Di
door DimitrivdG May 13, 2018 om 21:29
Garantie & verzekeringen

Verzekeraar schakelt geen expert in

Vorig jaar is er een automobilist tegen ons bouwhek aangereden. Het hek was door de sterke wind opengewaaid. Ik heb de schade direct erkent. Ik gaf aan dat ik niet verzekerd was voor dergelijke schade. Ik stelde voor dat de bestuurster de schade tot een bedrag van 500 euro zonder tussenkomst van een expert mocht laten repareren. Enkele weken later informeerde zij mij dat haar garage de schade voor 350 euro kon repareren. Ik heb haar vervolgens toestemming gegeven de schade te laten repareren.
Twee weken later stelde ze mij in kennis dat de schade niet 350 euro was, maar 975 euro was gebleken. Ik gaf aan hiermee niet akkoord te gaan. Ik heb met haar immers afgesproken dat ik bij een bedrag boven 500 euro in kennis gesteld had willen worden. Dit heeft zij verzuimd.
De bestuurster heeft vervolgens haar verzekering geinformeerd waar zij all risk verzekerd bleek. Haar verzekeringsmaatschappij had geen boodschap aan mijn verweer en vorderde het volledige bedrag.
Ik heb er vervolgens voor gekozen 500 euro te betalen. Dit was immers het drempelbedrag. De verzekeringsmaatschappij ging hier niet meer akkoord en dreigt nu met een deurwaarder.

Ik heb toch het recht op een expert wanneer ik zelf de schade moet betalen?

3806 11 Rapporteer

Topantwoord

emcede
door emcede - May 13, 2018 om 21:33
960 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dat heeft u niet. U heeft recht op een onderbouwde schadeclaim. Dat kán met een rapport van een schade-expert. Maar dat hoeft niet. Als de tegenpartij de auto heeft laten maken via het herstelnetwerk van de casco-verzekeraar is er naar alle waarschijnlijkheid geen expert aan te pas gekomen. Zolang de schadehoogte onderbouwd wordt met foto’s en bijvoorbeeld een Audatex-calculatie heeft men daarmee de hoogte afdoende aangetoond. Als u een expert wilt, zult u die zelf moeten regelen én betalen.

Di
door DimitrivdG May 13, 2018 om 22:20
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het schadebedrijf is niet aangesloten bij het herstelnetwerk van de verzekeraar.
Het aanwenden van een expert had ik graag regelt en betaald. Ik heb er echter de kans niet voor gehad; de schade was al gerepareerd.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2018 om 21:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiterst onverstandig geen AVP te hebben, of een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering als u ondernemer bent.

U kunt natuurlijk afspreken wat u wilt, maar de bestuurster zal ook geen idee gehad hebben hoe hoog schadeherstel kan uitvallen.

De schade is al gerepareerd, dus een expert naar die schade laten kijken kan niet meer, maar u hebt wel recht op inzage van de schade nota.

En u hebt de verplichting om te betalen.

Di
door DimitrivdG May 13, 2018 om 22:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben geen ondernemer. Ik ben mijn boerderij aan het verbouwen. Ik heb een verzekering, echter het bouwhek was niet deugdelijk vast gezet en daardoor opengewaaid (schade als gevolg hiervan wordt niet vergoedt).

U kunt natuurlijk afspreken wat u wilt, maar de bestuurster zal ook geen idee gehad hebben hoe hoog schadeherstel kan uitvallen.
Dat had zij wel. Ze kreeg een offerte van 350 euro. Dit heeft zij netjes gecommuniceerd naar mij toe. De garage heeft haar later gebeld dat de schade hoger zou gaan uitvallen en of zij hiermee akkoord ging. Het antwoord was ja. (ik heb de reparateur later gebeld).

Naar mijn mening had zij mij toen moeten informeren. Dit heeft zij verzuimd. Hierdoor heb ik niet de kans gehad een expert in te schakelen.

tijger1
door tijger1 - May 13, 2018 om 22:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Door u spullen is er schade veroorzaakt. Jammer maar helaas. Blijft over, betalen.

Ge
door Genee - May 14, 2018 om 00:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u te weten komen wat voor reparaties er voor die €350 gedaan zouden gaan worden en wat er nu gedaan is voor die €975?
€350 lijkt me erg laag, met een beetje uitdeuk- en spuitwerk zit je al gauw aan dat hogere bedrag.
Heeft de schade gezien?

Ge
door Genee May 14, 2018 om 07:11
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Moet zijn: Heeft u de schade gezien?

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 08:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Schade was zeer oppervlakkig. Spiegelglas was kapot en deurklink ingedeukt. Bij nader inzien moest de binnenbekleding van de deur eruit.

Waar het mij omgaat is dat ik een onrechtmatige daad heb gepleegd. Ik maak een afspraak tot 500 euro zonder expert laten maken. Boven 500 euro mij eerst bellen zodat ik een expert kan regelen. Dit is heel redelijk en billijk in mijn ogen.

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 08:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bovendien was de auto 12 jaar oud. De dagwaarde op marktplaats voor een vergelijkbare auto ligt rond de 2500 euro.

r.kemperman
door r.kemperman May 14, 2018 om 09:44
423 Antwoorden / 4 Vragen

U zou toch moeten weten hoe belangrijk papierwerk is.
U heeft nu twee dingen verzuimd:
1) een goede aansprakelijkheidsverzekering
2) de afspraak op papier met handtekening

Nu bent u het haasje en heeft u geen poot om op te staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 14, 2018 om 10:39
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is een lastige.
Een automobilist lijdt schade door dat zij tegen een opengewaaid hek rijdt.
Vervolgens komen zij en u tot een overeenkomst! U heeft vervolgens toestemming gegeven om op basis van die overeenkomst de schade te laten repareren zij heeft dat vervolgens ook gedaan. Heeft u een en ander ook 'zwart - wit'?

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst zij het dat er een bewijsprobleem kan zijn, zou het tot een procedure komen.

Echter is hier ook nog sprake van het gegeven dat deze automobiliste - anders dan met u overeengekomen c.q. afgesproken klaarblijkelijk de schade heeft geclaimd bij haar verzekeraar. En daar gaat zij m.i. ook de fout in. Zij had samen met u een schadeformulier dienen in te vullen en zo mogelijk ook door u mede te laten ondertekenen.
Er zit een behoorlijk gat tussen hetgeen zij in eerste instantie aan u meldde over de schade die dan vervolgens, zonder enige tussenkomst van een expert ca. 3 x hoger blijkt uit te pakken.

Tenslotte heeft u naar mijn mening helemaal niets met haar verzekeraar te maken aangezien zij bij u geen enkele melding heeft gedaan.
Dit heeft er alle schijn van dat aan haar auto andere zaken zijn gerepareerd dan de door het tegen een bouwhek aanrijden opgedane schade.

Daarom: schriftelijk een klacht indienen met uw verweer, neem daarin vooral mijn opmerkingen mee, en bij niet afdoende antwoord staat de weg naar KiFid open.
Raadpleeg eventueel ook nog even een advocaat die een eerste consult gratis doet.

(Dreigen met een deurwaarder, ach ja, dat doen er meer. Het lijkt mij dat indien het echt tot een dagvaarding komt en een procedure de kantonrechter korte metten maakt met het geieste gelet op hetgeen u meldt als verweer. Kern: de automobiliste komt hetgeen met u is overeengekokmen niet na.)

En: denk na over het nemen van een aansprakelijkheidsverzekering voor dit soort zaken.

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 13:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een en ander ook 'zwart - wit'?
Jazeker. Is zelfs door haar verzekeringsagent zwart op wit bevestigd.

Zij schakelt haar verzekering in op het moment dat zij vreest voor de rest van het bedrag te moeten opdraaien.

Verder roerend met u eens.

Dank!

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2018 om 13:31
16838 Antwoorden / 202 Vragen

DIMITRVDG@ ik bedoel of U een en ander zwart of wit heeft en wel de afspraak die u met de automobiliste heeft gemaak!

Tenzij de gemaakte afspraak door haar verzekeraar is bevestigd maar dat kan ik mij nauwelijks voorstellen.
Als de verzekeraar dat inderdaad bevestigd, dan behoeft u zich helemaal niet meer druk te maken want dat is dan de bevestiging dat de met haar gemaakte overeenkomst NIET is nagekomen.

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 18:35
1 Antwoorden / 1 Vragen

In de eerste correspondentie van de verzekeringsmij staat dit letterlijk idd

Grunnen.
door Grunnen. - May 14, 2018 om 11:50
509 Antwoorden / Vragen

Als er geen schadeformulier is ingevuld ,omdat er een onderlinge afspraak gemaakt is ., hoeft u maximaal de afgesproken € 500 betalen..De 12 jaar oude auto is waarschijnlijk niet allrisk verzekerd , dus kon de automobilist niets claimen bij de verzekering en heeft de verzekeraar en enkel bemiddeld en is dus geen partij . Laat de verzekering maar dreigen ze hebben geen poot om op te staan. Bovendien is de automolist tegen de bouwhek gereden,i.p.v.dat het hek tegen de auto aangewaaid is

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 13:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat ik niet akkoord ging met het betalen van het gehele bedrag, heeft zij haar verzekering in kennis gesteld ( Zij is all risk verzekerd) Haar verzekering nam haar vordering dus over en claimt het resterende bedrag bij mij.

Saillant detail is dat de afspraak die ik met de bestuurster had door de verzekeringsmaatschappij schriftelijk is bevestigd!

Grunnen.
door Grunnen. May 14, 2018 om 15:56
509 Antwoorden / Vragen

Een All Risk verzekering beeindig je meestal na ca  6 jaar. .Voor een auto van 12 jaar oud betekent dat de sloopwaarde. Ik denk dat als u niet betaald , het restant van de kosten op bestuurster verhaald wordt . Zo'n geval zou met een geust hart  ik het aan de rechter overlaten.

brainless
door brainless May 15, 2018 om 19:07
324 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn genoegmensen die hun auto na 6 jaar nog AR verzekerd hebben hoor.
Ook al is je auto wat ouder dan is hij echt niet de sloopwaarde waard; maar de dagwaarde en die kan best nog oplopen.

Mijn BMW 510i (toen 17 jaar oud) had ik AR verzekerd, en de dagwaarde was toch nog 2750E.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2018 om 22:39
509 Antwoorden / Vragen

@BRAINLESS

Dat was dan helemaal zonde van het geld.

Als je auto “economisch total loss” is, is het schadebedrag hoger dan de dagwaarde van de auto direct voor het ongeluk min de restwaarde. Het heeft in dat geval geen zin om de auto te laten repareren, want hij is het gewoon niet waard. Maar hoe bepaalt de verzekeraar of er sprake is van een ‘economisch total loss’?

Om de schade te berekenen, stelt de schade-expert twee bedragen vast. De eerste is de waarde van de auto vóór het ongeval, die afhankelijk is van type, ouderdom, kilometerstand en staat van onderhoud. De tweede is de waarde ná het ongeval, dat is de marktwaarde. Deze marktwaarde wordt vastgesteld door een aantal opkopers om een bod te vragen. Het hoogste bod bepaalt de waarde na het ongeval. Dat wordt ook wel de restwaarde van de auto genoemd.

Stel dat de waarde voor het ongeval € 5.000 is en de restwaarde € 1.000, dan zal de verzekeraar nooit meer uitbetalen dan het verschil (€ 4.000). Als de reparatiekosten lager dan € 4.000 zijn, zal de verzekeraar de reparatie betalen. Zijn de kosten hoger dan € 4.000? Dan is de auto total loss. Als de opkoper € 1.000 voor het restant betaalt, betaalt de verzekeraar € 4.000 bij.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2018 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat heeft haar tussenpersoon u dan zwart op wit bevestigd?

En wat zou u eigenlijk met een door u ingeschakelde expert hebben willen doen?

Afgezien van alles staat het de tegenpartij vrij de eigen verzekering in te schakelen en de schade niet onderhands te regelen.

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 17:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het erg aardig dat u een reactie, maar heeft u er diep over nagedacht wat mijn reden voor het inschakelen van een expert kan zijn? Steltu zich eens voor dat mevrouw mij een rekening van 4500 euro stuurt. Onverlet of ik verzekerd ben; ik moet kunnen toetsen of de waarde van de reparatie redelijk is. Zij heeft mij die toetsing ontnomen.

De tegenpartij. Een schat van een vrouw overigens, heeft haar eerlijke relaas naar de verzekeringsmij. gedaan. Ik heb hier een kopie van gekregen.

tijger1
door tijger1 May 14, 2018 om 17:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar hoef ik echt niet diep over na te denken. Bent u gespecialiseerd in schadeherstel van auto’s?

Maar vraag eens een kopie van de nota?

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 18:31
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste heer. Leest u bovenstaande reacties eens goed door. Wellicht dat u de strekking van deze zaak ziet. Verzekeren is een keuze. Wanneer men van mening is dat men de kosten van het 'opgelopen ongeluk' zelf kan dragen, dan kan de noodzaak om zich te verzekeren vervallen. In zo'n geval doet de tegenpartij (of diens verzekeringsmij) zaken met, in dit geval, mij als persoon. Ik heb met de betrokkene de afspraak gemaakt de schade te laten repareren tot een bepaald bedrag zonder tussenkomst van een expert. Ik schatte de schade namelijk op circa dat bedrag. Hier ging zij ook mee akkoord. Dat blijkt ook uit het feit dat zij, zonder haar verzekeringsmij in kennis te stellen, naar de garage is gestapt voor een offerte. Die offerte bleek 350 euro. Zij heeft mij vervolgens in kennis gesteld hiervan, waarna ik haar de opdracht heb gegeven. Enkele weken daarna wordt in kennis gesteld door betrokkene dat de auto klaar is, maar de schade 2,6x hoger is uitgevallen. Ik heb de garage zelf gebeld en deze bevestigde het relaas en voegde hier aan toe dat hij haar gebeld zou hebben om akkoord voor de reparatie te vragen.

Betrokkene heeft haar overeenkomst met mij verbroken door akkoord te gaan met de verhoging zonder mij hierin te kennen. Ik heb hierdoor de mogelijkheid om een expert in te schakelen gemist. Bovendien ben ik niet in de mogelijkheid gesteld om elders om een tweede of derde offerte aan te vragen.

tijger1
door tijger1 - May 14, 2018 om 18:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bebt blijkbaar geen idee hoe de afwikkeling van een schade gaat. Tweede of derde offerte vragen? En u geeft haar de opdracht? Nog gekker. Het is helemaal niet aan u dat u kunt bepalen tot welk bedrag een reparatie zonder expert uitgevoerd kan worden.

Ik weet niet hoe zij bij het idee kwam dat die reparatie zo goedkoop uit zou kunnen vallen, maar persoonlijk weet ik dat het bitter tegen kan vallen.

ik weet eigenlijk niet wat u nu veronderstelt. Dat zij de boel beduvelt door wellicht ook andere schade te laten repareren en dat onder deze kwestie te laten vallen? Of veronderstelt u dat de reparateur de boel beduvelt?

Zoals eerder gezegd, vraag een kopie van de reparatienota, dan kunt u zien of de gerepareerde schade overeenstemt met de schade die veroorzaakt is door uw hek.

Grunnen.
door Grunnen. May 14, 2018 om 21:44
509 Antwoorden / Vragen

Helaas heeft TS geen AVP verzekering.Had hij die wel gehad weet ik haast wel zeker ,dat de verzekeraar niet akkoord was gegaan met een reparatie van € 975 aan een economisch afgeschreven auto van 12 jaar oud.

tijger1
door tijger1 May 14, 2018 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens de Ts was de dagwaarde van die auto al € 2.500. En auto’s van 12 jaar zijn zeker niet economisch afgeschreven. Afgezien daarvan weet u helemaal niet over wat voor auto het gaat.

Di
door DimitrivdG May 14, 2018 om 22:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste heer Tijger1. Uw reactie laat weinig aan de verbeelding over dat u of niet kunt lezen, of geen idee heeft waar u het over heeft. Stelt u zich eens een wereld voor zonder verzekering. Hoe zouden we het dan oplossen met elkaar? Als u daar het antwoord op weet te vinden, dan snapt u dat deze kwestie ingewikkelder is dan u geest ver gaat. Om enige zaken te ontzenuwen:

-Ik veronerstel niets. De tegenpartij in kwestie is een buitengewoon aardige vrouw. Ik zie haar tot geen kwaad in staat. Zij beduvelt niemand. Ik ben echter wel bang dat zij gedwaald heeft.
-Ik heb een reparatienota.

Nogmaals ik heb een overeenkomst met haar. De verzekeringsmij is geen partij in deze want zij is er niet in betrokken (we komen er samen wel uit). Echter de overeenkomst wordt niet nagekomen. Waarom zou ik geen tweede of derde offerte opvragen. Ik bepaal waar zij haar auto laat maken binnen de kaders van redelijk- en billijkheid. Is toch niet zo moeilijk?

tijger1
door tijger1 May 14, 2018 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt helemaal niets te bepalen, snap dat nou eens.

Gerry1969
door Gerry1969 May 14, 2018 om 23:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dimitrivdg. U gaat 100% zeker niet bepalen waar zij haar auto moet repareren . Als dit bij mij was gebeurd gaat de auto gewoon naar de merkdeaker en niet naar een door u goedkoop  bevonden beunhaas.
@Tijger is zeer kundig in deze, dat u daaraan twijfelt zegt alles over uw onvermogen in deze materie.

tijger1
door tijger1 May 15, 2018 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw overeenkomst met die hele aardige mevrouw is van nul en generlei waarde. Zij heeft schade geleden, waarvoor u erkent aansprakelijk te zijn. Zij had een offerte voor schadeherstel die blijkbaar niet correct bleek te zijn. Het herstel pakte aanzienlijk duurder uit.

Ik zal u zeggen, ik ben tweemaal van achteren aangereden. De eerste keer stond ik stil voor een stoplicht en een vrachtwagen remde te laat of te weinig, maar in ieder geval gaf hij mij een “zoentje”. Er was op het oog weinig te zien, maar omdat ik uitermate bekend ben met autoschadegevallen, heb ik met die chauffeur heel vriendelijk een schadeformulier ingevuld en later mijn auto naar de garage gebracht. Het bleek een fikse schade te zijn. De tweede keer stopte ik op een rotonde voor een kruisende fietser, die had geen voorrang, maar als ik hem aanrijd, ben ik fout, de achter mij rijdende auto remde te laat. Zo op het oog, weinig schade. Dus zelfde verhaal, naar de garage kostte wel ruim € 1.200.

Dus dat die aardige dame met uw aanbod akkoord ging, betekent dat zij geen idee had. En toen zij wel op de hoogte was, heeft zij haar verzekering ingeschakeld, wat haar goed recht is.
En u dient gewoon de schade te vergoeden. Heel simpel.

Uiteraard staat het u helemaal vrij geen AVP te hebben. Men is hier vaak oververzekerd, of verzekerd voor onzinnige zaken, maar een AVP zal ik, hoewel ik verzekeringen een noodzakelijk kwaad vind, aan iedereen aanbevelen.

Di
door DimitrivdG - May 15, 2018 om 13:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Naar aanleiding van GERRITALTENA antwoord, heb ik gisteravond de verzekeringsmaatschappij een klacht gestuurd. Ik heb nog een keer mijn relaas op papier gezet en een kopie naar de AFM gestuurd. Vanochtend werd ik gebeld door de verzekeringsmaatschappij en was het roerend met mij eens dat de rechter geen spaan heel laat van de gang van zaken. Het dossier wordt gesloten. Einde verhaal.

Bedankt iedereen voor de genomen moeite om te reageren.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2018 om 22:46
509 Antwoorden / Vragen

Gefelicteerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 16, 2018 om 10:35
16838 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de reactie op mijn topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 15, 2018 om 16:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kopie naar de AFM nog wel. Komisch.

Di
door DimitrivdG May 15, 2018 om 18:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt wel lezen! Ik bedoel natuurlijk het KiFid. Ik betwijfel overigens waar je met je reacties op uit bent. Persoonlijk ben ik van mening dat je met vooringenomen stellingen en aannames totaal buiten de boot valt op dit forum. Kijk wat af bij je collega's. Kritiek kan ook opbouwend gebracht worden. Ik heb geen tijd om je 35000 antwoorden te lezen, maar dat wat ik er van gelezen heb heeft weinig met het doel te maken waar deze site voor staat.

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2018 om 22:29
509 Antwoorden / Vragen

@ Dimitrivdg Het was in dit geval een slecht advies.Voor mij was dit een gevalletje ,hoe draai ik iemand een poot uit .

tijger1
door tijger1 - May 15, 2018 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer dat u daar geen tijd voor hebt, dan zou u nog wat opsteken, maar dat u geen tijd daarvoor hebt, zal wel komen omdat u met een verbouwing bezig bent. Veel succes daarmee overigens. Bouwhek nu goed vastgezet?

Zo “opbouwend” genoeg?:-))

Grunnen.
door Grunnen. May 15, 2018 om 22:49
509 Antwoorden / Vragen

Doe niet niet zo sarcatisch, in dit geval was je advies niet correct .Volgende keer beter.

tijger1
door tijger1 May 15, 2018 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is bij u en bij de Ts boter aan de galg gesmeerd.