LM
door LM1993 Jun 26, 2018 om 23:53
Garantie & verzekeringen

Wachten op erkenning tegenpartij terwijl zij op vakantie zijn?

Kort geleden raakte ik op de snelweg met mijn auto een vermoedelijk afgebroken zwenkwiel van de caravan van een voorganger. Hierdoor is mijn auto flink beschadigd. Hiernaast was dit natuurlijk een levensgevaarlijke situatie.

Getuigen hadden gelukkig dashcambeelden en een kenteken voor mij.
Mijn verzekering heb ik ingelicht en een ingevuld schadeformulier laten opsturen naar de verzekeraar van mijn tegenpartij (Achmea)

Achmea is inmiddels op de hoogte van de gebeurtenissen en heeft per post de mensen van de caravan op de hoogte gebracht. Echter zijn deze mensen op vakantie. Het kan dus wéken duren voordat zij deze brief openen. Achmea kon geen telefonisch contact met deze mensen leggen aangezien er geen recent telefoonnummer bekend is. Omdat deze mensen nog geen erkenning hebben gegeven kan mijn auto nog niet gerepareerd worden. Ook heb ik geen recht op een leen-auto door deze contactproblemen. Erg lastig aangezien ik afhankelijk ben van mijn auto i.v.m. mijn baan.

Mijn vraag:
Kan het daadwerkelijk zo zijn dat ik ondanks mijn getuigen en dashcambeelden misschien wel wéken moet wachten tot mijn auto gerepareerd kan worden??

1724 4 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 26, 2018 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat kan zomaar. Blijkbaar hebt u geen all-risk dekking, en wacht de verzekeraar op een reactie van de tegenpartij. Dus als u wilt laten repareren, kan dat natuurlijk wel, de tegenpartij kan een expert inschakelen, maar u zult de schade dan zelf moeten voorschieten. En ook die leenauto moet u zelf voorschieten, tijdens de reparatie.

LM
door LM1993 Jun 27, 2018 om 00:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dit heb ik inderdaad voorgesteld bij het schadebedrijf. Mogelijk komt morgen de schade-expert de schade vaststellen.
Omdat het schadebedrijf een contract heeft met Achmea krijgt Achmea bepaalde kortingen. Wanneer ik dit zelf voorschiet zullen deze kortingen komen te vervallen. Achmea zal dit dan ook niet gaan dekken.

jo
door jorisw - Jun 27, 2018 om 09:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe lullig het ook is, het is de normale gang van zaken. En draai het eens om: je zou het zelf ook niet waarderen als jouw verzekeraar je schuldig verklaart zonder jouw kant van het verhaal gehoord te hebben.

tijger1
door tijger1 - Jun 27, 2018 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u nu alleen WA verzekerd of all-risk?

Dat Achmea een contract heeft met dat bedrijf heeft u helemaal niets mee te maken. Die overeenkomsten zijn geldig tussen een verzekeraar en hun eigen all-risk verzekerden.

Dus als de expert komt en bij dat schadebedrijf vaststelt dat de schade, als voorbeeld, € 1.000 is en u laat die schade daar maken, mag dat bedrijf niet meer dan € 1.000 rekenen.

En als vastgesteld is dat die tegenpartij aansprakelijk is, moet Achmea u die € 1.000 vergoeden.

En ook de kosten voor een leen-auto, tijdens de duur van die reparatie.

Als u alleen WA, of WA plus, verzekerd bent, is het altijd aan te bevelen een verkeersrechtsbijstand verzekering te hebben. Dan hebt u hulp bij dit soort zaken.

aurora1
door aurora1 - Jun 27, 2018 om 21:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen
ma
door maarten heest Jun 28, 2018 om 07:00
463 Antwoorden / 0 Vragen

Prima toelichting ook...

edrick3
door edrick3 Jun 28, 2018 om 19:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar wel een DUIDELIJKE reactie!

tijger1
door tijger1 Jun 29, 2018 om 00:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maarten

Maaar de toelichting staat er al. Hoeft niet herhaald te worden.

ma
door maarten heest Jun 29, 2018 om 08:06
463 Antwoorden / 0 Vragen

Potverdorie zeg, u bent zowel tijger als aurora blijkbaar. Maar dat mag helemaal niet...

aurora1
door aurora1 Jun 29, 2018 om 23:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké, de stalker zijn zin: ja (x2).

ma
door maarten heest Jun 30, 2018 om 07:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

Ja,ja. Stel u vraagt iemand iets. Bijvoorbeeld gaat mijn AOW in 2020 omlaag? En het antwoord dat u krijgt is 'ja'. Had u dan niet een toelichting verwacht? Waar kan ik het vinden, hoe zit 't dan precies etcetera. Dat is zo gek nog niet toch?