pe
door perry1957 May 14, 2019 om 20:03
Garantie & verzekeringen

Verzekeren en strafblad

Mijn dochter van 27 wil graag onze oude auto overnemen. Haar wordt echter de autoverzekering geweigerd vanwege het feit dat haar verloofde vorig jaar
teveel gedronken had en een lantaarnpaal omver heeft gereden. Hij is hiervoor veroordeeld en heeft nu dus een strafblad. Ze wonen sinds eind februari samen. Kan de verzekering dit zomaar weigeren, zij heeft niets strafbaars gedaan maar krijgt geen verzekering.
Is hier een oplossing voor? en dan bedoel ik niet de vereende rialto want dat is een straf op zich 200 tot 250 euro per maand wat normaal 50 euro kost.

5867 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 14, 2019 om 20:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe weet de verzekeraar dan dat uw dochter met die “misdadiger” samenwoont:-))?

Moest die verzekering op naam van as schoonzoon?

pe
door perry1957 May 15, 2019 om 13:03
Antwoorden / 1 Vragen

op het aanvraagformulier komt de vraag naar voren of jezelf of een van de huisgenoten met justitie in aanraking is gekomen. Ik kreeg deze vraag zelf ook deze keer toen ik
de verzekering voor onze nieuwe auto geregeld heb.

tijger1
door tijger1 May 15, 2019 om 19:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt op een aanvraagformulier voor een autoverzekering niet gevraagd naar huisgenoten. Zou ook niet kunnen, want je zult maar met vijf andere studenten in een woning samenwonen.

https://www.depremievergelijker.nl/wp-content/uploads/aanvraagformulier-autoverzekering.pdf

Ka
door Kassagebruiker - May 14, 2019 om 20:12
683 Antwoorden / 5 Vragen

Wellicht wordt er gvraagd naar een partner (mede bestuurder) bij de aanmelding. Ik kan mij voorstellen dat een verzekering toch even achter zijn oor krabbelt  als er een verzekerde samenwoond en dus ook de auto kan besturen die al voor drunk driving veroordeeld is. Die periode kan zomaar 8 jaar duren heb ik ergens gehoord.Vraag uw tussenpersoon (als u die heeft) eens advies.

pe
door peentjes - May 14, 2019 om 20:20
421 Antwoorden / 0 Vragen

Als u een autoverzekering afsluit op haar naam en zij op die manier als de enige wettelijke bestuurder wordt beschouwd dan maken haar woonomstandigheden volgens mij verder niet uit. Haar verloofde kan dan als bestuurder geen verzekerd gebruik maken van de auto.

costnix
door costnix - May 14, 2019 om 20:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien helpt het, wanneer uw dochter schriftelijk verklaart, dat uw a.s. schoonzoon niet zelf met de auto gaat rijden?
Een verzekeringsmaatschappij denkt alleen in risico’s. Zij vinden, dat zijn te veel risico lopen op uitbetaling van schade en bieden daarom geen verzekering aan.

sjjoppy
door sjjoppy - May 14, 2019 om 20:42
7156 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin May 14, 2019 om 21:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, als het "pas" is gebeurd, strafblad van schoonzoon, is 8 jaar wel erg lang, toch. Maar ik snap niet wat een verzekeringsmaatschappij te maken heeft met de verzekering van iemand die geen strafblad heeft. Verzekering kan toch op haar naam gezet worden, tenzij ik helemaal fout denk. In mijn getrouwde leven was het "mijn auto"; ook al reedt hij ook wel eens...(zonder strafblad ;-)) ), dus snappen doe ik het in ieder geval niet.

sjjoppy
door sjjoppy May 14, 2019 om 21:05
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@tenormin, er is gelukkig al een jaar om en vriend van dochter heeft kennelijk invloed op de af te sluiten verzekering, misschien heeft dochter nog geen rijbewijs. Met een glaasje teveel op achter het stuur gaan zitten is natuurlijk ernstig.

tenormin
door tenormin May 14, 2019 om 21:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@shoppie, dat moet dan de enige reden zijn: dochter heeft geen rijbewijs. Anders was zoiets niet mogelijk. Nou ja, heeft dochter nog 7 jaar de tijd om rijbewijs te halen. En natuurlijk gaan drinken en rijden niet samen, hoewel: heb me er zelf ook wel eens schuldig aan gemaakt: 40 jaar geleden. ☻

Mi
door Mieuwtje - May 14, 2019 om 21:55
1 Antwoorden / Vragen

@Tijger1 De verzekeraar weet niet zozeer dat zij met een 'misdadiger' samenwoont, bij de aanvraag komt dit voorval met de overstekende lantaarnpaal automatisch naar boven. Ze staan beiden op hetzelfde adres ingeschreven.
Verzekeraars toetsen aanvragen o.a. door de gegevens door FISH (Fraude Identificatie Systeem Holland) te halen. Hierin staan alle schades inclusief bedragen genoemd (schuld of niet maakt niet uit)
Voor de verzekeraar is het een reëel risico dat TS de auto aan haar partner zal uitlenen, vandaar de afwijzing.
Sommige verzekeraars willen haar wel verzekeren, maar zullen dan op het polisblad willen aantekenen dat haar partner er niet mee mag rijden.
Contact zoeken dus met de verzekeraar /tussenpersoon of anders verder bellen. Is niet onmogelijk.

tijger1
door tijger1 May 14, 2019 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin zo’n Fish melding is op naam.

emcede
door emcede May 14, 2019 om 23:21
959 Antwoorden / 4 Vragen

Niet per sé onzin. Ook andere personen op het adres worden getoond. Maar een aanwezige melding in FISH mag geen reden tot afwijzing zijn. De verzekeraar gebruikt de info om te controleren of de aanvraag naar waarheid is ingevuld.

@Perry1957: laat dochter eens navragen waarom precies de aanvraag geweigerd wordt. Heeft ze iets niet op de aanvraag gezet, of heeft ze juist iets wél op de aanvraag gezet (mede-bestuurders?). Als er enkel o.b.v. een melding in FISH wordt afgewezen kan ze een klacht indienen omdat dit niet mag (zie recente Kassa-uitzending).

tijger1
door tijger1 - May 14, 2019 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt wel met meerdere personen in een woning “samen”wonen, maar die hebben geen invloed op jouw mogelijkheid om je te kunnen verzekeren.

Dus dochter moet om de een of andere reden de gegevens van de verloofde bekend gemaakt hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 15, 2019 om 09:39
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: begin met het indienen van een 'klacht' bij de verzekeraar met vraag om bevestiging van de reden. Stel er in dat uw dochter geen strafblad heeft.
Zo u dat al heeft gedaan en een schriftelijke reactie heeft, neem dan contact op met de ombudsman van www.kifid.nl (Klachteninstituut Financiële Instellingen).
Het kan m.i. niet zo zijn dat uw dochter 'wordt gestraft' voor iets dat zij niet heeft gedaan.

Een andere optie is de auto zelf houden en ook de verzekering ervan dan kan zij er gewoon wel in rijden.

mo
door mof - May 15, 2019 om 18:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de verzekering en auto op haar naam staat kan de verzekering dit niet weigeren zolang de verloofde niet achter het stuur kruipt.

costnix
door costnix May 15, 2019 om 19:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou je denken, maar misschien heeft zij de fout gemaakt door haar partner als medebestuurder op te geven.
Zo maar een observatie uit mijn glazen bol.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 14:24
35 Antwoorden / Vragen

Vreemd, ze zou niet gestraft moeten worden voor iets wat ze niet heeft gedaan. Als ik het zo lees is zij ook een "slachtoffer" van haar verloofde en moet de verzekering hier ook rekening mee houden neem ik aan?

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:26
26 Antwoorden / Vragen

Oei das niet best