De
door Debbiekoper Sep 4, 2018 om 14:54
Garantie & verzekeringen

Wakeboard van vrienden gesloopt op vakantie. Verzekerd hiervoor?

Op vakantie met vrienden hebben wij gebruik gemaakt van hun boot en wakeboard. Nu stond mijn vriend op het wakeboard en ging bij een golf niet goed genoeg door de knieën en maakte een goede klapper. Hierbij raakte de schoen van het wakeboard los en een scheur erin waardoor het board volloopt met water. Nu hebben wij in NL gebeld met onze verzekering (aansprakelijkheids en of reisverzekering) nu kregen wij daar te horen dat dit niet verzekerd is want hij heeft het board geleend en deed dit niet express. Ook het woord moedwillig viel veelvuldig. Als hij tegen een boot aangeklapt was was het wel oké maar nu niet want hij deed het niet express. Vindt dit een raar verhaal, zou misschien niet moeten kunnen met een wakeboard, maar waarvoor ben je anders verzekerd. Kreeg het gevoel dat we het express hadden moeten slopen. Nu zullen wij een nieuw board kopen, maar heb het gevoel dat het een aansprakelijkheids verzekering van niks is. Heb de polisvoorwaarden bekeken, natuurlijk ingewikkeld, staat alleen een kop over iets met je wakeboard slopen en niet het wakeboard zelf. Heeft iemand hier ervaring mee en of ideeen over? (Nh1816)

2768 7 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 4, 2018 om 15:44
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Mishien wordt u van deze link wijzer, ik maak er uit op dat als de eigenaar van het geleende spul hiervoor verzekerd is dat er dan wat aan te doen is.
Maar er komen nog wel wat antwoorden voorbij.
https://www.vdz.nl/wat-als-ik-schade-maak-aan-geleende-of-gehuurde-spullen/

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2018 om 16:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als eerste, als men iets expres doet is dat juist helemaal niet op een AVP of reisverzekering gedekt.

Dus u moet die opmerkingen verkeerd begrepen hebben.

Als u kijkt op de polisvoorwaarden van de AVP van NH 1816 is hier artikel 3.3 van toepassing. De opzicht clausule. Daaronder valt normaal gesproken de dekking voor schade die u toebrengt aan spullen die u leent. Maar schade AAN geleende vaartuigen wordt uitgesloten, net zoals auto’s, brommers enzovoort.

Maar zou u schade aan iets anders met dat wakeboard veroorzaakt hebben, dan zou die schade vergoed worden, maar niet aan het wakeboard zelf.

Maar onder die clausule zijn een aantal gevallen uitgesloten. Zoals onder meer schade AAN het vaartuig dat u geleend hebt.

De grote vraag is of een wakeboard een vaartuig is. Is dat zo, dan heeft de verzekeraar gelijk. Is het geen vaartuig, dan moeten ze de schade vergoeden.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2018 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heb even verder gekeken. Bijvoorbeeld een surfplank wordt ook gezien als vaartuig, dus het lijkt me logisch dat een wakeboard ook een vaartuig is.

audb
door audb Sep 5, 2018 om 16:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een windsurfplank heeft een zeil om voort te bewegen en dan is het een definitie van vaartuig.

1paul
door 1paul - Sep 5, 2018 om 14:36
3103 Antwoorden / 0 Vragen

ja vaar en voertuigen zijn niet gedekt in dit soort gevallen, moet op de verzekering van de eigenaar verhaald worden heeft ie deze niet mag je het zelf betalen...

audb
door audb - Sep 5, 2018 om 16:15
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een wakeboard is geen vaartuig in de zin van het woord volgens van Dalle mede omdat het niet zelfstandig voort kan bewegen en voort getrokken wordt door een boot of kabel.

Kijk eens of waterskieën wel verzekerd is mocht dat wel het geval zijn dan kan je ze daar op wijzen daar het de zelfde is als wakeboarden.

Ook moet de tekst duidelijk genoeg omschreven worden wat er verzekerd is en wat niet.

Staat er niets dan moet je er vanuit mogen gaan dat het verzekerd is.

Ga naar wwwhetjl.nl en stel daar je vraag dat zijn juristen die er mee vanaf weten.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2018 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een roeiboot heeft ook geen zeil, maar is wel een vaartuig. Een sleepschip kan zichzelf ook niet voortbewegen, maar is ook een vaartuig.

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2018 om 16:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als met die geleende waterski’s tijdens het waterskiën schade toegebracht wordt aan iets of iemand anders is dat ook gedekt, maar niet schade aan die geleende waterski’s zelf.