor een uitkering, zo als U het beschrijft wat de verzekering U zij , is dit inderdaad raar,er van uit gaande dat U niet all risk verzekert bent, ga dit nog even na, anders vraag om een schriftelijke verklaring. verder blijf ik bij mijn antwoord bij deze.

succes er mee.

kiran
door kiran - Sep 2, 2008 om 15:13
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@anke

"Van buitenaf komend onheil" is hetzelfde als: 'eigen onhandigheid/huiselijk ongelukje'.

Maw. schade veroorzaakt door de bewoners in eigen huis.

Een ander voorbeeld: nieuw linoleum .... en je hebt een hond of kat die zijn nagels erin heeft geslagen .... is ook buitenaf.

Heeft de buurvrouw echter dat mes bij jou in de keuken laten vallen, zal haar verzekering de schade wel vergoeden.

Inderdaad staat het er een beetje vreemd. Maar elk vogeltje zingt zoals het gebekt is, zal ik maar zeggen.

Dat gat of snede zal als er in geval een vergoeding tegenover zou staan, naar alle waarschijnlijkheid, worden opgevuld met lijm. (wordt gedaan bij vinyl/zeil) Dus een heel nieuw stuk zou er sowieso nooit in hebben gezeten. De schade is relatief klein.

m.vr.gr. kiran

an
door ankmaxtom - Sep 2, 2008 om 15:38
7 Antwoorden / 6 Vragen

hallo

Ja ik vind dat idd zeer raar verwoord, aangezien ik mijzelf niet beschouw als 'van buiten komend' maar juist een huiselijk ongelukje is van toepassing. Als zij dat laatste (huiselijk ongelukje) bedoelen en benoemen, zou ik het snappen, ik heb zelf toegegeven dat het door eigen onhandigheid is gekomen. Het rare is dat de mevrouw aan de telefoon een soort voorbeeld, brandschade of zoiets, ik herinner me niet meer precies, wel onder de dekking viel, ik zei haar nog: dat vind ik vreemd want dat vind ik nou juist 'van buiten komend onheil'.

Het is overigens een relatief kleine schade maar niet gewoon een sneetje, er zit ook een winkelhaak/gat in, best zichtbaar. Maar goed, pech dus.

in elk geval bedankt voor je antwoord, groetjes anke

an
door ankmaxtom - Sep 2, 2008 om 15:42
7 Antwoorden / 6 Vragen

nee echt, zij bedoelden dat deze situatie een situatie was van 'van buiten komend onheil', en dat DAARDOOR hiervoor niet verzekerd was. Dus al zit ik binnen in mijn eigen huis dan ben ik toch onheil van buitenaf'.....

heel verwarrend, maar zie het antwoord van Kiran.

kiran
door kiran - Sep 2, 2008 om 16:00
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@anke

Brandschade veroorzaak je alleen zelf, als je je boeltje in de fik zou steken. Dus geen vergoeding.

Brandschade door kortsluiting bijvoorbeeld (moet het ook niet zo zijn dat de boel verkeerd is aangesloten) is niet van buiten af, maar door andere omstandigheden dan dat het door jezelf veroorzaakt is.

Hoe het ook zij? Zou mezelf maar niet zien als 'van buiten komend onheil' (lol) Is inderdaad een hele rare benadering! En begrijp de verwarring.

Groetjes, kiran