co
door cobe Aug 26, 2019 om 08:37
Garantie & verzekeringen

Verzekering ontkent aansprakelijkheid

wij hebben een pleegkind in huis en nu heeft hij (7 jaar) tegen de buurman zijn auto aangereden terwijl deze stilstond
wij zijn verzekerd bij klaverblad en toen deze jongen bij ons in huis kwam heb ik de polis voorwaarden bekeken en daarin stond dat pleegkinderen mee verzekerd zijn
nu er dus schade is krijg ik te joren dat alleen pleegkinderen waar je het ouderlijk gezag over heb mee verzekerd zijn maar deze uitsluitsel staat niet in de voorwaarden
wie weet wat te doen

1127 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 26, 2019 om 08:47
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Om te beginnen de polisvoorweaarden goed nakijken of dit inderdaad zo specifiek is geregeld en als dat niet zo is daarover een klacht indienen bij de verzekeraar en als die negatief blijft reageren dan www.kifid.nl   U kunt ook beginnen met eerst nader advies te vragen aan de ombudsman van KiFiD. (Klacht Instituut Financiële Instellingen.

Op zich, als u pleegkinderen heeft, wie heeft dan anders dan u het ouderlijk gezag? Als dat dan inderdaad een ander is dient die ander te worden aangesprken.
In dat geval kan ik de Verzekeraar volgen m.b.t. hun beslissing.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2019 om 08:51
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Aansprakelijkheidsverzekering
Op Aansprakelijkheids Verzekeringen Particulieren (AVP)-gezinspolissen zijn inwonende kinderen, dus ook pleegkinderen, meeverzekerd. Verzeker u ervan dat dit ook voor uw polis opgaat en dat uw pleegkind is bijgeschreven.
https://enver-pleegzorg.nl/kenniscentrum/financien/verzekeringen-pleegkinderen/

gerbera
door gerbera - Aug 26, 2019 om 08:54
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Mogelijk dat de ouders van het pleegkind het ouderlijk gezag nog hebben en u  "tijdelijke" opvang bent. In dat geval dient u contact op te nemen met de "wettelijke" ouders die het met hun verzekering dienen te regelen.

panter22
door panter22 - Aug 26, 2019 om 09:03
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe ben je verzekerd? Kijk in de polis.

Wie zijn er verzekerd op een AVP?

In alle gevallen bent u als aanvrager uiteraard verzekerd wanneer u een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren afsluit.  U kunt u er ook voor kiezen om bijvoorbeeld gezinsleden, andere huisgenoten, uitwonende kinderen, logés en zelfs huisdieren mee te verzekeren. Als zij dan schade veroorzaken, valt deze ook onder uw dekking.

Kiest u ervoor om uw gezinsleden mee te verzekeren? Dan vallen al uw gezinsleden, ouders, schoonouders en ongehuwde familieleden die bij u inwonen onder uw dekking. En als uw ongehuwde kinderen, stiefkinderen of pleegkinderen voor een studie tijdelijk ergens anders gaan wonen dan blijven ze meeverzekerd.
https://www.klaverblad.nl/aansprakelijkheidsverzekering.htm

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2019 om 09:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zelfs logeetjes zijn meeverzekerd, maar dat is alleen van toepassing als de ouders geen AVP hebben.

Dus wellicht hebben de ouders van dit pleegkind een AVP of anders de pleegzorginstelling.

Hebben die geen polis, dan moet Klaverblad gewoon betalen.

marita5
door marita5 - Aug 26, 2019 om 09:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cobe ,

wij zijn verzekerd bij klaverblad en toen deze jongen bij ons in huis kwam heb ik de polis voorwaarden bekeken en daarin stond dat pleegkinderen mee verzekerd zijn

De voorwaarden van Klaverblad .

Wie zijn verzekerd?

1 Op het polisblad staat of wij* een alleenstaande of een gezin verzekeren.

2. Als wij een alleenstaande verzekeren, dan geldt de verzekering voor de verzekeringnemer*, voor zijn logés en voor zijn huispersoneel terwijl dat voor hem werkt. De verzekeringnemer is degene die de verzekering met ons heeft afgesloten.

3 Als wij een gezin verzekeren, dan geldt de verzekering ook voor de volgende personen. a. Gezinsleden, ouders, schoonouders en ongehuwde familieleden die bij de verzekeringnemer wonen.

b Ongehuwde kinderen (of stiefkinderen of pleegkinderen) die voor dagstudie tijdelijk ergens anders wonen.

4. Bovengenoemde personen zijn de verzekerden. In het vervolg van deze polisvoorwaarden bedoelen wij met ‘u’ en ‘uw’ de verzekerden

Wie is wettelijk aansprakelijk voor de schade die mijn pleegkind veroorzaakt ?

Het is afhankelijk van de leeftijd van het pleegkind, wie er wettelijk aansprakelijk is voor de schade die door het pleegkind is veroorzaakt.
Als het pleegkind jonger is dan 14 jaar, is degene die het ouderlijk gezag of de voogdij heeft aansprakelijk voor de schade. Deze schade wordt vergoed wanneer er een aansprakelijkheidsverzekering (WA-verzekering) is afgesloten voor het pleegkind. Het is belangrijk om, wanneer het pleegkind bij u wordt geplaatst, na te gaan of deze verzekering is afgesloten en de premies worden betaald.
Is het pleegkind 14 of 15 jaar, dan geldt ook dat degene met gezag of de voogd aansprakelijk is voor de schade, tenzij het de ouder of voogd niet kan worden verweten dat zij het gedrag van het kind niet hebben voorkomen. In dat geval is het pleegkind van 14 of 15 jaar zelf aansprakelijk voor de schade.
Pleegkinderen van 16 en 17 jaar zijn zelf aansprakelijk voor de schade die zij veroorzaken. De schade die door minderjarigen wordt veroorzaakt, valt overigens vaak nog wel onder de aansprakelijkheidsverzekering van de ouders of voogd waardoor het pleegkind de schade niet zelf hoeft te vergoeden.

Bron : denvp.nl