Fr
door FranskeS 20 aug. 2019 om 07:27
Garantie & verzekeringen

Verkeerde verzekering geadviseerd

In juni 2019 een elektrische bakfiets gekocht van het met Urban Arrow. Dit is een zeer gewilde fiets, helaas ook voor het dievengilde. Bij het ophalen van de fiets werd mij door de fietsenwinkel aangeraden direct een verzekering af te sluiten. Zij stelde voor om dit via hen te doen en direct gedaan.


 


Op 12 juli 2019 kwam ik buiten en bleek de fiets gestolen uit mijn voortuin! Direct naar de fietsenwinkel gegaan en na geruststellende woorden werd door hen de verzekering aangesproken. Alles zou goed komen en dat bleek ook. Na een paar dagen kreeg ik bericht dat ik een nieuwe fiets kreeg.


 


Op 13 augustus 2019 nieuwe fiets opgehaald en uiteraard direct weer een verzekering erbij afgesloten. Bij het afsluiten stelde hij voor om in plaats van een 1-jarige verzekering een 3-jarige af te sluiten. Voordeel hiervan was dat gedurende de gehele looptijd 100% vergoed werd. Omdat zelfs de premie over 3 jaar lager was dit gedaan.


 


Helaas blijkt achteraf dat er 2 soorten verzekeringen zijn, ‘Casco’ en ‘Diefstal’. De eerste keer heb ik ‘Casco’ afgesloten en de tweede keer ‘Diefstal’. In geval van diefstal keert de verzekering alleen uit als de fiets in zijn geheel wordt gestoten. Bij ‘Casco’ geldt dat ook schades en diefstal van accessoires zijn verzekerd. De fietsenmaker heeft mij deze verschillen nooit uitgelegd en het is mij niet opgevallen op de voorlopige polis. Ik ging er dus vanuit dat ik wederom goed verzekerd was.


 


Op 16 augustus (maar 2 dagen later) kwam ik buiten en zag ik dat mijn accu was gestolen! Enorm schrikken en dit geeft een ontzettend onveilig gevoel. Eigenlijk zou ik het liefst helemaal van de fiets af willen gezien de 2 gevallen in 2 maanden tijd. Maar goed ik dacht goed verzekerd te zijn dus dat stelde me enigszins gerust.


 


Toen ik de fietsenmaker belde ging hij het eerst nakijken en belde later terug. Volgens hem heb ik de verkeerde verzekering afgesloten en valt de schade nu dus niet onder de verzekering. Ik ben van mening verkeerd ingelicht te zijn en vindt dat de schuld hiervan bij hem ligt. Hij gaf teven aan dat ik het had kunnen lezen in de polisvoorwaarden. Deze zou ik volgens hem ontvangen moeten hebben via mail maar nooit gehad.


 


Wat zijn mijn rechten om de fietsenmaker aansprakelijk te stellen voor deze schade. Hij heeft me een verkeerde verzekering geadviseerd terwijl ik er vanuit ging dat hij hier een expert in is.

914 8 Rapporteer
door diumenge - 20 aug. 2019 om 08:04
10544 Antwoorden / 13 Vragen
0

De premie van de tweede verzekering was voor drie jaar lager dan voor een jaar bij de eerste? Begrijp ik dat goed?

"Omdat zelfs de premie over 3 jaar lager was dit gedaan."

Fr
door FranskeS 20 aug. 2019 om 08:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, sorry verkeerd gezegd. Premie voor 1 jaar was 180 euro en premie voor 3 jaar was 380 euro. Verschil tussen ‘Casco’ en ‘Diefstal’ werd er niet bij verteld.

Fr
door FranskeS - 20 aug. 2019 om 08:31
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Nee, sorry verkeerd gezegd. Premie voor 1 jaar was 180 euro en premie voor 3 jaar was 380 euro. Verschil tussen ‘Casco’ en ‘Diefstal’ werd er niet bij verteld.

door tijger1 - 20 aug. 2019 om 08:57
38739 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ern fietsenmaker expert in verzekeringen? U hebt blijkbaar niet de moeite genomen om maar iets van die verzekering door te nemen.

De vraag is ook nog maar of die verzekeraar u de tweede keer wel casco had willen verzekeren. 

Eerst een bakfiets uit de voortuin en nou de accu uit de volgende. Hebben de dieven vast een reserve accu.

door pino123 20 aug. 2019 om 09:54
2551 Antwoorden / 14 Vragen

Tja.. Kan je dit TS verwijten.......... Als een fietsenmaker, dit aangeeft....

jo
door jorisw 20 aug. 2019 om 18:49
4123 Antwoorden / 1 Vragen

@PINO123: ben jij ook zo'n "makkelijke" consument die alles doet als iemand dat zegt? We hebben die grijze brei in ons hoofd toch niet voor niets gekregen? Iedereen kan fouten maken, maar door iets van meerdere kanten te bekijken en te corrigeren kunnen we dat tot een minimum beperken. Als is het natuurlijk veeeeeel makkelijker om iemand anders de schuld te geven.

door panter22 - 20 aug. 2019 om 09:07
2983 Antwoorden / Vragen
1

Je bent zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van de verzekering. Jij zet een handtekening en jij betaalt de premie.
Je sluit nu een nieuwe verzekering voor 3 jaar met gunstiger vergoedingen en een lagere premie bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Dat is wel heel bijzonder.
Thuisgekomen controleer je niet welke verzekering je hebt afgesloten. 
Nu geef je de fietsenmaker de schuld en die moet je dan deze schade betalen? En dan alle schades  die je hebt als er weer wat van je fiets wordt gestolen? En dat 3 jaar lang?

door gerbera - 20 aug. 2019 om 11:41
5030 Antwoorden / 6 Vragen
1

Om een accu te "jatten" is wat breekwerk nodig, tenminste als die op zijn slot stond, dus dan zou ook de "slede" vervangen moeten worden. En blijkbaar dat de bakfiets zodanig op slot stond dat deze nu niet in zijn geheel mee te nemen was. Ja en bij het afsluiten van de verzekering was u er zelf bij dus de polis niet ff doorgenomen alsvorens de handtekening te zetten. Dus om de fietsenwinkel aansprakelijk te stellen gaat wel erg ver. Tip voor de volgende keer, verwijder altijd de accu als de fiets langere tijd onbeheerd en in de duisternis staat. Wordt het zowiezo al wat lastiger voor de dief om de (bak)fiets te jatten.

door Magnum007 - 20 aug. 2019 om 13:59
107 Antwoorden / Vragen
1

Hallo Franskes,

Je kunt de fietsenmaker niet aansprakelijk stellen omdat jezelf verantwoordelijk bent voor de verzekering.
Dus goed de polis doorlezen als je een verzekering afsluit.

De accu op de fiets laten ‘s nachts is niet zo slim.

door aurora1 - 20 aug. 2019 om 15:47
13773 Antwoorden / 6 Vragen
2

Het is uw eigen fout als u niet weet en niet leest wat voor een verzekering u wilt afsluiten of heeft afgesloten. U kunt de schuld niet afschuiven op de fietsenmaker.
Waarom heeft u die accu niet mee in huis genomen? Vooral ook gezien al een hele bakfiets van die plek gestolen was. Kijk ook eens in de spammap of de voorwaarden daarin beland zijn of dat u die mogelijk zelfs verwijderd heeft. Dat u niet eerst informatie inwint, verzekeringen uitzoekt etc., premies en voorwaarden, voordat u zelfs maar zo’n bakfiets koopt begrijp ik niet.

door mathijs_b - 20 aug. 2019 om 18:49
628 Antwoorden / 61 Vragen
1

Kleine lettertjes lezen en dán pas tekenen. Een fietsenmaker is geen verzekeringsagent!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ja
Jabiswane - 17 sep. 2019 om 12:56
Auto & vervoer
Wil teveel betaalde parkeerkosten terugvorderen bij Parkmobile.

Wil teveel betaalde parkeerkosten terugvorderen bij Parkmobile.

Ben afgelopen vrijdag Vergeten parkeren stop te zetten of het stopzetten is niet gelukt in Amsterdam Centrum  waardoor de parkeerkosten bij Park mobiel behoorlijk zijn opgelopen. Krijg nu €15,- tegoed ter compensatie terwijl ik zeker €75,- teveel betaald hebt. Heb bewijs geleverd dat ik niet lang daarna heb getankt op de A2. Kan ik het teveel betaalde terug eisen van Park Mobiel?
Met vr ... Lees meer

Ha
Haarlem023 - 14 sep. 2019 om 19:38
Winkels & webshops

Wie heeft er ervaring met Drogist.nl

14 juni heb ik een bestelling geplaatst bij Drogist.nl voor ontbijtmuesli. Zij gaven aan dit voorlopig niet te kunnen leveren en gaven mij de optie de bestelling te annuleren en het geld terug te storten. Nu, na 3 maanden, heb ik ondanks meerdere toezeggingen nog steeds het bedrag niet ontvangen.
Het is geen mega bedrag (20,85)  maar het gaat om het principe. Lees meer

Da
Daan_81 - 16 sep. 2019 om 20:30
Huishouden & energie
Wie heeft er ook ervaring met dure en neppe ontstoppingsservice

Wie heeft er ook ervaring met dure en neppe ontstoppingsservice

Via www.ontstoppings-service.nl kwam iemand langs, kosten waren 360
euro voor 17 minuten werken. Het leek allemaal oké met juiste materialen en 2 maanden garantie. Een week later was de afvoer weer/nog steeds verstopt maar het telnummer is niet meer te bereiken via whatsapp of telefoon. En via het centrale telnr 085-1308789 wordt gezegd dat ze deze opdracht niet herkennen in het systeem?! He ... Lees meer