Rikvdv
door Rikvdv Jul 22, 2020 om 08:55
Garantie & verzekeringen

Verplicht gebruik app plantsome ivm garantie

Een poos terug heb ik een plant gekocht via plantsome.
Nu zat deze scheef in de doos tijdens aflevering. De plant was in een kartonnen houder gezet, maar hij zat hier scheef in.
Overal zat aarde en de plant zat niet meer goed in de geleverde standaard pot.

We hebben de plant overgepot in een eigen pot, maar nu merken we dat de plant het steeds minder goed doet.
Hierover contact gehad met Plantsome, vriendelijk te woord gestaan, maar nu wordt genoemd dat het gebruik van hun app voorwaarde is voor het aanspraken maken op de garantie. In deze app moet je je registreren en krijg je herinneringen over voeding en water geven.

zij lijken zich nu hierop te beroepen, maar ik heb deze informatie niet teruggelezen bij het bestellen.
Wel dat de app gebruikt kan worden, maar niet dat deze gebruikt moet worden.
Als ik in de algemene voorwaarden kijk, zie ik ook niet staan dat de app onderdeel is van de garantievoorwaarden.
Het verplicht gebruik van de app, staat wel ineens op de website onder het kopje retourneren, maar nogmaals, niet opgenomen in de algemene voorwaarden van het bedrijf

Mijn vraag is dus, kan ik aanspraak maken op garantie en zo ja hoe?

3979 11 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Jul 22, 2020 om 09:03
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Wat houdt de 3 maanden plantgarantie in.

Deze goede vraagt vergt een goed antwoord. Op onze bladmatties zit een garantietermijn van 3 maanden, mits goed verzorgd met gebruik van onze App! Veel garanties bestaan uit de befaamde ‘kleine lettertjes’, maar daar doen wij niet aan. We nemen dus geen blad voor de mond en leggen je hieronder nerffijn uit hoe onze plantgarantie in elkaar zit.

https://www.plantsome.nl/pages/retourneren

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 22, 2020 om 10:00
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat de gestelde voorwaarden duidelijk zijn. Ik wil u evenwel wijzen op de wettelijke consumentenbesvchermingswetgeving die m.i. ook voor planten geldt als product.

Zie daarom https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten, de regls die voor verkop[ers gelden, deze samenvatting https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn en voor de letterlijke wetteksten www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder :

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html  U kunt daatom de verkoper in bebreke stellen en beginnen met een brief https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ maar eventuueel verder gaan dan een brief m.b.t. naleven vorderen lijkt het mij dat u dat dan mogelijk in ieder geval ook geld, moeite etc. zal kosten. Dat ook omdat de kwestie bij Rechtspraak dan geen prioriteit zal hebben. U kunt via de brief de verkoper er wel opwijzen, dat kost u briefpapier en kosten aangetekend verzenden. Zie ook nog: http://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ Mijn advies dus kort: eventueel bij de verkoper via de brief naleving vorderen maar dan niet verder gaan als er negatief wordt gerageerd. Hoewel u daar niet om vraagt: kopen bij een tuincentrum is toch veiliger m.i.

Ar
door AriEllis - Jul 22, 2020 om 10:47
57 Antwoorden / Vragen

Klik op de link hieronder. Hier staat alles uitgelegd over garantie. Ze mogen dus wél eisen stellen aan de koper voor garantie. Máár ik denk dat je beter kunt stellen dat ze geen goed product geleverd hebben. Binnen 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij hun. Wanneer heb je de plant gekocht? Hun garantie stelt in feite helemaal niks voor.

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

Natuurlijk kunnen ze een slecht product geleverd hebben maar de plant kan ook slecht verzorgd zijn of beestjes of ziektes gekregen hebben bij jou. Om welke plant gaat het? Wanneer heb je hem gekocht? Wat bedoel je met dat de plant het steeds minder goed doet?

marita5
door marita5 - Jul 22, 2020 om 11:07
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo RikVdv ,

Bij iedere bestelling staat de 3 maanden plantgarantie .
Echter bij het gebruik van de app staat dat deze optioneel is , dus niet verplicht , wijs Plantsome hierop .

Verzorgings app

Onze app laat je precies weten wanneer en hoeveel water je moet geven .
Ben jij al zelf een pro in water  geven dan is dat ook geen probleem .
Het gebruik van de app is volledig optioneel .

Ik heb een klacht waar kan ik terecht ?

Potverdorie, wat vervelend! Je kunt een klacht altijd melden door contact op te nemen via e-mail, Whatsapp of Facebook.

We reageren zo snel mogelijk op je klacht en gaan hier altijd binnen 14 dagen inhoudelijk op in. In de praktijk betekent dit dat we binnen 24 uur antwoord proberen te geven. Als we wat meer informatie van je nodig hebben, zullen we hier nog om vragen. We doen er uiteraard alles aan om met een gepaste oplossing te komen en jou weer helemaal tevreden te stellen.

Namens Thuiswinkel mogen we je nog het volgende vertellen:

Bent u niet tevreden met de afhandeling van uw klacht? Dan kunt u deze voorleggen aan de Geschillencommissie van Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl). Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform (http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Plantsome was aangesloten bij Thuiswinkel.org , maar is tijdelijk geschorst ,

https://www.thuiswinkel.org/leden/plantsome

alfatrion
door alfatrion - Jul 22, 2020 om 11:26
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, wettelijke garantie bij de verkoper. En de handelsgarantie ook bij de verkoper, als de voorwaarden niet zijn overhandigd.

panter22
door panter22 - Jul 22, 2020 om 17:56
6599 Antwoorden / Vragen

Je had direct moeten klagen dat de plant niet goed aangekomen was.
Je moet natuurlijk wel weten hoe je de plant moet verzorgen.
Dat de plant het steeds minder goed doet is veel te vaag. Wat voor plant is het. Waar staat de plant, in de zon of in een donker hoekje. Wat is er met de plant aan de hand.
Het is natuurlijk niet zo als je de plant niet goed verzorgt, dat je dan recht hebt op een nieuwe. Enige controle zal er vanuit de webwinkel zijn. Dat is de app die aangeeft wanneer de plant voeding en water moet hebben.
Als je die app negeert, dan wordt het lastiger. Moest je geen foto maken van de plant?

marita5
door marita5 Jul 23, 2020 om 08:56
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Als je die app negeert, dan wordt het lastiger.. Bij de 3 maanden plantgarantie staat : mits goed verzorgd met gebruik van onze app . Dit is tegenstrijdig . Bij het bestellen staat gebruik van deze app is optioneel , dus niet verplicht , lijkt mij een excuus van Plantsome om onder de garantie uit te komen . Ts had meteen moeten melden dat de plant beschadigd / of kapot was aangekomen i.p.v. van verpotten : Wel blij met je plant of ander product maar is ‘ie kapot of in slechte conditie aangekomen? Dan zorgen we voor een passende oplossing, want dat is natuurlijk niet de bedoeling! Neem daarvoor even contact op met onze klantenservice.

gerbera
door gerbera - Jul 22, 2020 om 22:05
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het probleem is dat u de plant heeft overgezet in een andere pot. Verpotten dient zorgvuldig gedaan te worden en geeft altijd een tijdelijke stilstand in de groei zeker als dit in een verkeerde periode gedaan wordt. Over het algemeen wordt het verpotten in het najaar gedaan omdat dan de (daglicht) dagen korter zijn en de plant zich in een zgn ruststand bevind. Daarnaast dient dit zorgvuldig gedaan te worden waarbij beschadiging van de wortels voorkomen dient te worden.  U had direct foto's moeten maken van de toestand waarin u de plant ontvange heeft. Dat je verplicht bent de app te gebruiken is kolder, je zou dan verplicht zijn over een telefoon te beschikken waarop de app geïnstalleerd kan worden. Een beetje leverancier van planten doet er, als het om bijzondere planten gaat, een schriftelijke handleiding bij. Nu u de plant heeft overgezet ben ik bang dat de verkoper als argument gebruikt dat dit onzorgvuldig gedaan is, o.a. door gebruik van verkeerde (pot)grond en de garantie hierdoor komt te vervallen. Mijn advies, zet de plant niet achter glas in het zonlicht, geef zoveel mogelijk (beperkt) water via de onderkant van de pot en gebruik vooral de eerste maanden geen plantenvoeding. Bij potgrond is het probleem dat de bovenkant droog lijkt en men dan snel water geeft met als gevolg dat de wortels te nat worden en er wortelrot onstaat. Daar is dan geen redden meer aan de plant sterft dan af. Om te controleren of de grond te droog is moet u met uw vinger even over het bovenlaagje gaan en zult u merken dat het daaronder nog vochtig is.

Tr
door Trostomaat - Jul 22, 2020 om 22:30
239 Antwoorden / Vragen

Recht op wettelijk garantie heeft u sowieso. Dat staat los van die speciale app-garantievoorwaarden.
Mocht het bedrijf zich daarachter verschuilen, dan is dat niet meer dan een vijgenblad.

Wijs ze netjes op het bestaan van de wettelijke garantie en dat dat iets anders is dan de app-garantie. En maak duidelijk hoe u plant er aan toe is.
Mogelijk draait men dan alsnog als een blad aan de boom om.
Wel even nagaan hoe lang geleden precies de aankoop gedaan is.

panter22
door panter22 Jul 23, 2020 om 08:55
6599 Antwoorden / Vragen

Als klant zul je toch wel moeten laten zien wat er met de plant aan de hand is.
Misschien is hij nog te repareren.

mo
door mof - Jul 24, 2020 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In principe is garantie gewoon garantie. En niet gekoppeld aan gebruik van een app. U hoeft namelijk geen smartphone of ipad of zoiets te hebben om recht op garantie tehebben.
Aanspraak maken kan, bijvoorbeeeld door een aangetekende brief te sturen.

1paul
door 1paul - Jul 24, 2020 om 15:05
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ja en ze hierop gewoon aanspreken....

wijs ze ook op de algemene voorwaarden....

audb
door audb - Jul 24, 2020 om 16:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is verborgen informatie en daar door vervalt het.

Het is namelijk belangrijke informatie en daar hadden ze meteen op moeten wijzen dan wel via email toe moeten sturen.

Maar de plant was bij aankomst beschadigd en daar zou je meteen melding van moeten maken en als de plant erg beschadigd was retour moeten sturen.