El
door Ellie052 Nov 18, 2017 om 17:32
Garantie & verzekeringen

Vergoeding verzekering kledingkast

Bij de verbouwing in ons huis heeft de aannemer in asbest gezaagd. Gevolg is, dat niet alleen die ruimte, maar ook mijn kledingkast vol zit met gevaarlijke asbestvezels. We hebben de (gecertificeerde) saneerder gevraagd hoe hij de verontreinigde kleding wil schoonmaken. Hij vond het het beste om ze als asbest af te voeren!  Mijn aannemer is CAR verzekerd en we vroegen ons af hoe we dit moeten claimen. In de kast zitten 40/50 jurken, rokjes, vesten, colberts en schoenen. Over de jaren heen verzameld, allemaal passend en in uitstekende staat en als ik het bij elkaar optel misschien wel voor 8/10 duizend euro aankoopkosten. Ook veel kledingstukken voor gelegenheden die je maar enkele keren per jaar draagt. Hoe waardeer je zoiets bij de verzekering. Alleen al inspecteren is niet verantwoord immers asbestverdacht. Hoe moet ik me naar de verzekering opstellen. Het gaat hier dus niet om een kledingstuk maar om een garderobbe die alleen voor heel veel geld terug te kopen is.

Oh ja gelukkig had ik nog wat kleren in de was.

5161 14 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 18, 2017 om 17:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u zich rijk aan het rekenen bent, zal u flink teleurgestelt worden. Als er al uitgekeerd zal worden, is het de dagwaarde. Aankoopwaarde zegt niets. De veroorzaker is verantwoordelijk, dus wacht eerst maar die verkeraar af.

dokun
door dokun Nov 20, 2017 om 12:41
152 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo is de TS zich aan het rijk rekenen...?  U heeft zelf blijkbaar zulke nare gedachtes zodat u ervan uit gaat dat iedereen zo denkt.

Het is een normale vraag hoor! De schade van de kleding moet gewoon betaald worden. Dat kan zijn een vergoeding gebasseerd op de nieuwe aanschafwaarde of bv een chemische reiniging.

ne
door neodutchio Nov 20, 2017 om 13:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Er wordt meerdere keren over bedragen gesproken. Als het niet om de centen ging zou er wel over een garderobe gesproken worden. Een jurk van 1000 euro is net zo duur om schoon te maken als een jurkje van de Zeeman.

tenormin
door tenormin - Nov 18, 2017 om 18:18
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kan wel duur in aanschaf zijn geweest, maar u denkt toch niet echt dat dan nieuwwaarde wordt uitgekeerd? Kleding is zo goed als niets meer waard als u/hij het een dag gedragen heeft. Ik heb ook een "echte" garderobe wat geld heeft gekost; logisch, anders had men iets niet kunnen kopen. Maar voor de verzekering is het "pinda's waard". Hou dan maar nog meer van de kleding in de was, die is meer waard dan....

getty
door getty - Nov 18, 2017 om 18:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Als u meer dan de gemiddelde dagwaarde wil terugkrijgen, zult u moeten aantonen dat u bijzondere, tijdloze kledingstukken in uw kast heeft, dus echte merkstukken die na jaren hun waarde nog behouden hebben.
Kan u dit niet, dan wordt het lastig om uw gewenste 8-10 duizend euro te verkrijgen.  De verzekering bepaalt gewoon de dagwaarde.

Maar is de aannemer wel aansprakelijk vraag ik me af? U heeft blijkbaar asbest in huis, wist u dat niet?

panter22
door panter22 - Nov 18, 2017 om 18:33
6599 Antwoorden / Vragen

Je laat je huis verbouwen en dekt je kleding die in een open kledingkast zit, niet af of bergt ze op in dozen. Heb je wel zorgvuldig genoeg gehandeld? Deze schade had je kunnen voorkomen.
Nu is het asbest, wat had je gedaan als alles onder het stof was komen te zitten?
google op afschrijving kleding,dan vind je afschrijvingslijsten die verzekeringsmaatschappijen hanteren. Dan schrik je .
Een groot deel van de kleding zal volledig of voor een groot deel afgeschreven zijn.
Die 8 tot 10.000 euro kun je vergeten. Mogelijk is het laten reinigen duurder dan de waarde van de garderobe.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 18, 2017 om 18:38
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Uw gemiddelde kledingstuk kost dus €200.
Dat vind ik best aan de hoge kant.
Maar uw verzekering zal da dagwaarde hanteren en u zal dus een lage vergoeding krijgen

Lijkt mij dat alles wassen al een prima optie is of desnoods stomen. 50 x 20 euro stroomkosten is maar € 1000 en dus veel goedkoper.
Ik vind dat u het onderste uit de kan wilt hebben, ik waarschuw vast  voor de klepel.die u gaat krijgen.

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2017 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u voor die hele bups € 500 krijgt, mag u uw handen dichtknijpen, want door de verzekeraar wordt slechts de dagwaarde vergoed en kleding en schoenen zijn in de kortste keren afgeschreven.

Die gecertificeerde saneerder kan natuurlijk makkelijk voorstellen om dat spul als asbest af te voeren, maar gebeurd dat ook met de rest van de inhoud van de slaapkamer? Er zullen beslist wel andere mogelijkheden zijn om die kleding veilig te reinigen.

lo
door lovewinnie - Nov 18, 2017 om 19:14
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Foto's genomen voor werd afgevoerd? Hoeveelheid, eventueel merkjes.  Heb HD nog binnen, dozen of pin afschriften?
Aanschaf waarde krijgt u niet. U krijgt het bedrag aan dagwaarde. Als jas bijv nieuw 250 Euro kost is dit na 3 jaar wellicht nog 20 Euro. Max.
Ik denk dat u blij mag zijn met 500 Euro.

Daarnaast is het niet aan u om te bepalen of het afgevoerd moet worden. Is luchtdichte zak stoppen en wachten met wat verzekering aanbiedt. Wellicht weten hun veilige oplossing

Bij mijn ouders was keuken afgebrand Inc wat winterjassen en kregen ongeveer 20 Euro per jas ( nieuw waarde a 90 Euro per stuk)  en paar weken oud.  Kleding wordt erg snel afgescheven

aurora1
door aurora1 - Nov 18, 2017 om 23:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem eens een kijkje bij een kringloper of in een winkel van het Leger des Heils, dan krijgt u een redelijk idee van de waarde van oude/gebruikte kleding. Ik begrijp niet dat u niet vooraf maatregelen heeft genomen om de inhoud van die kast en andere spullen te beschermen voor de rommel die een verbouwing geeft.

ro
door ron503 - Nov 19, 2017 om 08:22
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De verzekeraar van de aannemer bepaald het vervolgtraject en zal er wellicht voor kiezen om de kleding veilig te laten stellen dus nu al laten vernietigen is geen optie want dan kan de werkelijke schade aan de kleding niet meer vastgesteld worden. Vaak is met asbest besmette kleding nog te reinigen en dat weet de saneerder ook dus kan het zijn dat met als asbest afvoeren niet direct vernietigen betekent maar als asbesthoudend materiaal verpakken en uit de ruimte verwijderen.

jo
door jorisw - Nov 19, 2017 om 09:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoeveel asbest zit er dan wel niet in de kleding dat het afgevoerd moet worden??? Als de kast dicht was zal dat toch niet zo heel veel zijn? Er wordt m.i. te pansch gedaan over asbest. Ja, asbest is gevaarlijk maar vooral als je er dagelijks mee in aanraking komt. Een paar vezeltjes zijn echt niet levensbedreigend.

ou
door oudewouter Nov 20, 2017 om 15:34
52 Antwoorden / Vragen

Joris W.
Ik wil niet doemdenken, maar als je pech hebt kan 1 vezeltje na jaren dodelijk blijken. Asbestosis is een van de gruwelijkste ziekten die er is! Werd kort geleden nog bevestigd in een medisch programma op de TV.

ha
door harryromijn - Nov 20, 2017 om 12:46
272 Antwoorden / 0 Vragen

Zelfs meubilair, stalen TV schotel enz wordt in 10 jaar tot nul afgeschreven. Wat dacht u voor 2e hands kleding te krijgen ? Wees blij, dat de kringloop het gratis op wil komen halen... Dus evergoedign van uw of welke andere verzekerign dan ook: weinig.
Daarom ook: reken u niet rijk met uw eigen inboedel verzekering: na 10 jaar resp geen aankoopbonnetjes: noppes !

mo
door mof - Nov 20, 2017 om 13:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Gaat ws toch alleen tegen dagwaarde ... geen nieuw voor oud bij de verzekering

Grunnen.
door Grunnen. - Nov 20, 2017 om 15:57
509 Antwoorden / Vragen

Goeie stofmasker kopen bij een bouwmarkt en dan de kleding goed uitkloppen met een mattenklopper of de kleding wassen is goede oplossing.Ik denk dat de verzekering moeilijk gaat doen ,omdat je geen voorzorgsmaatregelen getroffen om deze "schade" te voorkomen .Zelf denk ik dat het allemaal wel meevalt en je probeert er een slaatje uit te slaan.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2017 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist niet kloppen natuurlijk.

Grunnen.
door Grunnen. Nov 20, 2017 om 16:31
509 Antwoorden / Vragen

Maakt niet  uit hoor , de kans dat er sporen van asbest op kleding zit is byzonder klein bij een dichte kastdeur.

tijger1
door tijger1 Nov 20, 2017 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die kast kan niet in zijn totaliteit in de wasmachine.

sira
door sira - Nov 20, 2017 om 18:43
2326 Antwoorden / 24 Vragen

Het was uw verantwoording de kleding tijdens de verbouwing te verpakken of goed af te dekken, dat heeft u niet gedaan, maar u kunt natuurlijk wel met de saneerder overleggen of hij eventueel bereid is de wasserij- en/of stomerijkosten te vergoeden. Zijn verzekeraar zal echt niet op basis van nieuwwaarde gaan vergoeden. De dagwaarde van de kleding zal naar alle waarschijnlijkheid nul zijn.