Vi

Wasmachine met bijbetaling ondanks geldige service certificaat

Mijn wasmachine was bijna 8 jaar oud en is kapot en miele bood een omruilregeling waarbij ik 30% moet betalen van de adviesprijs. De reparatie kosten zouden hoog zijn en omdat de wasmachine nog geen 8 jaar was kreeg ik daarom de korting van 70% Mijn service certificaat was nog 2 jaar geldig kan dit zomaar? Mijn vorige wasmachine was 6 jaar oud en had hetzelfde probleem en toen kreeg ik een kostenloze omruilregeling met mijn service certificaat . Ik heb miele gevraagd waarom dit niet meer is maar volgens hen is het hun beleid en kunnen ze er niets aan doen. Ook willen ze geen verdere coulance regeling treffen voor de hoge adviesprijs terwijl andere bedrijven een lagere prijs voor hetzelfde type wasmachine hanteren. Wat zijn mijn verdere rechten en wat kan ik nog meer doen?

5917 15 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Mar 20, 2019 om 12:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u kunt doen? Hun aanbod accepteren? 70% Korting vind ik nogal wat. U heeft de machine 8 jaar (afschrijving) gebruikt, wat overigens niets zegt over hoe vaak, hoe intensief en hoe vol gestopt en hoe onderhouden. De vorige machine, ook Miele begrijp ik, slechts 6 jaar?

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:08
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat niet zo zeer om de 70% maar meer om de klachten zelf van de wasmachine. Beide hadden hetzelfde defect en de 1e machine zou terug naar de fabrikant gaan omdat het niet mogelijk zou zijn dat je een  ( waarschijnlijk) afgebroken trommelkruis kon hebben. De 2e machine was volgens de monteur het gevolg van het poreus worden van de ophanging.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 20, 2019 om 12:44
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Vissenberg,

Enkele vragen:

Wat was de nieuwprijs van de wasmachine?
Wat is er precies stuk?

Misschienis het rendabel om een onafhankelijke wasmachine specialist ernaar te laten kijken?

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:13
Antwoorden / 1 Vragen

De nieuwprijs van de machine was  € 1699,00 en de nu voorgestelde machine  €1799,00 Het betreft hier een volgens de monteur poreuze trommelkruis . Ik heb een winkelier uit de buurt om advies gevraagd en deze gaf aan dat het een dure reparatie zou worden. De monteur heeft de machine afgekeurd en daarom een omruilregeling voorgesteld.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2019 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees uw certificaat eens na. Daar zal toch echt niet in staan dat u na acht jaar zonder kosten een nieuwe machine krijgt als de oude niet meer te repareren is.

Persoonlijk vind ik 70% korting een goede deal.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:19
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat in het certificaat niet duidelijk wat de kosten van de omruilregeling zou zijn dus ik wist niet wat ik hier precies mee aanmoest. Maar een verwachte levensduur van 20 jaar en een gebruiksduur van net geen 8 jaar met een zelfde defect vond ik een beetje vreemd.

marita5
door marita5 - Mar 20, 2019 om 12:50
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Vissenberg - Guttenberg ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:21
Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel voor de link maar ik weet niet of ik nu toch mijn klacht moet neerleggen bij onze rechtsbijstand verzekering.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als u die hebt, zou ik dat zeker doen. Die machines zijn gewoon wrakken. De naam Miele onwaardig.

marita5
door marita5 Mar 25, 2019 om 13:53
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Vissenberg - Guttenberg , Graag gedaan , volg het advies van @tijger1 neem contact op met uw rechtsbijstandsverzekering . Volgens mij zijn deze wasmachines op een blauwe maandag gemaakt . Ik heb een Miele wasmachine , de eerste 18 jaar . De tweede is nu inmiddels 11 jaar .

audb
door audb - Mar 20, 2019 om 13:01
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als het de pomp is die defect is dan loont het misschien om daar zelf een ander in te zetten.

Het laten vervangen kost namelijk veel meer dan de pomp gaat kosten.

Zijn het de lagers of de motor dan is het wel een ander verhaal.

De lagers zijn dan wel zelf te doen maar dan moet bijna de hele maschiene uit elkaar gehaald worden en de motor is gewoon heel duur maar ook wel zelf te doen.

Maar als uw cefiticaat of verzekering (BCC?) wel vermeld dat de maschiene vervangen wordt bij een defect dan zou ik toch weigeren om het te betalen en als u die heeft de rechtbijstands verzekering aan spreken of naar het juridiche loket gaan.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:28
Antwoorden / 1 Vragen

Beide machines hadden hetzelfde defect nl. de trommelkruis de 1e zou terug naar de fabrikant gaan en de 2e werd afgekeurd door de monteur vanwege poreus zijn van de ophanging van de trommelkruis en reparatie zou duur zijn dus vandaar de omruilregeling. Over een bepaalde korting staat niets over in het certificaat voor zover ik het kan zien .

ro
door ron503 - Mar 20, 2019 om 13:54
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze een link met de voorwaarden in PDF
.https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=2ahUKEwixvrPd3pDhAhUQr6QKHV_5AyQQFjAJegQIBBAC&url=http%3A%2F%2Fvleeshouwers.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Fmiele-Contractvoorwaarden_MSC_A4_27062014.pdf&usg=AOvVaw3bOVO82VfJUuGTtacr3I45usg=AOvVaw3bOVO82VfJUuGTtacr3I45.

"4. Indien de hoogte van de reparatiekosten
de restwaarde van het Miele-apparaat over-
stijgt, is Miele gerechtigd een inruilvoorstel
te doen, waarbij bij het bepalen van de inruil-
prijs een redelijke afschrijving van het be-
trokken in te ruilen apparaat in aanmerking
wordt genomen."

Bovenstaande komt uit de voorwaarden van een Miele service certificaat. Het voorstel dat u gedaan is is ronduit genereus te noemen omdat u de wasmachine bijna acht jaar lang conform heeft kunnen gebruiken.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

De machine is door de monteur afgekeurd en de verwachting voor de machine was 20 jaar. Ik weet niet hoe het berekenen van deze regeling werkt maar mijn beide machines hadden hetzelfde defect en samen nog niet die verwachting gehaald. Daarom deze vraag hier.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 20, 2019 om 14:22
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik ben van mening dat u een goed bod heeft gekregen. Een service certificaat is iets anders dan garantie. Strikt gesproken zou u een nader beroep kunnen doen op het naleven van de gesloten overeenkomst resp. stellen dat men m.b.t. de naleving in gebreke blijft. Dat geldt in ieder geval als er niets anders voorwaardelijk is geregeld in het het certificaat. Zie de hiervoorgaande reactie m.b.t. de voorwaarde die Miele stelt in deze m.b.t. de hoogte van de reparatiekosten in relatie tot de waarde van de wasmachine na 8 jaar.

Uw vraag is in die zin wel onduidelijk omdat u het heeft over Miele en navraag bij Miele en ook bij een ander bedrijf een lagere prijs zou worden gerekend.
Miele wordt door diverse bedrijven geleverd dus lijkt het er op dat de firma die u heeft benaderd het aanbod heeft gedaan.

Maar toch adviseer ik u om het aanbod te accepteren omdat u hoe dan ook uitermate voordelig een gelijkwaardige nieuwe krijgt.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het is denk ik maar hoe je het bekijkt want ik heb een Miele gekocht vanwege de verwachting dat de machine 20 jaar zou meegaan en de beide machines hebben dit samen bij lange na niet gehaald. De 30 % bijbetaling voor de nieuwe machine gaat uit van de adviesprijs en verschillende winkels bieden hetzelfde type wasmachine aan voor rond de  € 335,00 minder. Ik ben echter afhankelijk van de miele doordat de afgekeurde machine door hen geleverd was en niet door een winkelier.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 25, 2019 om 13:49
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, en geldt de consumentenbescherming dus niet als Miele zelf heeft geleverd. In dat geval zou een procedure wegens wansprestatie mogelijk aan de orde kunnen zijn maar dat zal u veel meer kosten met de grote vraag of u een beslissing krijgt in uw voordeel. Herhaald dus: aanbod accepteren maar dan m.i. wel op basis vann "af fabrieksprijs + BTW".

ekiem
door ekiem - Mar 20, 2019 om 18:36
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedeavond,

Tja, ik zou direct toehappen . Ik weet niet hoe duur uw wasmachine was maar het bod klinkt zeer redelijk.

Ekiem

mo
door mof - Mar 22, 2019 om 13:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat service certificaat betekentdat u aanspraak kunt maken op service van Miele. Miele biedt u service, een nieuwe miele tegen 30% van de adviesprijs van de oude ... dat kreeg je niet zonder certificaat. Zo bezien is het certificaat zeer waardevol, 70% van de adviesprijs van uw huidige wasmachine ...

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 23, 2019 om 11:39
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft hier een 30% regeling van de adviesprijs van de nieuwe miele en niet van de oude miele.

panter22
door panter22 - Mar 22, 2019 om 15:47
6599 Antwoorden / Vragen

Deze Miele was de gratis vervanging van de vorige 6 jaar oude wasmachine?
En heb je daar dan weer opnieuw een service certificaat voor 10 jaar  bij gekocht?
Bij elkaar heb je dan al 14 jaar garantie te pakken.
En voor 30% van de adviesprijs weer een nieuwe kopen?
Komt dat neer op 50% van de verkoopprijs in de winkel?
Kijk voor prijzen;
https://www.kieskeurig.nl/
Als die wasmachines steeds hetzelfde probleem hebben, misschien zou je een ander merk moeten kiezen. Maar dan loop je de korting mis. Of een nieuwer type Miele kiezen.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 23, 2019 om 11:25
Antwoorden / 1 Vragen

Voor de 6 jaar oude machine heb ik  € 100,00 moeten betalen voor arbeidsloon en voorrijkosten., ondanks het service certificaat. Voor de nieuwe wasmachine heb ik nog een service certificaat kunnen kopen . De 30% van de adviesprijs staat niet gelijk aan de 50%  van de winkelprijs. Voor de machine staat een levensduur van 20 jaar die ik bij beide machines bij elkaar niet heb gehaald.

panter22
door panter22 Mar 23, 2019 om 17:32
6599 Antwoorden / Vragen

Dan zou ik een ander merk kiezen. Maar geen Zanussi of een ander goedkoop merk. Gewoon kijken in de winkel en een model uitzoeken die pas uitgekomen is.
Kijk eens op:
https://www.monteuropafstand.nl/wasmachine-reparatie/wat-is-het-beste-wasmachine-merk
https://www.monteuropafstand.nl/wasmachine-reparatie/hoe-lang-gaat-een-wasmachine-mee

ag
door agapon - Mar 22, 2019 om 15:53
115 Antwoorden / 0 Vragen

8 jaar oud en de normale levensduur zou zijn.....????
Voorbeeld als dat 10 jaar zou zijn is het te betalen deel 8/10 keer het schadebedrag waarbij 2/10 door Miele zou worden vergoed.
Gezien de ouderdom van de machine lijkt mij dat U met Miele aanbod prima uit de voeten kunt als je bovenstaande in aanmerking neemt zouden bij reparatie de door U te betalen kosten vele malen hoger zijn..
Lees verder wat er precies staat in het service certificaat. Staat er kosteloos omruilen van de machine binnen de 10 jaar??? Of staat er dat er naar verhouding de ksoten gedragen dienen te worden??? zoals hier boven omschreven. Zie ook bij :
https://www.kieskeurig.nl/document/A19B25827AA58DE3C12574AB00374E15.

marita5
door marita5 Mar 22, 2019 om 16:06
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Agapon , de link staat bij mij vermeld op 20 maart om 12.50

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 23, 2019 om 11:35
Antwoorden / 1 Vragen

De verwachting voor de machine is 20 jaar en opgeteld voor beide machines bij lange na niet gehaald. Inzake de omruilregeling staat er niet specifiek iets qua kosten. Wel dat ze de regeling kunnen toepassen als de reparatiekosten de restwaarde van de machine overstijgen en dat in de aankoopwaarde van de nieuwe miele de restwaarde van het huidige  ( oude ) apparaat is ingecalculeerd.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 22, 2019 om 23:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

MIELE, er is geen betere.
Is hun reclame slogan.
De eerste was na 6 jaar kapot.
De tweede in nog geen 8 jaar.
Met hetzelfde defect als de eerste.
Een MIELE kost wel 3 keer zoveel.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 23, 2019 om 11:36
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad en het betreft bij beide machines hetzelfde defect.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2019 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijn eerste Miele is volwassen geworden in de oude tijd. Dus meer dan 21 jaar zonder problemen. De tweede, een tweede handje, heeft het zeker 10 jaar zonder problemen gedaan, en de derde? Ik weet al niet hoe oud, maar draait nog als een zonnetje.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 23, 2019 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

Dan heb ik zeker pech gehad met de beide machines want tot 2 x toe hetzelfde defect.

tijger1
door tijger1 Mar 23, 2019 om 11:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat is er dan defect aan?

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:43
Antwoorden / 1 Vragen

Bij de 1e een waarschijnlijk gebroken trommelkruis en de 2e een poreuze trommelkruis . De monteur heeft de machine daarom afgekeurd.

ha
door harrybre - Mar 24, 2019 om 17:01
240 Antwoorden / Vragen

8 jaar gebruikt en dan NOG om korting vragen ? U bent vast een "zeeuws meisje", met heel veel "hollandse" voorouders...

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:45
Antwoorden / 1 Vragen

Lees mijn vorige reacties.

tijger1
door tijger1 - Mar 25, 2019 om 10:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat is dat eigenlijk voor speciale wasmachine dat hij zo veel moet kosten? Je hebt toch al een fatsoenlijke Miele voor rond de € 1.000.

Gezien uw verdere toelichting, over de problemen met die machines en de korte duur dat u er maar gebruik van hebt kunnen maken, zou ik als ik u was, nog eens contact opnemen met Consuwijzer en daar het probleem voorleggen.

”Een poreuze ophanging”? Geen idee wat ik mij daarbij moet voorstellen. En waarschijnlijk een “afgebroken kruisstang” hele rare problemen.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 10:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een bovenlader van 1400 toeren en deze zijn gewoon zo prijzig maar ja voor een Miele dacht ik met de slogan er is geen betere met een verwachte levensduur van 20 jaar een goede keuze te hebben gemaakt . Met de 1e wist ik ook niet precies wat ermee bedoeld werd maar ik was toen erg blij met de service certificaat die een nieuwe machine opleverde. Bij de 2e stond de trommel scheef en de monteur zei gelijk dat het de trommelkruis betrof. Het had te maken met wassen met vloeibare middelen op lage temperaturen. Ik was trouwens niet lager dan 40 graden.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, ik ben geen wasmachinemonteur, maar volgens mij is die door de monteur genoemde reden de grootste flauwekul.

Een trommelkruis wat niet tegen een lage temperatuur kan? Waanzin.

ik zou met die voorstellen niet zomaar akkoord gaan.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie op internet de duurste bovenlader van Miele voor € 1.469,00

panter22
door panter22 Mar 25, 2019 om 12:13
6599 Antwoorden / Vragen
Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 13:52
Antwoorden / 1 Vragen

Die duurste prijs is dus de winkelprijs en niet de adviesprijs die miele hanteert en navraag bij miele levert alleen het antwoord op dat dit hun beleid is en dat ze daar niet van willen afwijken.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 13:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Rechtsbijstand inschakelen dus. Te gek voor woorden dat ze dus zooi verkopen.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 13:56
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn 1e wasmachine had dat probleem dus al in 2011 en toen was het waarschijnlijk niet zo bekend en vandaar waarschijnlijk het verhaal van de monteur dat de wasmachine terug naar de fabrikant ging.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien, maar nu weten ze van de hoed en de rand. In het geweer dus. Anders zou u de volgende ramp kopen.

Vi
door Vissenberg -Guttenberg Mar 25, 2019 om 14:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat ik het inderdaad maar bij de rechtsbijstand ga aankaarten want het is nu net of het mijn schuld is dat het defect is opgetreden. Ik had de monteur ook verteld dat ik het 1 x per zoveel tijd leeg draaide op de hoogste temperatuur om de vuiligheid van de trommel tegen te gaan. Je zou denken dat je daarmee de machine goed hebt onderhouden.

tijger1
door tijger1 Mar 25, 2019 om 14:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het zijn allemaal sprookjes. Men doet compleet achterlijk over het “onderhoud” van wasmachine.

Maar het komt gewoon omdat die dingen steeds minder water gebruiken. Er geadviseerd wordt op steeds lagere temperatuur te wassen en dan nog dat vloeibare spul met als toevoeging aan het eind wasverzachter.

En wat een verspilling een machine LEEG op de hoogste temperatuur te laten wassen.

Was gewoon uw witte was elke week of om de week op 95 graden. Gebruik minder wasspul, en liever poeder. Gebruik azijn ipv wasverzachter. Geen kalk geen vetluis geen stank geen gezeur en een stralend witte was. Een flinke schep soda bij de witte was is ook aan te bevelen en ik gooi er altijd nog een emmer water bij. Wit goed wat na 20 jaar versleten is, is nog steeds wit en zacht.