Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 12:32
Garantie & verzekeringen

Vervolgschade stukadoor

Hallo,

Een stukadoor heeft onze woonkamer gestuukt en is daar totaal 4 dagen mee bezig geweest. Vooraf is er uitgebreid gekeken wat de situatie is, waar de muren uit bestaan en ik heb nog wat wijzigingen moeten doen om alles goed te laten verlopen.

Nadat de stukadoor weg was na 4 dagen viel mij op dat van een wand, die niet gestuukt hoefde te worden, over de gehele lengte de verf was afgekrabd (hoogstwaarschijnlijk door een spaan).

Toen ik de stukadoor terug liet komen om dit bespreekbaar te maken schoot deze gelijk in de verdediging dat de schilder niet heeft voorgestreken en dat het eigenlijk de schilder zijn fout is. Hierop liet ik weten dat de verf er al 3 jaar op zit, ik er nooit problemen mee heb gehad en dat het nu beschadigd is.

Kort samengevat, ik lig overhoop met een stukadoor die de schilder de schuld geeft en ik zit met extra kosten om alles weer te herstellen. Wie staat nu in zijn recht? Vooraf is mij niet bekend gemaakt dat dit zou kunnen gebeuren en achteraf hebben ze mij hierop niet geattendeerd.

Bedankt!

Fam Veenstra

5243 8 Rapporteer

Topantwoord

lottesanne
door lottesanne - Oct 12, 2016 om 12:40
438 Antwoorden / 47 Vragen

Die controle had je meteen uit moeten voeren, direct nadat de klus geklaard was. Als je pas 4 dagen later gaat reclameren, moet je kunnen aantonen dat de stukadoor de wand heeft beschadigd. De stucadoor kan zich er nu op beroepen dat het werk goed is uitgevoerd en dat hij niets heeft beschadigd.  Kortom, je bent nu te laat.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 12:48
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, de stukadoor was na 4 dagen stuken weg en heb ik gelijk daarna erbij gehaald om het probleem te bespreken. Niet 4 dagen na het stucen dus. Daarnaast heeft de stukadoor aangegeven dat het komt door zijn spaan maar geeft de schilder de schuld omdat de verf er niet goed op zit.

ja
door jackyh Oct 12, 2016 om 12:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien ligt het aan mij maar ik snap niet wat een stukadoor doet aan een muur waar hij niets aan hoeft te doen. Hoe past de schilder in dit plaatje.

edrick3
door edrick3 Oct 12, 2016 om 12:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@jackyh, die schilder is de persoon die 3 jaar geleden de muur geschilderd heeft. ;-)

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 12:58
4 Antwoorden / 4 Vragen

Je komt blijkbaar met je spaan langs die muur om de andere wand glad te strijken.

Cookies
door Cookies Oct 12, 2016 om 13:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jackyh, als de aangrenzende muur wel gestuct moest worden, is het niet vreemd dat opdienen muur wat beschadigd raakt

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 13:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar had dus een afplakband moeten zitten.

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2016 om 12:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is de stukadoor aangesloten bij een branche-organisatie?
Dan zou je daar je klacht kunnen deponeren.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 12:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

Nergens kan ik zien dat zij zijn aangesloten bij een organisatie.

edrick3
door edrick3 Oct 12, 2016 om 12:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En dat kan ik hier natuurlijk ook niet zien aangezien niet bekend is welke zaak het betreft.
Je zou het eens kunnen informeren bij betreffende zaak.

edrick3
door edrick3 - Oct 12, 2016 om 12:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Daarnaast heeft de stukadoor aangegeven dat het komt door zijn spaan maar geeft de schilder de schuld omdat de verf er niet goed op zit.

Dan zou hij toch minstens met een voorstel tot 'oplossing' moeten komen.

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2016 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zoveel werk is het toch niet om zelf even wat muurverf aan te brengen?

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:05
4 Antwoorden / 4 Vragen

Je kan niet 1 strook doen, je moet gelijk de hele wand doen. Dan moeten alle contactdozen er weer uit om te kunnen rollen en is het schuurpatroon uit de wand. Ook moet ik een pot muurverf aanschaffen, rollers, afplaktape, enz. Wij zijn niet heel erg handig dus dat moeten we dan weer uitbesteden. Als snel meer dan 100 euro schat ik.

getty
door getty Oct 12, 2016 om 13:51
4179 Antwoorden / 10 Vragen

was het een zwarte of witte klus?

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:52
4 Antwoorden / 4 Vragen

Witte klus en witte verf.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Oct 12, 2016 om 13:07
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Veenstra1 ,

Stuur de stucadoor een aangetekende brief / of mail , zie hier de voorbeeldbrief , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/dienstverlening/voorbeeldbrief-klacht-aan-dienstverlener

zoekster1
door zoekster1 - Oct 12, 2016 om 13:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik uw verhaal lees, heeft de stukadoor zich bezig gehouden met een muur waar hij gewoon vanaf had moeten blijven. U kunt hem aansprakelijk stellen voor de schade. Eventueel kunt u een bedrag inhouden van de rekening van de stukadoor. Ook lijkt het mij dat hij wat extra uurtje(s) heeft gemaakt door het afkrabben, die kunnen ook van de rekening. Hij heeft een fout gemaakt, heeft het halverwege gemerkt(?) en probeert er nu onderuit te komen. Zo komt uw verhaal op mij over.

Doe alles aangetekend schriftelijk. Leg de situatie op papier zo helder mogelijk uit. Het beste is de stukadoor de kans te geven om zelf voor herstel te zorgen. Wil hij dat niet dan kunt u aangeven dat u het door een derde partij laat doen, waarbij u de kosten op de stukdoor zult verhalen.
Dateer de brieven en verzoek om een schriftelijk antwoord binnen bijv. 14 dagen.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:18
4 Antwoorden / 4 Vragen

Wij zijn nog in discussie met de stukadoor om het op te lossen. De reden dat ik het hier aankaart is om wel zeker te zijn dat wij in ons recht staan wanneer ik vervolgstappen moet ondernemen. Ik noem uiteraard geen namen en wil ook niemand aan de digitale schandpaal nagelen. Het "afkrabben" is overigens niet bewust gedaan. Dat is met een beweging van de spaan langs de muur gegaan en per ongeluk meegenomen schat ik.

zoekster1
door zoekster1 Oct 12, 2016 om 14:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Toch raad ik u aan deze discussie tevens schriftelijk te voeren. Als er later 'onduidelijkheid' over de rekening ontstaat en er onverhoopt tot juridische stappen wordt besloten, dan staat u sterk met schriftelijk klagen en zwak bij mondeling klagen. Want dan heeft iedereen ineens iets anders gezegd/bedoeld/gehoord. Maak ook foto''s.

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2016 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp is er een muur beschadigd die haaks op de te stuken muur staat, omdat de spaan daar tegenaan gekomen is? Dat randje had dan afgeplakt moeten worden. die beschadiging zit dan toch hooguit in de nek? Schilder dat randje inde kleur van de gestuukte muur, dan is het klaar.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:33
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dus wanneer iemand een kras op uw auto maakt en zegt: "Doe je daar toch een zwarte sticker op, dan matcht het met je banden", dan moet je daar genoegen mee nemen?

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Prima hoor, span een proces aan. Die krassen zullen toch slechts maximaal een halve centimeter uit de nek zitten?

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:41
4 Antwoorden / 4 Vragen

13 cm diep, 2,5 meter lang volledig bekrast

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

13 cm diep? 13 cm breed zult u bedoelen.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 12, 2016 om 13:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

Net waar je staat. Maar om misverstanden te voorkomen, 13cm bij 2,5 meter is het oppervlakte dat beschadigd is. Wij zitten hier niet te zaniken over een kleine beschadiging dus.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan doet die stucadoor dus heel wonderlijk met zijn spaan.:-))

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 12, 2016 om 18:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heeft de schilder waterverf gebruikt?  Die verf gaat er niet zomaar af.
Diewilik

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 13, 2016 om 10:57
4 Antwoorden / 4 Vragen

Muurverf is op waterbasis inderdaad.

zoekster1
door zoekster1 Oct 13, 2016 om 11:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

LOL

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 12, 2016 om 16:39
16850 Antwoorden / 202 Vragen

Als de stucadoor is aangesloten bij een branche organisatie, dan daar een klacht indienen maar ook naar mijn mening heeft u weinig kans van slagen aangezien u verweten kan worden dat u niet meteen na de oplevering dit 'gebrek' heeft gezien.

Hoiewel: ik zie de relatie in de verdediging van de stukadoor niet tussen een muur die niet gestuukt behoefde te worden en het afgekrabt zijn omdat de schilder niet heeft voorgestreken.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 13, 2016 om 10:55
4 Antwoorden / 4 Vragen

Waaruit maakt u op dat ik niet gelijk na oplevering het gebrek heb aangekaart? Dit heb ik de dag na oplevering gedaan en de stukadoor heeft de schade bevestigd.

Verder is het afkrabben per ongeluk gedaan door een spaan die langs de muur ging. De stukadoor zegt dat de schilder niet goed zijn werk heeft gedaan, anders was de verf wel blijven zitten.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 11:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een stukadoor houdt zijn spaan tegen de muur, dus hoe kan er dan 13 cm vanaf die muur nog krassen door die spaan zijn?

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 13, 2016 om 13:38
4 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1, Google eerst eens hoe een spaan met tanden eruit ziet. Bedenk dan eens dat je stucwerk niet uit kan smeren zonder de spaan te kantelen. Realiseer dan dat er een deel van de spaan uitsteekt en krast over een ander oppervlakte wat er haaks op zit.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou bijna al mijn muren zijn gestukt. Op sommige plekken staan er zelfs kasten, maar die hoefen voor mijn stukadoor maar een centimeter van de muur af en nergens zit een kras op, dat kan ik u verzekeren.

Veenstra1
door Veenstra1 Oct 13, 2016 om 15:05
4 Antwoorden / 4 Vragen

Dat had u even eerder mogen zeggen, dan had ik deze ellende niet. Wat is zijn nummer?

zoekster1
door zoekster1 Oct 13, 2016 om 15:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het maakt in feite niet zoveel uit, hoe de beschsdiging eruit ziet. De stukadoor heeft door zijn handelen schade aan uw muur toegebracht en het is aan hem om dat weer te herstellen.