Al
door AllAdIn2708 Apr 12, 2019 om 18:36
Garantie & verzekeringen

Verzekering zegt dat we fraude hebben gepleegd

Hallo, een vriendin van mij had lekkage in de meterkast en ze is daarvoor verzekerd. Nu heeft ze laminaat en de verzekering wilde de woningoppervlakte weten. Wij opmeten en zij doorgegeven, niks aan de hand en bedrag uitgekeerd. Stuurde de verzekering alsnog een expert die de woning wilde opmeten. Bleek dat zij en ik een foutje hebben gemaakt door de badkamer en wc ook mee gerekend te hebben terwijl daar helemaal geen laminaat ligt. kan  gebeuren toch? Het gaat om ongeveer 12m2.

Nu zegt de verzekering dat zij bewust fraude heeft gepleegd, terwijl dat niet zo is, en dat zij het hele bedrag terug moet betalen.
Wat te doen?

4796 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2019 om 18:52
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Poeh, dat is een dure fout. Maar is toch logisch dat er alleen opp. moet worden gemeten wat schade heeft? Nou nee,  "dat kan eigenlijk niet gebeuren"; iets opmeten waar niet eens laminaat ligt. Hoop dat het geen verdere gevolgen heeft voor uw vriendin, b.v. uit de verzekering gezet te worden.

costnix
door costnix Apr 12, 2019 om 19:02
2874 Antwoorden / 1 Vragen

En nergens meer verzekerd kan worden. Fraude wordt geregistreerd in een register, dat door verzekeringen wordt gebruikt bij het afsluiten van verzekeringen.
Er kunnen nog meer gevolgen zijn volgens deze webstek:
https://www.advocatenkantoorphea.nl/verzekeringsrecht/gevolgen-van-verzekeringsfraude/

Doe zoals @tijger1 zei, maak uw excuus in een brief.

Al
door AllAdIn2708 Apr 12, 2019 om 19:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de badkamer en wc niet eens opgemeten, daar hebben we helemaal niet aan gedacht.
De twee slaapkamers die niet vergoed zouden worden hebben we opgemeten en van het totale oppervlak afgetrokken, maar zijn toen dus ook vergeten om de badkamer en wc daar vanaf te trekken.

ru
door ruyan Apr 13, 2019 om 11:20
11 Antwoorden / 1 Vragen

Het is toch de fout van de verzekering? dan dienen die dat toch op te lossen. al wacht ik al zo,n 5 jaar op een oplossing van een verzekering maakte ook een foutje. maar dat kwam dan weer door een paar juristen die het beter dachten te weten er door heen liepen te walsen en niemand luisterde naar waar het echt fout ging. niks aan te doen hun weten het immers beter dan de gedupeerde goed werk heeft immers tijd nodig dus ik wacht nog wel even af.

ru
door ruyan Apr 13, 2019 om 11:22
11 Antwoorden / 1 Vragen

en dat geld ook voor de belastingdienst justitie en overige betrokkene. zolang dat hun niet met de oplossingen komen vind ik het helemaal prima. nu word het betaald uit de staats kas of door andere die daar nu de duppe van zijn. en dat is immers dan niet mijn probleem.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2019 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

“Wij opmeten en zij doorgeven”.

Wat hebt u dan opgemeten?

Excuusbrief schrijven en uitleggen dat u een fout gemaakt hebt/ zich vergist hebt/hebt zitten suffen.

Om coulance vragen om het werkelijke  schadebedrag te mogen houden.

Doe dat schriftelijk.

Al
door AllAdIn2708 Apr 12, 2019 om 19:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de twee slaapkamers die niet vergoed werden opgemeten en van het totale woonoppervlak afgetrokken, we zijn alleen de badkamer en wc daar ook vanaf te trekken. Totaal vergeten!

Ze heeft het uitgelegd maar de verzekering blijft gewoon beweren dat ze bewust fraude heeft gepleegd.

costnix
door costnix - Apr 12, 2019 om 18:56
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze letterlijk om de woningoppervlakte hebben gevraagd, heeft u een punt.
U kunt in bezwaar gaan, maar op dat helpt? Een fout van 12 m2 is geen klein foutje. Blijkbaar hebben ze u woning op het kadaster opgezocht of op op een andere manier gezocht en een groot verschil ontdekte.
Om dit op schrift te hebben, hebben ze een expert gestuurd.

Al
door AllAdIn2708 - Apr 12, 2019 om 18:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben de badkamer en wc niet eens opgemeten, die zijn we helemaal vergeten!
Twee slaapkamers zouden niet vergoed worden dus hebben we die kamers opgemeten en van de totale woonoppervlakte afgetrokken, maar dus helemaal de badkamer en wc daar ook vanaf te trekken.

costnix
door costnix Apr 12, 2019 om 19:12
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u al aan de verzekering verteld, hoe u het berekend heeft?

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2019 om 19:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Leg het nog eens goed schriftelijk uit waar het fout gegaan is bij dat meten. Bied welgemeende excuses aan voor die fout.

Al
door AllAdIn2708 Apr 12, 2019 om 19:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ga ik doen, was echt een fout.
Thanks.

ro
door ron503 - Apr 12, 2019 om 20:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Kan gebeuren is geen excuus. Als u een onjuiste schatting van de schade indient gaan alle bellen bij de verzekeraar rinkelen. Lekkage in de meterkast komt vrijwel niet voor maar als de lek al langere tijd aanwezig is wel het laminaat in die ruimte aantasten. Waarschijnlijk heeft u het begrip woningoppervlakte dus de totale woning verward met de schade opppervlakte. Ik maak er niet uit op dat er willens en wetens fraude is gepleegt maar dat er sprake is van een misverstand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 12, 2019 om 20:20
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Boeiende kwestie, u vraagt vergoeding voor laminaat dat klaarblijkelijk beschadigd is door lekkage in de meterkast. Het lijkt mij dan niet meer dan logisch dat de verzekeraar vraagt naar de m3 beschadigd laminaat en niet meer dan dat. Hoe dan ook heeft u dat niet opgegeven en het kan heel goed mogelijk zijn dat u de vraag niet goed heeft gelezen. Merkwaardig is ook dat u kennelijk al op voorhand wist dat het laminaat van twee slaapkamers niet vergoed zou worden. En dat terwijl die tooch ook deel uitmaken van het totale woonoppervlak. Ik kan mij de reactie van de verzekeraar op basis van deze constatering goed indenken.

Als er echter toch sprake is van een fout zijdens de verzekeraar en u krijgt na uw klacht een onbevredigend antwoord, dan kunt u altijd een klacht indienen bij www.kifid.nl

tenormin
door tenormin - Apr 12, 2019 om 20:29
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@alladin, "het gaat om 12m2" is best veel. Als ik naga dat kleindochter een studio-tje heeft van 20m2! Zou inderdaad maar proberen om heel nederig om excuses te vragen. Hoop dat ze er op in willen gaan. Verzekeringsmaatschappijen worden veel opgelicht door hun verzekerden (vandaar dat verzekeren alsmaar duurder is geworden).

aurora1
door aurora1 - Apr 12, 2019 om 21:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Terug betalen?

tenormin
door tenormin Apr 12, 2019 om 22:26
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, dat moet de vriendin sowieso. Hoop alleen dat er geen andere sancties ondernomen worden, maar ben bang van wel. Misschien helpt nederigheid in deze, zeker als haar voorgeschiedenis goed was.

ma
door malty - Apr 12, 2019 om 23:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Stonden de ruimten waarvan het laminaat vergoed werd nog blank dat u die niet op kon meten of was het opmeten ervan veel meer werk dan van die 2 slaapkamers?
Het ontgaat me waarom u ervoor kiest om de 2 slaapkamers op te meten.

panter22
door panter22 - Apr 13, 2019 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

De meterkast zit meestal in de gang bij de deur. Nooit iets gemerkt? Of is een leiding gesprongen en kwamen jullie thuis en troffen jullie een vloer vol water aan? In dat geval is er wel meer schade dan alleen aan het laminaat.
Waar was de waterschade? In de gang en ook in de woonkomer en de keuken?
Of hebben jullie de vraag zo opgevat dat je alle ruimtes moest doorgeven waar laminaat lag, zodat je weer geheel nieuw laminaat kon kopen?

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 15, 2019 om 08:58
26 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt me niet verstandig om toe te geven dat je het fout hebt opgemeten. De verzekeraar gaat zeker niet overstag als je zegt dat het per ongeluk was.

panter22
door panter22 - Apr 15, 2019 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Als je beschuldigd wordt van fraude, dan is dat een ernstige zaak.
Mogelijk hebben jullie de vragen niet goed begrepen en daardoor de oppervlakte waar de schade was niet goed ingevuld.
Je zou contact op kunnen nemen met het juridisch loket. https://www.juridischloket.nl/
Lees de info van Ditzo:
https://www.ditzo.nl/over-ditzo/fraude

pino123
door pino123 - Apr 15, 2019 om 10:24
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Waar je het op kan gooien is eventueel het woningoppervlak, dat je dit verkeerd hebt geïnterpreteerd, dat je ervanuit bent gegaan dat ze het woningoppervlak van de benedenverdieping bent uigegaan. Mits uiteraard de wc en badkamer ook zcih op de benedenverdieping bevinden.

schadeoplossing
door schadeoplossing - Apr 17, 2019 om 10:11
5 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals meerdere mensen hier al aangeven is een schriftelijke uitleg goed op z'n plaats. Een foutje kan gebeuren natuurlijk maar ik lees dat de expert het woningoppervlakte wilde weten en dus niet alleen het oppervlakte van de schade. Het kan ook zijn dat de verzekeraar daar zelf om verkeerde gegevens heeft gevraagd.

Hulp bij waterschade aan laminaat kunt u ook vragen aan een contra expert wanneer u er niet uit komt met de verzekering. Wellicht dat dit nog uitkomst bied in uw situatie. Ook vanwege het feit dat wellicht de verzekeraar zelf vroeg om de verkeerde gegevens.