ve
door verwijderd Sep 10, 2009 om 18:22
Garantie & verzekeringen

Wat te doen bij waterschade aan inboedel

hallo ik heb een kleine 6 weken geleden waterschade opgelopen en hierdoor veel schade aan mijn inboedel dit heb ik 6 weken geleden meteen doorgegeven aan mijn verzekeraar en die laat nu een expert komen , helemaal goed ,alleen hebben wij geen foto`s gemaakt en de schade al hersteld betekend dit dat wij ook geen uitkering krijgen hierdoor? ik hoor het graag van een expert

5402 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo suzanne 123,

Nou, die expert komt toch op bezoek!!

Lijkt me een beetje vreemd dat de verz.my pas na 6 weken bericht geeft dat er een expert op bezoek komt. Is dit niet meteen bij de melding van de schade vertelt? Neem aan dat u rekeningen/nota's heeft van de herstelde schade. Hoe kan de verz.my nu vaststellen dat u schade hebt geleden (= geen foto's!)? Een volgende keer (die hopelijk voor u niet komt) niet zo haastig en beter met de verz.my overleggen.

Suc6 met de afhandeling.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me lastig om iets vergoed te krijgen waarvan u niet kan bewijzen wat de schade is. U claimt iets en moet wel aantonen wat de schade is/was. Dit is wel erg lastig zo. Is toen u de schade meldde en de afspraak voor de expert is gemaakt u niet gezegd wat de voorwaarden zijn t.a.v. reparatie schade voordat de expert is geweest?

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag suzan123,

Dit houdt niet automatisch in, dat de schade niet vergoed wordt. Het gaat erom dat jij in voldoende mate aannemelijk kunt maken dat die schade er is geweest. Aan de huidige staat is vaak al te zien dat er noodzakelijkerwijs vervanging plaatsvond. In het ergste geval, kun je vaak met behulp van getuigen aantonen dat er schade is geweest. Je moet dan wel rekening houden met een civiele zaak of het inschakelen van de geschillencommissie KIFID.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 19:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo bedankt voor je reactie! ja had de schade al gemeld op 6 aug en hierna werd duidelijk dat we niet alle schade opgegeven hadden dus hierna nogmaals de verzekeraar ingelicht hierover, vervolgens niets meer vernomen vanaf 14-8! en tot circa 15 keer gebelt hoe het ervoor stond met de schadeafhandeling, er werd telkens een of andere smoes opgehangen en vervolgens op 26 -8 werd na wederom een telefoontje van mijn kant ,duidelijk dat er 18-9 een expert komt kijken, vind ik goed maar ga toch niet al die tijd in de troep blijven zitten, vandaar dat mijn man (heeft onderhoudsbedrijf) alles heeft opgelapt, maar meubels en keuken die beschadigd waren hebben we weggegooid oepssssssss dus ben nu benieuwd wat de expert er van gaat vinden gr suzan

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 19:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic     @read,

Zie net dat je de magische grens van 10000 punten hebt bereikt. Voorwaar een hele prestatie!

Dat verdient een woord van waardering.

Van harte gefeliciteerd en dat we nog maar vele antwoorden

van je kunnen lezen.

Met vr. gr. Edrick3

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 19:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Edrick3,

Off-topic

Ik dank je voor de lovende woorden en de felicitatie. Wel is het goed om te weten, dat ik uitsluitend in deze rubriek post om andere consumenten met een probleem zo goed mogelijk te adviseren. Dat is mijn enige motivatie.

Met collegiale groet, ReadAC/Ton.

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 19:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo heel erg bedankt voor je reactie op mij vraag, maar mijn man heeft alles herstelt dus ziet er weer helemaal deftig uit! maar dit is niet in ons voordeel denk ik op dit moment, tja snap die verzekeraar niet dat ze niet meteen hebben gezegt dat ze een expert willen laten komen kijken, en dat we dus niets mochten wegdoen cq herstellen, ik baal er enorm van maar heb 3 kleine kids en wilde niet in de puinzooi blijven zitten, huiskamer stond circa 1,5 cm onder water! nou ja we wachten het maar af.

gr suzan

ve
door verwijderd - Sep 10, 2009 om 19:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@suzan123

"Echtgenoot heeft alles opgelapt"

"Meubels en Keuken die beschadigd waren hebben we weggegooid"

((Ik vind dat ook erg OEPS!))

"Ben nu benieuwd wat de expert ervan gaat vinden".

Ja, ik ook. Hoe denk je aan te tonen wat er allemaal verloren is gegaan? Waar is het bewijs? Een goeie die over de brug komt lijkt mij. Voor hetzelfde geld zet je je spullen aan de stoeprand en beroep je je op waterschade. Wens je succes! Ben ook heel benieuwd.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 05:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U dient de schade aan te tonen en uw verzekeraar dient binnen redelijke termijn aan te geven of en wanneer er expertise zal plaatsvinden. Aan de expert moet u tenminste aannemelijk maken dat er hersteld moest worden. Doorgaans wordt tapijt, laminaat of meubilair dan bewaard voor de expertise en zijn er foto's beschikbaar.

De expert beslist niet omtrent de uitkering, maar zal in zijn rapport wel vermelden welke schade aantoonbaar is geweest en welke niet, zodat de verzekeraar kan beslissen of ze die schade zullen vergoeden.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 07:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag suzan123, je zult nu echt geen vergoeding gaan krijgen van je schadeverzekeraar, simpelweg omdat je voordat de verzekeraar heeft vast kunnen stellen dat en in  hoeverre je schade hebt gehad, al allemaal hersteld is, je had moeten wachten op de verzekeraar, die moet je altijd. Nu heb je geen schade, en als je wat aanwijst, hoe zag het er dan uit van te voren, foto's zijn er ook al niet. Een aannemer is er ook niet geweest, een offerte heb je dus ook niet, en je oude spullen zijn er niet meer. Niet erg hoopgevend voor jullie. Een dure les voor de volgende keer, hopelijk kun je op een of andere manier toch nog wat aantoonbaar maken, maar vooral ook aannemelijk.

Succes, Mvgr. Henri

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan er niet omheen: voel mij enigszins in de maling genomen door het opgeknapte waterschadeverhaal. Is het niet wat naïef en absurd om een expert te laten komen voor iets wat er niet (meer) is?

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, bedankt voor je spontane reactie, maar wij hebben ontelbare keren de verzekeraar gebelt over het hoe en wat qua schade afwikkeling, en die gaven niet thuis pas na lang aandringen is er een expert ingeschakelt, dus dan is het niet zo raar dat je dan de boel gaat opknappen toch? hoelang moet je wachten met puin ruimen dan? had de verzekeraar niet meteen actie kunnen nemen binnen laten we zeggen 2 weken 3 maximaal? en wij balen er ook erg van vandaar mijn vraag op dit forum gr suzan

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank voor uw reactie, en ja we zullen het idd goed moeten uitleggen waarom we de rommel hebben opgeruimd en dat we wel degelijk schade hebben gehad , en de verzekeraar had in deze ook iets sneller kunnen handelen maar waren zogezegt de eerste melding van de schade van enkele weken geleden kwijtgeraakt dus we moesten opnieuw alles insturen en toen moest er opeens een expert komen dus zijn fouten gemaakt van weers kanten .

mvg, suzan

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is natuurlijk jammer dat de schade al hersteld is, maar mogelijk kunt u m.b.v. nota's aantonen wat u hersteld hebt. Indien u een bedrijf heeft ingeschakeld is het mogelijk om dit bedrijf om een verklaring te vragen over de herstelwerkzaamheden. U staat dan in ieder geval wat sterker t.o.v. de verzekering.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

JEECEEBEE

Er is geen bedrijf ingeschakeld haar man heeft alles ZELF gedaan.

Lees svp eerst alles voor je reageerd

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi wordt moeilijk de schade is hersteld door de bewoners zelf manlief in dit geval en er zijn geen foto's. Wellicht zijn er bonnen van de materialen die gebruikt zijn. Het tijdstip waarop de waterschade ontstaan is moet bewijsbaar zijn en uiteraard de bonnen van na die tijd. In het gunstigste geval worden de materialen vergoed en een klein beetje arbeid. De kans blijft wel dat de expert in het rapport zet "geen aantoonbare schade geen claim" De meeste polisvoorwaarden hebben een clausule dat voor herstel eerst de schade vastgesteld moet worden, helaas heeft u hier niet aan voldaan.

Succes met de afwikkeling.

Ronny.

ve
door verwijderd - Sep 11, 2009 om 23:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ suzan:

Een uitgangspunt bij het herstel van schade is dat je er niet beter van mag worden ten opzichte van de situatie één seconde voordat de schade ontstond.

Soms wordt zo'n schade situatie aangegrepen voor een rigoureuze vernieuwing, terwijl het normaal gesproken nog jaren gebruikt kon worden doch wel volledig afgeschreven zal zijn, na zo'n 10 tot 15 jaar bij uitstekende  kwaliteit. Heb je het netjes onderhouden en ben je er zuinig op geweest, dat is nu niet meer aan te tonen en wordt daar geen rekening mee gehouden.

Misschien heb je nog aankoopbonnen of andere dingen, getuigenverklaring van winkelier enz. van de reeds vervangen spullen waardoor vastgesteld kan worden hoe oud de spullen waren. Was het nog niet geheel afgeschreven dan kan evt. nog wat vergoeding volgen.

Want de vaststelling van de schade geschieden op basis van dagwaarde tenzij je een dure nieuwwaarde verzekering hebt.

Kun je niets aantonen of aannemelijk maken van de oude spullen, ben ik bang dat de expert er snel mee klaar is en je niets aan of maar zeer weinig vergoeding zult ontvangen.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 12, 2009 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien, Suzan, liep het fout omdat een burokratische organisatie geen mensen aan de telefoon heeft die ongevraagd alle regels en voorwaarden ophoesten. Dus een lering voor de volgende keer: oriënteer je meteen via de polisvoorwaarden en vraag meteen wat je kunt verwachten. Het is bij de verzekering niet makkelijk om je situatie en verwachtingen van achter de telefoon in te kunnen schatten. Men laat het dan gewoon bij de standaardantwoorden. Die zijn natuurlijk correct maar kunnen onmogelijk volledig zijn. Daar moet de schademelder op gevat zijn.

ve
door verwijderd - Sep 13, 2009 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Susan123,

Je schrijft:"hallo bedankt voor je reactie! ja had de schade al gemeld op 6 aug en hierna werd duidelijk dat we niet alle schade opgegeven hadden dus hierna nogmaals de verzekeraar ingelicht hierover, vervolgens niets meer vernomen vanaf 14-8"

Als je huidige claim alleen gaat over de resterende schade en je claim is aannemelijk, doet een maatschappij meestal niet moeilijk, vooral niet als je een correct betalende GOEDE klant bent en niet regelmatig iets claimt. Als je bijvoorbeeld waterschade in de keuken hebt gehad en je dacht dat er achter de koelkast geen water was gekomen, maar nu je alles weg hebt gehaalt blijkt er toch water achter te zijn gekomen, klinkt dit voor de Expert die langs komt aannemelijk en vergoed men toch of in ieder geval (zonder bewijs) gedeeltelijk je gemaakte kosten. Ze willen je als goede klant niet zomaar kwijt toch?

Suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 00:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vkragt:
Nou, nu loop je de boel natuurlijk wel een beetje om te draaien, he?
Als ik iets meld aan mijn verzekeraar moet ik erop kunnen vertrouwen dat daar onmiddellijk de juiste molens in werking worden gezet. Ik als klant ben niet verantwoordelijk voor de eventuele bureaucratische puinhoop en mag daar ook zeker niet de dupe van worden.
Hier zijn duidelijk fouten gemaakt door de verzekeraar in de afwikkeling van de schademelding - ervan uitgaande dat het verhaal van TS klopt.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2009 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is altijd verstandig om, van een verzekering, de polisvoorwaarden te lezen. Ook al zijn ze vaak onleesbaar, maar tegenwoordig met internet kun je de letters tamelijk groot maken.
Als je aan die voorwaarden hebt voldaan, wordt gewoon alle schade
vergoed.

Nu je alle bewijsstukken hebt vervreemd, kun je niet meer aannemelijk maken wat de werkelijke schade is. Het zal nu aan de coulance van de verzekeringsmij. afhangen wat je vergoed krijgt. (en terecht).
Stel: een keukenkastje is vernield en je vervangt de hele keuken!!!
Ik verwacht ook niet, dat je bij een rechter veel zult bereiken.

Gebruikelijk is dat de verzekeringsmij. je, bij een schademelding, informeert over de eisen waaraan je moet voldoen. Als eerst een schade is gemeld van minder dan ca. € 1.000,--, zal de maatschappij geen expert sturen. Is de maatschappij hier in gebreke gebleven, zou ik meteen een andere zoeken.