Ju
door Juudje Jul 7, 2019 om 18:02
Garantie & verzekeringen

Vervanging binnen garantieperiode door goedkoper product

Mijn verrekijker ging kapot binnen de garantieperiode en werd ter reparatie aangeboden. Reparatie bleek niet mogelijk, dus ik kreeg een nieuwe. Bij afhalen bleek dat de vervangende kijker een ander model is, omdat het model dat ik had niet meer geleverd kon worden. Op zich prima, maar de vervangende kijker blijkt wel 60 euro goedkoper dan wat ik voor mijn kijker heb betaald. Het verhaal was dat de productie nu goedkoper kan dan bij het model wat ik had, maar ik voel me belazerd. Mag dit wel?
Nu ik de kijker een dag heb gebruikt vind ik m bovendien minder prettig in gebruik. Kan ik m alsnog inleveren en mijn geld terugvragen?

3935 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 7, 2019 om 18:07
7155 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het kan zijn dat de dagwaarde van de oude kijker 60 euro is gedaald maar misschien kunt u de nieuwe ruilen nu deze u niet bevalt.

panter22
door panter22 - Jul 7, 2019 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen
0

Hoeveel jaar had je garantie? 30 jaar?
En nu die verrekijker goedkoper blijkt te zijn, is het niet leuk meer.
Even terug naar de winkel, misschien is er een met bijbetaling.
https://tvwg.nl/testrapporten/kijkers/garantie_kijkers.shtml




Ka
door Kassagebruiker - Jul 7, 2019 om 18:42
683 Antwoorden / 5 Vragen
0

U schrijft "een kijker". Ik heb "kijkers" verkocht van (guldentijd) fl. 75 min tot een paar duizend guldens (zeiss, leitz, steiner enz). Daar zit wel effe een verschil in. Welk merk, type, model enz is er kapot gegaan en welke heeft u terug gekregen? Na hoeveel tijd na aankoop ging uw kijker kapot en hoeveel garantie zat erop?

jo
door jorisw - Jul 7, 2019 om 19:19
4340 Antwoorden / 1 Vragen
2

Je moet een gelijkwaardig product krijgen. En als dat goedkopere product gelijkwaardig is, mag het gewoon. De meeste producten worden gedurende hun life cycle goedkoper. Dat zou betekenen dat je, als iets na een tijdje kapot gaat, altijd een beter product zou kunnen krijgen. Dat is niet de bedoeling van een garantieregeling.

krezie
door krezie Jul 8, 2019 om 12:11
20 Antwoorden / 0 Vragen

Vergelijkbaar OF beter!

Ka
door Kassagebruiker - Jul 7, 2019 om 20:27
683 Antwoorden / 5 Vragen
0

€ 60 verschil op een kijker van € 120 is wat anders als € 60 verschil bij een kijker van (voorbeeld) € 1000,00.
Maar retour geven zal zeer waarschijnlijk niet kunnen. Mogelijk dat de ruilkijker door de importeur/fabrikant is geruild.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2019 om 20:36
16768 Antwoorden / 202 Vragen
1

Volgens de consumentenwetgeving heeft u recht op een gelijkwaardig product. Een kijker die naar uw mening goekoper zou zijn kan wel degelijk gelijkwaardig zijn. U kunt bij een andere verkoper een 2e opinie vragen maar ik vrees dat u geen enkel recht heeft. Het enige aspect zou zijn dat u van mening bent dat de vervanger minder prettig in het gebruik is maar dat is een persoonlijke meming en behoeft aan de gelijkwaardigheid niets af te doen. 

Samenvattend: vragen kan altijd maar of u uw zin krijgt is dan afhankelijk van de winkelier. Recht op terug kunnen geven heeft u m.i. niet. 'Wie niet vraagt die niet krijgt' als variant op een bekend gezegde 'wie niet waagt ...

Ka
door Kassagebruiker Jul 7, 2019 om 20:52
683 Antwoorden / 5 Vragen

Stel dat kijker 1 een 7 x 50 is en de ruilkijker een 10 of 12 x 50 is of een 8 x 30 of een 10 x 20  is dan ligt het anders. Dan is het een ander model/type.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 7, 2019 om 21:58
16768 Antwoorden / 202 Vragen

@KASSAGEBRUIKER, Ts noemt dat verschil niet. Ook kijkers met 'dezelfde specificaties' kunnen een ander model nummer hebben en zelfs ook van een ander merk zijn. Dan blijven ze gelijkwaardig.

aurora1
door aurora1 - Jul 8, 2019 om 00:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen
0

Maar wat is dan kapot aan die verrekijker?

Ju
door Juudje - Jul 8, 2019 om 15:36
1 Antwoorden / 1 Vragen
0

Het gaat om een Bushnell verrekijker van destijds 240,-. Destijds zijnde iets meer dan een jaar geleden. De garantie was 2 jaar en hij ging net voor ie 1 jaar oud was kapot. Een van de oculairen is spontaan afgebroken, op een plek waar geen naad o.i.d. zat. Ik heb 9,5 week moeten wachten op de vervanger.

aurora1
door aurora1 Jul 8, 2019 om 16:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk anders af en toe eens bij kringlopers. Daar zijn vaker kijkers voor een prikje te vinden, de oude en ouderwetse degelijke versies die niet kapot gaan. Het gaat er overigens niet om de prijs van de vervangende kijker, maar of die overeenkomt, vergelijkbaar is met de oorspronkelijke kijker.

1paul
door 1paul - Jul 8, 2019 om 15:40
3101 Antwoorden / 0 Vragen
0

het gaat erom of u een "vergelijkbaar" product hebt gekregen, de prijs doet dan eigenlijk niet ter zake, de kwaliteit en specs zijn doorslaggevend...

gerbera
door gerbera - Jul 8, 2019 om 16:33
7346 Antwoorden / 14 Vragen
0

Het gaat er om welk type Bushnell verrekijker (7X50?)u eerst had en welke u er voor heeft terug gehad. Heeft u b.v. type Marine (7X50) gekregen dan komt deze aardig overeen met de prijs van de vorige.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wh
whitehat - Mar 28, 2024 om 09:48
Geldzaken & recht

Opzeggen lidmaatschap FVD

Beste lezers,

Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus ... Lees meer

Kl
Kletskop - Mar 27, 2024 om 00:44
Geldzaken & recht
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding

Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding

Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h ... Lees meer

Wa
Walter Spangenberg - Mar 26, 2024 om 16:53
Huishouden & energie
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen

Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen

Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582)   Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer