Cor van Baalen
door Cor van Baalen Jun 16, 2021 om 18:32
Garantie & verzekeringen

Verzekering ongevraagd gewijzigd

Op 31 mei berichtte mijn verzekeringsmaatschappij AON dat men mijn inboedelverzekering heeft uitgebreid met "CyberHulpdekking".
Ik heb daar niet om gevraagd; ik heb een tweetal abonnementen bij programma's als AVG en Norton.
Als ik protesteer kom het antwoord dat ik dan de verzekering maar op moet zeggen.
Raar hè? Rekent men er op dat de meeste klanten de extra premie niet de moeite waard vinden om te reageren?
Maar € 15,24 per jaar maal het aantal opende polissen zal AON geen windeieren leggen, dank ik.
Benieuwd wat u hiervan vindt?

Geachte heer Van Baalen,

U stuurde ons op 5 juni een e-mail/contactformulier over de Cyberhulp. Ik heb u zojuist gebeld maar geen contact met u kunnen krijgen. In deze e-mail geef ik u mijn reactie.

U geeft aan niet gevraagd te hebben om deze aanvullende dekking en al zelf maatregelen te hebben genomen hiervoor.

Helaas is niet mogelijk deze dekking op de inboedelverzekering te verwijderen.

CyberHulp maakt vanaf nu onderdeel uit van alle inboedelverzekeringen die Aon als tussenpersoon aanbiedt. Graag licht ik toe waarom wij dit doen.

Solidariteitsprincipe

Het uitgangspunt van alle verzekeringen is het solidariteitsprincipe: door groot in te kopen kunnen we er met z'n allen van profiteren. Elke verzekering heeft onderdelen waar niet iedereen gebruik van maakt. Zo zit er in een basis Zorgverzekering bijvoorbeeld Kraamhulp, terwijl niet iedereen dit (elk jaar) nodig heeft. Zo verzekert een inboedelverzekering bijvoorbeeld ook vaak de spullen in je tuin, terwijl niet iedereen een tuin heeft.

Waarom bieden we CyberHulp aan?

Cybercriminaliteit is aan het groeien, ook in de particuliere markt. Een op de 7 particulieren krijgt hiermee te maken. Dit percentage stijgt de laatste jaren, en blijft, zo zijn de verwachtingen, stijgen.

Aon vindt het belangrijk om in te spelen op actuele risico’s en risico’s die in de nabije toekomst ontstaan. Iedereen kan te maken kan krijgen met privacyschending, beveiligingsinbreuk en identiteitsdiefstal. Ook wanneer u geen computer of mobiele telefoon heeft kunt u geraakt worden door een cyberincident: uw bankrekening kan gehackt worden, uw (digitale) identiteit kan gebruikt worden, zelfs aan de hand van een kopie paspoort/ID-kaart kunnen kwaadwillenden gebruik maken van uw ID voor allerlei cyberactiviteiten. Ook in dergelijke gevallen staan wij u graag bij.

Voor wie is deze dekking?

Uw hele gezin kan gebruik maken van deze dekking voor ongeveer één euro per maand. Kijk voor preventiemaatregelen op aoncyberhulp.nl of bel 0800 023 30 88.

Wilt u afzien van deze dekking?

De CyberHulpdekking wordt vanaf 06-08-2021 toegevoegd aan uw inboedelverzekering. Wilt u dit niet, dan kan ik u helaas alleen adviseren om een andere verzekeraar of tussenpersoon te kiezen voor uw inboedelverzekering. Om te voorkomen dat uw inboedel onverzekerd is, beëindigen wij uw inboedelverzekering nu niet. U kunt een opzegging telefonisch doorgeven of reageren op deze mail.

Vragen? Mail of bel ons

U kunt contact met ons opnemen via +31 (0)88 810 81 33. Op werkdagen tussen 8.30 - 18.00 uur staan wij u graag te woord.

[edit-redactie]

4158 9 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 16, 2021 om 18:37
1763 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Cor,

Deze kwestie (topic) is al eens behandeld op dit forum : zoek even in het menu.

marita5
door marita5 - Jun 16, 2021 om 19:39
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cr Van Baalen ,

Lees deze uitspraak eens van Kifid , klik op de rode regel .

https://www.kifid.nl/judgement/uitspraak-2021-0270-bindend/

tijger1
door tijger1 - Jun 16, 2021 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, die cyberdekking. En als je dan leest waartegen je gedekt bent en wanneer en wat je zelf allemaal moet doen en laten, blijkt het gewoon een melkkoetje te zijn. En is er dekking als pasen en pinksteren op één dag valt.

Veel verzekeraars voegen die dekking aan hun verzekeringen toe. Unive bijvoorbeeld aan de inboedel maar ook aan de AVP. Dus twee keer premie extra betalen. Maar die brengen dan nog het eerste jaar geen verhoging van de premie.

Maar het staat de verzekeraars vrij hun dekking uit te breiden en daarvoor een hogere premie te berekenen.

Kijk eens bij een prijsvergelijker, zoals Independer of u niet beter terecht kunt.

mi
door miennaamishaaz - Jun 16, 2021 om 22:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

Ik raad u ten strengste af om 2 antivirus te gebruiken op 1 computer.

want de 2 antivirus kunnen elkaar tegenwerken. en Flink veel false positive's geeft. waarbij je preformance problemen krijgt.

ik raad u dus om 1 van de antivirus op te zeggen indien u deze gebruikt op dezelfde pc

https://www.kaspersky.com/resource-center/preemptive-safety/running-more-than-one-antivirus-program

MBT de Cypberhulp. dit is een dienst die u dekt bv:
indien u een Cryptolocker krijgt op uw computer. waarbij u moet betalen om uw bestanden terug te krijgen.

Of indien u per ongeluk op die malefiede sms link hebt geklikt en ineens 20K kwijt bent. dan helpt AON u met alle zaken die erbij komen, om zo het geld proberen terug te krijgen.

tijger1
door tijger1 Jun 16, 2021 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, geloof dat maar niet.

marita5
door marita5 Jun 17, 2021 om 00:54
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@miennaamishaaz , lees hier eens , wat wel en niet vergoed wordt , https://doc.aon.nl/?c=16LjJX8Nqe

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 17, 2021 om 09:40
16845 Antwoorden / 202 Vragen

@MIENNAAMISHAASZ,  hoewel uw opmerking off topic is regageer ik ook omdat bij ingeven van de zoekterm 'gebruik twee virus scanners er veel verwijzingen komen zoals deze: https://www.seniorweb.nl/tip/een-antivirusprogramma-is-genoeg

Dus gelijk aan hetgeen waar u naar verwijst:  Bijzonder is dat ik tussen de veelheid van de gelijksoortige info die aangeeft: 'beter van niet' ook nog deze zie maar dan valt het wel op dat die al uit 2005 dateert: https://www.security.nl/posting/11000/Twee+virusscanners+niet+voldoende

Off Topic > vraagsteller heeft het niet over problemen bij gebruik van zowel Norton als AVG.

1paul
door 1paul - Jun 17, 2021 om 08:41
3143 Antwoorden / 0 Vragen

opzeggen en andere verzekering afsluiten....

aurora1
door aurora1 Jun 18, 2021 om 01:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Liever andersom....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2021 om 09:23
16845 Antwoorden / 202 Vragen

(Zie de aanvulling die ik iets later gaf)
Gelet op de BINDENDE uitspraak die er al is zijdens het KiFiD lijkt het mij duidelijk dat degene die u vanuit AON deze reactie heeft gegeven niet op de hoogte is van deze bindende uitspraak en dit te melden bijv. via hun klachtenprocedure  Omdat ik niet uitsluit dat men deze uitspraak mogelijk uitsluitend als bindend opvat voor alleen ook de partij die deze klacht indiende is het ook zinvol om de ombudsman van het KiFiD hier over te berichten: https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/  omdat, indien dat zo is, de uitspraak in uw casus niet anders zal zijn.

Het staat u uiteraard geheel vrij om de verzekering bij AON op te zeggen.

RE: De verzekering heeft overigens op zich niets met het wel of niet benutten van virus applicaties te maken maar zoals ik het begrijp met eventueel gevolgen van cybercriminaliteit waar een securityprogramma ook geen 'redmiddel' is.  Zie daarom de info die @MARITA5 al in een reactie op @MIENNAAMISHAASZ gaf  https://doc.aon.nl/?c=16LjJX8Nqe  waarin wordt aangegeven welke vergoedingen en waarvoor er plaats vinden. Nadat ik dit heb doorgenomen kan het toch zinvol zijn, afhankelijk van uw situatie om deze verzekering wel aan te gaan. Herhaald, men kan u niet verplichten.

Tenslotte: indien uw verzekering via een tussenpersoon loopt, benader die dan ook.

tijger1
door tijger1 Jun 17, 2021 om 11:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor bindende uitspraak?

mo
door mof - Jun 18, 2021 om 11:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, verzekeraars mogen de voorwaarden wijzigen zolang u de kans hebt per direct en kostenloos op te zeggen. Kiezen of delen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 18, 2021 om 18:22
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ook Unive bied deze onzin aan.

Ik werk als Linux gebruiker alleen nog met  gratis  Scanner die  versprijding  moet voorkomen.
Deze opzeggen moet tijdig gebeuren en bij ontvangst van de brief had je de kans  die op te zeggen.

Nog liever  ga ik  weg bij dergelijke  ongewenste zooi aanbieders.
1e jaar gratis bij Unive maar als ik verplicht word,  wegwezen!

Maar €15,24 om een klant kwijt te raken?

Ik heb een heel pakket  bij mijn verzekeraar en dan  is alles weg in 1x en nooit meer terug!

Ze vergeten dat er ook digibeten zijn met normale telefoon een geen computer!
Dit verplichten  is broodje aap verhaal....