Te
door Tegen onzin Jun 26, 2019 om 08:52
Garantie & verzekeringen

Verzekeraars gebruiken RDW en CJIB als incassobureau

Wat mij op valt is dat sinds een jaar of 2 verzekeraar geen moeite meer doen om hun klanten te helpen.
Elke verzekeraar is nu heel makkelijk als ze in hebben kunnen incasseren, sturen ze 1 malig een brief, en de volgende brief is van de RDW. Zelf als je dan betaald tot aan dat punt. Dat als jouw premie is voldaan, Helpen zij niet met een WAM 34 om aan te geven dat de auto wel gedekt is. Dan volgt daarna een brief van het CJIB. alleen met veel moeite kan je in een rechtzaal aan tonen dat 400 euro boete onrechtvaardig is en deze word dan door de rechter verlaagt.

De kosten die dit met zich mee brengt worden niet door de verzekeraar gedragen maar door de burgers. En de verzekeraar maken hier door veel meer winst. Voor 2018 werden er door verzekeraar meer dan 100 miljoen uit gegeven aan incassobureau's. Dit word nu door de staat betaald via het CJIB en hun belagelijke verhogingen. Het is op het criminele af.

De verzekeraar neemt soms meer dan een dag de tijd om de dekking op nieuw in te stellen en ook deze gevolgen zijn voor de consument.

Het kan niet de bedoeling zijn dat een bedrijf de verantwoordelijkheid voor het binnen halen van zijn eigen geld bij de overheid kan neer leggen.

Het komt er op neer dat jij als consument alles moet betalen, en als er wat gebreurt zou zijn, de verzekeraar niets uitkeert. Dit lijkt mij volstrekt onrechtvaardig.

Het Kifid wat in het leven geroepen is voor consumenten, is opgezet door banken en werderom met overheidssteun alleen bezig om processen uit te rekken zodat ze voor de normale mens te veel tijd, geld, en/of energie kosten.https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2018-150-bindend/

Ook tussen personen strijken wel een commissie op bij het afsluiten van verzekeraars, niet meer zoals voorheen maar nu door een percentage dat zij krijgen van de premie gelden.

Hier maakt de onderstaande website weer dankbaar gebruik van
https://www.lastenvrij.nl/autoverzekering/faq/rdw-boete-voor-onverzekerde-auto/

veel van het bovenstaande geeft mij het gevoel dat mensen niet geholpen worden die wel willen.
Maar behandeld worden als moedwillige criminele, en hierdoor niet de kans krijgen fouten te herstellen.

Mijn vraag is hoe is aan deze onrechtvaardigheid een einde te maken.

2903 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2019 om 09:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is heel simpel. Betaal uw autoverzekeringspremie op tijd en u hebt dan, wat dat betreft, niets van doen met de RDW en het CJIB.

Alles opgelost.

pino123
door pino123 - Jun 26, 2019 om 09:09
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Als de boete verlaagd is geworden is er dus ook sprake van nalatigheid vanuit uw kant. Verder heeft het CJIB niets te maken met de verzekering, CJIB bekijkt alleen of de auto verzekerd is. Zo niet volgt er een boete. Als u op tijd betaalt is er niets aan de hand, wordt ook gewoon de dekking doorgezet en gaat er niet een dag overheen.

Klagen om niets... Op tijd betaalt? Nergens last van!

Wat nu als u een ongeluk onverzekerd veroorzaakt? De gevolgen hiervan zijn niet te overzien.

Hoe een einde te maken aan deze onrechtvaardigheid? Door op tijd te betalen.

Grunnen.
door Grunnen. - Jun 26, 2019 om 09:13
509 Antwoorden / Vragen

Wat een gezeur om niets.Onverzekerd rijden is een zware overtreding en bij een aarijding wordt de schade op jouw verhaald.Je kunt al deze problemen voorkomen door op tijd  je premie te betalen.

Th
door Thijs124 - Jun 26, 2019 om 09:19
289 Antwoorden / Vragen

Wat een onzin. Te laat betalen is stom. Eigen schuld. Ik rij 49 jaar motoren en auto's. Nooit een probleem gehad. Als je de verzekering belt ben je meteen verzekerd.

panter22
door panter22 - Jun 26, 2019 om 09:20
6599 Antwoorden / Vragen
ne
door neodutchio - Jun 26, 2019 om 09:39
5144 Antwoorden / 12 Vragen

Elk voertuig moet verzekerd zijn. Elk onverzekerd voertuig komt automatisch uit de printer rollen en krijgt een bekeuring thuis gestuurd. Dit gebeurd niet na 1 keer niet betalen, dat is als er langere tijd niet betaald is en de verzekering daardoor opgeschort of ontbonden is.
Het kan ook zijn dat u een nieuwe verzekering afgesloten heeft. Wat mijn verzekeraar aangeeft dat is dat als de eerste betaling niet gedaan is, de auto ook niet verzekerd is.

In beide gevallen heeft een WAM 34 geen nut aangezien er geen verzekering was.

Voor de rest staan er een hoop nutteloze randzaken in uw verhaal. Het is aan u om de verzekering op tijd te betalen, niet aan een ander.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2019 om 10:03
16814 Antwoorden / 202 Vragen

Onrechtvaardigheid? Aan de al gegeven reacties heb ik niets toe te voegen. Verzekeraars hebben als zij daar gebruik van willen maken hunn eigen incasso relaties en RDW en CJIB mogen niet eens optyreden voor particuliere verzekeraars.

me
door mein33 - Jun 26, 2019 om 11:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Elke verzekeraar is nu heel makkelijk als ze in hebben kunnen incasseren, sturen ze 1 malig een brief,

Als de verzekeraar de premie heeft kunnen incasseren dan sturen ze geen brief.
Die krijgt u wel als u niet tijdig betaald en dat zal het geval zijn.
En als u na de "waarschuwing" dat u niet heeft betaald, nog niet zorgt dat er tijdig wordt betaald, dan ligt dat aan niemand anders dan u zelf en kunt u alleen u zelf hierover een verwijt maken.
Zorg voor voldoende saldo op de rekening, u weet welke datum er wordt afgeschreven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Niet een ander de "zwarte piet " toespelen, maar de hand in eigen boezem steken !!

ma
door marnix1 Jun 26, 2019 om 11:27
256 Antwoorden / 22 Vragen

Denk je niet dat er een schrijffout staat?
En dank voor je preek.

me
door mein33 - Jun 26, 2019 om 11:42
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MARNIX1 26 JUN. 2019 OM 11:27
225 ANTWOORDEN / 20 VRAGEN

Denk je niet dat er een schrijffout staat?
En dank voor je preek.

@marnix1,

Voelt u zich persoonlijk aangesproken of bent u soms dezelfde persoon als @tegen onzin !!
Die preek, zoals u het noemt, is ook niet voor u bestemd als u @tegen onzin niet bent.
Het is trouwens wel volkomen onzinnig om andere instanties de schuld te geven als je zelf, zelfs niet na het ontvangen van een herinnering,  op tijd betaald.  ;-))

emcede
door emcede - Jun 26, 2019 om 17:15
959 Antwoorden / 4 Vragen

“Mijn vraag is hoe is aan deze onrechtvaardigheid een einde te maken.” Simpel: betaal je premie op tijd. Dat heb je blijkbaar verschillende keren nagelaten, anders had je deze ervaring niet.

Als de dekking beëindigd of opgeschort wordt, gaat deze weer in de dag nadat de premie door de verzekeraar is ontvangen. In de tussenliggende tijd is er geen dekking geweest. Geheel terecht dus dat er geen art. 34 verklaring wordt afgegeven.

De naam van topicstarter is vast sarcastisch bedoeld: Tegen Onzin. Wat een onzin...

aurora1
door aurora1 - Jun 26, 2019 om 19:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niets onrechtvaardigs aan en ik heb ook nergens “ last” van. En dat komt dan weer door het feit dat ik mijn rekeningen betaal en op tijd. No problems.
Overigens.... “wat mij opvalt” is dat zoveel mensen zeuren en klagen en anderen de schuld geven van de fouten die ze zelf maken.
Dus: betaal rekeningen op tijd dan heeft u geen reden om te klagen, wat u nu natuurlijk ook niet heeft.
Voor de rest verkondigt u veel kletspraat.

Topantwoord

lemmy
door lemmy - Jun 26, 2019 om 20:21
41 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij op valt is dat sinds een jaar of 2 verzekeraar geen moeite meer doen om hun klanten te helpen.
Elke verzekeraar is nu heel makkelijk als ze in hebben kunnen incasseren, sturen ze 1 malig een brief, en de volgende brief is van de RDW.

Mag ik hieruit afleiden dat u over langere periode de premie (af en toe) niet betaalt? Misschien gewoon verantwoordelijkheid nemen voor eigen doen en laten een ideetje?

Het kan niet de bedoeling zijn dat een bedrijf de verantwoordelijkheid voor het binnen halen van zijn eigen geld bij de overheid kan neer leggen.
En dat doet een verzekering ook niet. Die schakelen eventueel een incassobureau in. Als de verzekering, wegens niet betalen, wordt opgeschort of vervalt, leidt dit er toe dat het RDW de kentekenhouder informeert dat de er geen verplichte dekking aanwezig is. En ook dan heb je nog tijd om het op te lossen. Doe je dat niet (tijdig) dan volgt er een sanctie.

Het komt er op neer dat jij als consument alles moet betalen, en als er wat gebreurt zou zijn, de verzekeraar niets uitkeert. Dit lijkt mij volstrekt onrechtvaardig.
Waarom moet een verzekeraar door jou veroorzaakte schade vergoeden als jij jouw premie niet betaalt? Als zij dat wel zouden doen zou het pas onrechtvaardig zijn omdat dan automatisch de premies omhoog moeten gaan en ik daar ook de dupe van wordt.

Het Kifid wat in het leven geroepen is voor consumenten, is opgezet door banken en werderom met overheidssteun alleen bezig om processen uit te rekken zodat ze voor de normale mens te veel tijd, geld, en/of energie kosten.
Geen idee waar jij op baseert dat processen worden gerekt door het Kifid. ik neem aan dat de verwijzing naar de uitspraak betrekking heeft op jouw kwestie(?).
Als ik dan zo kijk naar de datum van indienen van de klacht en de vervolgreacties (van jou), is het logisch dat een uitspraak niet direct kan worden gedaan. Ook de verzekeraar moet kunnen reageren en zeker als er aanvullende stukken of reacties worden ingediend kan een definitief oordeel pas plaatsvinden als alle informatie en stukken bij het Kifid liggen (van beide partijen dus).

Ook tussen personen strijken wel een commissie op bij het afsluiten van verzekeraars, niet meer zoals voorheen maar nu door een percentage dat zij krijgen van de premie gelden.
Hier maakt de onderstaande website weer dankbaar gebruik van
Wat is de link tussen provisie en de website?
Op de site staat trouwen dat je ook ontrecht een boete van het RDW zou kunnen krijgen. Dat lijkt mij sterk. Je krijgt immers eerst de waarschuwingsbrief (en pas na 28 dagen na constatering dat er geen verzekering is). Als je na ontvangst van die brief moet je wel heel erg laks zijn toch een boete te krijgen.

Mijn vraag is hoe is aan deze onrechtvaardigheid een einde te maken.
Simpel: gewoon je eigen verantwoordelijkheid nemen (zoals terecht ook al door anderen opgemerkt) en niet proberen af te schuiven op anderen.

Te
door Tegen onzin Jun 29, 2019 om 08:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Lemmy,

Dank voor de iets uitgebreidere Reactie

Eerst wat meer informatie

Het stuk gaat niet over onszelf, wij helpen mensen met financiele problemen.
Die zijn soms door hun eigen toe doen daar in gekomen en soms buiten hun eigen schuld om.

Wij zijn van mening dat iedereen verzekerd moet zijn
Wij zijn ook van mening dat mensen die moedwillig niet verzekerd zijn aangepakt moeten worden, echter iedereen over de zelfde kam scheren zijn, is niet de oplossing. Mensen die welwillend zijn maar door onmacht/ onkunde en/of onrecht in een slechte situatie zitten.

Dit is 1 voorbeeld
Het blijkt dat als de premie van juni niet op 1 juli voldaan is dat er veel verzekeraars zijn die op 3 juli melding doen bij de RDW.
Als een persoon op 1 juli betaald heeft maar dit viel op een zaterdag, dan word ondanks dat het op 3 juli bij de verzekeraar binnen is, aangevoerd dat ze 1 dag de tijd hebben om het te verwerken.

Voorbeeld 2: als reactie op Joris w
Een persoon is aangereden door iemand die niet verzekerd was. Het opgelopen letsel zorgde voor een opname in een revalidatie centrum, Het geld op de betaal rekening werd gebruikt om alle onvoorzien kosten te betalen. Voor dat er een aanvulling werd gedaan, was de incasso al mislukt.
Toen deze persoon 2 maanden later thuis kwam lag er een brief van de RDW tussen. ondank dat de premies volledig betaal waren volgde er nog steeds een boete.

jo
DOOR JORISW - 26 JUN. 2019 OM 23:38
4036 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Weet je wat onrechtvaardig is? Niet verzekerd zijn door slecht betaalgedrag en dan iemand de vernieling inrijden die een hel moet doorstaan om enige vergoeding te kunnen krijgen.

Er is in deze digitale tijd geen enkele excuus meer om niet op tijd te betalen (als je problemen hebt met betalen omdat je niet altijd geld hebt moet je geen auto rijden, die is dan blijkbaar te duur voor je).

Het is erg makkelijk om een mening te geven van uit uw eigen situatie

Stel daarom eerste vragen:

Hier nogmaals de wat verduidelijkte vraag:
Is het rechtvaardig dat de verzekeraar de verzekering eerst opschort en dit gelijk meld bij de RDW, en dat hier een boete van 400 euro opstaat.

Wij zijn van mening dat de boete proportioneel moet zijn met de hoogte van het premie bedrag dus:
Als de premie 25 euro is moet de boete voor een eerste overtreding ook 25 euro zijn.

jo
door jorisw - Jun 26, 2019 om 23:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Weet je wat onrechtvaardig is? Niet verzekerd zijn door slecht betaalgedrag en dan iemand de vernieling inrijden die een hel moet doorstaan om enige vergoeding te kunnen krijgen.

Er is in deze digitale tijd geen enkele excuus meer om niet op tijd te betalen (als je problemen hebt met betalen omdat je niet altijd geld hebt moet je geen auto rijden, die is dan blijkbaar te duur voor je).

Te
door Tegen onzin - Jun 29, 2019 om 08:47
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Lemmy,

Dank voor de iets uitgebreidere Reactie

Eerst wat meer informatie

Het stuk gaat niet over onszelf, wij helpen mensen met financiele problemen.
Die zijn soms door hun eigen toe doen daar in gekomen en soms buiten hun eigen schuld om.

Wij zijn van mening dat iedereen verzekerd moet zijn
Wij zijn ook van mening dat mensen die moedwillig niet verzekerd zijn aangepakt moeten worden, echter iedereen over de zelfde kam scheren zijn, is niet de oplossing. Mensen die welwillend zijn maar door onmacht/ onkunde en/of onrecht in een slechte situatie zitten.

Dit is 1 voorbeeld
Het blijkt dat als de premie van juni niet op 1 juli voldaan is dat er veel verzekeraars zijn die op 3 juli melding doen bij de RDW.
Als een persoon op 1 juli betaald heeft maar dit viel op een zaterdag, dan word ondanks dat het op 3 juli bij de verzekeraar binnen is, aangevoerd dat ze 1 dag de tijd hebben om het te verwerken.

Voorbeeld 2: als reactie op Joris w
Een persoon is aangereden door iemand die niet verzekerd was. Het opgelopen letsel zorgde voor een opname in een revalidatie centrum, Het geld op de betaal rekening werd gebruikt om alle onvoorzien kosten te betalen. Voor dat er een aanvulling werd gedaan, was de incasso al mislukt.
Toen deze persoon 2 maanden later thuis kwam lag er een brief van de RDW tussen. ondank dat de premies volledig betaal waren volgde er nog steeds een boete.

jo
DOOR JORISW - 26 JUN. 2019 OM 23:38
4036 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Weet je wat onrechtvaardig is? Niet verzekerd zijn door slecht betaalgedrag en dan iemand de vernieling inrijden die een hel moet doorstaan om enige vergoeding te kunnen krijgen.

Er is in deze digitale tijd geen enkele excuus meer om niet op tijd te betalen (als je problemen hebt met betalen omdat je niet altijd geld hebt moet je geen auto rijden, die is dan blijkbaar te duur voor je).

Het is erg makkelijk om een mening te geven van uit uw eigen situatie

Stel daarom eerste vragen:

Hier nogmaals de wat verduidelijkte vraag:
Is het rechtvaardig dat de verzekeraar de verzekering eerst opschort en dit gelijk meld bij de RDW, en dat hier een boete van 400 euro opstaat.

Wij zijn van mening dat de boete proportioneel moet zijn met de hoogte van het premie bedrag dus:
Als de premie 25 euro is moet de boete voor een eerste overtreding ook 25 euro zijn.

ne
door neodutchio Jun 30, 2019 om 09:29
5144 Antwoorden / 12 Vragen

De hoogte van de premie heeft niets te maken met de gevaarzetting. In uw ogen zou een bezitter van een oude kleine auto een lagere boete krijgen dan van een rijk iemand met een dure dikke nieuwe bak. Immers is de premie van de eerste een stuk lager dan die van de tweede.
Boete's in Nederland zijn gewoon vastgesteld. Ook geeft een verzekeraar niets door bij het RDW. Het RWD houdt bestanden bij van voertuigen die tenaam gesteld staan waar geen verzekering op zit. Geen idee of u wel eens een maandje niet betaald hebt, maar dan wordt de verzekering echt nog niet opgeschort of ontbonden. Dat gebeurd na maanden niet betalen en geen afspraken nakomen.Daarna duurt het nog zeker een maand voordat je bericht van het RDW krijgt. Als je dus bewust maanden niet betaald is een boete zeer terecht. Helemaal aangezien je weet dat je onverzekerd rondrijdt. Als reactie op voorbeeld 1: Als er niet geïncasseerd kan worden op de overeengekomen betaaldag, dan komt er een herinnering. Dan heb je nog een x aantal dagen om te betalen. Het is grote kolder wat u zegt dat als 2 dagen later al melding bij het RDW gedaan wordt. Het RDW heeft niets te maken met betalingen van premie's. Deze krijgt automatisch bericht als een voertuig op naam staat en niet verzekerd is. En dat gebeurd niet na 2 dagen. Wat wel kan is dat als de uiterste betaaldatum 1 juni was en er al tig waarschuwingen gegeven zijn vanwege niet of te laat betalen en er des ondanks te laat betaald is. Immer, neem gemiddeld 14 dagen extra tijd die je krijgt zit je op half juni. Op dat moment, en als meerdere maanden niet/te laat betaald is, dan mag de verzekering, mits in de voorwaarden staat, ontbonden worden. Dan krijgt het RDW op de eerste werkdag van de nieuwe maand automatisch een melding. Dit is niet de schuld van het RDW of van de verzekering, wel van de verzekerde die schijnbaar een loopje neemt met de betalingen.

va
door vanlotjegetikt Jun 30, 2019 om 09:48
809 Antwoorden / Vragen

Fijn dat je je zo inspant om mensen te helpen. Ga eens het boek Schaarste lezen. Er gaat een wereld voor je open.
Verdiep je eerst eens in de materie, wettelijke regelingen voor zowel verzekerde als verzekeraar en dat geldt niet alleen voor auto's.Tering naar de nering zetten. Voorkomen is beter dan genezen. But most of all mensen en hun blauwe ogen.

panter22
door panter22 Jun 30, 2019 om 09:58
6599 Antwoorden / Vragen

Het is heel simpel. Als je je niet kunt veroorloven in een auto te rijden, dan moet je hem wegdoen.
Je kunt er van alles over schrijven, hoe triest het ook allemaal is,  het is de harde realiteit.

gerbera
door gerbera - Jun 30, 2019 om 09:12
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Verzekeraars gebruiken RDW en CJIB als incassobureau

Doen ze goed, wanbetalers moeten aangepakt worden en dat kan alleen op deze wijze met betrouwbare bureau's.

ro
door ron503 - Jun 30, 2019 om 10:20
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen die de premie niet op tijd voldoet en aan de herinneringen geen gehoor geeft en dus niet betaald is een wanbetaler maar terzijde. Als de premie niet binnen dertig dagen na de vervaldatum op de rekening van de verzekeraar is bijgescheven volgt een opschorting en een WAM afmelding als zijnde onverzekerd voertuig. Als er na de opschorting toch met de auto gereden wordt dan is de auto niet verzekerd en zal bij een ongeval ook geen uitkering plaats vinden met alle financiele gevolgen van dien. Het RDW contoleert steekproefsgewijs op kentekens en als blijkt dat het kenteken niet als zijnde WAM verzekerd te zijn krijgt de kentekenhouder als eerste een waarschuwing om alsnog aan te tonen dat de auto wel verzekerd was en als dat zo was volgt er geen boete. Blijkbaar is de dekking pas na de controle datum hersteld dus is er sprake van onverzekerd op de weg houden van een auto waarvan in de wet staat dat er een verzekeringsplicht van toepassing is.