Vervanging binnen garantieperiode door goedkoper product
Mijn verrekijker ging kapot binnen de garantieperiode en werd ter reparatie aangeboden. Reparatie bleek niet mogelijk, dus ik kreeg een nieuwe. Bij afhalen bleek dat de vervangende kijker een ander model is, omdat het model dat ik had niet meer geleverd kon worden. Op zich prima, maar de vervangende kijker blijkt wel 60 euro goedkoper dan wat ik voor mijn kijker heb betaald. Het verhaal was dat de productie nu goedkoper kan dan bij het model wat ik had, maar ik voel me belazerd. Mag dit wel?
Nu ik de kijker een dag heb gebruikt vind ik m bovendien minder prettig in gebruik. Kan ik m alsnog inleveren en mijn geld terugvragen?
Hoeveel jaar had je garantie? 30 jaar?
En nu die verrekijker goedkoper blijkt te zijn, is het niet leuk meer.
Even terug naar de winkel, misschien is er een met bijbetaling.
https://tvwg.nl/testrapporten/kijkers/garantie_kijkers.shtml
U schrijft "een kijker". Ik heb "kijkers" verkocht van (guldentijd) fl. 75 min tot een paar duizend guldens (zeiss, leitz, steiner enz). Daar zit wel effe een verschil in. Welk merk, type, model enz is er kapot gegaan en welke heeft u terug gekregen? Na hoeveel tijd na aankoop ging uw kijker kapot en hoeveel garantie zat erop?
Je moet een gelijkwaardig product krijgen. En als dat goedkopere product gelijkwaardig is, mag het gewoon. De meeste producten worden gedurende hun life cycle goedkoper. Dat zou betekenen dat je, als iets na een tijdje kapot gaat, altijd een beter product zou kunnen krijgen. Dat is niet de bedoeling van een garantieregeling.
Vergelijkbaar OF beter!
€ 60 verschil op een kijker van € 120 is wat anders als € 60 verschil bij een kijker van (voorbeeld) € 1000,00.
Maar retour geven zal zeer waarschijnlijk niet kunnen. Mogelijk dat de ruilkijker door de importeur/fabrikant is geruild.
Volgens de consumentenwetgeving heeft u recht op een gelijkwaardig product. Een kijker die naar uw mening goekoper zou zijn kan wel degelijk gelijkwaardig zijn. U kunt bij een andere verkoper een 2e opinie vragen maar ik vrees dat u geen enkel recht heeft. Het enige aspect zou zijn dat u van mening bent dat de vervanger minder prettig in het gebruik is maar dat is een persoonlijke meming en behoeft aan de gelijkwaardigheid niets af te doen.
Samenvattend: vragen kan altijd maar of u uw zin krijgt is dan afhankelijk van de winkelier. Recht op terug kunnen geven heeft u m.i. niet. 'Wie niet vraagt die niet krijgt' als variant op een bekend gezegde 'wie niet waagt ...
Stel dat kijker 1 een 7 x 50 is en de ruilkijker een 10 of 12 x 50 is of een 8 x 30 of een 10 x 20 is dan ligt het anders. Dan is het een ander model/type.
@KASSAGEBRUIKER, Ts noemt dat verschil niet. Ook kijkers met 'dezelfde specificaties' kunnen een ander model nummer hebben en zelfs ook van een ander merk zijn. Dan blijven ze gelijkwaardig.
Het gaat om een Bushnell verrekijker van destijds 240,-. Destijds zijnde iets meer dan een jaar geleden. De garantie was 2 jaar en hij ging net voor ie 1 jaar oud was kapot. Een van de oculairen is spontaan afgebroken, op een plek waar geen naad o.i.d. zat. Ik heb 9,5 week moeten wachten op de vervanger.
Kijk anders af en toe eens bij kringlopers. Daar zijn vaker kijkers voor een prikje te vinden, de oude en ouderwetse degelijke versies die niet kapot gaan. Het gaat er overigens niet om de prijs van de vervangende kijker, maar of die overeenkomt, vergelijkbaar is met de oorspronkelijke kijker.
het gaat erom of u een "vergelijkbaar" product hebt gekregen, de prijs doet dan eigenlijk niet ter zake, de kwaliteit en specs zijn doorslaggevend...
Het gaat er om welk type Bushnell verrekijker (7X50?)u eerst had en welke u er voor heeft terug gehad. Heeft u b.v. type Marine (7X50) gekregen dan komt deze aardig overeen met de prijs van de vorige.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer